این ۲ کارخانه تنها تولیدکنندگان لوله مانیسمان در ایران هستند!

کدام کارخانه تولیدکننده لوله بدون درز (مانیسمان) در ایران است؟ با توجه به دشواری و پیچیدگی روش‌های تولید لوله‌ بدون درز، همه کارخانه‌ها از تجهیزات لازم برای ساخت آن برخوردار نیستند؛ از این ‌رو، کارخانه‌های محدودی این مقطع کاربردی و مقاوم را تولید می‌کنند که در این مقاله از دانشنامه آهن ملل با آن‌ها آشنا می‌شویم.

نسخه صوتی مقاله تولیدکنندگان لوله مانیسمان در ایران

معرفی لوله مانیسان

لوله های بدون درز (seamless) در ایران به لوله مانیسمان معروف هستند. جالب است بدانید کلمه مانیسمان از نام برادران مانیسمان گرفته شده است که اولین تولیدکنندگان این نوع لوله بوده اند.

کارخانه تولید لوله مانیسمان با استفاده از شمش‌های فولادی، مقطع استوانه‌ای توخالی تولید می‌کند که در آن هیچ‌گونه درز و جای جوشی وجود ندارد. با توجه به عدم وجود درز و جوشکاری در سطح این لوله‌ها باید گفت لوله های مانیسمان از استحکام و مقاومت بالایی در برابر زنگ‌زدگی، ترک، فشار و خوردگی برخوردارند.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: آشنایی با لوله مانیسمان

لوله مانیسمان چیست

تنها تولیدکنندگان لوله مانیسمان در ایران

برای تولید لوله‌های مانیسمان، روش‌های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر، کارخانه‌های فولادی اغلب نمی توانند این مقاطع را تولید و به‌بازار عرضه کنند.

برای تولید این مقاطع، به‌ جای ورق‌های فولادی، از شمش استفاده می‌شود. در این بین، روش‌هایی مانند روش نورد متقاطع و روش اکستروژن (سنبه کاری چرخشی) کمک می‌کنند تا بتوان لوله‌ای بدون درز و با مقاومت بالا تولید کرد. این روش ها را می توانید در مقاله روش تولید لوله مانیسمان بخوانید.

در ادامه به ‌معرفی کارخانه های تولیدکننده لوله مانیسمان در کشور می‌پردازیم.  

۱- کارخانه لوله های دقیق کاوه ایرانیان: تولید لوله مانیسمان سایز ¾ (سه چهارم) تا ۴ اینچ

کارخانه تولید لوله مانیسمان دقیق کاوه ایرانیان

شرکت لوله دقیق کاوه ایرانیان، بین کارخانه‌های خصوصی به‌عنوان اولین تولیدکننده لوله مانیسمان در ایران شناخته می‌شود که ابتدا از روش کشش سرد استفاده می‌کرد.

در حال ‌حاضر، این کارخانه از روش نورد گرم برای تولید لوله فولادی بدون درز استفاده می‌کند. همچنین، مقاطع تولیده‌شده توسط این کارخانه کاملا منطبق با استانداردهای روز دنیا هستند و از این ‌رو، کیفیت بالایی دارند.

مشخصات لوله مانیسمان کارخانه لوله های دقیق کاوه ایرانیان

کارخانه لوله مانیسمان کاوه ایرانیان، انواع لوله مانیسمان در رده‌های ۲۰ و ۴۰ با سایزهای متنوع را تولید می‌کند. این مقاطع، کاملا بدون درز و مقاوم هستند. همینطور، معمولا از رده‌های ۲۰ در کارهای سبک‌ (لوله‌کشی گاز) استفاده می‌شود و رده‌های ۴۰ به ‌دلیل استحکام و مقاومت بیشتر، در صنایع حساس نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در حال حاضر، این کارخانه در خط تولید لوله بدون درز خود، لوله های مانیسمان سایز ¾ (سه چهارم) تا ۴ اینچ را تولید و به بازار عرضه می کند.

۲- شرکت گروه ملی ایران (اهواز): تولید لوله مانیسمان سایز ۱ تا ۶ اینچ

کارخانه تولید لوله مانیسمان گروه ملی ایران

کارخانه تولید لوله مانیسمان اهواز که با نام گروه ملی ایران اهواز شناخته می‌شود، اولین مجموعه‌ای است که در ایران و خاورمیانه، شروع به تولید و عرضه لوله‌های بدون درز کرد.

در این کارخانه تولید لوله بدون درز از تکنولوژی‌ Push Bench استفاده می‌شود تا امکان تولید انواع لوله فولادی، به‌خصوص مانیسمان وجود داشته باشد. همچنین باید گفت در کارخانه گروه ملی اهواز از استانداردهای DIN، API، IPS و ASTM برای ساخت مقاطع استفاده می‌شود.

مشخصات لوله مانیسمان شرکت گروه ملی ایران

لوله‌هایی که توسط کارخانه تولیدکننده لوله مانیسمان اهواز تولید می‌شوند با توجه به استانداردی که دارند از مشخصات متفاوتی نیز برخوردار هستند. اما به‌ طور کلی، این لوله‌ها در ضخامت‌های مختلف و از سایز یک تا ۶ اینچ تولید می‌شوند.

از ویژگی آن‌ها نیز باید به مقاومت و استحکام بسیار بالای لوله‌ها اشاره کرد. به‌گونه‌ای که امکان استفاده از این مقاطع در محیط‌های ترش و غیرترش صنایع مختلف وجود دارد.

نکته بسیار مهم: سایر کارخانه هایی که ممکن است در بازار به عنوان کارخانجات تولید لوله مانیسمان نام برده شوند، هیچکدام در حال حاضر لوله مانیسمان یا لوله بدون درز تولید نمی کنند و تنها در زمینه تولید لوله درزدار و لوله درزمخفی فعالیت می کنند.


کارخانه های عرضه کننده لوله مانیسمان در ایران

همانطور که پیش‌تر توضیح دادیم، شرکت های تولیدکننده لوله مانیسمان در کشور، تنها مجموعه‌های کاوه ایرانیان و گروه ملی اهواز هستند. سایر کارخانه های تولیدکننده لوله فولادی در حال ‌حاضر از تکنولوژی لازم برای ساخت مقاطع مانیسمان برخوردار نیستند و تنها اقدام به عرضه آن‌ها می‌کنند. در ادامه به برخی از کارخانه های عرضه کننده این مقطع فولادی اشاره می کنیم.

۱- پروفیل فولادی اصفهان : عرضه کننده لوله مانیسمان

شرکت پروفیل فولادی اصفهان که به‌ عنوان کارخانه تولیدکننده لوله مانیسمان شناخته می‌شود در واقع، عرضه‌کننده این مقاطع بوده و هنوز برای تولید این لوله‌های بدون درز اقدامی نکرده است.

۲- کارخانه فولاد صنعت قوام: عرضه کننده لوله مانیسمان

کارخانه تولید لوله درزدار فولاد صنعت قوام نیز از دیگر عرضه‌کنندگان لوله بدون درز است که به‌عنوان تولید کننده لوله های مانیسمان شناخته می‌شود. درحالی‌که این مجموعه تکنولوژی لازم برای تولید این مقاطع را ندارد.


سوالات مهم در مورد کارخانه های تولید کننده لوله مانیسمان در ایران

مطمئنا برای خریداران و یا افراد علاقه مند، سوال هایی در مورد تولیدکنندگان لوله مانیسمان به وجود آمده است که در ادامه به اکثر این سوال و چالش ها پاسخ خواهیم داد.

۱- لوله مانیس گاز گروه صنعتی سپاهان، لوله مانیسمان است؟

گروه صنعتی سپاهان، یکی از کارخانه های تولید لوله گاز و انواع لوله درزدار و درز مخفی در ایران است و لوله مانیس که توسط این گروه صنعتی تولید می شود، در واقع دارای درز مخفی است؛ پس، در دسته لوله‌های مانیسمان و بدون درز قرار نمی‌گیرد. اما قابلیت‌ها و ویژگی‌های خوبی که دارد، باعث شده از این مقطع در موارد مختلف، مانند تاسیسات آتش‌نشانی، گاز و آب تا فشار ۱۵۰ استفاده کنند.

۲- لوله های مانیسمان وارداتی از کدام کشورها وارد می شوند؟

بیشترین لوله‌های بدون درز واردشده به ایران از کشور چین هستند. البته مقاطع باکیفیت کشورهای هند و آلمان نیز در این واردات دیده می‌شود که همگی از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارند. سایر لوله های بدون درز وارداتی نیز از اروپا، اوکراین، رومانی و روسیه وارد می شوند.

۳- آیا لوله‌های مانیسمان تولیدشده در ایران کیفیت لازم را دارند؟

این ۲ کارخانه تولیدکننده لوله مانیسمان برای ساخت این مقاطع از روش هایی استفاده می‌کنند که محصول نهاییشان دارای کیفیت و مقاومت بالایی است.

۴- تولیدکنندگان ایرانی از چه استانداردهایی برای ساخت لوله مانیسمان استفاده می‌کنند؟

هر ۲ کارخانه از به‌روز‌ترین تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا برای تولید مقاطعی باکیفیت استفاده می‌کنند تا بتوانند نیازهای اولیه بازار را برطرف سازند.

۵- لوله مانیسمان کدام کارخانه بهتر است؟!

کارخانه تولیدکننده لوله مانیسمان دقیق کاوه ایرانیان و همچنین گروه ملی اهواز از استانداردهای روز دنیا برای تولید مقاطع خود استفاده می‌کنند. لوله‌های مانیسمان واردشده از چین نیز کیفیت بالایی دارند؛ در نتیجه، هر دو نوع لوله مانیسمان داخلی و وارداتی از نظر کیفیت مشابه و در حال رقابت هستند. به‌طور کلی، این سازنده‌ها با توجه به وجود رقابت در بازار، همواره سعی در تولید بهترین مقاطع را دارند و به این هدف نیز دست یافته‌اند.


خرید لوله مانیسمان از کارخانه های تولیدکننده

تفاوتی ندارد لوله‌های بدون درز وارداتی بخواهید یا مقاطع تولیدشده توسط کارخانه‌های داخلی را. در هر صورت، باید نمایندگان فروش این مقاطع را شناسایی و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. برای این منظور می‌توانید از مجموعه آهن ملل کمک بگیرید. در این شرکت، قیمت لوله مانیسمان کارخانه های متخلف به صورت روزانه اعلام می شود. همچنین، امکان خرید لوله مانیسمان تولید داخل و لوله مانیسمان وارداتی نیز وجود دارد. برای مشاهده قیمت ها می توانید وارد لینک زیر شوید و یا با تماس تلفنی، اقدام به دریافت قیمت و خرید نمایید.

مشاهده قیمت و خرید لوله بدون درز (مانیسمان)

آهن ملل؛ فروش انواع لوله مانیسمان به صورت آنلاین و حضوری

لیست قیمت لوله مانیسمان

جمع‌ بندی

در ایران، کارخانه‌های متعددی به‌عنوان شرکت های تولید کننده لوله مانیسمان شناخته می‌شوند، اما بین آن‌ها تنها گروه ملی ایران اهواز و مجموعه لوله‌های دقیق کاوه ایرانیان از تکنولوژی تولید این مقاطع برخوردارند.

سایر کارخانه‌های معرفی‌شده، تنها عرضه‌کننده این لوله‌های بدون درز و مقاوم به‌شمار می‌آیند. لازم است بگوییم لوله‌های مانیسمان داخلی و وارداتی از نظر کیفیت و استحکام در سطح بالایی قرار دارند و قابل رقابت با یکدیگر هستند.

سوالات متداول

چه کارخانه هایی در ایران لوله مانیسمان تولید می کنند؟

در حال حاضر تنها دو کارخانه لوله های دقیق کاوه ایرانیان و گروه ملی ایران به تولید لوله مانیسمان در کشور می پردازند.

لوله مانیسمان چینی بهتر است یا لوله مانیسمان تولید داخل؟

هر دو نوع لوله مانیسمان داخلی و وارداتی از نظر کیفیت مشابه اند و با یکدیگر رقابت می کنند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.