۲۰ کارخانه تولید لوله فولادی در ایران + معرفی مشخصات لوله ها

تولیدکنندگان لوله فولادی در ایران از نظر روش تولید، نوع لوله، ابعاد قابل تولید و همچنین استانداردهای مورد استفاده متفاوت هستند و می توانند انواع لوله های مانیسمان، گالوانیزه، گازی، جدارچاه، اسپیرال و … را تولید کنند. این لوله های فولادی در صنایع مختلف، مانند نفت و گاز، نیروگاه، ساخت و ساز و خودروسازی کاربرد دارند. اگر شما نیز به دنبال آشنایی با کارخانه های تولید لوله هستید، برای کمک به خریداران و فعالان این حوزه، لیست اصلی ترین تولید کنندگان لوله فولادی در ایران را تهیه کرده ایم. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، ۲۰ کارخانه تولید لوله آهنی، ویژگی کارخانه ها و انواع لوله های تولیدی آن ها را با هم بررسی می کنیم.

نسخه صوتی مقاله ۲۰ کارخانه تولید لوله فولادی در ایران

محتوا پنهان

۱- شرکت گروه صنعتی سپاهان ؛ دارای کامل ترین سبد محصولات لوله فولادی

مجموعه گروه صنعتی سپاهان از پیشگامان صنعت فولاد در ایران می باشد که در سال ۱۳۵۲ تاسیس شد. این شرکت، در زمینی به وسعت ۱,۳۲۰,۰۰۰ متر مربع در مجاورت شهر اصفهان واقع شده است و در زمینه تولید انواع لوله و تیوب درزدار فعالیت می کند. همچنین گروه صنعتی سپاهان، اولین تولید کننده لوله گاز برای مصارف خانگی و تجاری در ایران و اولین کارخانه تولید لوله گالوانیزه اصفهان و ایران می باشد که در سال ۱۳۷۲ موفق به دریافت پروانه کاربرد استاندارد ISIRI 3360 گردید.

کارخانه تولید لوله سپاهان، یکی از بزرگترین و برترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در ایران و خاورمیانه محسوب می شود. در واقع، این کارخانه تولید لوله فولادی گالوانیزه و سیاه، مجموعه ای از کارخانه های مختلف تولیدی است. کارخانه های زیرمجموعه این شرکت که به تولید لوله فولادی مشغولند، عبارتند از:

  • شرکت نورد و لوله پروفیل سپاهان: قادر به تامین لوله های پایه برای تولید لوله های دقیق و لوله های فوق دقیق مورد نیاز صنایع مختلف است.
  • ساخته های فلزی اصفهان (سافا): در سال ۱۳۵۱ تاسیس شد و فعالیت های گوناگونی را تجربه نمود؛ اما تولید لوله در این کارخانه از سال ۱۳۸۴ با دریافت پروانه بهره برداری از اداره صنایع آغاز شد.

تولیدات شرکت گروه صنعتی سپاهان شامل انواع لوله های فولادی با درز جوش مستقیم از قطر ۱۲ الی ۲۲۰ میلی متر به صورت زیر می باشد:

  • لوله گالوانیزه استاندارد: لوله فولادی طی فرآیند خاصی چربی زدایی و زنگ زدایی شده و در نهایت، گالوانیزه می شود.
  • لوله گاز شبکه سپاهان: تولید لوله های شبکه نفت و گاز تحت استاندارد API 
  • لوله صنعتی سپاهان: تولید با استاندارد DN2440  و جنس ورق ST37  (امکان تولید با ورق های خاص، مانند ST52 و … وجود دارد)
  • لوله گاز توکار سپاهان (مانیس گاز): تولید با جنس ورق API 5L  (اصطلاحا ورق دفنی)
  • لوله گاز روکار سپاهان: تولید با ورق جنس ST37  + تست هیدرواستاتیک به مدت ۷ ثانیه و با فشار ۷۵ بار
  • لوله تست سپاهان: غیرقابل اشتعال در انتقال و توزیع گازها و مایعات سبک

نکته: لوله های گاز ویژه سپاهان برای مصارف خانگی تحت استانداردهای بین المللی API 5L و ملی ISIRI 3574 با برند ثبت شده مانیس گاز تولید می شوند. لوله مانیس گاز سپاهان، موفق به اخذ مجوزهای لازم به عنوان جایگزین لوله های بدون درز گردیده است.


۲- کارخانجات نورد و پروفیل ساوه ؛ تولید کننده لوله های فولادی با بهترین کیفیت

کارخانجات نورد و پروفیل ساوه

کارخانجات نورد و پروفیل ساوه در سال ۱۳۵۲ در استان مرکزی احداث شد و در سال ۱۳۵۴ به بهره برداری رسید. کارخانه نورد و پروفیل ساوه، تولید کننده لوله فولادی برای انتقال آب، گاز و نفت است که در صنایع کلیدی کاربردهای وسیعی دارد. از جمله تجهیزات خطوط تولید این کارخانه می توان به دستگاه تمام اتوماتیک گالوانیزاسیون لوله با قابلیت گالوانیزه کردن لوله ها تا سایز ۱۲ اینچ، ساخت تجهیزات اسیدشویی و تجهیزات تست لوله اشاره کرد.

این کارخانه، قابلیت تولید لوله های قطور سایز ۸ تا ۲۴ اینچ، تولید لوله با ضخامت حداکثر ۱۵ میلی متر و تـولـید لـوله های نفت و گاز با استانداردهای API 5L و IPSرا دارد. همچنین این کارخانه موفق به دریافت استاندارد ملی ۳۵۷۴ جهت لوله های فولادی در گازرسانی شهری می باشد. دسته بندی لوله های تولیدی کارخانه نورد و پروفیل ساوه را در ادامه مشاهده می کنید:

  • لوله های فولادی گاز خانگی و آبرسانی:  از سایز ¼ تا ۶ اینچ به دو صورت سیاه و گالوانیزه و در سه کلاس سبک ، متوسط و سنگین و به روش E.R.W 
  • لوله های صنعتی:  از قطر خارجی ۱۰ تا ۶۱۰ میلی متر و از ضخامت ۰.۷ تا ۲۰ میلی متر
  • لوله های فولادی گاز شبکه: از سایز ⅜ تا ۲۴ اینچ، ضخامت ۲.۹ تا ۲۰ میلی متر و طول ۶ الی ۱۲ متر

۳- شرکت لوله و پروفیل سپنتا تهران ؛ یکی از بهترین کارخانه های تولید لوله مبلی

گروه صنعتی سپنتا، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون با دو کارخانه تولیدی در شهرهای تهران و اهواز، در جایگاه بزرگترین تولید کننده لوله و پروفیل در کشور قرار دارد. گروه صنعتی سپنتا را می توان کارخانه تولید لوله برق گالوانیزه، لوله گالوانیزه معمولی، لوله گازی و لوله سیاه دانست که محصولات خود را با جزئیات زیر به بازار عرضه می کند:

  • لوله گالوانیزه: در دو نوع لوله گالوانیزه با استاندارد ۳۷۶۵ و لوله کاندوئیت (لوله برق گالوانیزه)
  • لوله گازی: در سه نوع لوله گاز خانگی با استاندارد ۳۳۶۰، لوله گاز خانگی با استاندارد ۳۵۷۴ و لوله گاز شبکه با استاندارد IGS
  • لوله سیاه: در دو نوع لوله مبلی و لوله سیاه تست شده با استاندارد ۳۷۶۵

۴- گروه تولیدی صنعتی کچو ؛  کارخانه تولید لوله داربست و لوله گازی در اصفهان

گروه کارخانجات تولیدی صنعتی کچو

گروه کارخانجات تولیدی صنعتی کچو در سال ۱۳۷۲ در زمینه تولید انواع لوله و پروفیل فولادی در استان اصفهان به بهره برداری رسید. این گروه صنعتی که از جمله کارخانه های تولید لوله داربست می باشد، به تولید انواع لوله فولادی گازی و صنعتی می پردازد. کارخانه کچو تولیدات خود را با ظرفیت ۱۰۰،۰۰۰ تن در سال آغاز کرد و توانست با  افزایش کارخانجات زیرمجموعه، استفاده از خطوط پیشرفته تولید و برنامه ریزی و مهارت کادر مجرب، این ظرفیت را به ۵۰۰،۰۰۰ در سال برساند.

کارخانه های زیرمجموعه گروه تولیدی صنعتی کچو که در ادامه مشاهده می کنید، در زمینه طراحی خطوط تولید، نصب و راه اندازی آن و تولید لوله فعالیت می کنند.

  • کارخانه لوله و پروفیل سپاهان سخت
  • کارخانه لوله و پروفیل نوین پارسیان
  • شرکت فنی مهندسی آذرفام
  • کارخانه لوله و پروفیل کچو

 گروه کارخانجات تولیدی صنعتی کچو انواع لوله ‌های گاز (لوله‌ گاز خانگی، لوله‌ گاز شهری و لوله‌ گاز API)، لوله‌ صنعتی و لوله‌ داربستی را از سایز ۲/۱ اینچ تا ۶ اینچ به صورت زیر تولید می کند:

  • لوله گاز: در سه نوع
    • لوله گاز خانگی
    • لوله گاز شهری
    • لوله گاز API
  • لوله صنعتی: تولید با ضخامت های ۲ تا ۴ میلی متر و سایز ¾ (سه چهارم) تا ۴ اینچ
  • لوله داربستی: تولید از سایز ۵۰ و ضخامت های ۲ – ۲.۵ – ۳ میلی متر

۵- شرکت کارخانجات نورد لوله یاران ؛ تولید کننده لوله گالوانیزه گرم

شرکت کارخانجات یاران در اواخر سال ۱۳۷۷ ثبت شد و در سال ۱۳۸۲ در شهر تهران به بهره برداری رسید. در ادامه، طرح توسعه کارخانه با هدف افزایش کمی و کیفی و تنوع تولیدات خود در سال ۱۳۸۳ به اجرا گذاشته شد و ظرفیت تولید آن از ۱۰۵،۰۰۰ تن در سال به ۳۰۰،۰۰۰ تن در سال افزایش یافت.

از جمله فعالیت های این کارخانه تولید لوله گالوانیزه گرم، امکان تولید انواع لوله فولادی (لوله های گاز خانگی و شهری، آب و شوفاژ، لوله های ساختمانی و صنعتی) با مشخصات زیر می باشد:

  • لوله فولای گاز شبکه: بر اساس استاندارد  API
  • لوله فولادی گاز خانگی: لوله های گاز رسانی منازل، ساختمان ها و واحد های تجاری بر اساس استاندارد DIN 2440 .2441  – دارای قابلیت تولید به صورت گالوانیزه بر اساس استانداردDIN EN 10240 / DIN 2444
  • لوله آبرسانی: بر اساس استاندارد ISIRI 3765 – دارای قابلیت تولید به صورت گالوانیزه گرم
  • لوله صنعتی: قابلیت تولید از سایز ۱۳ تا ۵۷ میلی متر

۶- کارخانه‌ لوله گستر اسفراین ؛ کارخانه تولید لوله بدون درز و لوله اسپیرال

کارخانه لوله گستر اسفراین در سال ۱۳۸۴ در زمینی به مساحت ۲۱۰ هکتار در شهر اسفراین استان خراسان شمالی تاسیس شد و در سال ۱۳۸۵ به بهره برداری رسید. کارخانه لوله گستر اسفراین، قادر به تولید و رزوه زنی لوله های بدون درز از قطر ۷ تا ۱۶ اینچ و رزوه زنی لوله های بدون درز ۱.۹ تا ۷ اینچ می باشد. شرکت لوله‌ گستر اسفراین، یکی از شرکت‌ هایی است که تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار دارد.

شرکت لوله گستر اسفراین به عنوان تولید کننده لوله های مانیسمان، لوله های بدون درز خود را از سایز ۶ تا ۱۶ اینچ تولید می کند که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می شود. همچنین این کارخانه، یکی از تولیدکنندگان لوله اسپیرال در کشور است.

  • لوله مانیسمان: تولید با استاندارد API 5CT در اندازه‌های متنوع 
  • لوله اسپیرال

۷- شرکت لوله و تجهیزات سدید ؛ یکی از اولین تولید کنندگان لوله اسپیرال در کشور

شرکت لوله و تجهیزات سدید ابتدا با نام «ماشین سازی فتحی و پسران» در سال ۱۳۴۲ آغاز به کار کرد و در ادامه با نوآوری ساخت ماشین های تبدیل لوله به پروفیل به کار خود ادامه داد. همچنین این کارخانه، اقدام به ساخت و مونتاژ ماشین های خط تولید لوله به روش ERW کرد و با این روش، بازار تولید انواع لوله فولادی تا سایز ۱۴ اینچ را در اختیار گرفت. در نهایت با خرید و استفاده از تجهیزات کمپانیHoesch  آلمان، اولین کارخانه ای بود که به تولید لوله اسپیرال در ایران پرداخت که در مهر ماه ۱۳۷۲ به بهره برداری رسید.

شرکت لوله و تجهیزات سدید، اولین سازنده لوله های قطور فولادی اسپیرال در ایران با بزرگترین خط تولید offline ساخت کشور آلمان، اولین تولید کننده لوله های اسپیرال انتقال گاز با قطر ۵۶ اینچ و ضخامت ۰.۷۸۰ اینچ و همچنین اولین تولید کننده لوله های قطور فولادی اسپیرال تا سایز ۳۲۰۰ میلی متر در ایران است. محصولات این کارخانه را در ادامه مشاهده می کنید:

  • لوله های قطور فولادی: شامل لوله های انتقال گاز و میعانات گازی، لوله های انتقال نفت و مشتقات نفتی، لوله های انتقال آب و پسماندهای شهری
  • لوله های اسپیرال: تولید انواع لوله های اسپیرال قطور

 ۸- گروه صنعتی ایران اسپیرال ؛ تولید دو قطر لوله اسپیرال به صورت همزمان

کارخانه لوله سازی ایران اسپیرال در سال ۱۳۷۳ و در شهرک صنعتی سگزی اصفهان به بهره برداری رسید. تجهیزات و تاسیسات این کارخانه در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار و با استفاده از تکنولوژی خط تولیدPRD  آمریکا و HOESCH آلمان، نصب و راه اندازی شد.

هدف از احداث این کارخانه، تولید لوله های درز مارپیچ (اسپیرال) برای تامین لوله های مورد نیاز خطوط انتقال آب بود و در حال حاضر، این کارخانه با دو خط تولید متفاوت، امکان تولید دو قطر لوله اسپیرال به صورت همزمان را فراهم کرده است. کارخانه ایران اسپیرال، قادر به تولید لوله های درز جوش مارپیچ (لوله اسپیرال) به صورت زیر می باشد:

  • لوله اسپیرال: در قطرهای ۴۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی متر و ضخامت ۵ تا ۲۵.۴ میلی متر بر اساس استاندارد AWWA

همچنین، یکی از طرح های توسعه این کارخانه، تولید انواع لوله های نفت و گاز از قطر ۱۶ الی ۸۰ اینچ تا گرید فولاد X80  بر اساس استاندارد API 5L می باشد.


۹- کارخانه لوله سازی کالوپ ؛ کارخانه تولید عایق لوله + تولید لوله اسپیرال

کارخانه لوله سازی کالوپ

شرکت لوله سازی کالوپ در سال ۱۳۶۱ در شهر ساوه استان مرکزی و با هدف تامین صنعت آبرسانی افتتاح شد. این شرکت در ادامه فعالیت خود و در سال ۱۳۸۳ اقدام به تولید لوله هایی با استاندارد جهانی API جهت ورود به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نمود. همچنین در سال ۱۳۸۸ و در مسیر توسعه کارخانجات شرکت کالوپ، خط تولید لوله های اسپیرال در شهرک صنعتی سگزی اصفهان احداث شد. در همان سال نیز توسعه خط تولید لوله های فولادیERW  با قابلیت ورود به صنعت ساختمان سازی و تولید مقاطع فولادی در دستور کار قرار گرفت. در سال ۱۳۹۶ نیز در ادامه توسعه این کارخانه، ۵ خط تولید لوله اسپیرال با قابلیت تولید همزمان لوله هایی تا قطر ۱۲۰ اینچ و تا طول ۱۸ متر احداث شد و این کارخانه را به یکی از کارخانه های تولید لوله اسپیرال اصلی در ایران تبدیل کرد.

کارخانه کالوپ با داشتن ۵ خط تولید لوله اسپیرال و خطوط تولید لوله درز جوش مستقیم و لوله محیط تُرش، قادر به تولید لوله های زیر می باشد:

  • لوله درز جوش مارپیچ (Spiral Pipes):  تولید در پنج خط متفاوت طبق استانداردهای AWWA-C200 , ASTM A53 , DIN
  • لوله درز جوش مستقیم (ERW Pipes): تولید با استانداردهای API 5L PSL2 ,IPS  و نیز IGS و استفاده از انواع مختلف ورق از گرید A تا X70
  • لوله ‌های محیط ترش (Sour Gas Pipe): تولید طبق استاندارد NASE 

همچنین این کارخانه در راستای تامین نیاز مصرف کنندگان، اقدام به انجام خدمات پوشش دهی لوله فولادی با استفاده از پوشش های داخلی و خارجی کرده است که مهم ترین آن ها را در ادامه مشاهده می کنید:

  • پوشش قیر پایه نفتی (بیتومن انامل)
  • پوشش داخلی اپوکسی مایع
  • پوشش پلی‌اتیلن سه‌لایه
  • پوشش بیتوسیل- پوشش لوله بیتوسیل تقویت
  • پوشش FBE اپوکسی پودری ذوبی تک لایه

  10- شرکت نورد لوله و پوشش نیزار ؛ تولید کننده لوله اسپیرال + پوشش لوله

شرکت نورد لوله و پوشش نیزار در سال ۱۳۹۳ با هدف طراحی و ساخت لوله های فولادی در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار تاسیس شد. در سال ۱۳۹۵ نیز ساخت کارخانه تولید لوله اسپیرال و همچنین خدمات پوشش داخلی و خارجی لوله ها به طور همزمان در این کارخانه آغاز شد.

در حال حاضر، کارخانه نورد لوله و پوشش نیزار در زمینه تولید لوله های فولادی سایز ۲۰ تا ۱۲۰ اینچ و پوشش دهی خارجی و داخلی خطوط لوله فعالیت می کند. محصولات و خدمات این کارخانه در زمینه لوله های فولادی را به صورت زیر می توان نمایش داد:

  • لوله اسپیرال: سایز ۱۶ تا ۱۲۰ اینچ
  • لوله ERW: قطر خارجی ۱۰ تا ۶۱۰ و ضخامت ۰.۷ تا ۲۰.۶ میلی متر  – از طول ۴ تا ۱۳ متر
  • پوشش خارجی خطوط لوله Bituseal/Bitumen/3LPP/3LPE/FBE از سایز ۲۰ الی ۱۲۰
  • پوشش داخلی اپوکسی دو جزیی (بدون حلال)، پلی اورتان و سیمانی از سایز ۸ الی ۱۲۰ اینچ

 11- کارخانه فولاد گستر آتنا ؛ تولید کننده لوله درز جوش مستقیم ERW

کارخانه فولاد گستر آتنا

شرکت فولاد گستر آتنا با علامت اختصاری FGA در سال ۱۳۸۷ در ناحیه صنعتی شباب استان ایلام تاسیس شد. هدف از تاسیس این کارخانه، تولید مقاطع فولادی تو خالی سازه ای، مانند لوله های فولادی به شیوه نورد سرد و جوش الکتریکی ERW می باشد. این کارخانه، لوله های تولیدی خود را با کیفیت عالی در سایزهای متنوع و قطرهای متفاوت تولید می کند. لوله های تولیدشده کارخانه فولاد گستر آتنا در پروژه های مختلف، همچون ساختمان سازی، پل سازی، سکوهای نفتی و پالایشگاه ها، لوله های انتقال آب و … استفاده می شود. این محصولات را در ادامه می توانید مشاهده کنید:

  • لوله های صنعتی یا سازه ای ERW : سایز ۶ تا ۱۶ اینچ ضخامت ۴.۸ تا ۸ میلی متر با جنس فولادST37  و ST52
  • لوله های آبرسانی ERW : سایز ۶ تا ۱۶ اینچ، ضخامت ۴.۸ تا ۸ میلی متر با جنس فولاد ST37 و  ST52

 ۱۲- لوله و پروفیل فولادی کیان پرشیا ؛ تولید کننده لوله جدار چاه، اسپیرال و صنعتی

کارخانه تولید لوله کیان پرشیا یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در کشور است که با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزارتن انواع لوله و پروفیل فولادی توانسته سهم قابل توجهی از بازار داخلی را تامین کند. محصولات شرکت کیان پرشیا جهت تامین پروژه های صنعتی، ساختمانی و آبرسانی در کلیه استان های کشور و همچنین صادرات به کشورهای همسایه عرضه می شود.

از جمله ویژگی ها و توانمندی های کارخانه کیان پرشیا می توان به تنوع سایز و ضخامت لوله های تولیدی و قابلیت انجام فرآیندهای تکمیلی (تست هیدرواستاتیک برای لوله های ۱۲ متری، پخ زنی دو سر لوله و …) اشاره کرد. همچنین این کارخانه تولید لوله جدار چاه امکان شیارزنی این لوله طبق ابعاد و فاصله های مورد نظر را دارد. تنوع لوله های تولیدی این شرکت را در ادامه مشاهده می کنید:

  • لوله آب، شوفاژ و گاز: در حال حاضر تولید نمی شود.
  • لوله قطور درز مستقیم: به صورت محدود تولید و عرضه می شود.
  • لوله سیاه درزدار (صنعتی، داربستی): امکان تولید از ۱.۲ تا ۶ اینچ – تولید طبق استانداردهای DIN 2440، ISIRI 3360
  • لوله اسپیرال: امکان تولید از ۱۶ تا ۱۲۰ اینچ – تولید طبق استانداردهای ASTM A252، AWWA-C200 و گرید فولاد تا X70
  • لوله جدار چاه: امکان تولید از ۸ تا ۱۴ اینچ و ضخامت ۵ تا ۸ میلی متر

 نکته: کارخانه کیان پرشیا به عنوان تولیدکننده لوله جدارچاه، اسپیرال، صنعتی و همچنین کارخانه تولید لوله داربست تهران محصولات خود را با قیمت مناسب و رقابتی در بازار عرضه می کنند.


۱۳- شرکت تولید لوله و پوشش سلفچگان ؛ تولید لوله اسپیرال + پوشش لوله

شرکت تولید لوله و پوشش سلفچگان با نام اختصاری SPPC تولید کننده لوله های فولادی و انواع پوشش داخلی و خارجی خطوط لوله انتقال نفت، گاز و آب می باشد. این شرکت در سال ۱۳۷۸ در شهرک صنعتی سلفچگان تاسیس شد و فعالیت خود را در دو بخش لوله سازی سلفچگان و پوشش لوله سلفچگان آغاز نمود.

محصولات تولیدی کارخانه لوله سازی سلفچگان، انواع لوله اسپیرال به صورت زیر می باشد:

  • لوله اسپیرال انتقال آب
  • لوله اسپیرال انتقال نفت و گاز
  • لوله اسپیرال مورد استفاده در سازه ها و شمع های فراساحل

کارخانه لوله و پوشش سلفچگان، علاوه بر تولید انواع لوله اسپیرال، پوشش لوله در انواع داخلی، خارجی و پوشش های دمای بالا و ایزولاسیون حرارتی، همچنین پوشش اتصالات لوله و سازه های فولادی را در دستور کار خود دارد.


۱۴- شرکت خاور صنعت هما ؛ بزرگترین تولید کننده لوله مبلی (لوله روغنی) در ایران

شرکت خاور صنعت هما بزرگترین تولید کننده لوله و پروفیل صنعتی سبک روغنی با کیفیت در ایران می باشد. این شرکت در سال ۱۳۷۷ با هدف تولید لوله صنعتی سبک روغنی (لوله مبلی) در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع به بهره برداری رسید. شرکت خاور صنعت هما با در اختیار داشتن ۱۸ خط تولید لوله و پروفیل روغنی، ۶ خط رشته کن و ۳ خط شیت کن، بزرگ ترین تولیدکننده لوله روغنی در ایران است. محصولات این کارخانه تولید لوله مبلی، علاوه بر بازار داخلی به کشورهای منطقه نیز صادر می شود.

همچنین این شرکت با راه اندازی ۳ خط تولید لوله استنلس استیل به عنوان تولیدکننده لوله استیل نیز شناخته می شود. گستردگی محصولات شرکت خاور صنعت هما که به صورت زیر می باشد، انتخاب وسیعی برای مشتریان فراهم کرده است.

  • لوله روغنی (لوله مبلی): قطر ۱۰ تا ۷۶ میلی متر 
  • لوله استنلس استیل: در حال حاضر تولید نمی شود.
  • لوله بیضی: در حال حاضر تولید نمی شود.

۱۵- گروه تولیدی صنعتی فولاد گستر حداد ؛ تولید کننده لوله های قطور صنعتی و آب

کارخانه فولاد گستر حداد یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است که در سال ۱۳۸۵ در اصفهان تاسیس شده است. این کارخانه با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته و استفاده از مواد اولیه با کیفیت و اتکا بر بالای ۴۰ سال سابقه مدیران، مهندسین و مشاورین ارشد، مقاطع مختلف فولادی را برای کاربردهای مختلف صنعتی، ساختمانی، خودروسازی و راه ‌سازی تولید می‌کند. کارخانه فولاد گستر حداد کچو با ۳۳ خط تولید در ۴ فاز، به تولید هزار تن محصول به صورت روزانه مشغول به فعالیت می باشد.

از جمله تولیدات پرکاربرد این مجموعه تولید لوله های قطور صنعتی آب و گاز API به صورت زیر می باشد.

  • لوله های گاز کچو از سایز ۲ تا ۲۴ اینچ
  • لوله های گلخانه ای و گالوانیزه
  • لوله های داربستی از سایز ۲ اینچ به بالا


۱۶- شرکت لوله و پروفیل کیهان ؛ یکی از کارخانه های تولید لوله گاز، صنعتی و آبرسانی

شرکت تولیدی لوله و پروفیل کیهان

کارخانه تولید لوله و پروفیل کیهان، یکی دیگر از تولیدکنندگان لوله فولادی در ایران است که در سال ۱۳۷۰ و در شهر تهران فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد. این کارخانه، تولید کننده لوله گالوانیزه (لوله سفید)، لوله صنعتی و لوله گاز در سایزهای مختلف می باشد. همچنین در این کارخانه، امکان تولید انواع لوله در اندازه و ضخامت های مشخص، بنا بر سفارش مشتری امکان پذیر است.

تولیدات این شرکت، انواع لوله های فولادی گاز و شوفاژ تست شده، لوله های صنعتی و لوله های مورد استفاده در صنعت برق به صورت زیر می باشد. همچنین این کارخانه، تولید لوله اب مناسب برای رزوه شدن را در سبد تولیدات خود دارد.

  • لوله صنعتی: بر اساس استاندارد DIN 2394
  • لوله آبرسانی: بر اساس استاندارد ISIRI3765/BS 1387
  • لوله گاز خانگی: بر اساس استاندارد DIN 2440 .2441 و به عنوان لوله گاز خانگی، ساختمانی و واحد های تجاری
  • لوله مبلی:  در حال حاضر تولید و عرضه نمی شود.
  • لوله گالوانیزه: در حال حاضر تولید و عرضه نمی شود.
  • لوله داربست و صنعتی

 ۱۷- شرکت لوله های دقیق کاوه ایرانیان ؛ اولین تولیدکننده تیوب های فولادی بدون درز

کارخانه لوله های دقیق کاوه ایرانیان، اولین کارخانه تولید لوله مانیسمان (بدون درز) توسط بخش خصوصی در کشور است. لوله های بدون درز این کارخانه به دو صورت تیوب های فولادی بدون درز به روش کشش سرد و لوله های بدون درز به روش نورد گرم تولید می شوند. و این کارخانه مفتخر است که اولین تولیدکننده تیوب های فولادی بدون درز به روش کشش سرد در ایران می باشد.

کارخانه لوله های دقیق کاوه ایرانیان با داشتن خط تولید مکانیزه و مدرن خود، امکان تولید محصولات با کیفیت عالی برای مصرف کنندگان داخلی و خارجی را دارد. لوله های تولیدی این کارخانه و موارد مصرف آن ها را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • لوله های انتقال نفت، گاز و مواد پالایشگاهی
  • لوله های واحدهای پروسس پالایشگاهی، خطوط گازرسانی و حمل مایعات هیدروکربنی
  • لوله های گاز شهری و انتقال هر نوع سیال پرفشار
  • تیوب های بدون درز: شامل تیوب های مبدل حرارتی، تیوب های دیگ بخار، تیوب های دقیق خودرو، تیوب های انتقال فشار هیدرولیکی، تیوب های ضد انفجار، بوش های صنعتی و لوله های کاندوئیت ضد انفجار

۱۸- شرکت لوله و نورد اهواز ؛ کارخانه تولید لوله سیاه، لوله گالوانیزه و لوله گاز

کارخانه لوله و نورد اهواز

کارخانه نورد و لوله اهواز در سال ۱۳۴۶ تاسیس و در سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید. از جمله محصولات این کارخانه، انواع لوله فولادی از جمله لوله سیاه، لوله گالوانیزه و لوله گاز است که در دو کارخانه لوله سازی مجزا به صورت زیر تولید می شوند:

کارخانه لوله سازی شماره ۱: در این کارخانه با ظرفیت اسمی ۴۰،۰۰۰ تن در سال، لوله های درز جوش فولادی گاز و فشار قوی از سایز ۲ تا ۶ اینچ تولید می شود.

کارخانه لوله سازی شماره ۲: این کارخانه لوله سازی نیز دارای ظرفیت ۴۰،۰۰۰ تن در سال است که به تولید لوله درزجوش فولادی در دو نوع لوله سیاه سایز ¾ (سه چهارم) تا ۴ اینچ و لوله های فشار قوی گاز می پردازد.

انواع لوله های تولیدی در دو کارخانه لوله سازی ۱ و ۲ را می توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • لوله‌های سیاه (نوع سبک) BS 1387, ISO 65
  • لوله‌های سیاه (نوع سنگین) BS 1387, ISO 65
  • لوله‌های گالوانیزه (لوله‌های متوسط): تولید لوله‌های گالوانیزه بدون دنده و گالوانیزه دنده شده – همراه با بوشن نصب شده سایز ۲ الی ۶ اینچ طبق استاندارد EN ISO 1461
  • لوله‌های گاز (API 5L – LINE PIPE): طبق استانداردAPI  سایز ۲ الی ۶ اینچ با تست هیدرواستاتیک تا فشار ۱۸۰ بار و همچنین تست غیرمخرب (ادی کارنت) به صورتON LINE, OFF LINE

۱۹- شرکت گروه ملی ایران ؛ اولین تولیدکننده لوله بدون درز در ایران و خاورمیانه

گروه ملی صنعتی فولاد ایران در سال ۱۳۴۲ در شهر اهواز تاسیس شد و در سال ۱۳۴۶ خطوط تولید آن راه اندازی شد. این مجموعه به مرور، سایر کارگاه ها و فرآیندهای خود را راه اندازی کرد و محصولات متنوعی از مقاطع و فرآورده های فولادی را به بازار عرضه نمود. همچنین این شرکت، علاوه بر تامین بخش عمده ای از نیازهای داخلی، یکی از صادر کننده های مهم محصولات فولادی است.

کارخانه های زیرمجموعه شرکت گروه ملی صنعتی، ۶ کارخانه تولیدی مختلف هستند که یکی از آن ها کارخانه لوله سازی این شرکت است. کارخانه لوله سازی گروه ملی در سال ١٣۵١ تاسیس و پس از نصب تجهیزات، درسال ١٣۶٠ به بهره برداری رسید. کارخانه لوله سازی گروه ملی، اولین تولیدکننده لوله بدون درز در ایران و خاورمیانه است که این لوله را مشخصات زیر تولید می کند:

  • لوله مانیسمان:  تولید لوله با تکنولوژی Push Bench از قطر ۰.۵ تا ۶ اینچ بر اساس استانداردهای ASTM,DIN,API 5L-5CT ISIRI و IPS  

لوله های تولیدی کارخانه تولید لوله مانیسمان اهواز، در صنایع نفت و گاز (با قابلیت کاربرد در محیط های ترش و غیرترش) و پتروشیمی استفاده فراوانی دارند.


۲۰- شرکت پروفیل فولادی اصفهان ؛ تولیدکننده لوله داربستی

یکی دیگر از تولیدکنندگان لوله فولادی که از بزرگ ترین تولید کنندگان محصولات فلزی در کشور نیز هست، شرکت پروفیل فولادی اصفهان است. این شرکت در قالب مجموعه کارخانه های تولیدی متنوع در استان اصفهان و مناطق صنعتی مختلف مانند درچه، مبارکه و اشترجان در حال فعالیت است. پروفیل فولادی اصفهان به عنوان کارخانه تولید لوله داربست اصفهان و همچنین تولید لوله گالوانیزه، بیضی، سیاه و مانیسمان با مشخصات زیر، محصولات خود را عرضه می کند.

  • لوله داربستی: در ضخامت های ۲ و ۲.۵ میلی متر
  • لوله گالوانیزه گلخانه ای: در حال حاضر تولید نمی شود.
  • لوله بیضی: در حال حاضر تولید نمی شود.
  • لوله مانیسمان: در حال حاضر تولید نمی شود.
  • لوله سیاه: در حال حاضر تولید نمی شود.
     

سخن آخر

کارخانه های تولید لوله فولادی در ایران از نظر نوع لوله تولیدی و همچنین موقعیت جغرافیایی تنوع بالایی دارند. این کارخانه ها در اقصی نقاط ایران به تولید لوله سیاه، اسپیرال، جدارچاه، مانیسمان، گالوانیزه، گازی و … مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی می پردازند. با این حال، امکان تولید نوع لوله، تنوع ابعادی و همچنین امکان انجام فرآیندهای تکمیلی در هر کارخانه متفاوت است.

سوالات متداول

کدام کارخانه تولید لوله، بالاترین کیفیت را عرضه می کند؟

کارخانه نورد و پروفیل ساوه  با استفاده از به روز ترین تجهیزات و امکانات و همچنین بهره گیری از دانش و مهارت بالای مهندسی و کارکنان خود، با کیفیت ترین لوله های فولادی را در کشور تولید می کند.

اولین کارخانه تولید لوله گالوانیزه در ایران کدام کارخانه است؟

گروه صنعتی سپاهان، اولین کارخانه تولید لوله گالوانیزه ایران است که در سال ۱۳۷۲ موفق به دریافت پروانه کاربرد استاندارد ISIRI 3360 گردید. همچنین این کارخانه اولین تولید کننده لوله گاز برای مصارف خانگی و تجاری در ایران می باشد.

کدام کارخانه ها در ایران لوله اسپیرال تولید می کنند؟

مهم ترین کارخانه های تولید لوله در ایران کارخانه های کالوپ، کیان پرشیا، نیزار و ایران اسپیرال می باشند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.