این ۱۰ کارخانه تولید تیرآهن، تمامی تیرآهن های کشور را تولید می کنند

تعداد زیادی کارخانه تولید تیرآهن در ایران وجود دارد که هر کدام از آن ها محصولاتی با کیفیت مختلف را روانه بازار می‌کنند و علاوه ‌بر تامین نیاز داخلی، بخشی از تیرآهن‌ها به خارج از کشور نیز صادر می‌شود. کارخانجات تولید کننده تیرآهن در ایران، قادر به تولید انواع تیرآهن آی و هاش هستند؛ اما بیشترین تولید آن ها دو نوع تیرآهن I سبک و سنگین است که در سایزهای مختلفی تولید می شوند. زمانی که افراد قصد خرید این نوع مقطع فولادی را داشته باشند، داشتن اطلاعاتی درباره هر کدام از تولیدکننده‌ها و همچنین نوع و سایز تیرآهن تولیدی آن ها که در این مقاله معرفی کرده ایم به خریداران کمک می کند تا بر حسب نیاز خود، یکی از کارخانه‌های ساخت تیرآهن را انتخاب کنند. با دانشنامه آهن ملل همراه باشید تا همه این کارخانه های تولید تیرآهن را بررسی کنیم.

نسخه صوتی مقاله کارخانه های تولید تیرآهن در ایران

۱- کارخانه ذوب آهن اصفهان ؛ دارای کامل ترین سبد محصولات تیرآهن در ایران

کارخانه تولید تیرآهن ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان، بزرگ‌ترین تولید کننده تیرآهن در ایران است که بخش قابل توجهی از حجم تولیدی این محصول در کشور را به خود اختصاص داده است. این تیرآهن کارخانه اصفهان، علاوه ‌بر در اختیار داشتن بازار داخلی، صادرات زیادی نیز به ‌صورت سالانه دارد. استانداردهایی که در این مجموعه مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل انواع استانداردهای بین المللی، مانند DIN 1025-1، DIN 1025-5 و استانداردهای ملی، مانند – ۱۷۹۱ – ۱۶۳۴۸ – ۳۲۷۷ – ۱۳۷۸۱ ISIR 14484 است. همچنین این کارخانه مجهزترین دستگاه‌ها و تجهیزات را برای تولید انواع تیرآهن در اختیار دارد.

حجم تولیدی این کارخانه، سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن است و با توجه به کیفیت بالایی که دارد، قیمت تیرآهن ذوب آهن بالاتر از دیگر برندها می باشد. این کارخانه تولید کننده تیرآهن، محصولات خود را در ۲ کارگاه نورد شماره ۵۰۰ و ۶۰۰ تولید می‌کند که از نظر استاندارد و سایز، تفاوت‌هایی با هم دارند و عبارت‌اند از:

  • تیرآهن IPE (بال نیم‌پهن موازی) با سایز ۱۲ تا ۳۰
  • تیرآهن I7 (بال نیم پهن موازی نیمه سبک) سایز ۱۴ تا ۲۰
  • تیرآهن INP (بال باریک شیبدار) سایز ۱۲ و ۱۴
  • تیرآهن‌های هاش IPB (بال پهن موازی سبک و متوسط) از سایز ۱۴ تا ۳۰

۲- کارخانه تیرآهن فولاد ناب تبریز

کارخانه تولید تیرآهن فولاد ناب تبریز

یکی از کارخانه‌‌های تولید کننده تیرآهن با نام فولاد ناب تبریز شناخته می‌شود که در سال ۱۳۸۲ مراحل ساخت این مجموعه آغاز شد و یک سال بعد به بهره‌برداری رسید. کارخانه تیرآهن ناب تبریز در زمینی با مساحت ۱۷۰ هزار مترمربع و در غرب تبریز قرار دارد که سالانه بخشی از نیاز بازار انواع مختلف مقاطع فولادی از جمله تیرآهن را برآورده می‌کند.

تجهیزات خط تولید کارخانه تیرآهن تبریز، شامل کوره‌های پیش‌گرم، الکتروموتورها، استندهای نورد، ماشین‌های تاب‌گیری، بسترهای خنک‌کننده و ابزارهایی برای انجام عملیات نهایی هستند.

این کارخانه تولید کننده تیرآهن از استانداردهای جهانی DIN، GOST و استانداردهای ملی ۱۶۳۴۸ و ۱۷۹۱ در تولید تیرآهن های خود استفاده می‌کند. میزان ظرفیت تولیدی سالانه کارخانه ناب تبریز در زمینه ساخت تیرآهن‌های مختلف، حدوداً ۳۰۰ هزار تن است. انواع تیرآهن‌هایی که در این مجموعه ساخته می‌شوند، شامل سایزهای ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ در دو نوع زیر هستند:

  • تیرآهن I7 (نیمه سبک) سایز ۱۴ – ۱۶ – ۱۸
  • تیرآهن IPE (سنگین اروپایی) سایز ۱۴ – ۱۶ – ۱۸

در ضمن باید به این مسئله توجه کنید، برای این که بتوانید قیمت تیرآهن‌ ناب تبریز عرضه‌شده از سوی این مجموعه را به‌دست آورید، توجه به نوع محصول اهمیت زیادی دارد.


۳- کارخانه تیرآهن اهواز (گروه ملی صنعتی فولاد ایران)

کارخانه تیرآهن اهواز (گروه ملی)

دیگر کارخانه تولید تیرآهن، کارخانه نورد تیرآهن اهواز است. کارخانه نورد تیرآهن اهواز، یکی از زیرمجموعه های کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران، واقع در شهر اهواز است. استفاده از استاندارد ISIRI و DIN به‌عنوان مهم‌ترین معیارها برای ساخت تیرآهن گروه ملی، مد نظر قرار می‌گیرد.

از جمله تجهیزات خط تولید کارخانه تیرآهن گروه ملی می‌توان به کوره پیش‌گرم، دستگاه اکسیدزدایی، استندهای نورد، قیچی برش، بستر خنک‌کننده و تجهیزاتی برای تاب‌گیری و بسته‌بندی اشاره کرد. سالانه در این کارخانه، چیزی حدود ۴۰۰ هزار تن انواع تیرآهن تولید می‌شود که قیمت محصولات آن نیز با توجه به کیفیت مطلوب، در سطح مناسبی قرار دارد. این مجموعه، انواع تیرآهن‌های خود را متناسب با سایز آن ها به صورت زیر دسته‌بندی می‌کند. همچنین می‌توانید قیمت تیرآهن‌ اهواز را از طریق سایت‌های معتبر بررسی کنید.

  • تیرآهن I7 (بال نیم پهن موازی) سایز ۱۲
  • تیرآهن IPE از سایز ۱۴ تا ۱۸

۴- مجتمع پروفیل صنعت ماهان

کارخانه تولید تیرآهن پروفیل صنعت ماهان

در میان کارخانجات تولید کننده تیرآهن در سطح کشور، مجتمع پروفیل صنعت ماهان نیز بخشی از نیاز بازار را به این محصول تامین می‌کند. این مجموعه در سال ۱۳۸۵ در استان سمنان تاسیس شد و فعالیت خود را در سال ۱۳۸۹ آغاز کرد. این شرکت، مقاطع فولادی خود را با یک علامت اختصاری تولید می‌کند که با عنوان psm روی تمامی محصولات حک می‌شود؛ از همین رو در استعلام قیمت تیرآهن پروفیل صنعت ماهان با توجه به علامت اختصاری این مجتمع به اصل بودن آن توجه نمایید.

ماده اولیه مصرفی در کارخانه تیرآهن ماهان، شمش‌هایی از جنس فولاد ساده کربن و کم آلیاژی است. از سوی دیگر، تولید تیرآهن‌های این مجموعه به روش نورد و با استفاده از تجهیزاتی همچون کوره، غلتک، بسترهای خنک‌کننده و ابزارهای برشکاری انجام می‌شود. تیرآهن‌های تولیدی این کارخانه با ظرفیت حدود ۵۰ هزار تن در سال به بازار عرضه می‌شود که برای این منظور نیز از استانداردهای بین‌المللی و ملی در ساخت تیرآهن IPE استفاده می‌کند. پروفیل صنعت ماهان، انواع سایز تیرآهن خود را به شرح زیر تولید می کند:

  • تیرآهن IPE سایز ۱۴ – ۱۶ – ۱۸

۵- مجتمع جهان فولاد غرب (کرمانشاه)

کارخانه تولید تیرآهن جهان فولاد غرب

در سال ۱۳۸۴ در غرب کشور و استان کرمانشاه، یکی دیگر از کارخانه‌های تولید کننده محصولات فولادی با نام جهان فولاد غرب، کار خود را در زمینه ساخت مقاطع مختلف آغاز کرد. در این شرکت تولید کننده تیرآهن از استانداردهای ملی با عنوان ۱۷۹۱، ۱۶۳۴۸، ۳۲۷۷، ۱۳۷۸۱، ۱۳۷۷۹ و ۱۴۴۸۴ استفاده می‌شود که هر کدام از آن ها در تعیین سایز و وزن تاثیر دارد.

در این کارخانه برای تولید تیرآهن ها از شمش های فولادی ۴ تا ۶ متری به عنوان مواد اولیه و تجهیزات مختلف نورد گرم استفاده می کنند، که این موارد در تعیین قیمت تیرآهن‌ جهان فولاد غرب تاثیر می‌گذارد. تیرآهن های تولیدی کارخانه تیرآهن کرمانشاه در انواع IPE و IPB است که شامل موارد زیر هستند:

  • تیرآهن I7 (بال نیم پهن موازی نیمه سبک) سایز ۱۴ و ۱۶
  • تیرآهن IPB در حال حاضر در این کارخانه تولید نمی شود.

۶- مجتمع فولاد ظفر بناب

کارخانه تولید تیرآهن ظفر بناب

آذربایجان شرقی، یکی از قطب‌های مهم فولادی در کشور به ‌شمار می‌رود. با قرارگیری مجتمع فولاد ظفر بناب در این استان نیز بخشی از تیرآهن مورد نیاز صنایع تامین می‌شود. ظرفیت تولید سالانه این مجموعه برای ساخت انواع محصولات فولادی از جمله تیرآهن، برابر با ۲۰۰ هزار تن است که با ارائه کیفیت و قیمت مناسب، محصولات خود را به فروش می‌رساند.

در این کارخانه تولید کننده تیرآهن از شمش‌های فولادی برای مواد اولیه استفاده می‌کنند و استانداردهای ساخت نیز شامل استاندارد ملی شماره ۱۶۳۴۸ و شماره ۱۷۹۱ می باشد. تیرآهن‌های کارخانه ظفر بناب با سایزهای متنوع به بازار عرضه می‌شوند که به شرح زیر است:

  • تیرآهن I7 (یا همان IPE سبک) سایز ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ – ۲۰

۷- کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

کارخانه تولید تیرآهن فایکو

هنگام معرفی بهترین کارخانجات تولید تیرآهن، باید به نام فولاد البرز ایرانیان نیز اشاره کرد که در بازار با نام تجاری فایکو شناخته می‌شود و در شهر ساری واقع شده است. آلیاژهای فولادی مورد استفاده در این مجموعه شامل ST37، ST52 و ST44 است.

تیرآهن‌های کارخانه فولاد البرز ایرانیان از نوع تیرآهن I سبک و سنگین و بر اساس استانداردهایDIN EN 10056-1998 ساخته می‌شوند و ظرفیت سالانه آن ها برای هر ۲ نوع تیرآهن، چیزی حدود ۷۵۰ هزار تن است. تیرآهن های این کارخانه از نظر وزنی، مطابقت بسیار زیادی با جدول استاندارد اشتال دارند و به ‌عنوان یکی از نمونه‌های باکیفیت شناخته می‌شوند. قیمت تیرآهن فایکو نیز بر اساس وزن و سایز متغیر خواهد بود.

همچنین باید گفت بخش اصلی محصولات عرضه‌شده در کارخانه تیرآهن فایکو از دو نوع تیرآهن I7 (بال نیم پهن موازی نیمه سبک) و تیرآهن IPE هستند که سایزهای مختلفی به شرح زیر دارند:

  • تیرآهن IPE سایز ۱۴
  • تیرآهن I7 سایز ۱۴ تا ۲۴

۸- مجتمع فولاد صنعت بناب (شاهین بناب)

کارخانه تولید تیرآهن شاهین بناب

شاهین بناب، یکی دیگر از کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن در آذربایجان شرقی است که فعالیت رسمی خود را در سال ۱۳۸۳ و با هدف ساخت انواع مختلف مقاطع فولادی آغاز کرد. این شرکت، دارای چندین خط تولید مختلف در ۶ کارخانه زیرمجموعه است که خط تولید تیرآهن آن در کارخانه شماره ۴ و در زمینی به مساحت ۱۱ هکتار قرار دارد. در خط  تولید دوم این کارخانه، انواع تیرآهن ساخته می‌شود که به‌طور کلی، ظرفیتی حدود ۴۵۰ هزار تن دارد.

این را هم در نظر بگیرید که ظرفیت کلی فولاد صنعت بناب نزدیک به ۲ میلیون تن در سال است که باعث می‌شود این کارخانه به یکی از بزرگ‌ترین واحدهای فولادی در سطح کشور تبدیل شود. در مجتمع شاهین بناب از استانداردهای ملی تحت عنوان ISIRI 16348 و ISIRI 1791 استفاده می‌کنند و مواد اولیه آن نیز فولادی از نوع ST37 است که می‌تواند در بالابردن کیفیت تاثیرگذار باشد.

استفاده از تجهیزات به‌روز و پیشرفته در کنار مواد اولیه مرغوب، نقش ویژه‌ای در افزایش کیفیت تیرآهن ساخته‌شده در کارخانه شاهین بناب دارد که این مسئله بر تعیین قیمت تیرآهن شاهین بناب نیز تاثیرگذار است. در این کارخانه تولید کننده تیرآهن، انواع این محصول به‌صورت سبک و معمولی به صورت زیر ساخته می‌شود:

  • تیرآهن I7 (بال نیم پهن موازی نیمه سبک) سایزهایی شامل ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰
  • تیرآهن IPE (بال نیم پهن موازی) سایزهایی ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۲۰

۹-  کارخانه تیرآهن فولاد یزد (احرامیان)

کارخانه تولید تیرآهن احرامیان یزد

در سال ۱۳۷۵ و در شهر یزد، کارخانه‌ای به‌منظور تولید محصولات فولادی تاسیس شد که توانست در سال‌های فعالیت خود، بخشی از نیاز صنایع وابسته به مقاطع مختلف را به ‌خوبی فراهم کند.

در کارخانه تیرآهن یزد، سالانه ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی ساخته می‌شود که به‌ عنوان مواد اولیه در بخش‌های تولید انواع مقاطع (از جمله تیرآهن) به مصرف می‌رسد. استانداردهای بین‌المللی مجموعه نیز شامل BS، ASTM، GIS، DIN و استاندارد ملی ۱۷۹۱ است.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی که می‌توان برای تیرآهن‌های تولیدی کارخانه احرامیان در نظر گرفت، استفاده از تجهیزاتی به ‌منظور تاب‌گیری است که باعث می‌شود شاخه‌ها کاملا صاف باشند و از طرفی کیفیت بالایی نیز دارند. اگر قصد دارید یکی از انواع تیرآهن‌های فولاد احرامیان یزد را خریداری کنید، بهتر است بدانید این مجموعه چه سایزهایی را عرضه می‌کند که عبارت‌اند از:

  • تیرآهن IPE (بال نیم پهن موازی) سایزهایی ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۲۴

۱۰- کارخانه تیرآهن آریان فولاد

کارخانه تولید تیرآهن آریان فولاد

در سال ۱۳۸۵ در استان قزوین، کارخانه آریان فولاد فعالیت خود را در زمینه ساخت محصولات فولادی آغاز کرد. در این مجموعه تولیدکننده تیرآهن از تجهیزات پیشرفته ساخت کشورهای اروپایی استفاده می‌شود. این شرکت با داشتن ۱۰ خط تولید، علاوه بر ساخت تیرآهن به تولید دیگر مقاطع فولادی نیز می‌پردازد که ظرفیت سالانه آن برای ساخت این محصولات با استفاده از شمش‌های فولادی، چیزی حدود ۵۲۰ هزار تن است.

تیرآهن های ساخته شده در این مجموعه به ‌صورت IPE و IPB است، اما در حال حاضر کارخانه آریان فولاد تولید تیرآهن خود را متوقف کرده است.


جمع‌ بندی

مهم‌ترین کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن در کشور، شامل ذوب آهن اصفهان، کارخانه اهواز، فایکو، فولاد غرب، ظفر بناب، آریان، شاهین بناب، احرامیان، فولاد ناب تبریز و پروفیل صنعت ماهان هستند که هر کدام از آن ها محصولاتی را با سایز، کیفیت و قیمت خاصی به بازار عرضه می‌کنند.

در این کارخانه‌ها از مواد اولیه مصرفی با درجه کیفی مختلف، استانداردهای خاص و همچنین تجهیزاتی برای تولید به روش نورد استفاده می‌کنند که این مسائل می‌تواند روی نوع و کیفیت تیرآهن ساخته‌شده، تاثیرگذار باشد.

سوالات متداول

کدام کارخانه در ایران تیرآهن هاش تولید می کند؟

تنها کارخانه ای که در حال حاضر به تولید تیرآهن هاش می پردازد، کارخانه ذوب آهن اصفهان است.

روی تیرآهن های تولیدی کارخانه پروفیل صنعت ماهان چه علامتی درج می شود؟

این شرکت، تیرآهن های تولیدی خود را با یک علامت اختصاری تولید می‌کند که با عنوان psm روی تمامی محصولات حک می‌شود.

کارخانه ذوب آهن کدام نوع تیرآهن ها را تولید می کند؟

در بین تمامی کارخانه های تولید کننده تیرآهن، ذوب آهن اصفهان کامل ترین سبد محصولات را دارد و قادر به تولید انواع تیرآهن IPE – INP – I7 و IPB یا هاش می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.