بررسی ورق گالوانیزه ذوزنقه و نحوه محاسبه قیمت آن

ورق گالوانیزه طرح ذوزنقه، یکی از محبوب ترین انواع ورق فرم دهی شده می باشد. در این فرمینگ، موج هایی به شکل مربع، در عرض ورق ایجاد می شود. تولید این محصول در ابعاد مختلف، با توجه به کاربرد آن و بسته به درخواست خریدار انجام می شود. برای تولید ورق ذوزنقه ای از ورق های گالوانیزه ای استفاده می شود که دارای عرض ۱۰۰ تا  ۱۲۵ سانتی متر هستند. برای آشنایی با ویژگی ها و کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه با ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول ورق گالوانیزه ذوزنقه
۲ انواع بدون رنگ، رنگی
۳ ضخامت (میلی متر) از ۰.۴۵ تا ۰.۷۰
۴ عرض (سانتی متر) ۱۰۰ و ۱۲۰
۵ عرض مفید ورق (سانتی متر) ۸۵ و ۸۸
۶ طول ورق بنا به درخواست سفارش دهنده قابل تغییر است.

آشنایی با ورق های فرمینگ

قبل از این که بخواهیم به معرفی ورق گالوانیزه ذوزنقه بپردازیم، لازم است ابتدا با اصطلاح ورق فرمینگ آشنا شویم. منظور از ورق فرمینگ یا ورق فرم دهی شده، ورقی است که با طرح های مختلف شکل دهی شده باشد. به طور مثال، ورق گالوانیزه ذوزنقه ای یکی از انواع ورق های فرمینگ محسوب می شود. انواع ورق فرمینگ عبارتند از:

  • ورق ذوزنقه ای
  • ورق پالرمو و ژنوا (طرح سفال)
  • ورق کرکره سینوسی
  • ورق شادولاین

بین ورق های فوق، ورق ذوزنقه ای و کرکره سینوسی بسیار شبیه به هم هستند و فقط در ظاهرِ موج های ایجادشده روی ورق، مقاومت فیزیکی و ابعاد کاردهی با هم تفاوت دارند. در ادامه، به معرفی ورق فرمینگ ذوزنقه ای می پردازیم. برای آشنایی با دیگر ورق های فرم دهی شده، پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ورق فرم دهی شده و انواع آن

ورق فرم دهی شده چیست

 

ورق گالوانیزه ذوزنقه چیست؟

ورق گالوانیزه ذوزنقه یا ورق طرح ذوزنقه، یکی از محبوب ترین نوع فرمینگ ورق است. این محصول در ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می گردد. موج های مربعی شکلی که در عرض این محصول ایجاد می شود، معمولا به صورت ۶ موج در هر متر است. همچنین به دلیل جنس گالوانیزه ورق، از خاصیت ضد خوردگی برخوردار است. به همین دلیل، این نوع ورق از زیباترین و پرمصرف ترین ورق های سقف و مخصوصا شیروانی ها محسوب می شود.

ورق گالوانیزه ذوزنقه چیست؟

در شکل دهی ورق و ایجاد طرح های ذوزنقه ای در آن، هیچ محدودیت طولی وجود ندارد. به این معنی که با توجه به سفارش مشتری، طول و عرض دلخواه انتخاب می شود. در ادامه، انواع و ابعاد ورق گالوانیزه ذوزنقه را بیشتر بررسی می کنیم.

از انواع ورق چه می دانید؟

علاوه بر ورق گالوانیزه که از آن ورق ذوزنقه ساخته می شود، ورق های متنوع دیگری نیز تولید می شوند که کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارند. از جمله مهم ترین آن ها می توان به ورق سیاه اشاره کرد که ورق پایه برای ساخت بسیاری از ورق ها است. دیگر انواع ورق پرکاربرد شامل ورق استنلس استیل، ورق آجدار، ورق روغنی، ورق اسیدشویی و … می باشد. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع ورق فولادی مقاله انواع ورق آهن و کاربرد آن را مطالعه نمایید.

انواع ورق ذوزنقه

انواع ورق ذوزنقه را می توان به دو دسته بدون رنگ و رنگی تقسیم بندی کرد. منظور از ورق ذوزنقه بدون رنگ، ورقی است که رنگ نقره ای گالوانیزه را دارد و رنگ دیگری به آن اضافه نشده است. نوع دیگری از ورق گالوانیزه ذوزنقه به نام رنگی در بازار موجود است که رنگ بندی مختلفی داشته و کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارد. ورق ذوزنقه رنگی به دلیل زیبایی، محبوبیت بیشتری در بازار دارد.

ابعاد ورق گالوانیزه ذوزنقه

منظور از ابعاد ورق، ضخامت، عرض و طول ورق می باشد. ابعاد ورق ذوزنقه از نکات مهم در زمان خرید و قیمت گذاری آن می باشد؛ به همین دلیل، حتما باید نسبت به آن اطلاعات کاملی داشته باشید. در ادامه به بررسی ابعاد ورق گالوانیزه ذوزنقه ای می پردازیم.

  • ضخامت: اگرچه ضخامت ورق گالوانیزه در حالت کلی بین ۰.۰۳۰ تا ۳ میلی متر است، اما ضخامت پرکاربرد این نوع ورق در محدوده ۰.۴۵ تا ۰.۷۰ میلی متر قرار می گیرد.
  • عرض: ورق گالوانیزه ذوزنقه در دو عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر می باشد، اما بیشترین کاربرد متعلق به عرض ۱۲۵ سانتی متر است.
  • طول: طول این نوع ورق بنا به درخواست سفارش دهنده قابل تغییر است.
  • عرض مفید ورق: در شکل دهی به این نوع ورق چنان چه از ورق گالوانیزه با عرض ۱۲۵ سانتی متر استفاده شود، عرض آن به حدود ۱۰۸ سانتی متر تبدیل شده و عرض مفید آن نیز حدودا ۸۸ سانتی متر می باشد. توجه داشته باشید برای تولید این نوع فرمینگ ورق، ۲ تا ۴۸ ساعت زمان لازم است.
عرض مفید ورق گالوانیزه ذوزنقه

نکته: منظور از عرض مفید در ورق ذوزنقه، عرض ورق بعد از عملیات فرمینگ و در زمان نصب محصول می باشد. به این صورت که هنگام نصب ورق به دلیل همپوشانی ورق ها روی یکدیگر، عرض مفید در نهایت به مقدار کمتری ( حدود ۸۸ سانتی متر در ورق عرض ۱۲۵ سانتی متر) تبدیل می شود. در جدول زیر، عرض مفید ورق های گالوانیزه ذوزنقه را مشاهده می کنید:

عرض کلیعرض بعد از فرمینگعرض مفید
۱۰۰ سانتی متر۹۰۸۵
۱۲۵ سانتی متر۱۰۸۸۸
عرض کلی ورق نوع ذوزنقه عرض ورق ذوزنقه بعد از فرمینگ (cm) عرض مفید ورق ذوزنقه (cm)
۱۲۵ سانتی متر فرم Ke3 (فرم ذوزنقه قدیمی) ۱۰۲ ۸۸
فرم Ke2 (فرم ذوزنقه جدید) ۱۱۰ ۹۵ تا ۱۰۰
فرم KN1 (فرم ذوزنقه مدرن) ۱۱۷ ۹۵ تا ۱۰۰

 

 

وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه

وزن ورق گالوانیزه ذوزنقه مانند وزن ورق گالوانیزه محاسبه می شود. فقط به این نکته توجه کنید که در استفاده از فرمول محاسبه وزن باید عرض کلی ورق در نظر گرفته شود و نه عرض آن بعد از اجرای عملیات فرمینگ. به همین دلیل است که با یک فرمول مشترک می توان وزن هر دو نوع ورق گالوانیزه و ورق ذوزنقه گالوانیزه را محاسبه کرد.

فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه

طول (متر) * عرض (متر) * ضخامت(میلی متر) *  7.85 = وزن ورق فولادی (کیلوگرم)

برای مشاهده ویدئوی آموزشی محاسبه وزن ورق گالوانیزه نیز می توانید وارد لینک زیر شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: نحوه محاسبه وزن ورق

جدول وزن ورق

ویژگی ها و مزایای ورق‌ ذوزنقه‌

ورق های ذوزنقه ای دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که باعث شده نسبت به سایر محصولات فولادی متفاوت باشند. این ویژگی های منحصر به فرد شامل موارد زیر می شود:

  • رنگ های متنوع و ظاهر زیبایی دارند.
  • از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند.
  • نصب ورق های ذوزنقه ای سریع و آسان انجام می شود.
  • در برابر زلزله و رطوبت مقاومت و ایمنی بالایی دارند.
  • شکستگی در ورق های ذوزنقه رخ نمی دهد.
  • به دلیل ویژگی عالی آکوستیکی و صوتی، استفاده از این ورق ها در سقف باعث کاهش عبور صدا می شود.
  • در برابر آب و رطوبت مقاومند و خاصیت ضد خوردگی دارند.
  • این نوع ورق، ضریب هدایت گرمای کمی دارد و استفاده از آن عایق حرارتی ایجاد می کند. همچنین در نوع رنگی، پوشش رنگ روی ورق، مقاومت عالی در برابر گرما ایجاد می کند.
  • سبک هستند و به همین دلیل در سقف هایی به کار می روند که قادر به تحمل بار کاشی های سرامیکی نیستند.
  • هزینه نصب و نگهداری مناسبی دارند.

موارد استفاده از ورق گالوانیزه ذوزنقه

مهم ترین کاربرد ورق گالوانیزه ذوزنقه، استفاده از آن برای پوشش سقف، مانند ساخت سقف های شیروانی، دیواره سوله های صنعتی و ورزشی، ساخت و ساز داخل ساختمان و ویلاها، حصارکشی ساختمان در حالت احداث، محصور کردن زمین و  … می باشد. از این محصول می توان به عنوان حصار دور زمین یا ساختمان نیز استفاده کرد. همچنین از ورق ذوزنقه در ساخت سقف ساختمان به جای تیرچه سفال و یا به عنوان ساندویچ پانل سقفی استفاده می شود.

موارد استفاده ورق گالونیزه ذوزنقه

 

چگونگی تعیین قیمت ورق گالوانیزه ذوزنقه

قیمت ورق ذوزنقه با ورق های سینوسی و شادولاین یکسان است؛ اما به طور کلی، قیمت گذاری ورق گالوانیزه ذوزنقه با توجه به رنگ های استفاده شده در آن متفاوت می باشد. به همین دلیل، قیمت ورق گالوانیزه رنگی ذوزنقه ای با توجه به رنگ آن متغیر است. علاوه بر رنگ استفاده شده در ورق ذوزنقه ای، قیمت گذاری این محصول بسته به هزینه های خمکاری و برشکاری نیز متفاوت خواهد بود. همچنین، قیمت ورق ذوزنقه ای بر اساس ابعاد ورق مانند طول، عرض، ارتفاع، ضخامت و همچنین وزن آن تعیین می شود. جهت اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه ذوزنقه ای در اندازه یا رنگ خاص و یا اجرای فرمینگ ذوزنقه روی ورق، می توانید با کارشناسان آهن ملل تماس بگیرید. برای مقایسه قیمت نیز می توانید قیمت ورق گاوانیزه را که در ساخت ورق گالوانیزه ذوزنفه استفاده می شود در لینک زیر مشاهده نمایید. در لینک زیر، قیمت ورق گالوانیزه به صورت روزانه از کارخانه های تولیدکننده استعلام و به روز رسانی می شود.

مشاهده قیمت و خرید ورق گالوانیزه

آهن ملل؛ ارائه قیمت آنلاین ورق گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه

نکات خرید ورق گالوانیزه ذوزنقه

خرید انواع ورق فولادی، نکات مشترکی دارد که زمان خرید باید در نظر گرفت که شامل آشنایی با محصول ورق از نوع عرضه تا ابعاد، وزن و آلیاژ آن و همچنین نکات زمان خرید، نحوه خرید، نکات پس از خرید و نگهداری آن ها می باشد. چنین نکاتی که در تمامی ورق های فولادی مشترک است به صورت کامل در مقاله راهنمای خرید ورق بررسی شده اند. به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از اقدام به خرید هر گونه ورق، ابتدا راهنمای خرید ورق را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: راهنمای خرید ورق در بازار ایران

راهنمای خرید ورق

علاوه بر نکات اشاره شده در مقاله فوق، برای خرید ورق گالوانیزه ذوزنقه نیز باید نکات خاصی را مدنظر قرار داد. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محبوبت ترین نوع ورق گالوانیزه که در بازار به فرمینگ ذوزنقه تبدیل می شود ورق فولاد مبارکه است.
  • رنگ ورق خریداری شده باید به صورت یکنواخت یا اصطلاحا یکدست باشد.
  • نباید زدگی در ورق وجود داشته باشد.
  • محبوب ترین ضخامت برای ورق گالوانیزه ذوزنقه ضخامت ۰.۵ و ۰.۶ است

فرآیند شکل دهی به ورق ذوزنقه

فرآیند شکلی دهی به ورق ذوزنقه

بیشترین فرآیندهای شکل دهی مورد استفاده در صنعت، شامل خمش، کشیدگی و کشش عمیق می باشد. ورق گالوانیزه ذوزنقه نیز طی فرآیند شکل دهی در معرض تغییر شکل زیادی قرار می گیرد. به همین دلیل، ویژگی های انعطاف پذیری پوشش و انعطاف پذیری زیرلایه در این نوع ورق ها اهمیت بسیاری دارد. به طور مثال، اگر روی زیرلایه فولادی از یک نوع آلیاژ ترد استفاده شود باعث کاهش شکل پذیری ورق می شود. در ادامه به بررسی خواص مکانیکی ورق می پردازیم که در شکل پذیری آن تاثیر دارد.

بررسی ویژگی‌ های مکانیکی ورق  برای شکل پذیری

از جمله خواص مکانیکی ورق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام کششی
  • استحکام تسلیم
  • ازدیاد طول کل و یکنواخت
  • ازدیاد طول نقطه مستقیم
  • ضریب حساسیت به نرخ کرنش

یکی از آزمایش های ساده ‌ای که از طریق آن می توان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، خواص مکانیکی ورق را به دست آورد استفاده از آزمایش کشش تک محوری می باشد.

۱- تست ارزیابی شکل پذیری ورق در فرآیند کششی

برای این تست، معمولا از آزمایش کشش استانداردهای ASTM و DIN استفاده می شود. همچنین در برخی موارد از دستگاه های کشش اتوماتیک و محاسبات کامپیوتری برای به دست آوردن مقادیر کمی و میزان خطای کمتر استفاده می گردد.

۲- تست ارزیابی شکل پذیری ورق در فرآیندهای خمشی

از دو نوع آزمایش مختلف خمش برای فرآیند شکل دهی می توان استفاده کرد:

  • آزمایش خمش ساده
  • آزمایش خمش اتساعی

در ادامه به شرح مختصر هر یک از آزمایش ها می پردازیم.

آزمایش خمش ساده

در این روش ورق نازک به همراه قالب خم بین دو گیره، محکم بسته شده سپس از یک چکش چوبی استفاده می شود تا ورق بر روی قالب خمیده شود. اگر این خمش تا ۱۸۰ درجه ادامه پیدا کند و هیچ شکستگی یا ترکی روی آن مشاهده نشود، این آزمایش مجددا با یک قالب خم با شعاع کوچک تر تکرار می شود. زاویه خم قالب، بسته به میزان شکل پذیری فلز متغیر است. نکاتی که در این آزمایش باید رعایت شود، شامل موارد زیر است:

  • برای آزمایش صحیح باید طول ورق در جهت نورد انتخاب شود؛ در غیر این صورت، مقاومت ورق در برابر شکست افزایش پیدا می کند و به صرف هزینه بیشتری برای آزمایش نیاز خواهید داشت.
  • نسبت عرض به ضخامت ورق باید بزرگتر از ۸ باشد.
  • لبه ورق های استفاده شده باید ماشین کاری شده باشد.

آزمایش خمش اتساعی

برای ورق های نازک می توانیم از آزمایش خمش ساده استفاده کنیم؛ اما اگر نسبت شعاع خمش به ضخامت، بزرگ تر از ۱۵ باشد تنها می توان از آزمایش اتساعی استفاده کرد. در فرآیند آزمایش اتساعی، تسمه ای از ورق مورد نظر در دو قسمت قالب نگه داشته می شود. پس از آن، این تسمه با استفاده از یک پانچ کشیده می شود.

پانچ دارای یک نوک به شکل مخروط است. هنگام انجام این آزمایش، یک حالت کرنش صفحه ای به وجود می آید. مقداری را که پانچ از لحظه تماس با تسمه تا پیدایش اولین ترک یا پارگی جابه جا می شود به عنوان معیار خم پذیری انتخاب می کنند. انتخاب این شرایط باید به گونه ای باشد که پارگی در زیر پانچ به وجود آید.

جمع بندی

ورق گالوانیزه ذوزنقه، یکی از محبوب ترین نوع فرمینگ ورق است که ویژگی ها و مزایای مختلفی دارد. این ورق ها در ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند و به طور کلی، ضخامت آن ها به درخواست مشتری بین ۳۰ صدم میلی متر تا ۲ میلی متر و عرض آن نیز ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر است.

سوالات متداول ورق گالوانیزه ذوزنقه

ورق گالوانیزه ذوزنقه چیست؟

ورق گالوانیزه ذوزنقه، یکی از محبوب ترین نوع ورق های فرم دهی شده است. این ورق ها غالبا در ضخامت ۳۰ صدم میلی متر تا ۲ میلی متر و در عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر عرضه می شوند.

منظور از عرض مفید در ورق ذوزنقه چیست؟

منظور از عرض مفید، عرض ورق بعد از عملیات فرمینگ و در زمان نصب محصول می باشد. به این صورت که هنگام نصب، به دلیل همپوشانی ورق ها روی یکدیگر، عرض مفید در نهایت به مقدار کمتری (حدود ۸۸ سانتی متر در ورق عرض ۱۲۵ سانتی متر) تبدیل می شود.

2 دیدگاه
  1. میثم می گوید

    سلام قیمت ورق ذوزنقه ای گالوانیزه را از کجا ببینم؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      قیمت کلیه محصولات فولادی از جمله ورق به صورت روزانه مشخص و آپدیت می شود، به همین دلیل لازم است قیمت آن را روزانه دریافت کنید.
      برای استعلام قیمت ورق ذوزنقه گالوانیزه کافی است با واحد تامین آهن ملل شماره ۰۳۱۳۵۰۲۰ تماس بگیرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.