راهنمای خرید ورق در بازار ایران

خرید ورق با بهترین کیفیت و قیمت، نیازمند داشتن اطلاعات کامل در مورد انواع و مشخصات آن، رصد قیمت بازار، در نظر گرفتن هزینه های جانبی، انتخاب بهترین مرجع خرید و نکات مهم دیگر است که در این مقاله از دانشنامه آهن ملل به طور کامل به آن ها می پردازیم. همچنین، تمامی نکات مهم و لازم را با عنوان راهنمای خرید ورق در سه مرحله قبل از خرید، زمان خرید و بعد از خرید بررسی می کنیم تا در نهایت، خرید تمامی انواع ورق برای شما به یک گزینه ساده و کامل تبدیل گردد.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ورق

نکات قبل از خرید ورق

مشتری باید اطلاعات کاملی در مورد ورقی داشته باشد که قصد خریدش را دارد (از جمله وزن محصول، ضخامت و ابعاد قابل سفارش، نوع ورق و آلیاژ استفاده شده در آن و …). در ادامه، تمامی اطلاعات لازم قبل از خرید ورق را به طور کامل بررسی می کنیم.

نکات قبل از خرید ورق

۱- مشخصات ورق

علاوه بر نوع، شکل ظاهری و وزن، از دیگر مشخصات ورق که لازم است قبل از خرید حتما با آن ها آشنا باشید، ضخامت و ابعاد آن است. مشتری باید با مشورت مسئول فنی، مشخصات دقیق ورق مورد نیاز را برای پروژه اعلام نماید؛ زیرا بعد از ثبت و تایید سفارش از طرف مشتری، امکان برگشت و تغییر جزئیات وجود ندارد. به همین دلیل، مشتری باید با آگاهی و دقت کامل نسبت به مشخصات ورق های درخواستی، اقدام به سفارش کالا نماید.

۱-۱- نوع ورق

قبل از خرید، باید نوع ورق را بر حسب کاربردی که از آن انتظار داریم مشخص کنیم. ورق های فولادی به دو صورت پوشش‌ دار و بدون پوشش و در انواع ورق سیاه، گالوانیزه، روغنی، اسیدشویی، رنگی، آجدار، آلیاژی و … تقسیم می ‌شوند.

در صورت آشنایی با انواع ورق، می توان جزئیات بیشتری مانند زبری و میزان صیقلی بودن سطح ورق یا نوع فرمینگ اجرا شده روی آن را نیز مشخص کرد. به طور مثال برای سقف سوله یا آلاچیق، ورق رنگی گزینه مناسبی است. انتخاب ورق رنگی، امکان انتخاب مشخصات دیگر، مانند کرکره یا سینوسی بودن و یا ساده بودن ورق را نیز ایجاد می کند.

توصیه می کنیم برای آشنایی با تمام انواع ورق های آهنی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع ورق آهنی و کاربرد آن ها

انواع ورق آهنی

۱-۲- رول یا شیت بودن ورق

از نظر ظاهری، ورق ها به چهار نوع زیر تقسیم می شوند:

شیت یا رول بودن ورق
  • رول یا کویل: یکی از دسته بندی های ورق از نظر شکل ظاهری، رول ورق است. گاهی به رول، کویل نیز گفته می شود؛ به طور مثال: منظور از کویل گرم، همان رول ورق سیاه است. در این حالت، ورق به صورت رول از کارخانه خارج می شود.
  • شیت برشی: با برش رول ورق در اندازه های مختلف، شیت برشی تولید می شود.
  • شیت فابریک: در این حالت، ورق مستقیما به صورت برگ یا شیت از کارخانه خارج می گردد.
  • پلاک و تسمه: با برش در ورق، دو شکل پلاک و تسمه تولید می شود. منظور از پلاک، برش ورق در قطعات کوچک و بزرگ به اشکال مستطیل، مربع، گونیا و یا ورق لچکی می باشد. منظور از تسمه نیز برش برق با عرض کم و طول زیاد است.

شکل ظاهری ورق، علاوه بر تاثیر در کاربرد آن، در قیمت ورق نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل، آشنایی با انواع ورق قبل از خرید اهمیت زیادی دارد. به طور مثال، تسمه تولید شده از ورق های کارخانه فولاد مبارکه، گران تر از تسمه های متفرقه (تسمه های نوردی) هستند. همچنین، ابعاد ورق شیت فابریک کاملاً صاف و گونیا است، ولی در حالت برش خورده احتمال اختلاف جزیی در ابعاد و اندازه قطر آن وجود دارد. به همین دلیل، قیمت ورق فابریک بیشتر از ورق برش خورده است.

۱-۳- وزن و تناژ مورد نیاز (به کیلوگرم یا تعداد برگ)

اگر قصد خرید رول ورق داشته باشید، وزن آن تقریبا مشخص است؛ اما در مورد خرید ورق به صورت شیت نسبت به تعداد شیت ها، وزن ورق نیز تغییر می کند.

۱-۴- ابعاد ورق

ابعاد ورق (از جمله ضخامت و عرض آن ها) از مهم ترین پارامترهایی است که قبل از خرید باید نسبت به آن اطلاعات کافی داشته باشید. زیرا به طور مثال، ضخامت در ورق های رنگی و گالوانیزه برای مرحله فرمینگ (کرکره کردن ورق) اهمیت دارد. پارامتر عرض نیز برای ورق های فرمینگ اهمیت زیادی دارد؛ زیرا ابعاد مختلف ورق بعد از کرکره شدن، عرض مفید متفاوتی می دهند. عرض های ورق های روغنی، رنگی و گالوانیزه نیز به دو صورت کوتاه (۱ متر) و بلند (۱.۵ متر) می باشند. در ادامه و برای راحتی خریدتان، ابعاد ورق های مختلف را به تفکیک بیان می کنیم.

ابعاد انواع ورق

ابعاد ورق سیاه: عرض استاندارد برای ورق رول سیاه، به ترتیب ۱۰۰۰، ۱۲۵۰، ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ میلی ‌متر است. ضخامت ورق سیاه به صورت رول (یا کویل) نیز از ۱.۵ الی ۱۰۰ میلی متر می باشد، اما ضخامت در ورق سیاه فابریک از ۳ میلی متر شروع می شود و امکان تولید تا ضخامت ۱۰۰ میلی متر نیز وجود دارد.

به طور کلی، طول و عرض ورق سیاه را به صورت زیر بیان می کنند:

ابعاد ورق سیاه
عرض (متر) ۱ ۱.۲۵ ۱.۵ ۲ ۲ ۲
طول (متر) ۲ ۲.۵ ۶ ۶ ۱۲ طول *

* منظور از «طول»، طول تولید شده در کارخانه های مربوطه می باشد؛ به طور مثال، کارخانه اکسین، قابلیت تولید ورق سیاه را به طول های ۷.۲۰، ۱۲ و +۱۲ دارد. کارخانه کاویان نیز در ابعاد «۱.۵x طول» قابلیت تولید ورق سیاه را دارا می باشد.

 

ابعاد ورق گالوانیزه: ورق گالوانیزه در عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر و ضخامت ۰.۳ تا ۳ میلی متر موجود می باشد. ورق گالوانیزه به صورت شیت نیز به دلخواه مشتری برش داده می شود.

ابعاد ورق روغنی: عرض استاندارد ورق روغنی ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌ متر و ضخامت معمول آن در بازار بین ۰.۳ الی ۳ میلی ‌متر است که به صورت رول و شیت قابل تامین می باشد.

ابعاد ورق رنگی: ورق روغنی، بسته به برند آن در ضخامت های مختلف تولید می گردد. به طور مثال، ورق رنگی الماس با ضخامت های ۴۸ و ۵۰ و برند فولاد مبارکه با ضخامت های ۵۰ تا ۷۰ در بازار عرضه می شوند، اما به طور کل، ورق رنگی کشور چین دارای ضخامت های متنوع تری می باشد.

ابعاد ورق عرشه فولادی: از آنجایی که ورق عرشه فولادی از ورق گالوانیزه تامین می گردد، به همین دلیل از ضخامت های ورق گالوانیزه تبعیت می کند. همچنین، ورق های عرشه فولادی طبق درخواست مشتری برش داده می شوند و به همین دلیل، مهم ترین نکته در ابعاد این نوع ورق، توجه به گام های عرشه فولادی است.

ابعاد ورق آجدار: ورق آجدار پرسی در ضخامت های ۲، ۲.۵ و ۳ میلی متر و ورق آجدار فابریک در ضخامت های ۳، ۴، ۵، ۶ و ۸ در بازار عرضه می شود. طول و عرض ورق آجدار نیز معمولا به صورت عرض ۱ در طول ۲،  عرض ۱.۵ در طول ۶ و عرض ۱.۲۵ در طول ۲.۵ متر می باشد.

ابعاد ورق اسیدشویی: ورق‌های اسید شویی از انواع ورق‌ های فولادی نورد گرم ساخته می شوند که با اسید مورد شست ‌و شو قرار می‌گیرند. به همین دلیل، ابعاد هر نوع ورقی که قابلیت قرار گرفتن در عملیات اسیدشویی را داشته باشد (مانند استانداردهای st37 و sw22)، همان ابعاد ورق اسیدشویی خواهد بود.

۱-۵- آلیاژ ورق

 آشنایی با متریال استفاده شده در تولید ورق، مخصوصا در ورق های استیل، یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید است که باید مشخص باشد. تعیین آلیاژ و نوع ورق می تواند مات، براق یا خشدار بودن آن را نیز مشخص کند.

۲- بعد مسافت

برآورد هزینه حمل و نقل، یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید است. مشتری با مشخص کردن محل تامین ورق می تواند هزینه حمل و نقل را تا محل تخلیه تخمین زده و صرفه اقتصادی آن را بسنجد. مهم ترین گزینه تاثیرگذار در بعد مسافت نیز نحوه خرید ورق است که به صورت مستقیم از کارخانه، خرید از شرکت های بازرگانی، بنگاه ها یا از بورس می باشد.

۳- قیمت ورق

محصولات فولادی (از جمله ورق) محصولاتی هستند که به شدت به نوسانات ارز و دلار وابسته اند. همچنین میزان عرضه و تقاضا و قیمت جهانی فولاد نیز از جمله مواردی است که می ‌تواند در قیمت ورق و به طور کلی قیمت انواع مقاطع فولادی تاثیر بگذارد. به همین دلیل برای اینکه بهترین قیمت خرید ورق را بدانید، باید همواره قیمت روز آن را دنبال کنید و خودتان بازار آهن را تحلیل نمایید؛ اما به طور کلی می توان گفت قیمت ورق‌ هایی که در پروسه تولید، نیاز به پرداخت نهایی سطح دارند (مانند ورق گالوانیزه) گران ‌تر از ورق ‌های معمولی (مانند ورق سیاه) هستند که بدون پرداخت نهایی سطح تولید می‌ شوند.

برای مشاهده قیمت روز ورق می توانید وارد لینک زیر شوید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق

۴- انتخاب مرجع معتبر خرید ورق

مشتری حتما باید با تحقیق و اطمینان از اعتبار شرکت و فروشنده اقدام به خرید نماید. در این صورت می تواند از اصالت جنس و تطابق جزئیات بار با مشخصات درخواستی، اطمینان حاصل کند. خریداران ورق می توانند این محصول را از شرکت های بازرگانی، بنگاه ها، بورس و همچنین به صورت مستقیم از کارخانه تامین نمایند. بین روش های فوق، خرید مستقیم از کارخانه با محدودیت بیشتری همراه است، خرید از بورس کالا نیز شرایط مخصوص به این بازار را دارد، اما خرید از شرکت های بازرگانی، کم ترین محدودیت و بیشترین انعطاف را خواهد داشت. نکات انواع روش های خرید را در ادامه معرفی می کنیم.

خرید مستقیم از کارخانه: خرید مستقیم ورق از کارخانه فولاد مبارکه (اصلی ترین مرکز تولید ورق در کشور) امکان پذیر نیست. به طور کلی، نحوه خرید ورق از فولاد مبارکه به دو صورت خرید با سهم بورسی و خرید از کارخانه ها و شرکت های خاص واسطه می باشد. این شرکت ها باید دارای پروانه بهره وری و ظرفیت معین به صورت سالانه باشند. همچنین، باید تجهیزات تبدیل ورق فولادی به محصول نهایی، انبار و برنامه مشخصی برای تولید داشته باشند و پس از ارسال مدارک و تایید توسط شرکت فولاد مبارکه، اقدام به خرید نمایند.

کارخانه های اکسین و کاویان نیز که از جمله تولید کننده های ورق فولادی در کشور می باشند، امکان خرید مستقیم را فراهم کرده اند، ولی صرفا در تناژ بالا. همچنین برای سفارش هایی که مشتری نیاز به برش در ورق داشته باشد، امکان تهیه آن از کارخانه تولید کننده وجود ندارد؛ زیرا شیت های ورق در کارخانه ها با متراژ مشخص عرضه می شوند. همچنین کارخانه های تولید ورق، تمامی سایزها و ورق های تولیدی خود را به صورت روزانه تولید و عرضه نمی کنند.

نکته خرید ورقه درجه ۱ از کارخانه: برخی کارخانه های تولید ورق (مانند کاویان اهواز) محصولات تولیدی خود را در دو نوع درجه ۱ و درجه ۲ عرضه می کنند. یکی از راه های اثبات اصالت ورق کاویان این است که مبدا بارگیری در بارنامه مشتری حتما «کارخانه» درج شده باشد. در صورتی که مبدا بارگیری، «انبار» باشد، امکان ارائه جنس درجه ۲ به جای درجه ۱ وجود خواهد داشت. به همین دلیل مشتری باید حتما به مبدا بارگیری در بارنامه دقت لازم را داشته باشد. در غیر این صورت، تنها با تست آزمایشگاهی امکان تشخیص درجه ۱ یا ۲ بودن ورق وجود خواهد داشت.

خرید از شرکت های بازرگانی: از مهم ترین مزایای خرید از شرکت های معتبر این است که می توانید درخواست برش ورق در سایزهای اختصاصی داشته باشید. همچنین، امکان تهیه تمامی سایز ها به دلیل دسترسی شرکت به انبارهای متنوع وجود دارد. آهن ملل، یکی از بزرگترین مراکز خرید و فروش مقاطع فولادی، امکان تهیه انواع ورق را به صورت تلفنی و آنلاین فرآهم نموده است. برای این منظور می توانید با کارشناسان ما در آهن ملل تماس حاصل فرمایید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق و انجام خدمات ورق به صورت آنلاین و حضوری

تماس بگیرید

شما می ‌توانید هنگام سفارش، خدماتی چون برشکاری، فرم دهی و خمکاری ورق های خریداری شده خود را به ما بسپارید. با این کار، هزینه‌ خمکاری، فرم دهی، حمل و نقل و بارگیری ورق کمتر شده و در نهایت، ورق هایی با شکل و اندازه دلخواه به دست شما خواهد رسید.

خرید به صورت اعتباری یا نقدی: در صورت تهیه ورق از شرکت های بازرگانی، امکان خرید به صورت نقدی و یا اعتباری وجود دارد. نکته مهم اینجاست که خرید نقدی می تواند بسیار به صرفه تر از خرید اعتباری باشد؛ زیرا مبلغ خرید ورق معمولا به میزانی نیست که ارزش تهیه ضمانت نامه بانکی، چک، سفته یا قراردادی را داشته باشد که متحمل هزینه های جانبی و دردسرهای مربوطه گردد.

تفاوت خرید از مراکز معتبر یا خرید از خرده فروشان آهن آلات

شرکت های بازرگانی معتبر در زمان فروش کالا، پیش فاکتور با مشخصات دقیق کالا (مانند نوع ورق، ابعاد ورق و آلیاژ مورد استفاده، شرکت تولیدکننده و … را به مشتری ارائه می دهند. زمانی که پیش فاکتور و فاکتور صادرشده با جزیئات کامل ارائه شود، فروشنده ملزم به رعایت تمامی نکات مربوطه می باشد و امکان کوچکترین خطایی در تحویل جنس نخواهد داشت. به این ترتیب، اگر بار فروخته شده کوچکترین مغایرتی داشته باشد، شرکت فروشنده ملزم به رفع نقص یا جبران ضرر آن خواهد بود.

اما در صورت خرید از مرکز نامعتبر (که پیش فاکتور یا فاکتور آن ها فاقد جزیئات لازم باشد)، مشتری امکان پیگیری مغایرت کالا و ضرر متحمل شده را نخواهد داشت.

۵- انتخاب بهترین زمان خرید

اینکه چه زمانی اقدام به خرید نمایید، یکی دیگر از نکاتی است که قبل از خرید ورق حتما باید به آن توجه کنید. به خصوص از این جهت که علاوه بر نوسانات معمول بازار آهن آلات، برخی مواقع شاهد نوسانات هیجانی هستیم؛ به این صورت که در یک بازه زمانی کوتاه، قیمت ها به سرعت افزایش می یابد و به سرعت نیز ریزش می کند. به همین دلیل، بررسی و توجه به نوسانات بازار برای مصرف کننده نهایی و به ویژه تجار (شرکت های بازرگانی، انبارداران و خریداران آهن آلات) اهمیت زیادی دارد.

نکات زمان خرید ورق

رایج ترین دغدغه خرید ورق، مربوط به قبل از خرید است. با رعایت نکات اعلام شده در این مقاله، می توانید با خیال راحت، مراحل خرید و پس از آن را طی کنید. در ادامه، مراحل زمان خرید ورق را بررسی می کنیم.

نکات زمان خرید ورق

۱- دریافت اطلاعات از فروشنده

بعد از اینکه مشخصات ورق مورد نیاز خود را مشخص و به فروشنده اعلام کردید، از متخصصان فروش اطلاعات لازم را در مورد وزن کالا، میزان موجودی، قیمت و نحوه تسویه کسب کنید. همچنین در صورت نیاز می توانید با کارشناسان مربوطه مشورت کرده و بهترین پیشنهاد را برای پروژه خود دریافت نمایید.

۲- گرفتن تایید مجدد قیمت و موجودی

بعد از اعلام مشخصات محصول به فروشنده، پیش فاکتور کالا برای مشتری ارسال می شود. به دلیل نوسانات مداوم در بازار، نکته مهم در این مرحله، گرفتن تایید مجدد از فروشنده است. بنا بر این، برای گرفتن تایید مجدد قیمت و موجودی حتما قبل از تایید پیش فاکتور و قبل از پرداخته وجه اقدام کنید.

۳- تایید پیش فاکتور

بعد از تایید نهایی قیمت و موجودی، لازم است مشتری پیش فاکتور را تایید کند تا فروشنده اقدام به تهیه کالا نماید. برای این منظور بعد از مطالعه دقیق پیش فاکتور با ثبت مهر و امضا در پیش فاکتور، آن را تایید کرده و برای فروشنده ارسال کنید. اگر به صورت شخصی خرید می کنید، لازم است پیش فاکتور را با امضا و به صورت کتبی تایید کنید.

۴- هماهنگ کردن نحوه پرداخت

بعد از تایید پیش فاکتور، باید نحوه پرداخت هماهنگ شود. انواع روش های پرداخت به صورت خرید نقدی، وزن و پول و خرید اعتباری است که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم:

خرید نقدی: بعد از پرداخت نقدی کل مبلغ پیش فاکتور، کالا برای مشتری ارسال می شود.

خرید وزن و پول: ابتدا مبلغی به صورت ودیعه پرداخت می شود و پس از تعیین وزن دقیق بار در مرحله بارگیری و باسکول، تسویه کامل صورت می گیرد.

خرید اعتباری: ابتدا درصدی از مبلغ فاکتور پرداخت می شود (مثلا یک سوم مبلغ) و مابقی در بازه توافق شده تسویه می گردد (مثلا پس از ۱۰ روز)

۵- مشخص کردن زمان دریافت بار و هزینه های جانبی

بعد از تسویه پیش فاکتور باید در مورد هزینه حمل و نقل، مکان و زمان حدودی دریافت بار با فروشنده هماهنگ شوید. در این مرحله است که هزینه باربری و بعد مسافت (مخصوصاً در خریدهای مستقیم از کارخانه) اهمیت خود را نشان می دهد.

یکی از مزیت های خرید از شرکت آهن ملل و شرکت های معتبر فروش مقاطع فولادی، انجام تمامی مراحل خرید در ۳ مرحله تماس تلفنی، ارسال صورت بار و پرداخت وجه می باشد. تمامی مراحل دیگر ، مانند تهیه بار (حتی در صورت تنوع بالای کالا)، هماهنگی وسیله حمل و نقل، بررسی جزئیات و مشخصات کالا و … توسط شرکت مربوطه انجام خواهد شد. همچنین در صورت خرید از شرکت های معتبر، تمام مدارک مورد نیاز، مانند گواهی ارزش افزوده، سرتیفیکیت کالا و … را می توانید از شرکت دریافت کنید و امکان روئیت بار نیز با (هماهنگی قبلی) وجود دارد.

نکات بعد از خرید ورق

بعد از خرید ورق و در زمان دریافت کالا با رعایت نکات زیر می توانید مطمئن ترین و کامل ترین خرید را تجربه کنید.

نکات بعد از خرید ورق

۱- تسویه نهایی کالا

از آنجایی که قیمت آهن آلات بر حسب کیلوگرم بیان می شود و وزن آن ها نیز تلرانس دارد، قیمت درج شده در پیش فاکتور دقیق نبوده و وزن دقیق، بعد از بارگیری و روی باسکول مشخص می شود. در این مرحله است که قیمت نهایی ورق نیز مشخص شده و با توجه به بدهکار یا بستانکار شدن مشتری، باید مبالغ باقی مانده پرداخت شود. اگر مشتری بدهکار باشد، باید حتما قبل از حرکت راننده به سمت مقصد، اقدام به تسویه نماید. در صورت بستانکار بودن مشتری نیز بلافاصه این مبلغ به مشتری عودت داده می شود.

یکی دیگر از مزایای خرید از مراکز معتبر این است که بعد از مشخص شدن بستانکاری مشتری، بلافاصله اضافه مبلغ برای مشتری عوت می گردد؛ اما در صورت خرید از مراکز متفرقه، به دلیل کافی نبودن مستندات ارائه شده توسط فروشنده، احتمال عدم برگشت وجه وجود خواهد داشت.

۲- بررسی و ارزیابی کیفیت و مشخصات ورق

اگر کوچک ترین مشکلی برای بار ایجاد شد، باید سریعا به فروشنده اطلاع دهید و برای پیگیری های بعدی از ایراد مربوطه عکس تهیه نمایید. مواردی که لازم است کنترل کنید، عبارتند از:

  • مشخصات درج شده در فاکتور را با مشخصات ورق مندرج در پلاک بندیل ورق یا برگه کنترل کیفی ورق (که شامل آنالیز ورق، زمان تولید و شرکت تولید کننده می باشد) تطبیق دهید.

نکته: برگ کنترل کیفی روی ورق های رول قابل مشاهده است؛ اما در ورق های شیت و برشی، مشخصات ورق تنها با آزمایش تعیین می شود.

  • توجه کنید سطح ورق هیچ‌گونه تاب، پیچش، عیب، ترک و ناخالصی نداشته باشد.
  • برای تشخیص بادکردگی و ناهمواری سطح ورق، آن را با حرکت دست روی ورق بررسی نمایید.
  • دقت کنید لابه‌لای ورق‌ ها نشانه های زنگ ‌زدگی، زردی یا سفید‌ک وجود نداشته باشد. البته لایه اکسید روی ورق به رنگ نارنجی روشن، مشکلی در کیفیت ورق ایجاد نمی کند و با پارچه می توان آن را پاک کرد، اما اکسید آهن به رنگ نارنجی (متمایل به قرمز)، زنگ زدگی قابل توجهی را نشان می دهد و حتما باید کیفیت بار را سنجید.
  • حتما توجه کنید روی سطح ورق، لکه ‌های زبر و حفره‌ های گرد و کوچک، ترک و خراش مشاهده نشود (یا خیلی محدود باشد).

۳- شرایط نگهداری ورق

از جمله مواردی که باید در زمان حمل و نقل و انبارکردن در نظر گرفت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شرایط نگهداری ورق
  • به لبه های تیز ورق ها توجه نمایید؛ زیرا می تواند آسیب های عمیقی ایجاد می کند.
  • انواع ورق ها در برابر رطوبت و شرایط جوی نامناسب، آسیب پذیر هستند و بهتر است در محیط سربسته، با فاصله از زمین و مجهز به سیستم تهویه نگهداری شوند.
  • برای نگهداری از ورق، بهتر است از کاورهای پلاستیکی استفاده نکنید؛ زیرا باعث شوره زدن و کاهش کیفیت و کارایی آن ها می شود.

آخرین نکته خرید انواع ورق فولادی

با مطالعه این مقاله نکات اصلی و و مهم خرید تمامی ورق های فولادی را متوجه شدیم، اما ممکن است نیاز ما یا پروژه مان استفاده از یک نوع ورق خاص باشد یا برای خرید آن دغدغه بیشتری داشته باشیم.

در همین راستا و جهت پاسخ به تمام سوال ها و چالش هایی که ممکن است برایتان پیش بیایید، برای انواع ورق های روغنی، گالوانیزه، اسیدشویی، آجدار، رنگی، استیل و … راهنمای خرید مجزا و تخصصی مربوط به خود را تهیه کرده ایم. برای مشاهده راهنمای خرید این ورق ها می توانید به مقالات زیر مراجعه کنید.


سخن آخر

شناخت دقیق از انواع ورق فولادی، کاربرد و نحوه تشخیص کیفیت هر یک و همچنین انتخاب مرجع معتبر، روند خرید را ساده تر می کند. با رعایت نکات این مقاله می توانید از خرید ورق با بهترین کیفیت و قیمت، بدون مشکلات جانبی، اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول نکات خرید ورق

تفاوت ورق فابریک و برش خورده در چیست؟

ورق برش خورده از برش رول ورق در اندازه های مختلف تولید می شود، اما ورق فابریک مستقیم از کارخانه به صورت شیت یا همان برگ خارج می گردد.

عوامل تاثیرگذار در قیمت ورق چیست؟

نوسانات دلار و ارز، میزان عرضه و تقاضا و قیمت جهانی فولاد در قیمت ورق و به طور کلی قیمت انواع مقاطع فولادی تاثیرگذارند. همچنین قیمت ورق‌ هایی که در پروسه تولید، نیاز به پرداخت نهایی سطح دارند (مانند ورق گالوانیزه) گران ‌تر از ورق ‌های معمولی (مانند ورق سیاه) هستند که بدون پرداخت نهایی سطح تولید می‌ شوند.

در زمان خرید ورق چه مراحلی باید طی شود؟

مراحلی که باید در زمان خرید ورق انجام دهید به ترتیب شامل موارد زیر می شود:
۱- دریافت اطلاعات از فروشنده
۲- گرفتن تایید مجدد قیمت و موجودی
۳- تایید پیش فاکتور
۴- هماهنگ کردن نحوه پرداخت
۵- مشخص کردن زمان دریافت بار و هزینه های جانبی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.