راهنمای خرید ورق آجدار به صورت اختصاصی

آگاهی از پارامترهای مهم قبل از خرید مقاطع فولادی از این جهت اهمیت دارد که کوچک ترین مغایرت در این محصولات، منجر به ضرر و زیان بسیار زیاد و حتی جبران ناپذیر مالی و جانی خواهد شد. از این رو در راستای افزایش آگاهی مشتریان عزیز، یکی دیگر از مجموعه راهنماهای خرید مقاطع فولادی با عنوان «راهنمای خرید ورق آجدار» را تهیه کردیم تا بتوانید خریدی مطمئن و با کیفیت را بدون دغدغه تجربه کنید. در این راهنمای اختصاصی خرید ورق آجدار ابتدا معرفی کوتاهی از این نوع ورق خواهیم داشت، سپس انواع ورق آجدار، ابعاد، کارخانه های تولید کننده، کاربرد و وزن این نوع ورق را بررسی می کنیم و در انتها پارامترهایی را بیان می کنیم که هر خریدار باید به فروشنده اعلام کند تا محصول منطبق با درخواست خود را دریافت کند. با ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ورق آجدار

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار، ورقی است که روی یک طرف آن برجستگی هایی به اشکال گوناگون دوکی و شطرنجی ایجاد می شود. تنها تفاوت این نوع ورق با ورق پایه (که روی آن آج ایجاد شده) نیز همین تفاوت در سطح ورق می باشد. هدف از تولید ورق آجدار، ایجاد اصطکاک در سطح ورق است. برای آشنایی بیشتر با ورق آجدار و ویژگی های آن، مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله همه چیز در مورد ورق آجدار

معرفی ورق آجدار

نکات قبل از خرید ورق آجدار

هر خریدار، قبل از اقدام به خرید، باید نسبت به کالای درخواستی اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند بین محصولات متنوع، محصولی استاندارد، باکیفیت و مطابق با نیاز خود دریافت کند. از این رو در ادامه به اطلاعات مهمی می پردازیم که قبل از خرید ورق آجدار باید بدانیم.

نکات قبل از خرید ورق آجدار

۱- انواع ورق آجدار

برای طبقه بندی ورق های آجدار، پارامترهای مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها جنس، شکل ظاهری و روش تولید می باشد و هر یک برای کاربردی خاص، مورد استفاده قرار می گیرد. 

در ادامه، مهم ترین دسته بندی ورق آجدار را معرفی می کنیم که دانستن آن ها برای خرید الزامی است.

انواع ورق آجدار

انواع ورق آجدا از نظر نوع تولید

ورق های آجدار به دو صورت فابریک و یا پرسی تولید می شوند.
ورق آجدار فابریک: این نوع ورق آجدار در کارخانه های تولیدکننده ورق تولید می شود و بهترین کیفیت را دارد؛ همچنین از نظر ابعاد نیز تنوع بیشتری دارد.

ورق آجدار پرسی: تولید ورق آجدار به صورت پرسی در کارگاه ها انجام می شود. بهترین کیفیت این نوع ورق آجدار در ضخامت های ۲، ۲.۵ و ۳ میلی متر می باشد. ورق های آجدار پرسی با ضخامت ۴، ۵ و ۶ میلی متر، کیفیت ورق آجدار فابریک را ندارند.

نکته ۱: به طور کلی، بهتر است ورق های آجدار ضخیم به صورت فابریک تهیه شوند و برای خرید ورق آجدار پرسی، ضخامت های کمتر را انتخاب کنید، زیرا ورق های آجدار پرسی از ضخامت ۳ یا ۴ میلی متر به بالا، کیفیت مطلوبی ندارند.

نکته ۲: در ورق آجدار پرسی، وجود موج های ریز در اطراف ورق عادی است.

انواع ورق آجدار از نظر جنس

ورق آجدار از نظر جنس ورق پایه ای که در ساخت آن به کار برده شده، به انواع مختلفی تقسیم می شود که عبارتند از:

  • ورق آجدار گالوانیزه
  • ورق آجدار آلومینیومی
  • ورق آجدار استیل
  • ورق آجدار آهنی (سیاه)

۲- کارخانه های تولیدکننده ورق آجدار

کارخانه های تولیدکننده ورق آجدار

ورق های آجدار ایرانی در دو کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و فولاد گیلان تولید می شوند که می توان گفت ورق آجدار فولاد مبارکه کیفیت بالاتری دارد. کیفیت ورق آجدار فولاد گیلان نیز اگرچه نسبت به فولاد مبارکه پایین تر است و متعاقبا قیمت کمتری دارد، اما بین سایر ورق های تولیدی این کارخانه، ورق آجدار از کیفیت بالاتری برخوردار است.

۳- ابعاد ورق آجدار

آشنایی با ابعاد ورق آجدار، یکی دیگر از پارامترهایی است که برای خرید این محصول الزامی است. ابعاد این نوع ورق را می توان به دو صورت زیر بیان کرد:

ابعاد شیت فابریک ورق آجدار: ابعاد پرکاربرد شیت ورق آجدار فابریک در دو سایز ۱.۵*۶ و ۱*۲ (عرض*طول) می باشد. همچنین طول، عرض و ضخامت این نوع ورق آجدار را می توان به صورت زیر بیان کرد:

ابعاد  ورق آجدار (شیت فابریک)
ضخامت (mm) عرض (m) طول (m)
از ۱.۸ تا ۸ ۱
۱.۲۵
۱.۵
۲
۶

ابعاد شیت برشی ورق آجدار: ابعاد پرکاربرد شیت برشی (به ترتیب، عرض*طول) به صورت ۱*۶، ۱.۵*۶، ۱*۲ و ۱.۲۵*۲.۵ می باشد. این ابعاد را به صورت زیر نیز می توان بیان کرد:

ابعاد  ورق آجدار (شیت پرسی)
ضخامت (mm) عرض (m) طول (m)
۲
۲.۵
۳
۴
۱
۱.۲۵
۱.۵
۲
۲.۵
۶

۴- وزن ورق آجدار

وزن ورق آجدار

به طور کلی، وزن ورق های آجدار فابریک کمی بیشتر از وزن ورق آجدار پرسی است. دلیل آن هم روش آجدار کردن آن هاست. در ورق آجدار پرسی، ورق پایه با فشار دستگاهِ پرس به حالت آجدار تبدیل می شود؛ اما در نوع فابریک، یک لایه آج روی ورق ایجاد می شود. دانستن وزن ورق آجدار از دو جنبه اهمیت دارد: یکی در زمان اعلام مشخصات به فروشنده و دیگری برای دریافت قیمت ورق؛ زیرا قیمت مقاطع فولادی (از جمله ورق) بر حسب وزن بیان می شود. اهمیت این موضوع را در ادامه و زمان خرید ورق آجدار، بیشتر بررسی می کنیم.

برای محاسبه وزن ورق آجدار نیز می توان از فرمول کلی محاسبه وزن ورق استفاده کرد. فقط از آنجایی که آج ها اندکی به ضخامت اولیه ورق می افزایند، یک تغییر جزئی به صورت زیر در فرمول به وجود می آید:

طول (متر) * عرض (متر) * [ضخامت+X (میلی متر)] *  7.85 = وزن ورق آجدار فولادی (کیلوگرم)

ورق آجدار با ضخامت ۳ میلی متر و کمتر از ۳ میلی مترX=۰.۳
ورق آجدار با ضخامت ۴ میلی متر و بیشتر از ۴ میلی مترX=۰.۴

وزن انواع ورق متفاوت است و فرمول محاسبه وزن آن ها نیز با یکدیگر فرق دارد. با محاسبه وزن ورق مورد نظرتان می توانید به اطلاعات مهمی مانند قیمت ورق دست پیدا کرد. توصیه می کنیم برای مشاهده ویدئو آموزشی محاسبه وزن انواع ورق، صفحه زیر را مشاهده فرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه محاسبه وزن ورق

جدول وزن ورق

۵- قیمت ورق آجدار

قیمت ورق آجدار، مانند قیمت سایر ورق ها بر اساس وزن ورق مشخص می شود. نکته ای که باید به آن توجه کنید، مقدار ورقی است که قصد خرید آن را دارید؛ به این صورت که هنگام خرید ورق آجدار با تناژ بالا، قیمت پایه کمی پایین تر از خرید ورق با همان مشخصات ولی در تناژ پایین خواهد بود. همچنین ورق آجدار با برش های مختلف، مانند گونیا، لچکی و … قیمت پایه بالاتری خواهد داشت. نکته دیگر در قیمت ورق آجدار توجه به برند تولید کننده این ورق می باشد. همان طور که گفتیم، کیفیت ورق آجدار فولاد مبارکه بالاتر از سایر ورق های تولیدی کشور است و به همین دلیل قیمت آن نیز بیشتر است. نکته دیگر در قیمت ورق های آجدار، توجه به جنس این نوع ورق می باشد. به طور مثال، ورق آجدار استیل معمولا قیمت بالاتری از ورق های آجدار فولادی دارد که این امر نیز بسته به سایز، ضخامت، استاندارد و برند تولیدی متفاوت است.

برای مشاهده قیمت روز ورق آجدار و مقایسه آن ها وارد لینک زیر شوید.

مشاهده قیمت و خرید ورق آجدار

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق آجدار به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق آجدار

اطلاعاتی که خریدار باید به فروشنده اعلام کند

در زمان خرید ورق آجدار، مشتری باید لیست آیتم های درخواستی خود را ابتدا با مسئول فنی سازه یا مهندس ناظر چک کند و سپس اقدام به خرید نماید. زیرا هر چه اطلاعات فنی ورق آجداری که سفارش می دهید کامل تر و جامع تر باشد، درصد خطا کمتر خواهد بود. اطلاعاتی که خریدار باید آن ها را چک کرده و در زمان خرید اعلام نماید، شامل موارد زیر است:

اطلاعاتی که خریدار باید به فروشنده اعلام کند

۱- وزن مورد نیاز: تعیین حدود وزن درخواستی، یکی از مهم ترین اطلاعاتی است که باید به فروشنده اعلام شود. زیرا دانستن مقدار وزن ورق آجدار و اعلام آن، برای دریافت قیمت دقیق، ضروری است. هرچه وزن اعلام شده دقیق تر باشد، قیمت دریافتی نیز دقیق تر خواهد بود. به طور مثال، قیمت پایه دریافتی برای خرید ورق آجدار به میزان ۵ تن با قیمت همان مشخصات ورق با وزن حدود ۲۵ تن تفاوت زیادی دارد. (قیمت پایه برای ۵ تن، بیشتر از قیمت پایه برای ۲۵ تن خواهد بود.)

۲- نوع ورق: منظور نوع یا جنس ورق است که باید در زمان سفارش اعلام کنید.

۳- ابعاد: ضخامت، طول و عرض تمام آیتم ها باید به طور کامل مشخص شده باشد.

۴- برند ورق آجدار (در صورت لزوم): اگر لازم است ورق آجدار از کارخانه خاصی تهیه شود، حتما آن را در زمان سفارش به فروشنده اعلام نمایید.

۵- شکل دقیق آیتم ها: الزامات مربوط به شرایط تحویلی ورق آجدار، مانند راستایی، گونیا بودن یا نبودن، اشکال لچکی، چیکر پلیت، پلاک، تسمه و … باید مشخص شده باشد. این گزینه شامل خدمات درخواستی، مانند برش یا خم کاری نیز می شود.

۶- طرح آج: اگر طرح آج خاصی روی ورق نیاز دارید (مانند آج شطرنجی یا دوکی شکل) حتما در زمان سفارش آن را مشخص کنید.

نکته مهم دیگر برای خرید ورق آجدار، اطمینان از روش خرید و اعتبار فروشنده می باشد؛ در صورتی که روش خرید خود را با تحقیق و اطمینان انتخاب نمایید، می توانید از اصالت جنس و تطابق جزئیات بار با مشخصات درخواستی، اطمینان پیدا کنید. شرکت آهن ملل، یکی از بزرگترین مراکز خرید و فروش مقاطع فولادی، امکان تهیه انواع ورق آجدار را به صورت تلفنی و آنلاین فراهم نموده است. برای مشاوره با کارشناسان آهن ملل یا خرید ورق آجدار تماس بگیرید.

نکات پس از خرید ورق آجدار

مهم ترین نکات پس از خرید ورق آجدار که با نکات سایر ورق های فولادی مشابه است، شامل تطابق مشخصات ورق خریداری شده با اطلاعات فاکتور و برگه باسکول و نحوه نگهداری ورق می باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم حتما به مقاله راهنمای خرید ورق مراجعه کرده و کلیه مراحل قبل، حین و بعد از خرید را مرور کنید که برای تمامی ورق ها مشترک است. راهنمای کلی خرید ورق می توانید برای خرید تمامی انواع ورق های موجود در بازار کامل ترین اطلاعات را در زمینه خرید با بهترین قیمت و کیفیت در اختیار شما قرار دهد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله راهنمای خرید ورق

راهنمای خرید ورق

سخن آخر

به دلیل کاربرد گسترده ورق آجدار در مشاغل و صنایع مختلف، توجه به راهنمای خرید ورق آجدار، به خصوص اطلاعات ضروری در مورد ورق و همچنین اطلاعاتی که باید زمان خرید به فروشنده اعلام کنید، به شما در خریدی مطمئن و باکیفیت کمک شایانی خواهد کرد. با مطالعه مقاله فوق می توانید با اطمینان نسبت به خرید ورق آجدار اقدام نمایید.

سوالات متداول راهنمای خرید ورق آجدار

انواع ورق آجدار کدام اند؟

ورق آجدار از نظر نحوه تولید به دو نوع آجدار پرسی و آجدار فابریک تقسیم بندی می شود. از نظر جنس نیز انواع ورق آجدار گالوانیزه، آلومینیومی، استیل و آهنی در بازار تولید می شوند.

تفاوت ورق آجدار پرسی و فابریک در چیست؟

برای تولید ورق آجدار پرسی، ورق پایه با فشار دستگاهِ پرس به حالت آجدار تبدیل می شود؛ اما در نوع فابریک، یک لایه آج روی ورق ایجاد می شود. ورق آجدار فابریک در کارخانه های تولیدکننده ورق تولید می شود و کیفیت بهتر و ابعاد متنوع تری دارد.

وزن ورق آجدار چقدر است؟

برای محاسبه وزن ورق آجدار کافی است از فرمول اعلام شده در مقاله استفاده کنید، اما به طور کلی وزن ورق های آجدار فابریک کمی بیشتر از وزن ورق آجدار پرسی است. دلیل آن هم روش آجدار کردن آن هاست.

چه کارخانه هایی ورق آجدار تولید می کنند؟

ورق های آجدار ایرانی در دو کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و فولاد گیلان تولید می شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.