راهنمای خرید ورق گالوانیزه به طور کامل

راهنمای خرید ورق گالوانیزه می تواند نقش بسیار مهمی در خرید به صرفه‌ی این محصول داشته باشد و عامل مهمی در انتخاب ورق با کیفیت مناسب و منطبق با کاربرد درخواستی خواهد بود. به همین منظور در این مقاله از دانشنامه آهن ملل کلیه نکات ضروری قبل، بعد و حین خرید ورق گالوانیزه را در دسترس شما قرار می دهیم. با دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ورق گالوانیزه

معرفی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه، محصولی است که با پوسته زدایی کلاف های ورق نورد سرد یا ورق نورد گرم و سپس روی اندود شدن به دست می آید. ورق گالوانیزه می تواند به صورت کلاف (کویل) یا شیت عرضه شود. این نوع ورق به دلیل خاصیت فلز روی، دارای سطحی براق و صیقلی است و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می باشد. همچنین در برخی موارد برای افزایش کیفیت از ترکیب دیگر عنصر‌ها مانند نیکل و آلومینیوم در ورق نیز استفاده می ‌شود. ضخامت ورق های گالوانیزه موجود در بازار که بیشترین مصرف را دارند با توجه به برند ورق از ۰.۳ تا ۳ میلی متر است. عرض انواع ورق گالوانیزه نیز در حالت رول و شیت به صورت ۱ یا ۱.۲۵ متر می باشد.

ورق های گالوانیزه را از جنبه های گوناگون، مانند روش ساخت، نوع و ضخامت پوشش روی، ابعاد و … می توان دسته بندی کرد. به طور مثال، انواع ورق گالوانیزه بر اساس کاربرد، شامل ورق کانکس، ورق سقف شیروانی، ورق کرکره، ورق عرشه فولادی، ورق کانال ‌های پیش ‌ساخته و ورق رنگی می‌ باشد. همچنین این نوع ورق را می توان به صورت فرم دار (ذوزنقه، سینوسی و …) عرضه کرد.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با ورق گالوانیزه مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ورق گالوانیزه چیست؟

ورق گالوانیزه چیست

نکات قبل از خرید ورق گالوانیزه

اطلاعات ضروری که قبل از اقدام به خرید ورق گالوانیزه باید بدانید، شامل انواع مشخصات ورق گالوانیزه، کارخانه های تولید کننده، قیمت و وزن ورق و … می باشد که در ادامه به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

نکات قبل از خرید ورق گالوانیزه

۱- روش تولید ورق گالوانیزه

روش های تولید ورق گالوانیزه، از مواردی است که باید قبل از خرید به آن توجه کنید. ورق های گالوانیزه به دو روش گرم و سرد تولید شده و محصولات به دست آمده نیز به همین دو دسته ورق گالوانیزه گرم و سرد تقسیم می شوند.

در فرآیند تولید ورق گالوانیزه گرم، ابتدا سطح فلز تمیز می شود و سپس در حمام مذاب از فلز روی (Zn) غوطه ور می گردد؛ مزیتش این است که پوشش ایجاد شده نسبتا ضخیم و بلوری شکل است. همچنین در این روش، یک ساختار چند لایه و متشکل از آلیاژ روی- فولاد تشکیل می شود که باعث بالا رفتن سختی و شکنندگی ورق می گردد. در نتیجه، اگر ورق گالوانیزه گرم خم شود، ممکن است ورق پوسته پوسته شود. مهم ترین مزیت این روش نیز قیمت مناسب آن است.

برای تولید ورق گالوانیزه سرد، ورق در حمام مذاب روی غوطه ور نمی شود، بلکه از جریان الکتریکی که در محلول الکترولیت وجود دارد برای انتقال یو‌ن ‌های فلز روی به ورق استفاده می شود. به همین دلیل، ورق گالوانیزه سرد از کیفیت بهتری برخوردار است. با این وجود، ضخامت پوشش روی ورق ‌های گالوانیزه سرد کمتر از نوع گرم است.

لازم به ذکر است که کاربردهای ورق گالوانیزه سرد و گرم نیز متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با تفاوت این دو روش، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی ورق الکتروگالوانیزه و تفاوت آن با ورق گالوانیزه گرم

تفاوت الکتروگالوانیزه و گالوانیزه گرم

۲- جرم پوشش روی

یکی دیگر از نکات مهم که قبل از خرید اصولی ورق گالوانیزه باید بدانید، جرم پوشش روی در ورق گالوانیزه است. منظور از ضخامت پوشش روی، مجموع جرم پوشش هر دو رویه ورق می باشد که بر حسب گرم بر متر مربع بیان می شود. جرم پوشش ورق گالوانیزه باید مطابق با جداول مربوطه استداندارد ملی ایران باشد؛ اما اگر نیاز به مقدار خاصی از جرم پوشش دارید، هنگام خرید باید به تولیدکننده یا فروشنده اعلام کنید. در ادامه، انواع مختلف پوشش روی را بررسی می کنیم.

۳- انواع مختلف پوشش روی در ورق گالوانیزه

در فرآیند تولید ورق گالوانیزه، انواع پوشش های گالوانیزه به وجود می آید که به آن کوتینگ (coating) می گویند. بسته به میزان کوتینگ یا پوشش روی نیز ناخالصی هایی به شکل پولک بر روی ورق ایجاد می شود که به آن اسپنگل (Spangle) یا گل گالوانیزه گفته می شود. البته گل روی ورق می ‌تواند به دلیل وجود ناخالصی در فلز روی، هنگام کریستال شدن روی مذاب نیز به وجود آید. در ادامه به معرفی انواع پوشش روی می پردازیم.

انواع مختلف پوشش روی در ورق گالوانیزه

۳-۱- پوشش پولکی‌شکلِ گلدار (روی اندود پولکی شکل)

منظور از این نوع پوشش، اندود یا پوششی است که در نتیجه رشد نامحدود بلورهای فلز روی، حین انجماد معمولی یا عادی صورت می گیرد. این پوشش، دارای سطحی براق است و بیشترین کاربرد را دارد.

۳-۲- اندود پولکی‌شکلِ ریزگل (گل ریز)

سطح این نوع ورق گالوانیزه ممکن است فاقد یکنواختی کامل از نقطه ای به نقطه دیگر کلاف یا از کلافی به کلاف دیگر باشد. این نوع ورق ها معمولاً با شناسه های پوشش (کوتینگ) ۳۵۰، ۲۷۵، ۲۰۰ و ضخامت بین ۵/۰ تا ۳ میلی متر تولید و عرضه می گردند. این نوع ورق گالوانیزه در مواردی به کار می رود که نمای ظاهری سطح، اهمیت داشته باشد.

۳-۳- اندود با آلیاژ روی –آهن

این نوع ورق گالوانیزه به صورت پولکی شکل نیست و معمولاً از نظر ظاهری، کدر و مات بوده و سطح براقی ندارد. به همین دلیل برای برخی کاربردها مناسب است؛ از جمله برای رنگ کاری فوری و بلافاصله پس از تولید که به جز تمیزکاری معمولی، نیازی به عملیات اضافی (مانند اسیدشوئی و …) نباشد. اندود آلیاژ روی – آهن ممکن است حین تغییر شکل زیاد، به صورت پودر درآید.

۳-۴- اندود متفاوت در دو رویه (پوشش با جرم مختلف در دو رویه ورق)

منظور از این نوع ورق گالوانیزه، این است که در یک رویه ورق، فلز روی دارای جرم پوشش معینی بوده و در رویه دیگر دارای جرم پوششی به مراتب کمتر از رویه دیگر باشد.

 نکته: در صورتی که قصد رنگ آمیزی ورق گالوانیزه را داشته باشید، ورق ‌های گل ریز و بدون گل، گزینه ‌های مناسب‌ تری هستند.

نکته: کارخانه هایی مانند شهرکرد و تاراز، تولیدکننده انواع ورق گالوانیزه گل ریز و بدون گل می باشد. ورق‌ های فولادی گل درشت نیز توسط کارخانه های هفت الماس و کاشان تولید می شوند.  

۴- کارخانه تولیدکننده ورق گالوانیزه

کارخانه های تولید کننده ورق گالوانیزه

همانطور که در توضیح کوتینگ و گل های ورق گالوانیزه گفته شد، کارخانه های مختلف، ورق هایی با ویژگی های متفاوت ارائه می کنند. به همین دلیل، حتما پیش از خرید ورق گالوانیزه باید با کارخانه های مختلف تولید ورق گالوانیزه آشنا بوده و درباره آن ها تصمیم‌ گیری کنید. همچنین ورق‌ های وارداتی متنوعی، از جمله ورق گالوانیزه کشور چین، قزاقستان، هند و امارات نیز در بازار موجود است. در ادامه، مهم ترین کارخانه های تولید ورق گالوانیزه در ایران را معرفی می کنیم. برای مقایسه ورق های گالوانیزه کارخانه های مختلف، به عوامل مختلفی مانند موجودی بازار، میزان مصرف و تقاضا برای یک کالا، فرآیند تولید و عوامل فراوانی نیاز است؛ ولی به صورت کلی می توان گفت ورق گالوانیزه کاشان بین دیگر ورق های ایرانی، بالاترین مقدار کوتینگ و قیمت را دارد.

فولاد مبارکه اصفهان

ورق ‌های گالوانیزه فولاد مبارکه با استفاده از روش گالوانیزه گرم و در ضخامت ۰.۲۵ تا ۲ میلی متر و عرض ۱ تا ۱.۲۵ متر تولید می‌ شوند. کلاف ‌های ورق گالوانیزه این کارخانه نیز بین ۳ تا ۲۰ تن وزن دارند. ظرفیت تولید سالانه ورق ‌های گالوانیزه این کارخانه، چیزی حدود ۲۰۰ هزار تن است.

نکته: در حال حاضر، برخی ضخامت های ورق های کارخانه فولاد مبارکه روی خط تولید نمی باشند.

نکته: امکان تولید ورق ابعادی (ابعاد دلخواه) نیز وجود دارد.

کارخانه ورق گالوانیزه کاشان

این کارخانه، ورق‌ های رول گالوانیزه را با ضخامت‌ ۰.۱۸ تا ۶ میلی متر و در دو عرض ۱ و ۱.۲۵ متر تولید می کند. ورق شیت گالوانیزه آن نیز در عرض‌های ۱ و ۱.۲۵ متر و طول‌ های ۱ تا ۲.۵ متر می باشد.

ورق گالوانیزه کاشان با کوتینگ ۱۲۰ گرم بر متر مربع، بالاترین کوتینگ ورق های تولیدی را داخل کشور دارد. کوتینگ ورق های سایر کارخانه ها حدود ۱۰۰ می باشد.

شرکت ورق خودرو شهرکرد (چهارمحال و بختیاری)

این کارخانه، ورق های گالوانیزه خود را در عرض ۸۰۰ تا ۱۸۸۰ میلی متر و ضخامت ۰.۴ تا ۲ میلی متر تولید می کند. جرم پوشش روی یا کوتینگ در آن نیز بین ۶۰ تا ۳۵۰ گرم بر متر مربع است. ظرفیت تولید اسمی این کارخانه ۴۰۰ هزار تن در سال می باشد.

صنایع هفت الماس

ورق ‌های گالوانیزه تولیدی کارخانه هفت الماس، تنوع مختلفی دارند و از ورق گالوانیزه رنگی تا ورق ‌های گالوانیزه گرم و سرد را شامل می شوند. همچنین ورق های گالوانیزه این کارخانه دارای بالاترین ضخامت تولیدی در کشور، یعنی ۳ میلی متر می باشند.

علاوه بر کارخانه های فوق، ورق ‌های گالوانیزه کارخانه های سمنان، اشتهارد، دشتستان راد و … نیز از جمله مهم ترین ورق‌ های گالوانیزه تولید داخل کشور به حساب می ‌آیند. در جدول زیر می توانید مشخصات ورق گالوانیزه این کارخانه ها را مشاهده نمایید.

کارخانه تولیدکننده ورق گالوانیزهمحدوده ضخامت ورق (میلی متر)
فولاد مبارکه اصفهان۰.۵ تا ۲
شرکت فولاد تاراز۰.۴ تا ۲
شرکت ورق خودرو شهرکرد (چهارمحال و بختیاری)۰.۴ تا ۲
شرکت فولاد دشتستان۰.۴ تا ۲
کارخانه نورد و لوله سمنان۰.۳ تا ۳
کارخانه ورق گالوانیزه کاشان۰.۳ تا ۱.۵
شرکت صنایع هفت الماس۰.۴ تا ۳
صنایع فولاد شهریار تبریز۰.۴ تا ۲.۵

همچنین برای خرید ورق گالوانیزه در ضخامت کمتر از ۰.۳ یا بیش تر از ۳ میلی متر می توان از ورق های وارداتی با مشخصات زیر استفاده کرد.

کشور تولید کنندهضخامت ورق گالوانیزه (میلی متر)
ورق گالوانیزه امارات۰.۲ تا ۶
ورق گالوانیزه چینمحدوده وسیع ۰.۱۴ تا ۵
ورق گالوانیزه قزاقستان۰.۴ تا ۲ش

۵- وزن ورق گالوانیزه

با توجه به این که ابعاد و ضخامت ورق ها پارامترهای اصلی در وزن ورق هستند، لازم است پیش از خرید ورق، حتما از ابعاد و وزن آن ها مطلع شوید. به طور مثال، وزن ورق گالوانیزه شیت ممکن است بین ۶ تا ۷ تن و وزن ورق گالوانیزه رول بین ۴.۹ تا ۹ تن باشد؛ اما به صورت دقیق، وزن انواع ورق را می توانیم با استفاده از فرمول یا جدول اشتال به راحتی به دست آوریم.

در ضخامت های مختلف، وزن رول ها ممکن است سبک یا سنگین باشد؛ اما در حالت نرمال، وزن آن ها بین ۶ تا ۷ تن می باشد.

فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه به شرح زیر است:

طول (متر)*عرض (متر)*ضخامت (میلی‌متر)*۷.۸۶=وزن ورق گالوانیزه (کیلوگرم)

نکته: عدد ۷.۸۶ چگالی فولاد است که برای راحتی محاسبات، معمولا به جای آن عدد ۸ جایگزین می شود.

طول
(m)
عرض
(m)
ضخامت
(mm)
وزن
(kg)
طول
(m)
عرض
(m)
ضخامت
(mm)
وزن
(kg)
۲۱۰.۳۴.۷۲.۵۱.۲۵۰.۳۷.۳۶
۲۱۰.۴۶.۳۲.۵۱.۲۵۰.۴۹.۸
۲۱۰.۵۷.۹۲.۵۱.۲۵۰.۵۱۲.۳
۲۱۰.۶۹.۴۲.۵۱.۲۵۰.۶۱۴.۷
۲۱۰.۷۱۰.۹۲.۵۱.۲۵۰.۷۱۷.۱
۲۱۰.۸۱۲.۵۲.۵۱.۲۵۰.۸۱۹.۶
۲۱۰.۹۱۴.۱۲.۵۱.۲۵۰.۹۲۲.۱
۲۱۱۱۵.۷۲.۵۱.۲۵۱۲۴.۵
۲۱۱.۲۵۱۹.۶۲.۵۱.۲۵۱.۲۵۳۰.۶
۲۱۱.۵۲۳.۵۲.۵۱.۲۵۱.۵۳۶.۸
۲۱۲۳۱.۴۲.۵۱.۲۵۲۴۹.۱
۲۱۲.۵۳۹.۳۲.۵۱.۲۵۲.۵۶۱.۴

 

۶- قیمت انواع ورق گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه، یکی از مهم ترین نکات هنگام خرید این محصول است. قیمت ورق گالوانیزه به پارامترهای مختلفی مانند ضخامت، ابعاد، کیفیت، برند تولید کننده، خدمات انجام شده روی ورق و … بستگی دارد. به طور مثال، قیمت ورق موجدار گالوانیزه با ورق ساده گالوانیزه متفاوت است. همچنین قیمت ورق شیت و رول به دلیل هزینه برش کاری در ورق شیت، متفاوت است. به همین خاطر بدون در نظر گرفتن این عوامل نمی‌ توان اطلاعات دقیقی درباره قیمت این نوع ورق ارائه کرد. شرکت آهن ملل به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های بازرگانی در زمینه خرید و فروش ورق، قیمت انواع ورق گالوانیزه را به صورت روزانه در سایت خود اعلام می کند تا دسترسی و مقایسه آن ها به راحتی امکان پذیر باشد. برای مشاهده قیمت ورق گالوانیزه کارخانه های مختلف و همچنین نمودار تغییرات قیمت ورق گالوانیزه به لینک زیر مراجعه نمایید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق گالوانیزه

 

۷- بعد مسافت (حمل کالا)

توجه به مسافت حمل ورق تا محل پروژه، یکی دیگر از نکاتی است که باید قبل از خرید ورق به آن توجه نمایید؛ زیرا حمل و نقل محصولات فولادی (بسته به مسافت) امر پرهزینه ای است. در واقع می توان گفت هزینه حمل و نقل، به وزن محصول و مسافتی که باید تا رسیدن به مقصد طی کند بستگی دارد. پس بهترین کار، خرید از نزدیک ترین کارخانه به محل پروژه می باشد؛ اما از آن جهت که کارخانه ها به صورت روزانه عرضه ندارند و یا امکان خرید مستقیم از برخی آن ها (مانند کارخانه فولاد مبارکه) وجود ندارد، بهتر است خرید خود را از شرکت های بازرگانی معتبر انجام دهید تا آن ها خود از نزدیک ترین محل، اقدام به تهیه محصول نمایند و هزینه حمل و نقل به حداقل برسد.

۸- کیفیت و کاربرد ورق گالوانیزه

کیفیت ورق گالوانیزه

کیفیت ورق گالوانیزه تاثیر مستقیمی در کاربرد آن خواهد داشت. در واقع می توان گفت توجه به کاربرد و موارد مصرف ورق، کیفیت درخواستی را مشخص می کند. برای مثال، در ساخت مخزن آب گالوانیزه که به طور مداوم در تماس با آب است توجه به ضخامت پوشش روی بسیار مهم است. در حالی که برای استفاده ورق در سقف توجه به زیبایی ظاهری اهمیت بیشتری دارد. در ادامه انواع کیفیت ورق گالوانیزه و کاربرد آن ها را بررسی می کنیم.

ورق گالوانیزه با کیفیت معمولی (کیفیت ۱)

ورق گالوانیزه با کیفیت معمولی برای مصارف عمومی به صورت شیت یا برای خم کاری و یا شکل دهی ساده مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ورق های گالوانیزه بعد از پوشش دهی، با ضخامت ۲۵/۰ تا ۵ میلی متر و عرض حداقل ۶۰۰ میلی متر، به صورت رول و شیت تولید می شوند.

ورق گالوانیزه با کیفیت شکل دهی متوسط (کیفیت ۲)

این نوع ورق برای مصارف درزبندی، اتصال از طریق خم و یا سایر کاربردهای مشابه مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به کیفیت معمولی دارای قابلیت شکل دهی بهتری است. این نوع ورق با ضخامت ۲۵/۰ تا ۵ میلی متر (پس از پوشش گالوانیزه) و عرض حداقل ۶۰۰ میلی متر به صورت رول و شیت تولید می گردد. جرم پوشش یا کوتینگ این نوع ورق ها نباید از ۳۵۰ تجاوز نماید.

ورق گالوانیزه با کیفیت کششی (کیفیت ۳،۴،۵و۶)

این نوع ورق ها برای کشش یا شکل دهی عمیق به کار می روند و با ضخامت ۴/۰ تا ۵ میلی متر ( پس از پوشش گالوانیزه) و عرض حداقل ۶۰۰ میلی متر به صورت رول و شیت تولید می شوند. جرم پوشش یا کوتینگ ورق گالوانیزه با کیفیت کششی نباید از ۲۷۵ تجاوز نماید. تفکیک کیفیت این نوع ورق را به صورت زیر می توان بیان کرد:

کیفیت ۳ : برای کشش معمولی

کیفیت ۴ : برای کشش عمیق

کیفیت ۵ : برای کشش عمیق از فولاد کاملاً آرام

کیفیت ۶ : برای کشش فوق عمیق از فولاد پایدار شده

ورق گالوانیزه با عرض کمتر از ۶۰۰ میلی متر

ورق گالوانیزه با عرض کمتر از ۶۰۰ میلی متر را می توان با برش طولی ورق های گالوانیزه عریض به دست آورد که در این صورت به آن ها «ورقه» گفته می شود.

نکته: ورق گالوانیزه با کیفیت کششی ۳، ۴، ۵ و ۶ ممکن است برای ساخت قطعه مشخص بر اساس یک محدوده عملکردی خاص یا مطابق با یک محدوده مشخص شکست، تولید شود که این موضوع باید از قبل بین خریدار و تولیدکننده توافق شود. در این موارد، نام قطعه، جزئیات ساخت و الزامات ویژه (به طور مثال: عاری بودن از نوارهای تغییر شکل یا شیار زدگی) و همچنین ویژگی های مکانیکی مشخص گردد.

نکات زمان خرید ورق گالوانیزه

انواع روش های خرید ورق و مراحل خرید از شرکت های بازرگانی در مقاله ای مجزا به عنوان راهنمای خرید ورق که مربوط به تمامی انواع ورق های فولادی می باشد، توضیح داده شده است. توصیه می کنیم قبل از اقدام به خرید، علاوه بر راهنمای خرید ورق گالوانیزه، حتما مقاله زیر را نیز مطالعه کنید و سپس با توجه به نکات هر دو مقاله، اقدام به خرید نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله راهنمای خرید ورق

راهنمای خرید ورق

آنچه خریدار باید به فروشنده اعلام کند

اطلاعاتی که هنگام خرید ورق گالوانیزه به وسیله خریدار باید اعلام شود، شامل موارد زیر است:

نکات زمان خرید ورق گالوانیزه

۱- نام و مشخصات ورق گالوانیزه: زمان خرید ورق گالوانیزه باید مشخصات ورق را اعلام نمایید. منظور از مشخصات ورق، نام ورق، نوع پوشش روی (Zn) و کیفیت آن است که در قسمت های قبل به آن ها اشاره کردیم.

۲- ابعاد ورق: به ترتیب، ضخامت، عرض، طول و وزن و تعداد مورد نیاز را اعلام نمایید.

۳- کاربرد و کیفیت ورق (در صورت امکان): از آن جا که کاربردهای ورق گالوانیزه سرد و گرم متفاوت است و کیفیت ورق نیز انواع پوشش های گالوانیزه را مشخص می کند. در نتیجه با اعلام کاربرد ورق، فروشنده می تواند بهترین کیفیت را به شما پیشنهاد دهد.

۴- اعلام نیاز به خدمات و عملیات اضافه (در صورت نیاز): به طور مثال، نیاز به روغن اندود کردن یا عملیات فسفاته که در زمان تولید انجام می شود و یا اعلام نیاز به ورق فرمینگ به صورت کرکره، ذوزنقه، دامپا و …. باید ابتدای سفارش مشخص شود. به طور مثال برای سقف از ورق گالوانیزه رنگی کرکره و برای سوله یا دیوار از ورق به صورت ذوزنقه استفاده می شود.

۵- درخواست گزارش ترکیب شیمیائی مذاب ورق (در صورت نیاز): اگر به گزارش ترکیب شیمیایی و برگه کنترل کیفی نیاز دارید، باید در زمان سفارش اعلام کنید.

۶- اعلام محل تخلیه: مشخص کردن محل تخلیه، برای تعیین محل بارگیری و کاهش هزینه حمل و نقل، اهمیت زیادی دارد؛ مخصوصا که قیمت نهایی خرید شما، مجموع هزینه ورق و حمل و نقل می باشد.

نکات بعد از خرید ورق گالوانیزه

بعد از دریافت ورق گالونیزه، نیاز است محصول خود را با به کارگیری موارد زیر بررسی نمایید:

نکات بعد از خرید ورق گالوانیزه

۱- بازرسی مشخصات ظاهری ورق

هنگام دریافت ورق های خود، حتما بین شیت های ورق را بررسی کنید تا اثری از زرد شدگی، خراش و یا سفیدک روی شیت ها وجود نداشته باشد.

۲- بررسی پلاک بندیل ورق

تولیدکننده ورق باید هر بسته بندی ورق را با برگه ای تحت عنوان «پلاک بندیل» مجهز نماید. لازم است بعد از دریافت بار خود، مشخصات مندرج در این پلاک بندیل را با مشخصات ظاهری ورق و فاکتور دریافتی مطابقت دهید. مشخصات اعلام شده در پلاک بندیل به صورت زیر می باشد:

  • نشانه شناسایی کیفیت
  • نشانه شناسایی پوشش
  • شماره سفارش/ شماره ردیف
  • ابعاد محصول
  • شماره بهر
  • وزن
  • شماره بسته کلاف
  • تاریخ تولید

۳- بررسی برگه کنترل کیفی و گواهینامه فنی

ارائه گواهینامه فنی برای محصولات عرضه شده الزامی است. گواهینامه فنی، حاوی مشخصات زیر است:

  • شماره گواهینامه
  • تاریخ صدور
  • شماره بسته یا کلاف
  • نشانه شناسایی محصول
  • وزن هر کلاف
  • ابعاد محصول
  • درصد ترکیب شیمیایی ( درج ترکیب شیمیایی )
  • ویژگی های مکانیکی ( درج ویژگی های مکانیکی )
  • ضخامت پوشش ( یا وزن پوشش در واحد سطح )

۴- نکات نگهداری ورق گالوانیزه

نکات نگهداری ورق گالوانیزه

از جمله نکات مهم در زمان نگهداری ورق های گالوانیزه، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگهداری طولانی مدت ورق گالوانیزه، ممکن است باعث تغییر در ویژگی های مکانیکی (افزایش سختی و کاهش ازدیاد طول) آن شود و در نهایت، منجر به کاهش ویژگی کشش ورق گردد. برای به حداقل رساندن این اثر، بهتر است از ورق گالوانیزه کیفیت ۵ یا ۶ استفاده شود.
  • هنگام نگهداری ورق گالوانیزه در انبار، اگر ورق به صورت شیت است، آن ها را روی هم نگذارید. همچنین این ورق ها نباید به صورت مستقیم با زمین تماس داشته باشند.
  • بهتر است محل نگهداری ورق ها سرپوشیده باشد؛ اما هرگز از کاورهای پلاستیکی برای بسته‌ بندی ورق ‌های گالوانیزه استفاده نکنید، زیرا باعث تجمیع رطوبت و ایجاد شوره در آن ها می‌ شود.

به طور کلی می توان گفت انبارداری نامناسب، یکی از مهم ترین مسائل بعد از خرید ورق‌ های گالوانیزه به حساب می ‌آید و در صورت عدم رعایت نکات مربوطه، احتمال ایجاد خسارت وجود دارد. برای حل این مشکل، علاوه بر استفاده از تهویه مناسب و نکات اعلام شده، استفاده از بسته بندی مناسب، مشکلات احتمالی این ورق‌ ها را کاهش می ‌دهد. در ادامه، بسته بندی ورق گالوانیزه را بیشتر بررسی می کنیم.

۵- بسته بندی ورق گالوانیزه

پس از تولید ورق، معمولا از تسمه فولادی، مقوا، ورق‌ های کاغذی، پالت چوبی و … برای بسته بندی آن ها استفاده می ‌شود. در این راستا ابتدا ورق گالوانیزه را رول می کنند و سپس آن را با کمک انواع تسمه ‌ها محکم می بندند.

استفاده از بسته بندی ‌های پلاستیکی باعث حبس هوا و در نتیجه، ایجاد رطوبت روی سطح ورق گالوانیزه می شود. این نوع بسته بندی برای ورق های گالوانیزه مناسب نیست؛ زیرا یکی از مهم ترین دلایل شوره زدن ورق ‌های گالوانیزه به حساب می ‌آید و بهتر است از ورق های کاغذی استفاده شود.

از مهم ترین دلایل نیاز به بسته بندی ورق گالوانیزه می توان موارد زیر را بیان نمود:

  • جلوگیری از تخریب و آسیب دیدن سطح ورق
  • سهولت در حمل و نقل ورق ‌های بسته بندی شده

سخن آخر

خرید ورق گالوانیزه به جزئیات دقیقی نیاز دارد که حتما باید قبل از اقدام به خرید، نسبت به آن ها اطلاعات کافی به دست آورید. از جمله این اطلاعات که در راهنمای خرید ورق گالوانیزه به آن ها پرداختیم، روش تولید، جرم پوشش، انواع پوشش روی، ابعاد و وزن، کیفیت ورق و … می باشد. به طور مثال، باید بدانید که کیفیت ورق گالوانیزه به کیفیت ورق پایه، استفاده از ترکیباتی مانند نیکل و آلومینیوم، فرآیند سرد کردن، نوع گل ورق، میزان کوتینگ یا میزان روی استفاده‌ شده بستگی دارد. به همین دلیل، هنگام خرید ورق گالوانیزه حتماً به میزان فلز روی استفاده شده برای پوشش سطح ورق و دیگر موارد اشاره شده در مقاله توجه کنید.

سوالات متداول راهنمای خرید ورق گالوانیزه

کوتینگ چیست؟

در فرآیند تولید ورق گالوانیزه، بسته به کاربرد ورق، انواع پوشش های گالوانیزه به وجود می آید که به آن کوتینگ (coating) می گویند. در واقع کوتینگ میزان پوشش روی در دو سطح ورق گالوانیزه می باشد.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

در محیط‌هایی با احتمال خوردگی بالا استفاده از انواع ورق های گالوانیزه استفاده می شود. به طور مثال ورق‌ های سقفی گالوانیزه برای سقف ساختمان و سقف شیروانی مناسب هستند. از کاربردهای دیگر ورق گالوانیزه می توان به صنعت خودرو، کشاورزی، لوازم خانگی، مخازن آب و … اشاره کرد.

در زمان خرید ورق گالوانیزه خریدار باید چه نکاتی به فروشنده اعلام کند؟

از جمله مواردی که خریدار باید در زمان خرید به فروشنده اعلام نماید شامل موارد زیر می شود:
نام و مشخصات ورق گالوانیزه
ابعاد ورق
کاربرد و کیفیت ورق
نیاز به خدمات و عملیات اضافه
درخواست گزارش ترکیب شیمیائی مذاب ورق
محل تخلیه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.