جامع ترین راهنمای خرید ورق استیل

برای خرید ورق استنلس استیل باید نسبت به آلیاژهای ورق، کاربرد آن ها، برند ورق، وزن نت خالص و ناخالص و قیمت آن آگاهی داشته باشید. به همین دلیل در راهنمای خرید ورق استیل، تمامی نکات لازم برای خرید این نوع ورق را معرفی می کنیم تا با شناخت و آگاهی کامل از جزئیات فنی و مهندسی آن اقدام نمایید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ورق استیل

ورق استنلس استیل چیست؟

ورق استنلس استیل که به آن ورق استیل نیز گفته می شود، ورقی است که اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده آن، آهن، کروم و نیکل می باشد؛ به طوری که باید حداقل درصد جرمی کروم در آن  10.5 درصد و حداکثر درصد جرمی کربن آن نیز ۱.۲ درصد باشد. به طور کلی به ترکیبات آهن، کروم و نیکل «فولاد زنگ نزن» نیز گفته می شود. ورق زنگ نزن یا ورق های استنلس استیل به خاطر مقاومت در برابر خوردگی، بسیار مورد توجه هستند. ویژگی مقاومت در برابر خوردگی نیز با افزایش میزان کروم افزایش می‌ یابد. به طور کلی، تغییر آلیاژهای ورق استیل کارکردهای مختلف آن را در صنایع گوناگون به دنبال دارد. به طوری که انواع ورق های استیل در صنایع مختلفی مانند پالایشگاه ها، قطعات هواپیما، صنایع نفت و گاز و … کاربرد بسیاری دارند. در مقاله زیر می توانید با ورق استیل و ویژگی های آن بیشتر آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله انواع ورق استنلس استیل و ویژگی های آن

ورق استیل چیست

نکات قبل از خرید ورق استیل

اولین نکته ای که در خرید ورق استیل باید در نظر بگیرید این است که بیشتر از ۹۰ درصد از ورق های استنلس استیل موجود در بازار، وارداتی هستند. اما توصیه می کنیم قبل از آشنایی با نکات اختصاصی پیرامون خرید ورق استیل، راهنمای خرید ورق را مطالعه فرمایید که برای تمامی ورق ها آماده شده است. در این راهنمای خرید، نکات مشترکی بیان شده که لازم است قبل، حین و بعد از خرید تمامی ورق ها بدانید تا به شما دید جامعی برای تهیه این مقطع فولادی بدهد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله راهنمای خرید ورق در بازار ایران

راهنمای خرید ورق

آنچه باید قبل از خرید ورق استیل بدانید، شامل نوع، آلیاژ، کاربرد و قیمت ورق استیل می باشد. در ادامه راهنمای خرید ورق استیل به معرفی تمامی این پارامترها می پردازیم که به شما در خریدی مطمئن و حرفه ای کمک خواهد کرد.

نکات قبل از خرید ورق استیل

۱- آلیاژهای ورق استیل را بشناسید

به طور کلی، ورق استیل در آلیاژهای مختلف تولید می شود و ضخامت های مختلف آن ها نیز کاربردهای متفاوتی دارد. از جمله مهم ترین دسته بندی ورق های استیل بر اساس آلیاژ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ورق های استیل سری ۲۰۰:  اصلی ترین عناصر سازنده این نوع ورق، کروم، منگنز و نیکل است.
  2. ورق های استیل سری ۳۰۰: رایج ترین استیل موجود در بازار، ورق سری ۳۰۰ است و مهم ترین ویژگی هایشان غیرمغناطیسی بودن، قابلیت جوشکاری، منعطف بودن و ضدزنگ بودن می باشد. ورق ۳۰۴ و ۳۱۶ نیز بیشترین استفاده را دارد.
  3. ورق های استیل سری ۴۰۰: ورق های گرید ۴۱۰، ۴۲۰ و ۴۳۰ در این دسته قرار می گیرند و خاصیت مغناطیسی و جوش پذیری بالایی دارند.
  4. ورق های استیل سری ۵۰۰: این نوع ورق های استیل به دلیل استفاده از کروم در آلیاژشان، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند.
  5. ورق های استیل سری ۶۰۰: با توجه به آلیاژهای به کار رفته در آن ها دسته بندی مختلفی دارند.

۲- کاربرد ورق استیل را قبل از خرید مشخص کنید

کاربرد ورق استیل

یکی دیگر از نکات مهمی که قبل از خرید ورق استیل باید بدانید، مشخص کردن کاربرد آن است. با این کار، به راحتی می توانید آلیاژ ورق و ویژگی های مورد نظر خود را انتخاب کنید. به طور کلی، ورق های استیل از نظر کاربرد به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. ورق استیل صنعتی

ورق ‌های استیل صنعتی در سایزهای ۱ * ۱.۲۵ – ۱.۵ * ۲ – ۱.۵ * ۲.۵ و ۶ * ۳ عرضه می شوند و به فروش می رسند. آلیاژهای پرکاربرد آن نیز شامل آلیاژهای ۳۰۴، ۳۱۶ و ۳۱۷ می باشد.

  • ورق استیل دکوراتیو

این دسته ورق استیل، بیشتر برای مقاصد زیباسازی، مانند نماکاری، تولید وسایل تزیینی و ظروف آشپزخانه کاربرد دارد. به طور مثال برای نمای خارجی ساختمان از ورق استیل ۲۰۱، ۳۰۴ و۴۳۰ بیشتر استفاده می شود. علاوه بر آلیاژ، انواع ورق های استیل دکوراتیو را می توان به صورت ورق براق، خشدار، رنگی و طرح دار نیز تقسیم بندی کرد که به هر دو صورت فابریک و داخلی موجود هستند.

نکته مهم: همانطور که گفتیم ورق های استیل، وارداتی هستند. بعضی ورق های استیل وارداتی به صورت فابریک از کشور مورد نظر (مانند چین یا تایوان) وارد می شوند. منظور از فابریک در ورق های دکوراتیو، رنگ یا طرح مورد نظر است؛ به این معنی که ورق استیل به صورت رنگی (طلایی یا نقره ای) یا خش دار از کشور تولیدکننده وارد شده است. توجه به این نکته، هم برای خریدار و هم فروشنده مهم است؛ زیرا ورق های رنگ شده در داخل کشور از نظر کیفیت با ورق های فابریک متفاوت هستند. به طور مثال، ورق رنگی داخلی مات تر و ورق رنگی فابریک براق تر است.

۳- ابعاد ورق استیل و حالت عرضه آن ها را بشناسید

ابعاد ورق استیل و حالت عرضه

ورق های استیل، با توجه به ضخامت تولید شده به دو صورت رول و شیت موجود می باشند. ورق استیل به صورت رول در عرض های ۱، ۱.۲۲، ۱.۲۵، ۱.۵ و ۲ متر عرضه می شوند. وزن آن ها نیز با توجه به ضخامت ورق از ۲.۵ الی ۱۰ تن متغیر است.

ورق‌ شیت استیل نیز به صورت فابریک (برش در کارخانه تولید کننده) یا شیت برش خورده در بنگاه های داخلی موجود می‌ باشند. ابعاد نرمال ورق شیت استیل به صورت زیر است:

ابعاد نرمال ورق استیل (شیت)۱.۲۲ * ۲.۴۴  ۲ * ۱  ۱.۲۵ * ۲.۵  ۱.۵ * ۳  ۱.۵ * ۶  ۲ * ۶  

در ادامه و برای دسترسی راحت تر مشتریان گرامی، ابعاد پرکاربردترین ورق های استیل را در بازار ایران بررسی می کنیم.

  • پرکاربردترین آلیاژهای ورق استیل (آلیاژهای ۳۰۱ ,۳۰۴, ۳۱۶) در ضخامت‌ های ۰٫۰۵ الی ۱ میلی متر به صورت رول و در عرض‌ های ۲۰، ۳۰ و ۴۰ سانتی‌ متر موجود می ‌باشند.
  • آلیاژ ۴۲۰ نیز بیشتر به صورت شیت فابریک و در ابعاد ۱*۲ و ۱٫۲۵*۲٫۵ و ضخامت ‌های ۱٫۵ تا ۴ میلی متر در بازار ایران موجود هستند که بیشتر از کشورهای چین، هند و تایوان وارد می شوند.
  • ورق‌های آلیاژ ۴۳۰ از ضخامت ۰٫۵ الی ۱۵ میلی متر موجود می ‌‎باشد.
  • آلیاژ ۳۲۱ از ضخامت ۰٫۵ الی ۶۰ میلی ‌متر در بازار ایران موجود است.
  • آلیاژ ۳۰۹S ،۳۱۰S  و ۴۸۴۱ در ضخامت‌ های ۰٫۸ تا ۷۰ میلی‌ متر، به صورت شیت و در ضخامت ۰٫۸ الی ۱۰ میلی متر به صورت رول موجود است که از کشورهای هند، آفریقای جنوبی، اسپانیا و فنلاند بیشتر وارد می شوند. فروش آن ها نیز در ضخامت زیر ۱ میلی متر به صورت برگی و در ضخامت های بالاتر، به صورت کیلویی است.

۴- انواع ورق استیل چگونه دسته بندی می شوند؟

علاوه بر اطلاعاتی که تا کنون به دست آوردیم، لازم است با دسته بندی ورق استیل از نظر شکل ظاهری و کشور واردکننده نیز آشنا شویم تا برای خرید این مقطع فولادی، آگاهی کاملی به دست آوریم.

۴-۱- انواع ورق استیل بر اساس شکل ظاهری

انواع ورق استیل بر اساس شکل ظاهری

از فولاد زنگ نزن (از جمله ورق های استنلس استیل) برای پروژه‌ هایی استفاده می شود که در آن ها زیبایی اهمیت زیادی دارد (مانند صنایع خودرو سازی، لوازم آشپزخانه، معماری و …). ورق های استنلس استیل بر اساس شکل ظاهری به انواع زیر دسته بندی می شوند:

  • ورق استیل براق
  • ورق استیل خش دار
  • ورق استیل رنگی
  • ورق استیل مات

ورق های براق و خشدار، اغلب از آلیاژهای ۲۰۱، ۴۳۰ و ۳۰۴ تهیه می شوند و از ضخامت ۰.۳ تا ۲ میلی متر به هر دو صورت شیت (فابریک و برش خورده) و رول در بازار موجود هستند. ابعاد شیت نرمال آن ها نیز به صورت ورق ‌های ۱*۲ – ۱.۲۲*۲.۴۴ – ۱.۲۵*۲.۵ متر و رول های آن ها نیز در عرض ۱ – ۱.۲۲ – ۱.۲۵ متر می باشد.

ورق های رنگی و طرح دار نیز همچون ورق های براق و خشدار، اغلب از آلیاژهای ۲۰۱، ۴۳۰ و ۳۰۴ تولید می ‌شوند، اما نوع ضخیم آن ها با ضخامت ۰٫۵ تا ۱٫۵ میلی متر وارداتی است و ابعاد نرمال آن ها نیز ۱٫۲۲*۲٫۴۴ متر می باشد.

۴-۲- انواع ورق استیل بر اساس کشور تولیدکننده

انواع ورق استیل بر اساس کشور تولیدکننده

حدود ۵% از ورق استیل بازار در داخل کشور تولید می شود که متعلق به کارخانه فولاد آلیاژی ایران در شهر یزد و به صورت تسمه های استنلس استیل از ضخامت ۵ تا ۶۰ میلی متر می باشد. سایر ورق های استیل بازار کشور، عمدتا از کشورهای اروپایی و یا از کشور چین وارد می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  • ورق استیل اروپایی

این نوع ورق های استیل، درصد عناصر کروم و نیکل بیشتری دارند و به همین دلیل از کیفیت و استاندارد جهانی بالاتری برخوردار هستند. همچنین ورق های استیل اروپایی، تنوع ضخامت بیشتری دارند.

  • ورق استیل چینی

این نوع ورق استیل در مقابل ورق های اروپایی از کروم و نیکل پایین تری تشکیل شده اند و تلرانس ضخامتی آن ها نیز کمتر است.

همچنین لازم است بدانید یکی از بزرگترین کارخانه های تولیدکننده استنلس استیل در جهان کارخانه اتوکمپو (outokumpu) است که ظرفیت تولید ۲.۴ میلیون تن در سال را دارد و در تمامی قاره ها (از جمله در کشورهای چین، آلمان، مکزیک، آمریکا، انگلیس و سوئد) واحد تولیدی احداث کرده است. دفتر اصلی آن نیز در اسپو فنلاند می باشد.

۵- وزن ورق استیل را در نظر بگیرید

در نظر گرفتن وزن ورق استیل

وزن ورق استیل، مانند دیگر مقاطع فولادی، از جمله کلیدی ترین پارامترها در راهنمای خرید ورق استیل به حساب می آید؛ چرا که تأثیر مستقیمی بر قیمت این محصول دارد. برای به دست آوردن وزن این نوع ورق، لازم است ابتدا با اصطلاح «نت» آشنا شوید. منظور از وزن نت، وزن ورق استیل می باشد که توسط تولیدکننده در کارخانه اندازه گیری شده است. در همین راستا وزن نت خالص، نشان دهنده وزن ورق بدون هرگونه پوشش و غلاف می باشد و منظور از وزن نت ناخالص، مجموع وزن ورق و بسته بندی آن است. هر دو مقدار نیز روی بسته بندی ورق درج می شوند.

با استفاده از وزن نت ورق و تقسیم آن بر تعداد شیت داخل بسته، به راحتی می توانید وزن یک شیت ورق استیل را به دست آورید.

۶- قیمت ورق استیل چگونه اعلام می شود؟

قیمت ورق استیل

ابعاد، نوع فروش و ضخامت، پارامترهای اصلی در تعیین قیمت ورق استنلس استیل می باشد. همچنین، عواملی مانند قیمت جهانی نیکل و دلار روی قیمت تمام شده این نوع ورق بسیار اثرگذار است. همچنین توجه به نوع فروش هر آلیاژ، بیشترین اهمیت را دارد؛ زیرا برخی آلیاژهای ورق استیل فقط به صورت برگ (شیت) فروخته می شود و قیمت آن ها نیز به صورت برگی اعلام می گردد. در نتیجه، برای خرید این نوع ورق های استیل، تناژ محصول، مدنظر نخواهد بود. در عین حال، برخی آلیاژها به هر دو صورت برگی و رول به فروش می رسند و با توجه به وزن محصول قیمت داده می شوند.

نکته: فروش و اعلام قیمت به صورت برگی، بیشتر در مورد ورق های دکوراتیو انجام می شود.

از دیگر عوامل تأثیرگذار در قیمت ورق استیل، برند و کشور تولیدکننده آن است. دیگر عوامل مهم نیز شامل حجم خرید و ابعاد درخواستی است؛ به صورتی که هرچه حجم خرید بیشر باشد، قیمت پایه ای که دریافت می کنید کمتر خواهد بود و همچنین اگر ابعاد درخواستی مطابق با ابعاد نرمال باشد، قیمتش کمتر از ابعاد سفارشی خواهد بود.

علاوه بر موارد فوق، قیمت انواع ورق استیل را به صورت زیر نیز می توان مقایسه کرد:

  • ورق استیل گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶، پرکاربردترین و پرفروش ترین ورق های استیل هستند و نسبت به آلیاژهای دیگر نیز قیمت مناسب تری دارند.
  • از نظر شکل ظاهری نیز می توان گفت ورق استیل براق، معمولا گران تر از نوع مات است. همچنین ورق استیل خش دار نیز معمولا قیمت بالاتری نسبت به نوع براق دارد.

به دلیل نوسان قیمت دلار و نیکل در سال های اخیر، قیمت محصولات استنلس استیل، از جمله ورق استیل، دائما در نوسان است. به همین دلیل توصیه می کنیم برای مشاهده قیمت ورق استیل به صورت روزانه و مقایسه قیمت، وارد لینک زیر شوید.

مشاهده قیمت و خرید ورق استیل

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق استیل به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق استنلس استیل

نکات زمان خرید ورق استیل

حال که با پارامترهای قبل از خرید ورق استیل آشنا شدید، برای خرید آگاهانه و حرفه ای این محصول، آمادگی کافی دارید. قدم بعدی، اعلام اطلاعات کامل و کافی به فروشنده این محصول و اطمینان از اصالت بار است.

نکات زمان خرید ورق استیل

۱- اطلاعاتی که باید خریدار به فروشنده اعلام کند

اطلاعاتی که باید زمان خرید ورق استیل به فروشنده اعلام نمایید، شامل موارد زیر می شود:

  • مشخص کردن گرید ورق: با توجه به گرید ورق، کاربرد آن و قیمت پایه اعلامی نیز متفاوت می باشد. به طور مثال، گرید پرکابرد ۳۰۴ که در برابر آب و رطوبت مقاوم است، بیشتر در بازار موجود است و می توانید سریع تر آن را تهیه کنید. ورق استیل ۳۱۶ نیز از جمله گریدهای پرکاربرد است که علاوه بر مقاومت در برابر آب و رطوبت، در برابر اسیدها نیز مقاومت دارد.
  • مشخص کردن نوع ورق: علاوه بر تعیین نوع ورق از نظر خشدار، براق یا رنگی بودن، باید روکش دار بودن یا نبودن و نیز فابریک بودن ورق را (در صورت نیاز) به فروشنده اعلام کنید. به طور مثال، ورق خشدار فابریک یا ورق رنگی فابریک، قیمت بیشتری دارد نسبت به همان ورق که در داخل کشور خدمات روی آن انجام شده است؛ یا ورق روکش دار داخلی نسبت به ورق روکش دار فابریک در ۳ درجه مختلف عرضه می شود که هر کدام قیمت متفاوتی دارند.
  • اعلام ابعاد ورق: در صورتی که درخواست ابعاد نرمال ورق استیل را داشته باشید، قیمت آن ها در مراکز فروش مختلف مشابه است؛ اما برای خرید ورق استیل در ابعاد غیر نرمال (به طور مثال ۱.۵*۳) به دلیل کم بودن موجودی چنین ابعادی، قیمت پایه آن نیز بیشتر خواهد بود.

ابعاد نرمال ورق های استیل در قسمت ابعاد ورق استیل و حالت عرضه آورده شده است.

نکته خرید ورق استیل در ابعاد خاص

در صورتی که ابعاد درخواستی شما به گونه ای باشد که بتوان آن را از ورق های استیل با ابعاد نرمال برش دارد، خرید شما آسان تر خواهد بود؛ زیرا می توانید ابعاد مورد نظر خود را از شرکت های بازرگانی تهیه فرمایید که خدمات برش نیز انجام می دهند. در این حالت، شرکت مربوطه، ابعاد و تعداد شیت مورد نیاز شما را با توجه به موجودی های خود و با کمترین پرتی ورق آماده می کند.

اما در صورتی که ابعاد سفارشی شما سایزی بزرگ تر از شیت های موجود داشته باشد، حتما باید با برش رول ورق آن را تهیه کنید. اگر تعداد محدودی نیاز داشته باشید، مسلما مدت زمان طولانی تری بار خود را دریافت خواهید کرد؛ زیرا سفارش های محدود باید به تعداد لازم برسد تا برش رول صورت گیرد.

۲- چگونه از اصالت ورق استیل مطمئن شویم؟

همانطور که گفتیم، ورق های استیل از جمله محصولات فولادی وارداتی می باشند و شرکت های بازرگانی بسیاری در کشور به توزیع این کالا در بازار می پردازند. به دلیل تنوع واردات و عرضه این محصول، لازم است هنگام خرید ورق استیل، و قبل از نهایی کردن خرید خود، نسبت به اصالت آن اطمینان حاصل کنید.

یکی از روش های تایید اصالت ورق استیل و کیفیت آن، دریافت یک برگ نمونه و بررسی ویژگی ها و کیفیت آن است. پس از کسب اطمینان می توانید اقدام به خرید نمایید؛ اما این روش، معایبی نیز دارد. تهیه ورق نمونه در ورق های نازک (به طور مثال، ضخامت ۰.۲، ۰.۴ یا ۰.۵ میلی متر) طی مراحل حمل و نقل تا تحویل، دچار عیوب ظاهری و آسیب خواهد شد.

راه دوم برای بررسی اصالت کالای استیل، بازدید از بار است. این راه، کم هزینه تر و در عین حال مطمئن تر است و می توانید سلامت بار را به راحتی مشخص کنید. جهت آنالیز ورق نیز می توانید یک قطعه ورق را به عنوان نمونه برای انجام آزمایش دریافت نمایید و پس از تایید نهایی، اقدام به خرید کنید.

نکات بعد از خرید ورق استیل

نکات بعد از خرید ورق استیل

مهم ترین نکات قابل توجه بعد از خرید تمامی مقاطع فولادی (از جمله ورق های استیل)، مقایسه وزن بار دریافتی با وزن درج شده در فاکتور و وزن برگه باسکول و تسویه نهایی فاکتور می باشد. از دیگر نکات قابل توجه در این مرحله، بررسی مشخصات ظاهری بار و اطمینان از سلامت بار و در نهایت، نحوه نگهداری از آن هاست. جزئیات کامل مربوط به نکات پس از خرید را می توانید در مقاله کلی راهنمای خرید ورق مشاهده فرمایید که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم. در ادامه، نکات مهم و اصلی نگهداری ورق استیل را معرفی می کنیم.

نکات نگهداری از ورق استیل

به طور کلی، ورق های استیل نیاز به تمیزکاری مداوم دارند که این برنامه تمیزکاری خارجی می تواند بین یک تا چهار بار در سال متفاوت باشد؛ اما برای مصارف بهداشتی، می تواند به صورت روزانه اعمال گردد. دیگر نکات مهم درباره نگهداری ورق استیل، شامل موارد زیر می شود:

  • در صورتی که از روش های اختصاصی و بی خطر نگهداری از ورق استیل استفاده نشود، ممکن است تغییر رنگ یا خوردگی در آن ها اتفاق بیافتد.
  • در صورت طولانی شدن یا تأخیر در زمان نصب، باید نسبت به نگهداری و تمیزکردن آن ها توجه بیشتری داشته باشید.
  • در صورت وجود آلودگی سطح مشکوک، برای جلوگیری از مشکل باید فورا آن را تمیز کنید.

سخن آخر

شرکت های بازرگانی و بنگاه های آهن فروشی مختلفی در زمینه خرید و فروش ورق های استیل فعالیت می کنند. با وجود آگاهی کاملی که پس از مطالعه راهنمای خرید ورق استنلس استیل به دست خواهید آورد، برای دریافت مناسب ترین محصول و موجودی باید به انتخاب شرکت معتبر نیز توجه نمایید. شرکت آهن ملل، به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های بازرگانی خرید و فروش مقاطع فولادی، در زمینه فروش ورق های فلزی از جمله ورق استیل نیز فعال می باشد. برای خرید ورق استیل باکیفیت و استاندارد می توانید با متخصصین مجرب این حوزه در آهن ملل مشورت نمایید.

سولات متداول راهنمای خرید ورق استیل

ورق استیل در ایران تولید می شود؟

درصد بسیار کمی از ورق استیل بازار، تولیدی کارخانه فولاد آلیاژی ایران و به صورت تسمه می باشد. تسمه های استنلس استیل این کارخانه از ضخامت ۵ تا ۶۰ میلی متر تولید می شود. سایر ورق های استیل بازار کشور، عمدتا از کشورهای اروپایی و یا از کشور چین وارد می شوند.

ورق استیل موجود در بازار در چه ابعادی است؟

ابعاد نرمال ورق استیل در بازار ایران به صورت زیر می باشد:
۱.۲۲ * ۲.۴۴
۲ * ۱
۱.۲۵ * ۲.۵
۱.۵ * ۳
۱.۵ * ۶
۲ * ۶

پرکاربردترین آلیاژ ورق استیل کدام است؟

رایج ترین استیل موجود در بازار، ورق های سری ۳۰۰ است و مهم ترین ویژگی های آن ها غیرمغناطیسی بودن، قابلیت جوشکاری، منعطف بودن و ضدزنگ بودن می باشد. ورق ۳۰۴ و ۳۱۶ نیز بیشترین استفاده را دارد.

ورق استیل در کجا استفاده می شود؟

به طور کلی، ورق های استیل از نظر کاربرد به دو دسته ورق استیل صنعتی و ورق استیل دکوراتیو تقسیم می شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.