۸+۵ نکته از راهنمای خرید شمش فولادی که باید بدانید!

در راهنمای خرید شمش فولادی به بررسی نکات مورد نیاز برای خرید این محصول فولادی در سه مرحله قبل، حین و بعد از خرید پرداخته ایم. از جمله مواردی که در این زمینه باید بدانید، توجه به کاربرد انواع شمش، ابعاد، آنالیز و قیمت آن می باشد. همچنین اطلاعات مهم زمان ثبت سفارش و دریافت بار را بررسی کرده ایم. برای مطالعه موارد فوق به صورت کامل و جزء به جزء، با ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید شمش فولادی

راهنمای خرید شمش فولادی

نکات قبل از خرید شمش فولادی

اولین مرحله در راهنمای خرید شمش فولادی، آشنایی با انواع شمش و کسب اطلاعت کافی در مورد آن است. به این صورت که باید نسبت به انواع شمش و کاربرد آن ها، انواع آلیاژ شمش و ابعاد سطح مقطع آن ها آشنایی پیدا کنید. پس از بررسی این پارامترها می توانیم به سراغ فاکتورهای دیگر، مانند قیمت شمش، کارخانه های تولید کننده و روش های خرید برویم.

نکات قبل از خرید شمش فولادی

۱- انواع شمش فولادی

انواع شمش فولادی به سه دسته بیلت، بلوم و اسلب تقسیم می شوند که بیلت و بلوم بیشتر در تولید مقاطع فولادی و اسلب در تولید انواع ورق کاربرد دارد. تفاوت اصلی بیلت، بلوم و اسلب در شکل ظاهری و ابعاد آن هاست و در ماده اولیه و مراحل تولید، مشابه هستند. توصیه می کنیم برای آشنایی کامل با انواع شمش، مقاله معرفی انواع شمش فولادی را مطالعه نمایید.  

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله معرفی انواع شمش فولادی

انواع شمش فولادی

۲- آنالیز شمش

آنالیز شمش، نشان دهنده مشخصات و ویژگی های شمش فولادی است. در صورت آشنایی با آنالیز شمش می توان تشخیص داد از چه شمشی برای تولید چه محصولی استفاده شود. به طور مثال برای تولید نبشی به شمشی با ویژگی کشش و انعطاف بالا نیاز است. به طور کلی، آنالیزهای شمش تولید شده در بازار، شامل ۵SP، ۴SP، ۳SP، CK45، CK52،MO40 و … می باشد؛ اما پرکاربردترین آن ها ۵SP و ۳SP است. شمش فولادی ۵SP، کربن بیشتری نسبت به شمش ۳SP دارد؛ به همین دلیل، شمش ۳SP انعطاف پذیری بیشتر و قیمت بالاتری دارد.

 ۳- ابعاد شمش

یکی دیگر از نکاتی که قبل از خرید باید در نظر گرفته شود ابعاد شمش است. منظور از ابعاد شمش، سطح مقطع و طول شمش است که به صورت زیر تعریف می شود:

طول شمش: شمش ‌های فولادی در طول ۶ و ۱۲ متر تولید می شوند.

سطح مقطع شمش: همانطور که گفتیم، سطح مقطع شمش بیلت و بلوم مربعی است و عرض و ضخامت در آن ها برابر است. عرض و ضخامت استاندارد این دو نوع شمش از ۱۰۰ میلی متر تا ۲۰۰ میلی متر متغیر است. ابعاد شمش بیلت و بلوم را در جدول زیر مشاهده می کنید. پرکاربردترین سایز بیلت و بلوم که اصطلاحا رند بازار است، ابعاد ۱۰۰*۱۰۰، ۱۲۵*۱۲۵ و ۱۵۰*۱۵۰ می باشد.

ابعاد سطع مقطع شمش بیلت و بلوم (mm)
عرض*ضخامت(ارتفاع)
۱۰۰*۱۰۰
۱۲۰*۱۲۰
۱۲۵*۱۲۵
۱۳۰*۱۳۰
۱۴۰*۱۴۰
۱۵۰*۱۵۰
۱۶۰*۱۶۰
۱۸۰*۱۸۰
۲۰۰*۲۰۰
۲۵۰*۲۵۰

سطع مقطع شمش اسلب یا تختال نیز مستطی شکل است. پرکاربردترین ابعاد سطع مقطع این شمش به صورت زیر می باشد:

ابعاد سطح مقطع شمش اسلب عرض (متر) ضخامت (میلی متر) طول (متر)
۱ ۲۰۰ ۶
۱.۲۵ ۲۳۰ ۱۲

۴- وزن شمش فولادی

وزن شمش فولادی به عنوان یکی از مشخصات مهم این محصول باید قبل از خرید مورد توجه قرار گیرد. یکی از دلایل اهمیت وزن شمش نیز ارتباط مستقیم این پارامتر با قیمت شمش است. برای محاسبه وزن شمش می توانید از فرمول مخصوص آن استفاده کنید که در صفحه زیر، ویدئوی آموزشی آن را قرار داده ایم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله وزن و مشخصات شمش فولادی

وزن شمش فولادی

۵- قیمت شمش

قیمت شمش به پارامترهای مختلفی مانند آنالیز شمش، میزان عرضه و تقاضا در بازار آزاد و بورس، قیمت جهانی سنگ آهن، نوسانات قیمت دلار و … بستگی دارد. به طور مثال، قیمت شمش آنالیز ۳SP به دلیل انعطاف بیشتر و خواص مطلوب، قیمت بالاتری نیز دارد. برای اطلاع دقیق ‌از قیمت شمش اعلامی از سوی کارخانه، می توانید به صفحه قیمت شمش آهن ملل مراجعه فرمایید (قیمت شمش فولادی در سایت آهن ملل به صورت روزانه آپدیت می شود).

مشاهده قیمت و خرید شمش فولاد

آهن ملل؛ مرکز فروش انواع شمش فولادی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز شمش فولاد

۶- کارخانه های تولید کننده شمش

آشنایی با کارخانه های تولیدکننده شمش فولادی، یکی دیگر از گزینه های مهم برای خرید این محصول است. به خصوص که خرید از نزدیک ترین محل، باعث کاهش هزینه حمل و نقل و در نتیجه کاهش هزینه نهایی خرید می گردد. همچنین آشنایی با انواع کارخانه ها باعث می شود در زمان استعلام قیمت، بتوانید از کارخانه تولیدکننده و مرغوبیت شمش اطمینان حاصل کنید.

کارخانه های تولید شمش فولادی در شهرهای مختلف قرار دارند که مهم ترین آن ها شهرهای اصفهان، اهواز، کرمان یزد، قزوین، ساوه، تبریز، مشهد و سمنان می باشد. از جمله کارخانه های تولیدکننده شمش نیز می توان به کارخانه ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، آهن و فولاد ارفع یزد و فولاد سیرجان اشاره کرد.

۷- روش تولید شمش

روش تولید شمش فولاد

نکته دیگری که در راهنمای خرید شمش باید به آن اشاره کنیم، آشنایی با روش تولید شمش است. روش تولید این محصول از این جهت اهمیت دارد که در قیمت نهایی آن تاثیرگذار است.

تولید شمش به دو روش ریخته گری مداوم (CCM) و یا روش دستی انجام می گیرد. شمش تولید شده به روش دستی دارای ابعاد محدودی است و کیفیت پایین تری نسبت به روش ریخته گری مداوم دارد؛ اما دقت ابعاد و کیفیت شمش CCM به دلیل یکنواختی و همگونی بهتر، بالاتر بوده و در نتیجه کیفیت بیشتری نسبت به شمش دستی دارد. در نتیحه، قیمت شمش تولیدشده به روش ریخته گری مداوم، بالاتر از قیمت شمش دستی است.

۸- روش های خرید شمش

شمش های فولادی را به روش های مختلفی می توان خریداری نمود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

خرید از کارخانه: مشتریان می توانند از کارخانه تولیدکننده اقدام به خرید شمش نمایند. از محدودیت های خرید شمش از کارخانه می توان به محدودیت مکانی (فاصله کارخانه تا محل تخلیه) و عدم عرضه روزانه اشاره کرد. همچنین امکان خرید شمش با ظرفیت محدود از کارخانه ها وجود ندارد. حداقل تناژ قابل درخواست، یک ظرفیت (۲۴ تن) به بالا می باشد. البته کارخانه های تولیدکننده، محصول شمش خود را بیشتر در بورس کالا عرضه می کنند؛ از این رو خرید از طریق بورس نیز می تواند به نوعی خرید از کارخانه قلمداد شود.

خرید از بورس: در حال حاضر، تعداد زیادی از کارخانه های فولادی تولیدکننده شمش، محصولات خود را در بورس عرضه می کنند. برای خرید شمش فولادی از بورس کالا باید از تالار صنعتی بورس و سپس گروه مقاطع فلزی اقدام نمایید. گروه مقاطع فلزی دارای چند زیرگروه است که یکی از آن ها انواع شمش بیلت، بلوم و اسلب می باشد. معمولا زمان بندی عرضه شمش نیز سه شنبه ها می باشد.

خرید از شرکت های بازرگانی: شرکت های بازرگانی که در زمینه خرید و فروش آهن آلات و مقاطع فولادی فعالیت می کنند، یکی دیگر از گزینه های مناسب برای خرید شمش هستند و مزایای متفاوتی نسبت به دیگر روش ها دارند. از جمله مهم ترین مزایای خرید از شرکت ها می توان به امکان تهیه شمش از نزدیک ترین محل نسبت به مکان تخلیه شما، امکان خرید در تناژ مختلف و امکان خرید اعتباری اشاره کرد. همچنین با خرید ازشرکت های بازرگانی معتبر، مانند شرکت آهن ملل، می توانید از سلامت و اعتبار بار خود مطمئن باشید. همچنین در صورت وجود هرگونه مغایرت، شرکت است که ملزم به رفع نقص یا جبران ضرر خواهد بود.

خرید از بنگاه: روش دیگر خرید شمش فولادی، خرید از بنگاه های آهن آلات می باشد. مهم ترین مزیت این روش، امکان تهیه شمش در تناژ پایین و حتی به صورت شاخه ای است. همچنین بنگاه ها محصولات مشابه شمش فولادی به نام چهارپهلو یا شش پهلو نیز ارائه می کنند. این مقاطع در سایزهای خاص و زیر ۱۰۰ میلی متر می باشند.

نکات زمان خرید شمش فولادی

حال که اطلاعات کافی در مورد شمش و نکات مهم قبل از خرید آن را دارید، می توانید با اطمینان اقدام به خرید نمایید. در ادامه راهنمای خرید شمش فولادی به مراحل خرید شمش از شرکت بازرگانی، نکاتی که زمان خرید باید رعایت کنید و همچنین نکات مهم پس از خرید می پردازیم.

نکات زمان خرید شمش فولادی

۱- اطلاعاتی که مشتری باید به فروشنده اعلام کند

هنگام ثبت سفارش باید اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام نمایید:

آنالیز شمش: مهم ترین اطلاعاتی که زمان خرید شمش باید اعلام شود، آنالیز شمش است.

ابعاد شمش: همان طور که گفتیم، منظور از ابعاد شمش، اعلام سطح مقطع و طول مورد نظر است که با توجه به محصول تولیدی باید سایز مورد نظر را انتخاب نمایید.

زمان بارگیری: در صورتی که بازه زمانی خاصی برای مشتری اهمیت دارد باید در زمان اعلام سفارش حتما مطرح کند تا فروشنده با توجه به عرضه کارخانه های مختلف و موجودی انبارها، امکان تحویل در بازه مورد نظر را بررسی کند.

تناژ درخواستی: اعلام تناژ درخواستی علاوه بر تاثیر در قیمت پایه شمش، در محل تهیه شمش نیز تاثیر گذار است. همانطور که گفتیم خرید با تناژ پایین از کارخانه ممکن نیست.

محل تخلیه: اعلام محل تخلیه برای انتخاب نزدیک ترین کارخانه تولید شمش و کاهش هزینه حمل و نقل اهمیت دارد.

نحوه پرداخت: نحوه پرداخت باید ابتدای سفارش مطرح شود تا امکان آن سنجیده گردد. علاوه بر خرید نقدی شما می توانید از روش های اعتباری، مانند ضمانت نامه بانکی نیز اقدام به خرید نمایید.

۲- دریافت پیش فاکتور

بعد از اعلام جزئیات سفارش، پیش فاکتوری توسط فروشنده صادر می شود که حاوی مشخصات محصول، قیمت و نکات قابل توجه، همچون زمان بارگیری است. این کار به منظور شفاف سازی و اطمینان مشتریان در پروسه خرید محصول صورت می گیرد. همچنین در صورتی که مشتری درخواست تناژ بالایی داشته باشد، شرکت فروشنده بعد از بررسی اعلام می کند که کارخانه مورد نظر در هر بارگیری چه مقدار شمش می تواند تامین نماید.

۳- تایید پیش فاکتور

خریدار باید پیش فاکتور ارائه شده را به دقت مطالعه نموده و بعد از تطابق آنالیز شمش و دیگر مشخصات، اقدام به تایید پیش فاکتور کند. بعد از تایید پیش فاکتور و واریز مبلغ آن، شمش درخواستی طبق زمان بارگیری برای مشتری ارسال می گردد.

نکات پس از خرید شمش فولادی

شرکت های بازرگانی، کلیه مراحل خرید شمش از مرحله ثبت سفارش تا تحویل آن را با پیگیری و همراهی خود تسهیل می نمایند. حتی در مرحله آخر و تحویل بار نیز در صورت وجود هرگونه مشکل یا مغایرت، به راحتی می توانید نسبت به رفع آن اقدام نمایید. در عین حال، خریدار نیز با اطلاع از نکاتی که باید در هر مرحله رعایت کند می تواند بهترین کیفیت را دریافت نماید. در ادامه، نکات بعد از خرید را بررسی می کنیم که مشتری باید آن ها را در نظر بگیرد.

نکات پس از خرید شمش فولادی

۱- تسویه نهایی

مهم ترین نکته بعد از خرید کلیه مقاطع فولادی، از جمله شمش، مشخص شدن وزن آن ها بعد از بارگیری و باسکول است. از این رو وزن دقیق محصول و قیمت نهایی آن نیز تنها بعد از مرحله باسکول مشخص می شود. از آنجایی که قیمت درج شده در پیش فاکتور به صورت تقریبی می باشد، بدهکار یا بستانکار بودن مشتری بعد از مرحله بارگیری مشخص می شود. در این حالت اگر مشتری بستانکار باشد، بلافاصله اضافه مبلغ به ایشان عودت می شود و در صورت بدهکاری، قبل از دریافت بار باید آن را تسویه نماید.

۲- بررسی ویژگی های ظاهری و مشخصات شمش دریافتی

پس از تحویل بار، مشتری باید صحت نوع شمش دریافتی را از لحاظ آلیاژ و ابعاد با فاکتور دریافتی تطابق دهد و در صورت وجود هرگونه مغایرت، فروشنده را در جریان بگذارد.

همچنین باید شمش مورد نظر را از نظر ویژگی های کیفی و فنی مورد بررسی قرار دهد. به این صورت که طول شمش باید فاقد قوس باشد یا اصطلاحا نباید کمانی باشد. همچنین شمش ها باید فاقد هرگونه ترک و حفره در سطح و داخل باشند. علاوه بر اینها می توان تایید آنالیز شمش توسط دستگاه کوانتومتر نیز انجام شود.

وزن شمش نیز یکی از نکاتی است که زمان تحویل محصول باید نسبت به تطابق آن با برگه باسکول اقدام نمایید؛ زیرا انواع محصولات فولادی، به خصوص شمش، بر اساس وزن قیمت گذاری می شوند. بنا بر این، هنگام تحویل کالا باید حتما نسبت به صحت وزن محصول اطمینان حاصل کنید.

سخن آخر

مهم ترین نکات بررسی شده در راهنمای خرید شمش فولادی، شامل اطلاعات قبل از خرید (مانند آشنایی با آنالیز، ابعاد، وزن، قیمت و کارخانه های تولید کننده) آشنایی با نحوه سفارش دهی و نکات زمان خرید و در نهایت، توجه به نکات بعد از خرید شمش می باشد که در این مقاله به طور کامل و با جزئیات به آن ها پرداختیم.

سوالات متداول راهنمای خرید شمش فولادی

شمش فولادی چه انواعی دارد؟

انواع شمش فولادی به سه دسته زیر تقسیم می شوند:
بیلت (شمشال)
بلوم (فابریک یا شمشه)
اسلب (تختال)

هر کدام از انواع شمش های فولادی چه کاربردی دارند؟

بیلت و بلوم بیشتر در تولید مقاطع فولادی و اسلب در تولید انواع ورق کاربرد دارد.

زمان خرید شمش، خریدار باید چه اطلاعاتی به فروشنده اعلام کند؟

زمان ثبت سفارش باید اطلاعاتی مانند آنالیز شمش، ابعاد شمش، زمان بارگیری، تناژ درخواستی، محل تخلیه و نحوه پرداختبه فروشنده اعلام شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.