راهنمای خرید ناودانی: ۱۳ نکته اساسی قبل، حین و پس از خرید

در راهنمای خرید ناودانی، یادآور می شویم قبل از انتخاب و خرید محصول باید به چه نکاتی توجه داشت و در حین خرید این محصول نیز باید بر چه اساسی فرآیند را تکمیل نمود. در پایان نیز به بررسی شرایط و نکات پس از خرید ناوانی می پردازیم که چگونه باید ویژگی های محصول خریداری شده را بررسی کرد تا از کیفیت ناودانی خود مطمئن شد. با این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید تا بتوانید خرید به صرفه و آسانی را تجربه کنید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ناودانی

نکات قبل از خرید ناودانی

اولین مرحله در راهنمای خرید انواع ناودانی، آشنایی با نکات مهم پیش از خرید ناودانی می باشد. این مرحله از این جهت اهمیت دارد که اگر با آشنایی کامل نسبت به محصول مورد نظر، اقدام به خرید نمایید، امکان اشتباه در سفارش یا دریافت کالای نامرغوب و بی کیفیت به حداقل می رسد. به همین دلیل در ادامه به معرفی مهم ترین اطلاعات مربوط به ناودانی می پردازیم.

نکات قبل از خرید ناودانی

۱- آشنایی با ناودانی

ناودانی یا U channel، یکی از مقاطع مهم در ساختمان سازی است که سطح مقطعی شبیه به حرف U انگلیسی دارد. این مقطع فولادی از دو بال عمود بر جان تشکیل شده است و به دو صورت بال موازی و بال شیب دار تولید می شود.

به طور کلی، ناودانی ها با استانداردهای UPE (یا UPA) و UPN (یا UNP) تولید می شوند. مهم ترین تفاوت این دو استاندارد در زاویه بال و جان و ضخامت آن ها می باشد؛ به این صورت که نوع UPE بال هایی با زاویه ۹۰ درجه دارد و ضخامت بال ها از ابتدا تا انتها برابر است، ولی زاویه بال و جان نوع UPN بیشتر بوده و دارای بال های شیب دار می باشد.

آشنایی با ناودانی

۲- انواع ناودانی

ناودانی ها از جنبه های گوناگون قابل دسته بندی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

از نظر شکل ظاهری

از نظر شکل ظاهری، ناودانی ها به دو نوع ساده و مشبک به صورت زیر تقسیم می شوند:

  • ناودانی ساده در سایزهای ۵ تا ۲۲ موجود است.
  • ناودانی مشبک روی بدنه خود سوراخ هایی برای بستن پیچ و مهره دارد.

از نظر وزن

به طور کلی ناودانی ها به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شوند. بر اساس استاندارد تولید نیز اینگونه می توان گفت که ناودانی استاندارد UPE، ناودانی سبک و ناودانی استاندارد UNP، ناودانی سنگین یا هم وزن اروپا نامیده می شود.

نکته دیگری که به عنوان راهنمای خرید ناودانی سبک و سنگین باید بدانید توجه به ابعاد این دو مدل ناودانی است. به این صورت که ناودانی سنگین دارای طول بال و ضخامت جان و بال بیشتری نسبت به ناودانی سبک است.

از نظر روش تولید

با توجه به روش تولید، ناودانی را می توان به دو نوع پرسی و فابریک دسته بندی کرد. ناودانی فابریک در کارخانه های تولیدکننده و با عبور از غلتک های مخصوص به شکل نهایی ناودانی از خط تولید خارج می شود، اما ناودانی های پرسی با پرس ورق فولادی ساخته می شوند.

در مقاله زیر می توانید با ناودانی و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه آشنایی با انواع استانداردهای ناودانی

انواع استانداردهای ناودانی

از نظر جنس

ناودانی های فابریک از فولاد گرید ST37 و ST52 ساخته می شوند. ناودانی های پرسی نیز می توانند از جنس های فولاد، گالوانیزه ، آلومینیوم و استنلس استیل باشند. اما به طور کل ناودانی فولادی رایج ترین نوع این مقطع می باشد که در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد.

۳- ابعاد ناودانی

دانستن ابعاد ناودانی، یکی از کلیدی ترین نکاتی است که در خرید دقیق و اصولی به شما کمک خواهد کرد. به همین دلیل در ادامه این راهنمای خرید، طول و سایز ناودانی را بررسی می کنیم.

طول ناودانی: به طور کلی، ناودانی ها در شاخه های ۶ و ۱۲ متری تولید می شوند؛ اما در صورت نیاز به طول کمتر از این مقادیر می توان به کمک روش های مختلف برش، مانند دستگاه فرز یا هوا برش، ناودانی را مطابق نیاز مشتری برش داد.

سایز ناودانی: منظور از سایز، ارتفاعِ جان ناودانی به میلی متر می باشد که به طور کلی از سایز ۳۰ تا ۴۰۰ میلی متر قابل تولید است، اما این محصول در بازار بیشتر در سایزهای ۵۰ تا ۳۳۰ میلی متر تولید و عرضه می شوند.

از دیگر مولفه‌ های ابعادی مهم ناودانی، ضخامت جان، طول بال و ضخامت بال ها می باشد که می توانید در جدول اشتال ناودانی به عنوان منبع معتبر ابعاد و مشخصات ناودانی، آن را مشاهده نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه جدول اشتال ناودانی

جدول اشتال ناودانی

۴- وزن ناودانی

یکی دیگر از نکات مهم قبل از خرید ناودانی، توجه به وزن آن است؛ زیرا ناودانی ها بر اساس وزنشان فروخته می شوند. برای مشاهده وزن استاندارد ناودانی می توانید از جدول اشتال استفاده نمایید که در بالا معرفی کردیم، اما در صورتی که مایل باشید خودتان وزن آن را محاسبه کنید می توانید از فرمول زیر استفاده کنید.

۱۰۰۰ / ( [x2(عرض بالxضخامت بال) + (طول جانxضخامت جان)] x طول x چگالی)

برای آشنایی بیشتر با نحوه محاسبه وزن ناودانی حتما ویدئوی آموزشی محاسبه وزن ناودانی را در لینک زیر مشاهده کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه محاسبه وزن ناودانی

نحوه محاسبه وزن ناودانی

۵- کارخانه های تولید کننده ناودانی (برند ناودانی)

در صورت آشنایی با برندهای ناودانی، می توانید با خیالی راحت نسبت به خرید این مقطع فولادی اقدام نمایید. بیشترین ناودانی های تولید داخل در کارخانه های زیر تولید می شوند و ناودانی های وارداتی نیز بیشتر، از اروپا و کشورهایی مانند ترکیه و اوکراین وارد می گردند.

مهم ترین کارخانه های تولیدکننده ناودانی:

  • شرکت فولاد ناب تبریز
  • گروه فولاد البرز غرب ابهر
  • شرکت ذوب آهن اصفهان
  • شرکت فولاد البرز ایرانیان (فایکو)
  • گروه صنعتی شکفته مشهد
  • شرکت فولاد کوهپایه
  • مجتمع پروفیل صنعت ماهان
  • شرکت فولاد سپهر ایرانیان

۶- قیمت ناودانی

قیمت ناودانی به عوامل مختلفی وابسته است و پیگیری قیمت آن نیز روش های گوناگونی دارد. یکی از روش های تعیین قیمت ناودانی، بورس کالا می باشد. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت این مقطع فولادی نیز می توان به نوسانات ارز و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد. همچنین میزان موجودی ناودانی در کشور بر قیمت نهایی عرضه شده در بازار تاثیرگذار خواهد بود. حتی قیمت ناودانی های وارداتی نیز از موجودی تاثیر می پذیرد؛ به این معنی که در صورت واردات زیاد این محصول و متعاقبا افزایش موجودی، قیمت عرضه آن کاهش می یابد. در نهایت برای قیمت ناودانی باید به سایز و ابعاد آن ها نیز توجه داشته باشید. به همین منظور توصیه می کنیم برای مشاهده قیمت تمامی سایزها که به صورت روزانه آپدیت می شود و خرید ناودانی، به لینک زیر مراجعه کنید و قیمت روز ناودانی را مشاهده نمایید.

مشاهده قیمت و خرید ناودانی

آهن ملل؛ مرکز فروش انواع ناودانی سبک و سنگین به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ناودانی

۷- شهر محل بارگیری

توجه به این نکته اهمیت دارد؛ چرا که ممکن است محصول درخواستی شما در یک یا چند کارخانه محدود تولید شود در این صورت، فروشنده باید شما را نسبت به محل بارگیری و کارخانه تولیدکننده آگاه کند؛ زیرا فاصله محل بارگیری تا محل تخلیه در هزینه حمل و نقل و در پایان، هزینه نهایی محصول اهمیت زیادی دارد.

نکات زمان خرید ناودانی

برای خرید ناودانی می توانید از روش های مختلفی مانند خرید از کارخانه، بورس و یا شرکت های بازرگانی اقدام نمایید. به دلیل عدم امکان خرید با تناژ پایین از کارخانه و عدم عرضه روزانه در کارخانه ها و همچنین قوانین خاص خرید از بورس، معمولا خرید از شرکت های بازرگانی، گزینه اول مشتریان می باشد. به همین دلیل در ادامه راهنمای خرید ناودانی، مراحل خرید از شرکت های بازرگانی را بررسی می کنیم.

نکات زمان خرید ناودانی

۱- اطلاعاتی که مشتری باید به فروشنده اعلام نماید

هنگام استعلام قیمت ناودانی و زمانی که تصمیم به خرید آن گرفتید، باید اطلاعات محصول درخواستی را به فروشنده اعلام کرده تا فروشنده بر اساس درخواست شما بهترین قیمت را پیشنهاد دهد. در همین راستا اطلاعاتی که باید به فروشنده اعلام نمایید، شامل موارد زیر می شود:

  • نوع استاندارد ناودانی: این که استاندارد ناودانی مورد نظر، UPE یا UNP باشد، باید در زمان استعلام حتما مشخص شود.
  • سایز ناودانی: سایز ناودانی از اطلاعات کلیدی در استعلام قیمت این محصول است.
  • طول شاخه: باید مشخص کنید ناودانی های درخواستی در طول ۶ یا ۱۲ متر باشند و یا تقاضای طول کمتری دارید که در این صورت، باید ناودانی مورد نظر، قبل از ارسال برش بخورد.
  • برند ناودانی (در صورت لزوم): در صورتی که برند خاصی مد نظر شماست، باید آن را به فروشنده اعلام نمایید.
  • تناژ درخواستی: اعلام تناژ درخواستی یا تعداد مورد نیاز در قیمت پایه محصول اهمیت بسیاری دارد. در صورت خرید با تناژ بالا، قیمت پایه کمتر از خرید با تناژ پایین خواهد بود.
  • محل تخلیه: با اعلام محل تخلیه، فروشنده، نزدیک ترین کارخانه به محل مورد نظر شما را انتخاب خواهد کرد و از این رو هزینه حمل و نقل کمتری متحمل خواهید شد.
  • نحوه پرداخت: نحوه پرداخت می تواند به صورت نقدی یا اعتباری باشد که لازم است در ابتدای سفارش، امکان آن را با فروشنده بررسی نمایید.

۲- تایید پیش فاکتور و واریز وجه

پس از اعلام لیست محصولات مورد نیاز و دریافت راهنمایی های لازم از کارشناسان فروش، پیش فاکتور محصول صادر شده و برای مشتری ارسال می گردد. همچنین زمان حدودی تحویل بار به مشتری اعلام می گردد. پیش فاکتور صادر شده باید به صورت کامل چک شود و در صورت مغایرت با کالای درخواستی اعلام گردد. در ادامه و در صورت تایید پیش فاکتور از جانب مشتری و پرداخت وجه، محصول مورد نظر طبق زمان بارگیری تامین و برای مشتری ارسال می گردد.

نکته: از مهم ترین مزایای خرید ناودانی از شرکت های بازرگانی، علاوه بر امکان خرید روزانه در تناژهای مختلف، پیگیری لحظه ای وضعیت سفارش در تمامی مراحل است که در صورت نیاز می توانید نسبت به اصلاح، کاهش یا افزایش محصول در پیش فاکتور اقدام نمایید.

۳- توجه به هزینه ارسال، بارگیری و باسکول

علاوه بر هزینه پیش فاکتور که در زمان تایید، آن را پرداخت می کنید، دیگر هزینه های مهم، شامل هزینه بارگیری، باسکول و ارسال بار است که باید هنگام بارگیری پرداخت نمایید.

نکات پس از خرید ناودانی

مرحله آخر از راهنمای خرید ناودانی، بررسی نکات بعد از خرید است. در این قسمت، تمامی مواردی را بررسی می کنیم که پس از خرید باید به آن ها توجه کنید.

نکات پس از خرید ناودانی

۱- هماهنگی دریافت محصول

پس از تامین محصول، مشتری باید هماهنگی های لازم را جهت تخلیه و تحویل محصول با توجه به زمان تحویل بار انجام دهد. به این معنی که باید امکانات مورد نیاز، مانند وسایل جابه‌جایی و نیروی انسانی لازم را در محل تخلیه مهیا کند.

۲- تسویه نهایی با توجه به فاکتور

همانطور که گفتیم، قیمت ناودانی بر اساس وزن آن اعلام می شود. به همین دلیل، پس از بارگیری و باسکول که وزن دقیق بار مشخص شد، فاکتور نهایی صادر می شود که قیمت دقیق در آن درج می گردد. در این حالت با مقایسه مبلغ فاکتور و مبلغ پیش فاکتور، بدهکار یا بستانکار بودن مشتری مشخص شده و در صورت بستانکار بودن، بلافاصله اضافه مبلغ به ایشان عودت می شود. در صورت بدهکار بودن نیز مشتری باید قبل از دریافت بار، حساب خود را تسویه نماید.

۳- بررسی ویژگی های ظاهری محصول پس از دریافت آن

از آنجا که تهیه و حمل و نقل محصولات فولادی (مانند ناودانی و مخصوصا سایزهای وارداتی آن) زمان بر است، ممکن است کالا دچار زنگ زدگی شود؛ اما نکته مهم در بررسی زنگ زدگی محصول، توجه به رنگ آن و عمق خوردگی است. به این صورت که زردشدن سطح محصول فولادی که با دست یا دستمال امکان پاک کردن آن باشد، نشانگر آغاز فرآیند اکسیدشدن است و در کاهش کیفیت محصول تاثیری ندارد. در صورتی که سطح محصول، پوسته پوسته شده باشد و رنگِ خوردگی نارنجی متمایل به قرمز شده باشد و در نهایت، خوردگی به عمق آن نفوذ کرده باشد، باید کیفیت بار سنجیده شود.

نکته دیگر در بررسی ویژگی های ظاهری ناودانی، توجه به صاف بودن ناودانی است؛ به این صورت که نباید هیچگونه قوس یا خم شدگی در طول آن وجود داشته باشد.

سخن آخر

آشنایی کامل با محصول، اطلاعاتی که باید به فروشنده اعلام کنید، روال خرید و نکات پس از خرید، از اصلی ترین نکات راهنمای خرید ناودانی است که به آن ها به طور کامل پرداخته شد. حال که با تمامی نکات خرید ناودانی آشنا شدید، می توانید با خیالی راحت نسبت به خرید با بهترین قیمت و کیفیت اقدام نموده و نسبت به استاندارد یا مرغوب بودن محصول خود مطمئن باشید.

سوالات متداول

قبل از خرید ناودانی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مهم ترین اطلاعاتی که قبل از خرید ناودانی باید بدانید شامل آشنایی با ناودانی و انواع آن، ابعاد و وزن ناودانی، کارخانه های تولید کننده، قیمت ناودانی و در نهایت شهر محل بارگیری می باشد.

زمان سفارش ناودانی باید چه اطلاعاتی به فروشنده اعلام کنیم؟

زمان خرید ناودانی باید اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام کنید تا بر اساس درخواست شما بهترین قیمت را پیشنهاد دهد.
نوع استاندارد ناودانی
سایز ناودانی
طول شاخه
برند ناودانی (در صورت لزوم)
تناژ درخواستی
محل تخلیه
نحوه پرداخت

بعد از خرید ناودانی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

پس از خرید ناودانی باید ابتدا هماهنگی جهت تحویل و تخلیه کالای خریداری شده را انجام دهید، سپس با توجه به فاکتور نهایی که بعد از باسکول صادر می شود نسبت به تسویه نهایی اقدام کنید. در نهایت بعد از دریافت بار باید به بررسی ویژگی های ظاهری محصول بپرازید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.