راهنمای خرید نبشی فابریک و پرسی

برای خرید نبشی باید ابتدا با انواع و کاربرد، ابعاد، قیمت و تولیدکنندگان آن آشنا باشیم و بدانیم در زمان ثبت سفارش، چه مراحلی را دنبال کنیم. همچنین بعد از ثبت سفارش، پرداخت هزینه و دریافت بار نیز باید نکات بسیار و جزئیات مهمی را مدنظر قرار داد تا بتوانیم خریدی مطمئن و حرفه ای را تجربه کنیم. به همین دلیل در راهنمای خرید نبشی که آماده کرده ایم به طور کامل تمامی مراحل قبل، حین و بعد از خرید را بررسی می کنیم. با دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید نبشی فولادی

نکاتی که باید قبل از خرید نبشی به آن ها توجه داشته باشید!

اولین مرحله در راهنمای خرید نبشی آهن، کامل کردن اطلاعاتتان در مورد این محصول پر کاربرد است تا بتوانید بهترین و مناسب ترین نوع نبشی را انتخاب کنید. در همین راستا ابتدا انواع نبشی را معرفی می کنیم و سپس به بررسی ابعاد نبشی، کارخانه های تولیدکننده و قیمت آن ها می پردازیم.

نکات قبل از خرید نبشی

۱- شناخت انواع نبشی

نبشی آهنی، یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنایع مختلف، به ویژه ساختمان سازی است که از دو سطح عمود بر هم تشکیل شده است. به این دو سطح عمود، بال گفته می شود. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با نبشی و کاربردهای آن، مقاله معرفی نبشی را مطالعه فرمایید. در ادامه نیز انواع نبشی را معرفی می کنیم که برای خرید این مقطع فولادی لازم است بدانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه معرفی انواع نبشی و کاربرد آن ها

معرفی انواع نبشی

۱-۱- نبشی ها از نظر جنس

برای خرید نبشی، ابتدا باید جنس نبشی را بر اساس کاربرد مورد نظرمان انتخاب کنیم. نبشی‌ ها معمولا از فولاد ساخته می ‌شوند، اما انواع دیگری نیز دارند که هر کدام برای کاربرد خاصی استفاده می شوند. انواع نبشی پرکاربرد در صنایع مختلف، به ویژه ساختمان سازی، عبارتند از:

  • نبشی فولادی به خصوص آلیاژهای ST33، ST37 و ST44 معمولا در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند.
  • نبشی آلومینیومی برای اتصالات باربرها، ستون ها و پل ها مناسب تر هستند.
  • نبشی استنلس استیل برای استفاده در مکان های مرطوب که خطر خوردگی و زنگ زدگی وجود دارد بهترین گزینه هستند. نکته قابل توجه در مورد این نوع نبشی این است که نباید از آن ها در کاربردهای دریایی و مواردی که غلظت یون کلر بالا است استفاده کرد.

۱-۲- انواع نبشی از نظر روش تولید (نبشی فابریک و نبشی پرسی)

به طور کلی، نبشی ها به دو روش فابریک و پرسی تولید می شوند. نبشی فابریک توسط نورد گرم و در کارخانه های تولیدکننده نبشی تولید و در بازار عرضه می شود. این نوع نبشی ها گوشه تیزی در محل اتصال دو بال دارند. نبشی پرسی در کارگاه ها و با استفاده از پرس کاری ورق های فولادی ساخته می شود. در تصویر زیر، تفاوت ظاهری دو نبشی را مشاهده می کنید.

تفاوت نبشی فابریک و نبشی پرسی

اگرچه سرعت تولید نبشی پرسی بیشتر از فابریک است، اما به طور کل، کیفیت نبشی های فابریک بالاتر می باشد. تفاوت نبشی پرسی و فابریک را می توانید به طور کامل در مقاله زیر مطالعه فرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه تفاوت بین نبشی پرسی و فابریک

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

۱-۳- بررسی نبشی از نظر اندازه بال (نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی)

یکی دیگر از تفاوت هایی که هنگام خرید نبشی باید به آن توجه کنید، بال مساوی یا نامساوی بودن آن ها است. همانطور که از نامشان مشخص است، تفاوت عمده این دو نوع نبشی در برابری اندازه بال آن هاست. به این صورت که اگر نبشی دارای بال های مساوی باشد به آن نبشی بال مساوی و اگر اندازه بال ها برابر نباشد، نبشی بال نامساوی گفته می شود.

نبشی بال مساوی و بال نامساوی

۱-۴- اقسام نبشی از نظر وزن (نبشی سبک و سنگین)

نبشی سبک و سنگین، یکی دیگر از مواردی است که قبل از خرید این محصول فولادی باید آن را بشناسید. منظور از نبشی سنگین، آن نبشی است که وزنش نزدیک به وزن اشتال می باشد و منظور از نبشی سبک، نبشی با وزن کمتر از وزن اشتال است. اگر مایل باشید خودتان وزن نبشی را محاسبه کنید، می توانید از فرمول زیر استفاده فرمایید:

۱۰۰۰ / (طول شاخه (m) × ضخامت (mm)× مجموع دو بال (mm)× چگالی آهن)

توصیه می کنیم برای مشاهده ویدئو آموزش محاسبه وزن نبشی از لینک زیر استفاده نمایید:

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه محاسبه وزن نبشی

وزن نبشی ۶ متری و ۱۲ متری

۲- دانستن ابعاد نبشی

دانستن ابعاد نبشی و نحوه نشان دادن آن برای استعلام قیمت، از نکات کلیدی در خرید این مقطع فولادی است؛ به همین دلیل در ادامه راهنمای خرید انواع نبشی، ابعاد یا سایز نبشی و نحوه نام گذاری آن را بررسی می کنیم.

طول بال نبشی

طول بال نبشی که اصطلاحا سایز نبشی نامیده می شود، طبق استاندارد ملی ایران به صورت زیر تعریف می گردد، اما در بازار کشور، بیشتر سایز ۲۰ تا ۲۰۰ در ضخامت های مختلف عرضه و استفاده می شود.

سایز نبشی بال مساوی (طول بال)از ۲۰ تا ۳۰۰ میلی متر
سایز نبشی بال نامساوی (طول بال)از سایز ۲۰*۳۰  تا سایز ۱۵۰*۲۰۰ میلی متر

ضخامت نبشی

طبق استاندارد ملی ایران، نبشی بال مساوی در ضخامت های ۳ تا ۳۵ میلی متر و نبشی بال نامساوی در ضخامت های ۶ تا ۱۶ میلی متر، مطابق جدول زیر قابل تولید است. البته این ضخامت برای تولید نبشی های فابریک استفاده می گردد.

ضخامت نبشی بال مساوی۳ تا ۳۵ میلی متر
ضخامت نبشی بال نامساوی۶ تا ۱۶ میلی متر

به طور کلی، هر چه اندازه بال بیشتر شود، ضخامت آن نیز افزایش پیدا می کند. مثلا: نبشی بال مساوی با بال ۳۰ میلی متر، سه ضخامت ۳، ۴ و ۵ میلی متری دارد و یا نبشی با بال ۶۰ میلی متر، دارای ضخامت های ۴، ۵، ۶، ۷، ۸ و ۱۰ می باشد.

طول نبشی

طبق استاندارد ملی ایران، حداقل طول هر شاخه نبشی باید بین ۳ تا ۱۲ متر باشد. بیشترین تولید این محصول نیز در طول ۶ و ۱۲ متر انجام می شود. نبشی های سایز پایین، معمولا ۶ متری و نبشی های سایز بالا بیشتر ۱۲ متری تولید و استفاده می شوند.

نکته: گاهی نیاز به استفاده از نبشی با طول های کمتر از نرمال می باشد، به طور مثال نبشی های ۲۰ یا ۳۰ سانتری متری که به آن ها «نبشی لقمه» می گویند. برای تهیه نبشی لقمه، لازم است نبشی های ۶ یا ۱۲ متری، طبق سفارش در کارگاه برش خورده و سپس تحویل مشتری گردد.

۳- نحوه نام گذاری نبشی

در زمان استعلام قیمت نبشی، اسم و سایز آن اعلام می شود. آنچه در بازار به عنوان سایز نبشی شناخته می شود، اندازه بال آن است. به عنوان مثال، منظور از «نبشی ۵»، نبشی با اندازه بال ۵۰ میلی متر می باشد. همچنین می توان برای معرفی نبشی از عبارت «شناسه نبشی» استفاده کرد. شناسه نبشی به صورت زیر تعریف می شود:

L 70 * 70 * 7 یا L 70 * 50 * 6

  • حرف L برای نشان دادن نبشی است و اعداد بعدی، ابعاد نبشی را به صورت زیر نشان می دهند:
  • دو عدد بعد از حرف L، نشان دهنده طول بال نبشی بر حسب میلی متر است.
  • حرف آخر، نشان دهنده ضخامت بال نبشی بر حسب میلی متر است.

۴- کارخانه های تولیدکننده نبشی

کارخانه های تولیدکننده نبشی

تولیدکننگان نبشی، محصولاتی با اندازه و ضخامت متفاوت تولید می کنند. پس آشنایی با آن ها قبل از خرید، اهمیت زیادی خواهد داشت. از جمله بزرگترین تولیدکنندگان نبشی در ایران می توان به کارخانه های زیر اشاره کرد:

  • شرکت ذوب آهن اصفهان
  • شرکت نورد آریان فولاد
  • کارخانه فولاد سپهر ایرانیان
  • شرکت فولاد ناب تبریز
  • فولاد جاوید بناب
  • کارخانه فولاد نستا
  • کارخانه صبا فولاد منظومه
  • گروه صنعتی شکفته

در مقاله زیر می توانید به طور کامل با مهم ترین کارخانه های تولیدکننده نبشی در ایران و مشخصات محصولاتشان آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه برترین کارخانه های تولید نبشی در ایران

کارخانه های تولید کننده نبشی

۵- قیمت نبشی و عوامل موثر بر آن

نکته اصلی هنگام خرید و فروش نبشی، توجه به انواع متفاوت آن است؛ زیرا قیمت هر نوع با دیگری متفاوت است.

قیمت روز نبشی نیز به طور گسترده تحت تاثیر نوسانات فولاد در بازار می باشد. همچنین هرگونه تغییر در قیمت پارامترهایی چون دلار، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، هزینه های حمل و نقل و … می تواند مستقیما بر قیمت روزانه نبشی اثرگذار باشد. آهن ملل، به عنوان یکی از معتبرترین فروشگاه های خرید و فروش انواع آهن آلات، قیمت انواع نبشی را به صورت روزانه و آنلاین به بازار عرضه می دارد. شما می توانید با مراجعه به لینک زیر، آخرین قیمت نبشی را مشاهده فرمایید.

مشاهده قیمت و خرید نبشی

آهن ملل؛ مرکز فروش انواع نبشی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز نبشی

 نکات اساسی که باید در زمان خرید نبشی بدانید!

حال که با نبشی و پارامترهای مهم آن به طور کامل آشنا شدیم، در این مرحله از راهنمای خرید نبشی به مراحل خرید محصول و نکات زمان خرید می پردازیم.

 مراحل خرید نبشی

 به طور کلی می توان نبشی را از کارخانه، بورس، شرکت های بازرگانی و یا کارگاه ها تامین کرد؛ اما معمولا خرید از شرکت های بازرگانی و کارخانه، محبوبیت بیشتری دارد. بین این دو گزینه نیز خرید از کارخانه ها به دلیل عدم ارائه محصول به صورت شاخه ای (عرضه به صورت بندیل)، عدم امکان خرید در تناژ پایین و زمان تحویل طولانی، کمتر استقبال می شود. اما خرید از شرکت های بازرگانی به دلیل تنوع بالای موجودی، انعطاف پذیری بیشتر و امکان پیگیری سفارش در تمامی مراحل، از استقبال بیشتری برخوردار است. پس در ادامه، نحوه خرید نبشی از شرکت های بازرگانی را بررسی می کنیم.

مراحل خرید نبشی

۱- ثبت سفارش

بعد از انتخاب اقلام مورد نظرتان، لیست سفارش و جزئیات مورد نظر خود را به کارشناسان فروش اعلام نمایید. به طور مثال، در صورتی که به نبشی گالوانیزه نیاز دارید باید حتما زمان استعلام و سفارش تاکید نمایید؛ زیرا نبشی گالوانیزه به صورت فابریک تولید نمی شود و در صورت نیاز مشتری باید به صورت سفارشی آن را تولید کرد. بعد از ثبت سفارش و دریافت راهنمایی های لازم از کارشناس فروش، پیش فاکتور محصول صادر می شود.

۲- تایید پیش فاکتور

مشتری باید با دقت، اطلاعات مندرج در پیش فاکتور را مطالعه کرده و در صورت تایید، مبلغ پیش فاکتور را با توجه به توافقات خرید نقدی یا خرید اعتباری پراخت نماید. در مرحله بعد با توجه به زمان بارگیری اعلام شده در پیش فاکتور، محصول، تامین شده و برای مشتری ارسال می گردد.

نکته حائز اهمیت در این مرحله، امکان تغییر و تکمیل سفارش طی مراحل خرید از شرکت های بازگانی است.

۳- توجه به هزینه های جانبی

هنگام خرید مقاطع فولادی، علاوه بر هزینه محصول، باید به مخارج جانبی، مانند هزینه حمل و نقل و بارگیری و باسکول نیز توجه کنید؛ زیرا هزینه فاکتور، فقط شامل قیمت محصول می شود.

به منظور کاهش هزینه حمل و نقل، همواره به محل بارگیری و فاصله آن تا محل تخلیه و پروژه خود دقت داشته باشید. به همین منظور است که کارشناسان فروش شرکت های بازرگانی هنگام ثبت سفارش، از محل تخلیه محصول اطلاع کسب می کنند.

پس از خرید نبشی باید به این نکات دقت داشته باشید!

نکات پس از خرید نبشی

پس از خرید نبشی، قبل و بعد از تحویل بار، باید به چند نکته توجه کرده و حتما آن ها را اجرا کنید و در صورت وجود مشکل یا مغایرت، فروشنده را در جریان بگذارید. نکات اشاره شده را در ادامه راهنمای خرید نبشی بررسی می کنیم:

۱- تسویه نهایی و هماهنگی دریافت بار

پس از خرید نبشی و ارسال بار باید دو مرحله دیگر تا تحویل محصول طی کنید که شامل هماهنگی جهت دریافت محصول و تسویه نهایی می شود.

برای محاسبه قیمت نهایی و دقیق محصول، باید وزن آن را روی باسکول مد نظر قرار داد. به همین دلیل، قیمت اعلام شده در پیش فاکتور دقیق نبوده و تخمینی می باشد. بعد از باسکول که وزن دقیق محصول مشخص شد، فاکتور نهایی صادر می شود و با مقایسه قیمت این فاکتور با پیش فاکتور ابتدایی، بدهکار یا بستانکار بودن مشتری مشخص می گردد. در این مرحله، طرفین باید بلافاصله نسبت به تسویه اقدام نمایند.

همچنین مشتری باید در زمان مقرری که محصول به محل تخلیه می رسد، امکانات لازم را برای تخلیه بار (از جمله نیروی انسانی و وسایل لازم مانند جرتقیل) مهیا نماید.

۲- بررسی اطلاعات فاکتور با پلاک بندل

بررسی اطلاعات فاکتور با پلاک بندل

هر بندیل نبشی که توسط کارخانه بندیل بندی شده باشد، دارای پلاک محصول و گواهی نامه فنی می باشد که همراه با محصول تحویل می شود. طبق استاندارد ملی ایران، بسته های نبشی باید دارای حداقل یک پلاک یا برچسب بادوام باشند و اطلاعات زیر روی آن ها درج شده باشد:

  • نام و نشانی تولیدکننده
  • علامت تجاری تولیدکننده
  • شماره استاندارد ملی
  • شماره شناسایی
  • شماره بسته
  • وزن بر حسب کیلوگرم
  • طول شاخه

همچنین، مشخصات عمومی که در گواهی نامه فنی درج می شود، شامل موارد زیر است:

  • شماره گواهی نامه
  • شناسه نبشی
  • طول شاخه
  • تعداد بسته
  • وزن بسته ها و وزن محموله

لازم است مشتری اطلاعات درج شده در فاکتور و برگه باسکول را با اطلاعات پلاک بندیل و گواهی نامه فنی مقایسه نماید تا مغایرتی نداشته باشد.

۳- بررسی مشخصات فیزیکی، ترکیب شیمایی و خواص مکانیکی محصول

منظور از مشخصات فیزیکی نبشی، ابعاد، اندازه ها، وزن و شکل ظاهری آن است و منظور از ترکیبات شیمایی و خواص مکانیکی، بررسی اطلاعات همراه با بندیل نبشی است که توسط کارخانه سازنده اعلام می گردد. در ادامه، این دو گزینه را بیشتر بررسی می کنیم.

همچنین، نام یا علامت اختصاری برند تولیدکننده نبشی باید روی هر یک از شاخه های نبشی حک شده باشد. چک کردن حک روی شاخه نبشی نیز یکی دیگر از راه های اطمینان از کیفیت نبشی و اصالت آن است.

۳-۱- بررسی کیفیت ظاهری

نبشی نباید دارای هیچگونه عیب و ناپیوستگی سطحی باشد. به این صورت که سطح آن باید صاف بوده و عاری از عیوبی مانند ترک، پوسته پوسته، پارگی، ناخالصی های غیرفلزی و تاخوردگی باشد. همچنین انتهای شاخه ها نباید لایه لایه (تورق) شده باشد.

۳-۲- بررسی ترکیب شیمایی و خواص مکانیکی

کارخانه تولید کننده باید برای هر محصول قابل عرضه به بازار، گواهی نامه فنی صادر نماید که حداقل شامل مشخصات فنی زیر باشد:

  • درصد عناصر تشکیل دهنده
  • مشخصات مکانیکی

مشتری با بررسی اطلاعات فنی مندرج در این گواهینامه فنی می تواند به ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی نبشی خود پی ببرد.

سخن آخر

مهم ترین نکات خرید نبشی، شامل اطلاع از انواع، ابعاد و قیمت آن، آشنایی با مراحل خرید و ثبت سفارش و در نهایت، گذراندن مراحل تسویه و بررسی بار هنگام تحویل می باشد که در این مقاله به طور کامل بررسی شد. با اطلاعاتی که در راهنمای کامل خرید نبشی دریافت کردید، می توانید با خیال راحت نسبت به خرید این مقطع فولادی اقدام نمایید.

سوالات متداول

خرید نبشی فابریک و پرسی متفاوت است؟

نبشی فابریک با استفاده از شمش فولادی و در کارخانه تولید نبشی ساخته می شود، ولی نبشی پرسی در کارگاه ها و با استفاده از ورق های فولادی تولید می گردد. در نتیجه نبشی فابریک را باید از کارخانه ها و نبشی پرسی را از کارگاه ها تهیه کرد. امکان تهیه هر دو نبشی در شرکت ها بازرگانی نیز وجود دارد.

چگونه نبشی را از شرکت های بزرگانی بخریم؟

برای خرید نبشی از شرکت های بازرگانی کافی است سه مرحله ثبت سفارش، تایید پیش فاکتور و واریز هزینه ها را انجام دهید، بقیه مراحل پیگیری و ارسال بار توسط شرکت بازرگانی به طور خودکار انجام می شود. در مقاله نیز به طور کامل سه مرحله بررسی شده اند.

بعد از خرید نبشی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

نکاتی که پس از خرید نبشی باید رعایت کنید شامل موارد زیر می شود:
تسویه نهایی و هماهنگی تحویل بار
بررسی اطلاعات فاکتور با پلاک بندیل
بررسی مشخصات فیزیکی، ترکیب شیمایی و خواص مکانیکی محصول

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.