راهنمای خرید لوله گالوانیزه برای مصارف ساختمانی و صنعتی

در راهنمای خرید لوله گالوانیزه، کامل ترین اطلاعاتی که باید برای خرید این مقطع فولادی در نظر بگیرید، معرفی می کنیم. آشنایی با نکات خرید لوله گالوانیزه به دلیل استفاده فراوان و رو به رشد این محصول در صنایع گوناگون به ویژه در صنعت ساخت و ساز برای مشتریان اهمیت بسزایی دارد. از این رو نکات قبل، حین و بعد از خرید لوله گالوانیزه را در ادامه مقاله از دانشنامه آهن ملل بررسی می کنیم.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید لوله گالوانیزه

نکات قبل از خرید لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه، لوله ای است که بر آن پوششی از فلز روی پوشانده شده است. به همین دلیل، در شرایطی که لوله مدام در معرض رطوبت قرار دارد، استفاده از لوله گالوانیزه باعث مقاومت در برابر زنگ زدگی و اکسید شدن لوله می شود. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با لوله گالوانیزه، مقاله مربوط به آن را مطالعه فرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی لوله گالوانیزه + ویژگی ها و مزایا

لوله گالوانیزه چیست

لوله های گالوانیزه بر اساس روش تولید، روش گالوانیزه کردن، کاربرد و ابعاد، انواع متفاوتی دارند که قبل از خرید باید آن را بدانید. به همین دلیل در ابتدای راهنمای خرید لوله های گالوانیزه به نکات مهم قبل از خرید می پردازیم.

نکات قبل از خرید لوله گالوانیزه

۱- انواع لوله گالوانیزه 

به دلیل ویژگی های متفاوت لوله های گالوانیزه، آشنایی با انواع آن ها یکی از اصلی ترین مراحل در راهنمای خرید لوله گالوانیزه است. به همین جهت در ادامه، انواع لوله گالوانیزه موجود در بازار را معرفی می کنیم که زمان خرید باید نسبت به آن ها اطلاع کامل داشته باشید.

۱-۱- انواع لوله گالوانیزه بر اساس روش تولید

لوله فولادی گالوانیزه را از دو روش می توان تولید کرد. در روش اول، لوله را از ورق گالوانیزه تولید می کنند که به آن لوله PG گفته می شود. این مدل لوله گالوانیزه از جمله لوله های برق به شمار می رود و کاربرد سازه ای ندارد؛ به همین خاطر، در این راهنمای خرید اشاره ای به آن نخواهیم داشت.

روش دوم ساخت لوله گالوانیزه به این صورت است که لوله فولادی را در استخری از فلز روی مذاب فرو می برند و از این طریق، لوله گالوانیزه تولید می شود. لوله گالوانیزه تولید شده به این روش، ارزان تر است.

۱-۲- لوله گالوانیزه گرم یا سرد (روش گالوانیزه کردن لوله)

پوشش گالوانیزه که روی لوله ایجاد می شود، به دو روش امکان پذیز است: گرم و سرد.

لوله گالوانیزه گرم به لوله ای گفته می شود که به روش غوطه وری در استخری از فلز روی، گالوانیزه می شود، اما در گالوانیزه سرد، با استفاده از الکترولیز نمک های روی، لوله را گالونیزه می کنند. نکته قابل توجه در زمان خرید این دو نوع لوله این است که قیمت لوله گالونیزه گرم نسبت به نوع سرد بیشتر است. همچنین لوله گالوانیزه گرم دوام و ماندگاری بیشتری دارد؛ به همین دلیل از لوله گالوانیزه سرد بیشتر در قسمت ‌هایی که نیاز به دوام بالایی ندارند، مانند غلاف کابل‌ها استفاده می شود. از این رو هنگام خرید، با توجه به کاربرد و نیاز خود اقدام نمایید.

۱-۳- لوله گالوانیزه کونیک یا غیرکونیک

به لوله گالوانیزه ای که بعد از کات شدن، سطح مقطع آن فرز خورده و بدون پلیسه باشد، لوله کونیک شده می گویند. اما در صورتی که لوله در زمان برش و کات شدن در خط تولید، پلیسه داشته باشد، به آن غیرکونیک می گویند.

لوله گالوانیزه کونیک شده در کشور، تنها در دو کارخانه سپاهان و ساوه تولید می شود و دیگر کارخانه ها لوله های گالوانیزه غیرکونیک تولید می کنند.

لوله گالوانیزه کونیک و غیر کونیک

۱-۴- لوله گالوانیزه تست شده یا صنعتی

اگر لوله های گالوانیزه تولیدی در کارخانه ها وارد پروسه تست شوند و با تزریق گاز پرفشار دورن لوله، از جهت نواقص و معایب بررسی شوند، به آن ها لوله گالوانیزه تست شده می گویند؛ اما لوله ای که این پروسه تست را نگذرانده باشد، طبیعتا لوله غیر تست یا صنعتی نامیده می شود. در لوله گالوانیزه تست، دو نوع تست آب و گاز روی لوله انجام می شود که تفاوت آن ها در مدت زمان تست و مقدار گاز تزریقی است. بیشترین موارد مصرف لوله گالوانیزه تست آب نیز در ساختمان سازی برای انتقال آب شرب، لوله کشی آتش نشانی، سیستم اطفاء حریق و … می باشد. در ایران، بهترین برندهای لوله گالوانیزه تست آب، برند سپاهان، سپنتا و ساوه می باشد.

نکته دیگری که زمان خرید لوله گالوانیزه باید به آن توجه کنید، پیشنهاد مهندس ناظر پروژه است که برای مصارف گوناگون (مانند سیستم اطفاء حریق) با توجه به نوع سازه و تعداد طبقات، لوله گالوانیزه تست با چه سایز و ضخامتی را پیشنهاد می دهد.

۱-۵-  لوله گالوانیزه رزوه شده یا رزوه نشده

برخی لوله های گالوانیزه به صورت دو سر رزوه تولید می شوند که این کار در کارخانه تولیدکننده انجام می گیرد. در ایران، سه کارخانه گروه صنعتی سپاهان، شرکت لوله و پروفیل سپنتا و کارخانجات نورد و پروفیل ساوه، لوله گالوانیزه رزوه شده تولید می کنند. دیگر کارخانه ها، لوله های گالوانیزه خود را به صورت بدون رزوه عرضه می دارند؛ اما لوله های بدون رزوه را نیز می توان رزوه کرد.

لوله گالوانیزه رزوه شده

۲- ابعاد لوله گالوانیزه

مشخصه های ابعادی لوله گالوانیزه، شامل طول، ضخامت، سایز یا قطر لوله می باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • طول لوله گالوانیزه: لوله های گالوانیزه در شاخه های ۶ متری تولید می شوند.
  • ضخامت لوله گالوانیزه: ضخامت لوله گالوانیزه از ۲ تا ۸ میلی متر می باشد.
  • سایز لوله گالوانیزه: سایز یا قطر لوله گالوانیزه نیز از ½ تا ۴۸ اینچ است.

۳- کاربرد لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه، به دلیل خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خاص خود در بسیاری از مصارف صنعتی، بهترین گزینه هستند. بیشترین کاربرد لوله های گالوانیزه در انتقال گاز و آب (مانند انتقال آب آشامیدنی، آبیاری گلخانه ها و زمین های کشاورزی) می باشد. دیگر کاربردهای آن در سازه های فلزی، مانند لوله های داربست و همچنین حفاظت از کابل ها و سیم ها است. در نتیجه، ابتدا باید کاربرد لوله گالوانیزه را مشخص کرده و سپس نوع آن را انتخاب کنید.

۴- وزن لوله گالوانیزه

یکی دیگر از نکاتی که باید در راهنمای خرید انواع لوله گالوانیزه به آن اشاره کرد، وزن لوله گالوانیزه است. هنگام خرید لوله گالوانیزه، وزن آن اهمیت زیادی دارد؛ زیرا هرچه وزن لوله سبک تر باشد، قیمت آن برای مصرف کننده مناسب تر خواهد بود.

در صورتی که مایل باشید وزن لوله گالوانیزه را خودتان محاسبه کنید، کافی است از فرمول زیر استفاده کنید. همچنین می توانید ویدئوی آموزشی نحوه محاسبه وزن لوله را در لینک زیر مشاهده نمایید.

۱۰۰۰ / (قطر بیرونی لوله – ضخامت لوله) * ضخامت لوله * ۳.۱۴ * طول * چگالی = وزن لوله

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه نحوه محاسبه وزن انواع لوله

وزن انواع لوله فولادی

۵- قیمت لوله گالوانیزه

قیمت روز مقاطع فولادی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در خرید آن هاست. به همین دلیل باید حتما قبل از اقدام به خرید، نسبت به قیمت روز لوله گالوانیزه آگاهی داشته باشید. برای دسترسی به قیمت لوله گالوانیزه فولادی در بازار می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

مشاهده قیمت و خرید لوله گالوانیزه

آهن ملل؛ مرکز فروش انواع لوله گالوانیزه به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز لوله گالوانیزه

۶- کارخانه های تولیدکننده لوله گالوانیزه

کارخانه های تولید لوله گالوانیزه در نقاط مختلف ایران وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به کارخانه لوله و پروفیل شهرهای اراک، ساوه، تهران، قزوین و تبریز اشاره کرد.

روش خرید لوله گالوانیزه

لوله گالوانیزه را می توانید از کارخانه تولیدکننده، بنگاه یا شرکت های بازرگانی تهیه کنید. فقط باید توجه داشته باشید که حداقل خرید از کارخانه های تولیدکننده یک بندیل (معادل ۱ تا ۱.۲۰۰ تن) است. همچنین باید به فاصله محل کارخانه تا محل تخلیه برای محاسبه هزینه حمل و نقل توجه نمایید. اما برای خرید از شرکت های بازرگانی، محدودیت تناژ یا تعداد شاخه نخواهید داشت. همچنین شرکت های بازرگانی با توجه به محل تخلیه شما نزدیک ترین کارخانه یا بنگاه را پیشنهاد می دهند تا هزینه حمل و نقل شما به حداقل برسد. به همین دلیل، خرید از شرکت های بازرگانی، محبوبیت بیشتری دارد. در ادامه، روش خرید لوله گالوانیزه از شرکت های بازرگانی را بررسی می کنیم.

اطلاعاتی که مشتری باید به فروشنده اعلام کند

نکات زمان خرید لوله گالوانیزه

با آگاهی از نکات و ویژگی هایی که در قسمت «نکات قبل از خرید لوله گالوانیزه» اشاره کردیم، می توانید با خیال راحت و آگاهانه برای خرید آن اقدام نمایید. تنها کافی است هنگام استعلام قیمت، اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام کنید.

  • سایز: همانطور که گفتیم، منظور از سایز لوله گالوانیزه، قطر لوله است که زمان خرید باید آن را مشخص کنید.
  • ضخامت: زمان استعلام قیمت، علاوه بر سایز لوله، باید ضخامت آن نیز اعلام شود.
  • تست یا غیرتست: مشخص کردن تست یا صنعتی (غیر تست) بودن لوله گالوانیزه نیز لازم است.
  • مدل گالوانیزه: اینکه پوشش لوله گالوانیزه مورد نظر شما به روش گالوانیزه گرم ایجاد شده باشد یا گالوانیزه سرد نیز هنگام استعلام قیمت باید اعلام گردد.

کارشناس فروش، بعد از دریافت اطلاعات اعلام شده توسط شما، توصیه ها و پیشنهادات لازم را ارائه داده و در نهایت، قیمت محصول مورد نظر را در قالب پیش فاکتور برایتان ارسال می کند. خریدار پس از مطالعه دقیق پیش فاکتور باید آن را تایید نماید. بعد از واریز وجه نیز، طبق زمان بارگیری که در پیش فاکتور اعلام شده، محصول، بارگیری و آماده تحویل می گردد.

نکته: قیمت نهایی بار، بعد از مرحله بارگیری و باسکول مشخص می شود. در این زمان، وزن دقیق بار مشخص شده و با توجه به آن، فاکتور نهایی با قیمت دقیق صادر می گردد. خریدار باید با توجه به قیمت درج شده در فاکتور، نسبت به تسویه نهایی اقدام نماید.

نکات پس از خرید لوله گالوانیزه

نکات پس از خرید لوله گالوانیزه

خرید لوله گالوانیزه، هنوز به اتمام نرسیده است! آخرین مرحله از راهنمای خرید لوله گالوانیزه به نکات پس از خرید اختصاص دارد که با رعایت آن ها می توانید از حرفه ای بودن خرید خود مطمئن شوید. بعد از خرید لوله گالوانیزه و زمان دریافت بار، لازم است حتما ویژگی های فیزیکی و مشخصات مکانیکی آن را به طریق زیر چک کنید و در صورت مشاهده هر گونه مغایرت، آن را با فروشنده در میان بگذارید.

۱- بررسی ابعاد لوله

بعد از دریافت بار، باید سایز و ضخامت لوله را با ابعاد درخواستی مطابقت دهید. همچنین باید طول شاخه ها چک شود که دقیقا ۶ متر باشند؛ زیرا ممکن است برخی شاخه ها چندسانتی متر اختلاف طول داشته باشند.

۲- بررسی وزن لوله

حتما وزن اعلام شده در فاکتور را با وزن درج شده در برگه باسکول مطابقت دهید که مغایرتی نداشته باشند.

۳- چک کردن برند لوله

طبق استاندارد ملی ایران، لوله های گالوانیزه تولید شده در کشور باید دارای نشانه گذاری باشند. منظور از نشانه گذاری، حک کردن یا چاپ اطلاعات روی بدنه لوله به صورت زیر است:

  • نام و یا علامت تجارتی گالوانیزه کننده
  • کیفیت پوشش
  • تاریخ تولید
  • سری تولید
  • شماره استاندارد ملی 
  • ذکر عبارت «محصول ایران»

۴- بررسی مشخصات ظاهری لوله گالوانیزه

از جمله ویژگی های ظاهری لوله که باید چک کنید، توجه به شمشیری نبودن لوله (انحنا نداشتن طول لوله) و مخدوش نبودن پوشش گالوانیزه می باشد. همچنین طبق استاندارد ملی ایران، پوشش سطوح درونی و برونی لوله گالوانیزه باید پیوسته، هموار و عاری از باقیمانده روانساز‎ها باشد. همچنین روی لوله، نباید نقاط یا سطوحی بدون پوشش و یا دارای تاول مشاهده شود.

نتیجه گیری

لوله های گالوانیزه را می توان بر اساس روش ایجاد پوشش گالوانیزه، تست یا غیرتست بودن، کونیک بودن یا رزوه شدن و … دسته بندی کرد که قبل از خرید لوله باید با آن ها آشنا باشیم. همچنین باید ابعاد، برند تولیدکننده و وزن لوله را نیز بشناسیم تا زمان استعلام قیمت بتوانیم مشخصات دقیق محصول مورد نظر را به فروشنده اعلام کنیم. در صورت آگاهی از اطلاعات فوق می توانید مناسب ترین قیمت با توجه به کاربرد مورد نظرتان را دریافت کنید. بعد از خرید و دریافت بار نیز باید حتما مشخصات ظاهری و مکانیکی آن را چک کنید تا از خریدی با کیفیت لذت ببرید.

سوالات متداول

انواع لوله گالوانیزه که در زمان خرید باید آن ها را بشناسیم کدام است؟

انواع لوله گالوانیزه را به صورت زیر می توان بیان کرد:
لوله گالوانیزه گرم یا سرد
لوله گالوانیزه تست و غیر تست
لوله گالوانیزه کونیک و غیر کونیک
لوله گالوانیزه رزوه شده یا بدون رزوه

زمان خرید لوله گالوانیزه، مشتری باید چه اطلاعاتی به فروشنده اعلام کند؟

برای استعلام قیمت لوله گالوانیزه باید اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام نمایید تا فروشنده بر حسب اطلاعات بیان شده بهترین قیمت را اعلام نماید:
سایز لوله – ضخامت لوله – تست یا غیرتست بودن لوله – گالوانیزه گرم یا سرد بودن پوشش لوله

بعد از خرید لوله گالوانیزه چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برای اطمینان از اصل و باکیفیت بودن لوله گالوانیزه لازم است موارد زیر پس از خرید بررسی شوند: بررسی وزن، ابعاد، برند و مشخصات ظاهری لوله

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.