تفاوت بین نبشی پرسی و فابریک

نبشی یک نوع پروفیل است که سطح آن مقطع است و شامل دو ضلع عمود بر هم می باشد. نبشی ها در انواع ساختمان ها و سازه ها استفاده می شود. این محصول یکی از مهم ترین مصالح مورد نیاز ساختمان است و به شکل تک یا مرکب در انواع پروژه ها استفاده قرار می گردد. در ادامه به شرح کامل هر کدام از نبشی ها و تفاوت های آن ه پرداخته ایم. با آهن ملل همراه باشید.

معرفی نبشی ها

تفاوت نبشی ها در نحوه تولید و ظاهر آن ها می باشد. این محصولات در ظاهر نیز تفاوت هایی دارند، برخی دارنده بال مساوی و برخی دیگر دارای بال های نامساوی می باشند. علاوه بر آن، نوع V شکل آن ها یعنی دارای دو ضلع یکسان و نوع L شکل نبشی دارای ضلع کوچکتر از ضلع دیگر است. نبشی ها به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت است از:

  1. نبشی پرسی
  2. نبشی فابریک

لینک زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید انواع نبشی و کاربردهای آن را به خوبی بشناسید تا هنگام خرید، بهترین تصمیم را بگیرید: انواع نبشی ها کدامند و چه کاربردهایی در صنعت دارند:

«مقایسه انواع لوله‌های فولادی»

نبشی پرسی

نبشی پرسی بر اساس استاندارد GOST8510، به وسیله پرس یک ورق فولادی تولید می شود. طول ورق استفاده شده برای این محصول بین ۶ تا ۱۲ متر است. این ورق ها از وسط عرض خم و شکل می پذیرد؛ به این روند تولید، نورد سرد می گویند.

شکل نهایی این محصول را دستگاهی به نام رول فرمینگ تعیین می کند، اما نوع فابریک بر خلاف نوع پرسی که با عمل پرس شکل می گیرد، از همان ابتدای کار و تولید شکل دهی شده از فاز تولید خارج می شود. بر همین اساس می توان گفت تفاوت اصلی این دو محصول در نوع تولید آن ها است. علت نام گذاری نبشی پرسی به علت فرایند فرمینگ بر روی آن است.

با مراجعه به صفحه‌ قیمت نبشی، می‌توانید به قیمت به روز انواع نبشی فولادی در سایز و ابعاد مختلف، دسترسی داشته باشید: (قیمت نبشی)

نبشی فابریک

برخلاف نبشی پرسی، نبشی فابریک (Hot rolled steel angle) به صورت نورد گرم از شمش فولادی و بلوم، طبق استاندارد DIN1022 تولید می شوند. شمش های فولادی در کوره های مخصوص ذوب می گردد و طی فرآیندی با عبور از غلتک هایی، در اندازه ای مختلف تولید می گردند.

همانطور که از نام این نوع نبشی مشخص است، نبشی های فابریک بلافاصله پس از خروج از کارخانه های تولیدی، مستقیم قابل استفاده می باشند و نیاز به انجام عملیات دیگری بر روی آن ها نیست.

نبشی پرسی و فابریک

کاربرد نبشی در ساختمان

مانند همه محصولات فولادی، نبشی ها نیز کاربردهای بسیاری در ساخت و ساز دارند که به صورت زیر می باشند:

  • ساخت باد بند
  • ساخت سازه های LSF
  • دکل انتقال نیرو
  • ساخت خرپا
  • اتصالات پل به ستون
  • ماشین آلات صنعتی
  • ساخت سقف کرومیت
  • ساخت دیوارهای سفالی
  • اتصال ستون به صفحات پایه ستون
  • فونداسیون
  • ساخت آسانسور

در هنگام خرید نبشی ها و انتخاب نبشی فابریک و پرسی، علاوه بر کیفیت متفاوت، راه دیگر تشخیص هر کدام، توجه به ظاهر آن ها است که یکی از ویژگی های نبشی پرسی گوشه گرد آن می باشد که با همین ویژگی نیز قابل تشخیص می باشد.

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

همانطور که در بالا به اشاره شد، نبشی فابریک مستقیما در خط تولید ساخته می شود و روند پرس کردن و شکل گیری بر روی آن انجام نمی گیرد. همچنین این نوع از نبشی کیفیت ساخت بالاتری از نوع فابریک دارد، اما نبشی پرسی پس از فرآیند پرس شدن و شکل دهی، به شکل نبشی تغییر می یابد و دارای کیفیت نسبتا پایینی است.

برای انجام مراحل برش دستگاهی وجود دارد که شامل یک تابلو برق لمسی می باشد. به وسیله این تابلو لمسی می توان معیارهای مورد نظر برش از جمله سرعت و قدرت را تنظیم و کنترل کرد. فاکتورهایی که در این دستگاه ها تنظیم می شوند، مستقیما روی میزان کیفیت نهایی محصول تاثیر گذار هستند. فاکتورهای تضمین کننده کیفیت محصول نهایی شامل موارد زیر است:

  • سرعت تولید محصول
  • نوع روش تولید محصول
  • قدرت موتور دستگاه برش
  • تعداد دروازه ها

مورد دیگری که باید به آن در تفاوت نبشی توجه کرد، میزان نرمی و سفتی نبشی ها است. برای تشخیص میزان نرمی یا سفتی باید آن را از لحاظ شیمیایی آنالیز کرد. چون کارخانه هایی که نبشی تولید می کنند، از یک مواد خام اولیه ثابتی ندارند، به همین دلیل است که باید برای تشخیص میزان نرمی و سفتی نبشی آن را آنالیز کرد.

قیمت نبشی

از مهم ترین عواملی که در قیمت نبشی موثر است، وزن آن ها می باشد. وزن نبشی ها بر طبق مقرارت ملی ساختمان محاسبه می گردد. بعد از آن نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا بر قیمت ها تاثیر گذار است. اگرچه کارخانه های مختلفی در تولید نبشی، نقش به سزایی دارند، اما قیمت آن ها تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند.

سخن آخر

در این مطلب دو نوع نبشی پرسی و فابریک با یکدیگر مقایسه شد، عمده تفاوت این دو نوع نبشی در ظاهر و نحوه تولید آن ها می باشد. نبشی های فابریک همانطور که از اسم آن ها مشخص است، پس از فرآیند نورد گرم و خروج از کارخانه، می توان از آن استفاده کرد، در حالی که نبشی پرسی با روش نورد سرد، طی فرآیند فرمینگ تولید می شوند. هر دو نوع از نبشی ها داری طول های مساوی و نامساوی می باشند.

سوالات متداول تفاوت بین نبشی پرسی و فابریک

تفاوت نبشی پرسی و فابریک در چیست؟

از تفاوت هایی که این دو نوع نبشی با یکدیگر دارند، تولید آن ها می باشد. نبشی پرسی به صورت نورد گرم و نبشی فابریک با نورد گرم تولید می شود.

نبشی فابریک چیست؟

نبشی فابریک (Hot rolled steel angle) به صورت نورد گرم از شمش فولادی و بلوم، طبق استاندارد DIN1022 تولید می شود. شمش های فولادی در کوره های مخصوص ذوب می گردد و طی فرآیندی با عبور از غلتک هایی، در اندازه ای مختلف تولید می گردند

نبشی پرسی چیست؟

نبشی پرسی بر اساس استاندارد GOST8510، به وسیله پرس یک ورق فولادی تولید می شود. طول ورق استفاده شده برای این محصول بین ۶ تا ۱۲ متر است. این ورق ها از وسط عرض خم و شکل می پذیرد؛ به این روند تولید، نورد سرد می گویند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.