کارخانه های تولید نبشی در ایران

آیا تا به حال برای خرید مقاطع فولادی دچار سردرگمی شده اید؟ آیا می دانید برای خرید کدام مقاطع فولادی به کدام کارخانه ها یا شرکت ها مراجعه نمایید و خرید مطمئن داشته باشید؟

امروزه کارخانه های مهمی در کشور وجود دارند که در تولید محصولات فولادی نقش به سزایی دارند و محصولاتشان از نظر کیفیت، قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از محصولات فولادی پر طرفدار در کشور، نبشی می باشد. نبشی ها نوعی پروفیل فولادی هستند که در سازه های فلزی به طور فراوان از آن ها استفاده می شود. نبشی ها از نظر فرآیند تولید در دو نوع پرسی و فابریک به بازار عرضه می شود.

در این مطلب به طور مختص به بررسی کارخانه های تولید نبشی در کشور ایران می پردازیم. با آهن ملل همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: انواع نبشی ها و کاربردهای آن

تولید کنندگان مهم نبشی در ایران

در داخل کشور کارخانجات زیادی هستند که به تولید نبشی می پردازند. این نبشی ها از نظر کیفیت، فرآیند تولید، قیمت و غیره با یکدیگر متفاوت هستند. اما وجه اشتراک همه این کارخانه ها، تولید نبشی به روش نورد است که به آن نبشی فابریک می گویند. روش دیگر تولید نبشی به صورت پرسی است که معمولا در کارگاه ها انجام می شود. در مورد روش های تولید نبشی در مقاله آشنایی با خط تولید نبشی بیشتر بخوانید. در این مقاله تولیدکنندگان مهم نبشی فابریک را معرفی خواهیم کرد.

برای خرید نبشی توجه به مشخصات نبشی هایی که کارخانه ها تولید می کنند، اهمیت دارد. به همین منظور بهتر است قبل از هر گونه اقدامی برای خرید، به شناخت و بررسی هر برند و ویژگی های نبشی ها پرداخته شود. در ادامه به معرفی هر کدام از کارخانه های مهم می پردازیم. این کارخانه ها عبارت است از:

  • نبشی فولاد ناب تبریز
  • نبشی فولاد کوهپایه
  • ذوب آهن اصفهان
  • سپاهان اصفهان
  • شکفته مشهد
  • ظهوریان مشهد
  • صبا فولاد منظومه
  • نورد آریان فولاد
تولیدکنندگان برتر نبشی در ایران
تولیدکنندگان برتر نبشی در ایران

کارخانه ناب تبریز

اولین کارخانه ای که به توضیح آن می پردازیم، کارخانه فولاد ناب تبریز است. این کارخانه به عنوان تولید کننده تیرآهن، نبشی و ناودانی شناخته می شود و در بازار آهن و فولاد بسیار خوش نام می باشد.

تولید این نبشی ها طبق استانداردهای ملی، کشورهای اروپایی و روسیه است و در سایزهای مختلف به صورت بال مساوی و سبک استفاده می شود. همچنین سایز نبشی های تولیدی به اندازه (۱۰ – ۳) میلیمتر است و ضخامت آن از ۳ میلیمتر به بالا می باشد.

فولاد ناب تبریز
فولاد ناب تبریز

کارخانه کوهپایه

این کارخانه واقع دراستان اصفهان است که جز کارخانه های با اهمیت در تولید مقاطع فولادی می باشد. یکی از محصولاتی که این کارخانه تولید می کند، نبشی از نوع اسپیرال است.

انعطاف پذیری بالای این محصول باعث شده است که به راحتی دچار آسیب نشود. این نبشی به صورت فابریک، سبک و بال مساوی تولید می شود و در ماشین های صنعتی کاربرد دارد.

از دیگر تولیدات این کارخانه می توان به تولید ناودانی، سپری، چهارگوش و ریل جرثقیل اشاره کرد که مهمترین ویژگی آن ها این است که طبق آخرین استانداردهای جهانی تولید می شود.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

از معروف ترین کارخانه های ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد. این کارخانه در زمان قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۰ به بهره برداری رسید.

امروزه به عنوان اولین و بزرگترین کارخانه تولید کننده فولاد ساختمانی، ریل در ایران و محصولات طویل در خاورمیانه مطرح است و سالیانه حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد تولید و به بازار روانه می‌نماید و به همین علت به این کارخانه لقب مادر صنعت فولاد گفته می شود.

تولیدات این کارخانه نبشی، تیرآهن بال نیم پهن موازی، تیرآهن بال پهن موازی، میلگرد، ناودانی، شمش‌های ساختمانی و تیرآهن بال باریک شیبدار هستند.

کارخانه ذوب آهن
کارخانه ذوب آهن

کارخانه فولاد اصفهان

کارخانه تولید نبشی اصفهان یا کارخانه فولاد سپاهان نخستین کارخانه تولید نبشی در کشور ایران است که قدمت آن به بیش از ۲۰ سال برمی گردد و کیفیت نبشی های بال مساوی آن که طبق استانداردهای کشورهای اروپایی تولید می شوند، شهرت زیادی دارند. از دیگر محصولات این کارخانه پروفیل، زهوار، لوله های فولادی، پروفیل زد و قوطی و غیره است.

برای اطلاع از قیمت روز نبشی به سایت آهن ملل مراجعه نمایید.

کارخانه شکفته مشهد

از مهم ترین محصولات تولیدی کارخانه شکفته باید به نبشی، بیلت، ناودانی و غیره اشاره کنیم. این کارخانه در ابتدا به تولید لوازم ریخته گری ساده و قطعات فولادی می پرداخت، اما پس گذشت چندین دهه کار خود را در تولید نبشی، ناودانی و غیره شروع کرد که نقطه عطفی در بازار آهن و فولاد به وجود آمد.

نبشی ها معمولا در طول های به اندازه ۶ متر به صورت فابریک، طبق استانداردهای آلمان (DIN EN 10056 – ۱,۲) و استانداردهای بین المللی (ISO 657–۵)، با فرآیندهای گالوانیزه گرم و سرد تولید می شوند. همچنین قیمت آن ها با توجه به قیمت شمش مشخص می شود.

کارخانه شکفته مشهد
کارخانه شکفته مشهد

این نبشی ها در خطوط تولید نیشکر، قطعات اتومبیل سازی و ماشین های کشاورزی، قطعات ریلی در صنعت راه آهن، قطعات فورج و غیره استفاده می شوند. نبشی‌ های کارخانه فولاد سپاهان اصفهان در ابعاد (۴۰ – ۳۳) میلی متر و با ضخامت (۴ – ۲.۵) میلی متر به بازار عرضه می شوند.

کارخانه ظهوریان مشهد

کارخانه ظهوریان واقع در توس مشهد نیز مانند دیگر کارخانه ها، نبشی های بال مساوی ۶ متری نورد دیده، از مهم ترین محصولات آن می باشند که در مقاطع مختلف تولید می شوند.

کارخانه صبا فولاد منظومه

یکی دیگر از کارخانه های استان اصفهان، کارخانه صبا فولاد منظومه واقع در شهر مبارکه است. صبا فولاد منظومه نبشی و ناودانی‌ های خود را به‌ صورت فابریک تولید می‌کند. محصولات این کارخانه، در ساخت درب و پنجره، پل‌سازی، اتصالات فولادی و ستون‌ بندی به کار می‌روند.

کارخانه آریان فولاد

جالب است بدانید که بزرگترین کارخانه داخل کشور و خاورمیانه در تولید محصولات فولادی، کارخانه آریان فولاد است. این کارخانه در سال ۱۳۸۵ در استان قزوین تاسیس شد.

آریان فولاد دو خط تولید نبشی سبک و سنگین دارد که هر کدام بیش از یک میلیون تن در سال برآورد می شود. ضخامت این نبشی ها معمولا از (۱۶ – ۲.۵) میلیمتر و سایز نبشی از (۱۶ – ۶) میلیمتر متغیر است.

به دلیل کیفیت خوب نبشی آریان فولاد در برخی موارد قیمت نبشی تولید این شرکت از قیمت نبشی دیگر کارخانه ها بیشتر می باشد.

کارخانه آریان فولاد
کارخانه آریان فولاد

کلام آخر

نبشی های فابریک و پرسی از محصولات مهم در صنعت ساخت و ساز به شمار می رود که در بسیاری از کارخانه ها و شرکت ها به صورت انبوه تولید می شود. به همین علت بررسی کیفیت استانداردهای هر کارخانه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این مطلب شما همراهان گرامی را با کارخانه های مهمی برای تولید نبشی از جمله فولاد مبارکه سپاهان، کارخانه ذوب آهن اصفهان، آریان فولاد، کارخانه کوهپایه، کارخانه ناب تبریز، شکفته مشهد، صبا فولاد منظومه، کارخانه ظهوریان مشهد آشنا کردیم. امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

سوالات متداول برترین کارخانه های تولید نبشی در ایران

بهترین کارخانه های تولید نبشی کدام است؟

کارخانه های فولاد سپاهان، ذوب آهن، ناب تبریز، کوهپایه و غیره هستند.

نبشی ها در چند نوع تولید می شوند؟

نبشی ها در دو نوع فابریک و پرسی تولید می شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.