نکات طلایی حمل و نقل میلگرد

روش های حمل و نقل میلگرد با توجه به وزن و تناژ و همچنین مسافت مد نظر متفاوت است؛ اما به طور کلی، مهم ترین و محبوبت ترین آن ها روش حمل و نقل جاده ای است. حمل و نقل جاده ای توسط وسایل نقلیه مختلفی انجام می گیرد که هر کدام ظرفیت های متفاوت و قوانین متفاوتی دارند. علاوه بر حمل و نقل جاده ای، روش های دیگری نیز برای حمل و جا به جایی میلگرد وجود دارد؛ مانند حمل و نقل ریلی، دریایی و ترکیبی که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. ما در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، تمامی روش های ممکن و کاربردی حمل میلگرد، مزایا و تفاوت ها، هزینه حمل و همچنین نکات مربوط به آن ها را بررسی کرده ایم. با ما همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله حمل و نقل میلگرد

انواع روش های حمل میلگرد

انواع میلگرد در سایز ۸ الی ۴۰ میلی متر و در طول ۶ تا ۱۲ متر تولید می شوند. همچنین میلگردها از نظر ظاهر به دو دسته شاخه ای و کلاف تفکیک می شوند. معیارهای دسته بندی و تقسیم انواع میلگرد، متنوع و بسیار زیاد است.

از انواع میلگرد چه می دانید؟

انواع میلگرد از جنبه های مختلف قابل دسته بندی است، از جمله از نظر شکل ظاهری، جنس، محل استفاده و … همچنین کاربرد هر کدام از میلگردها نیز متفاوت است. توصیه می کنیم برای آشنای با انواع دسته بندی میلگرد و کاربرد آنها مقاله انواع میلگرد را مطالعه نمایید.

برای حمل و نقل میلگرد باید روشی را با توجه به سایز و طول بار انتخاب کرد که امکان جا به جایی آن ابعاد وجود داشته باشد. به طور کلی، انواع روش های حمل و نقل مقاطع فولادی (از جمله میلگرد) در ۴ دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  1. حمل و نقل جاده ای
  2. حمل و نقل ریلی
  3. حمل و نقل دریایی
  4. حمل و نقل ترکیبی
انواع روش های حمل و نقل میلگرد

۱- حمل و نقل جاده ای

گسترده ترین و محبوب ترین روش حمل و نقل میلگرد، استفاده از حمل و نقل جاده ای است. در حمل و نقل جاده ای از دو گروه ماشین های سنگین بار (کامیون ها و تریلی ها) و ماشین های سبک بار (نیسان، پیکان و مزدا) استفاده می شود. در کل، انتخاب هر کدام از این وسایل نقلیه به وزن و طول بار و همچنین مسافت جابه‌جایی بستگی دارد.

به طور مثال برای حمل و نقل میلگرد در فواصل طولانی و تناژ بالا از انواع تریلی و کامیون استفاده می شود و برای جابه جایی داخل شهری میلگرد با وزن محدود از نیسان های مخصوص حمل میلگرد و تیرآهن استفاده می گردد. در ادامه، هر کدام از این وسایل نقلیه را به طور مجزا بررسی می کنیم.

حمل میلگرد با تریلی

حمل میلگرد با تریلی

برای حمل انواع میلگرد با طول ۱۲ متر، معمولا از تریلی استفاده می شود. ۴ نوع تریلی با ظرفیت های متفاوت وجود دارد که بر اساس وزن میلگرد می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد. بین این ۴ نوع تریلی، بالاترین ظرفیت را تریلی ۴۰ فوت دارد که به دلیل حمل کانتینرهای ۴۰ فوتی از گمرک و سایر پایانه‌های حمل بار، به این نام معروف است. تریلی کفی، تریلی لبه دار و تریلی ترانزیت نیز سه مدل دیگر هستند که همگی حداکثر تا ۲۴ تن ظرفیت دارند.

حمل میلگرد با کامیون

کامیون ها برای حمل میلگردهای با طول ۶ متر مناسب هستند. کامیون، بیشتر برای مواردی استفاده می شود که طول و تناژ میلگرد و سایر آهن آلات متناسب با توان آن بوده و بارگیری با استفاده از جرثقیل انجام شود. انواع کامیون نیز توانایی باربری ۵ تا ۲۰ تن را دارند.

حمل میلگرد با نیسان

برای انتقال میلگرد در سطح شهر و با وزن و طول محدود می توان از نیسان های مخصوص حمل میلگرد و تیرآهن استفاده کرد. طول معمول میلگردهایی که با نیسان جا به ‌جا می شود ۶ متر است. البته بارهای طویل ‌تر از ۶ متر نیز با نیسان جا به ‌جا می شود؛ اما این کار، خطرناک و غیرمجاز است.

حمل میلگرد با پیکان و مزدا

استفاده از پیکان و مزدا برای حمل میلگرد، معمول نیست و از آن ها بیشتر برای حمل سایر مقاطع فولادی استفاده می کنند. انواع مقاطع فولادی شامل ورق، لوله و … می شوند و تنوع گسترده ای دارند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای آشنایی بیشتر با کاربرد مقاطع فولادی در صنایع مختلف، مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: کاربرد مقاطع فولادی در صنایع مختلف

مقاطع فولادی

به طور کل، ماشین های سبک بار مانند نیسان، مزدا و پیکان، به دلیل ظرفیت پایین و طول کفی محدودی که دارند، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

نکات سیستم حمل و نقل جاده ای

  • حمل و نقل جاده ای به دلیل سرعت بیشتر و هزینه کمتر محبوبیت بیشتری دارد.
  • این سیستم حمل و نقل دارای انعطاف پذیری بیشتر، زمان سفر کوتاه تر و دسترسی بالاتری نسبت به سایر روش های حمل میلگرد دارد.
  • برای ماشین های سنگین بار، ممنوعیت تردد درون شهری وجود دارد.

جدول انتخاب ماشین مناسب برای حمل میلگرد

در جدول زیر، انواع ماشین حمل میلگرد با توجه به ظرفیت حمل آن ها دسته بندی شده است.

  دسته نوع خودرو نام خودرو ظرفیت
حمل و نقل جاده ای ماشین های سنگین بار تریلی تریلی ۴۰ فوت

حداکثر ۲۶ تن

تریلی کفی

حداکثر ۲۴ تن

تریلی لبه دار

حداکثر ۲۴ تن

تریلی ترانزیت

حداکثر ۲۴ تن

کامیون خاور حداکثر ۵ تن
بنز ۹۱۱ حداکثر ۵.۵ تن
کامیون تک حداکثر ۱۱ تن
کامیون جفت (۱۰ چرخ) حداکثر ۲۰ تن
ماشین های سبک بار ** نیسان حداکثر ۳ تن
پیکان حداکثر ۳ تن
مزدا حداکثر ۳ تن

۲- حمل و نقل ریلی

حمل میلگرد و مقاطع فولادی با استفاده از راه آهن و قطار باری، یکی دیگر از روش های جا به جایی آن هاست؛ اما این روش در ایران چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

از مزایای روش حمل و نقل ریلی می توان به کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و کمتر بودن میزان توقف در مسیر اشاره کرد. با وجود این مزایا، از آنجایی که قبل از بارگیری و بعد از تخلیه بار به حمل و نقل جاده ای نیاز داریم و همچنین شبکه راه آهن در ایران گسترش سراسری نیافته است، این روش جهت جا به جایی مقاطع فولادی، کاربرد چندانی ندارد.

۳- حمل و نقل دریایی

حمل میلگرد با کانتینر

روش حمل و نقل دریایی، بیشتر به منظور صادرات کاربرد دارد و یکی از ملزومات آن استفاده از کانتینر است که همین مسئله، کرایه حمل میلگرد را با این روش افزایش می دهد. اگر چه روش کانتینری یا حمل با کشتی نیازمند سرمایه گذاری بالایی است و به قوانین بین المللی وابسته است، اما این روش حمل میلگرد جایگاه ویژه ای در حمل بار بین المللی دارد. از کانتینر با حجم های مختلفی برای حمل دریایی استفاه می شود؛ اما به طور کل، کانتینرهای استاندارد بر اساس ابعاد، وزن و اندازه به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

ردیفکانتینتر استانداردطول داخلیظرفیتحداکثر ظرفیت بار
۱کانتینر ۲۰ فوت استانداردحدود ۶ متر۳۳ مترمکعب۲۸۲۲۰ کیلوگرم
۲کانتینر ۴۰ فوت استانداردحدود ۱۲ متر۶۷ مترمکعب۲۶۷۰۰ کیلوگرم

با وجود بالا بودن هزینه حمل و نقل دریایی با استفاده از کانتینر، مزایای این روش نیز نسبت به سایر روش های حمل و نقل غیر قابل چشم پوشی است. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمنی بیشتر کالا
  • سهولت در بارگیری و تخلیه بار
  • کوتاه بودن زمان حمل
  • انتقال تناژ بالایی از میلگرد در یک کانتینر
  • کاهش بار ترافیکی جاده

۴- حمل و نقل ترکیبی

منظور از حمل و نقل ترکیبی، حمل میلگرد به یکی از روش های «جاده ای – ریلی» یا «جاده ای – دریایی» است. بیشترین استفاده از این روش به منظور صادرات میلگرد و ارسال آن به وسیله کشتی یا قطار می باشد و بیشترین روش ترکیبی مورد استفاده نیز روش جاده ای – دریایی است.

عوامل موثر در روش حمل و نقل میلگرد

عوامل موثر در روش حمل و نقل میلگرد

از جمله مهم ترین عواملی که در حمل و نقل میلگرد و به طور کل بارگیری مقاطع فولادی باید به آن ها توجه کرد، شامل موارد زیر می باشند:

وزن میلگرد

با محاسبه وزن میلگردهایی که قصد بارگیری آن ها را داریم، به راحتی می توانیم نوع وسیله نقلیه ای که امکان حمل تناژ مورد نظرمان را دارد شناسایی کنیم. در صورتی که تناژ میلگردها زیاد باشد باید از ماشین های سنگین بار یا سایر روش های حمل و نقل استفاده کرد و برای تناژ محدود و کم می توان از نیسان های مخصوص حمل میلگرد نیز استفاده کرد.

مسافت حمل میلگرد

با برآورد مسافت مبدا تا مقصد، می توان روش حمل مناسبی برای میلگرد انتخاب کرد. به طور مثال، برای مسافت های طولانی حتما نیاز به استفاده از ماشین های باربری بزرگ یا حمل و نقل ریلی است و یا برای حمل میلگرد به مناطق دریایی، مانند جزیره کیش، قشم و … یا صادرات، استفاده از روش ترکیبی جاده ای-دریایی گزینه مناسبی است.

نکته: حمل میلگرد در مسافت های طولانی باید به گونه ای باشد که از باد و باران و سایر خطرات به خوبی حفظ گردد.

ظرفیت وسیله نقلیه

همانطور که در ابتدای مقاله بررسی کردیم ظرفیت وسایل نقلیه باربری متفاوت است. با دانستن ظرفیت هر یک از وسایل نقلیه می توان نسبت به انتخاب بهترین وسیله برای حمل میلگرد اقدام کرد.

تعرفه حمل بار

به طور کلی، تعرفه حمل انواع بار (از جمله میلگرد) رابطه مستقیمی با وزن و مسافت دارد. هر چند ممکن است به دلیل بحث رقابتی باربری ها گاهی فقط بُعد مسافت و نوع وسلیه نقلیه ای که انتخاب می کنید در نظر گرفته شود و وزن میلگرد اهمیت چندانی نداشته باشد.

هزینه حمل‌ و نقل میلگرد

هزینه حمل میلگرد به عواملی چون تناژ میلگرد، مسافت جا به جایی و نوع وسیله حمل و نقل بستگی دارد. برای مثال، حمل و نقل ریلی و دریایی هزینه بالاتری نسبت به حمل و نقل جاده ای دارد و یا کرایه حمل میلگرد به شهرستان یا مسافت های بیرون شهری بیشتر از هزینه حمل میلگرد در مسافت های درون شهری است. به طور کل می توان گفت زمانی که کالا از نظر حمل و نقل خاص باشد، هزینه های حمل و نقل نیز افزایش می یابد.

نکات و عوامل موثر در قیمت بارگیری میلگرد

عوامل موثر در قیمت بارگیری میلگرد

هزینه و کرایه حمل و نقل میلگرد بر عهده خریدار است و مبلغ آن همراه با مبلغ میلگرد خریداری شده در فاکتور لحاظ می ‌شود. همچنین از جمله عواملی که می تواند هزینه حمل و نقل را افزایش دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه انبارداری (هزینه نگهداری هر کیلوگرم از آهن آلات در انبار) نیز تعرفه مشخصی داشته و باید هنگام آزادسازی بار میلگرد پرداخت شود.

از انبار کردن میلگرد چه می دانید؟

بار میلگردی که از انبارهای معتبر خریداری می کنید، یک دست و بدون زنگ زدگی خواهد بود که به اصطلاح به آن سیاه بار گفته می شود. از این رو خرید میلگرد از فروشنگان شناخته شده و معتبر که از انبارداری اصولی و صحیح استفاده می کنند بسیار اهمیت دارد. برای آنکه با انبارداری میلگرد و نکات آن بیشتر آشنا شوید توصیه می کنیم مقاله انبار کردن میلگرد را مطالعه نمایید.

  • برای بارگیری با جرثقیل و لیفتراک در انبار، معمولا هزینه جداگانه‌ای دریافت می ‌شود.
  • بیمه شدن بار نیز هزینه جداگانه ای دارد، اما به سلامت رسیدن بار به مقصد در مقایسه با هزینه حمل کمتر، اهمیت بیشتری دارد.
  • در صورتی که بخواهید روی میلگردهای خریداری شده، خدماتی مانند برشکاری، خمکاری و … نیز انجام شود، هزینه این خدمات نیز باید پرداخت گردد.

مراحل حمل میلگرد

بعد از خرید میلگرد و تسویه آن، فرآیند باربری آغاز می شود. ابتدا هماهنگی با باربری انجام می گیرد. در صورتی که از فروشنگان معتبر اقدام به خرید کنید در هماهنگی با باربری های طرف قرارداد، بهترین قیمت استعلام می شود و سپس اقدام به بارگیری صورت می گیرد. بعد از هماهنگی با باربری مورد نظر، بار میلگرد با توجه به کد حواله کالا، از انبار آزاد شده و ماشین حمل بار آن را از انبار تحویل می گیرد و برگه باسکول صادر می شود. در نهایت، با توجه به بارنامه، بار میلگرد در مقصد تخلیه می شود.

حمل و نقل میلگرد به صورت جاده ای بهتر است یا ریلی؟

طبق آمار حمل و نقل بار در ایران، سهم حمل بار به صورت جاده ای بیش از ۹۰ درصد بوده و تنها ۱۰ درصد باربری به صورت ریلی صورت می گیرد. همچنین، مشتریان نیز به دلایل مختلف از جمله هزینه پایین حمل و نقل جاده ای، علاقه ای به دیگر روش های حمل و نقل نشان نمی دهند. از جمله دلایل و مزایای محبوبیت حمل و نقل جاده ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در دسترس بودن انواع وسیله نقلیه
  • تعداد کمتر دفعات بارگیری
  • کنترل دائمی بر کالا طی مسیر
  • انعطاف پذیری در انتخاب مسیر و حجم کالا
  • سهولت دسترسی به مراکز تولید و جذب
  • رسیدن کالا به مقصد، در زمان کمتر
  • گسترش شبکه جاده ای کشور و عدم گسترش شبکه سراسری راه آهن

جمع بندی

در حمل و نقل میلگرد، عوامل زیادی تاثیرگذار هستند؛ از جمله این عوامل می توان به مسافت حمل و نقل، حجم میلگرد خریداری شده، نوع حمل و نقل و تعرفه باربری اشاره کرد. در بین روش های حمل میلگرد، حمل و نقل جاده ای محبوب تر و از نظر اقتصادی، بسیار مقرون به صرفه تر است.

سوالات متداول نکات طلایی حمل و نقل میلگرد

میلگرد چیست و متداول ترین کاربرد آن در کدام صنعت است؟

میلگرد یک مقطع فولادی است و بیشترین کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی است.

کدام فاکتور ها در حمل و نقل میلگرد مهم هستند؟

در حمل و نقل میلگرد عوامل زیادی تاثیرگذارند این عوامل عبارتند از: هزینه حمل و نقل، مسافت حمل و نقل، حجم میلگرد خریداری شده، نوع حمل و نقل.

کدام روش حمل و نقل میلگرد از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است؟

حمل و نقل جاده ای از لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر می باشد. اما حمل و نقل جاده ای برای مسافت های نزدیک استفاده می شود.

متداول ترین انواع حمل و نقل میلگرد کدامند؟

۱.حمل و نقل جاده ای ۲.حمل و نقل ریلی ۳.حمل و نقل دریایی ۴.حمل و نقل ترکیبی.

4 دیدگاه
  1. رفیعیان می گوید

    ممنون از مطلب مفیدتون.من یه سوالی داشتم.
    بهترین باربری حمل میلگرد به نظر شما کدومه؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام، ممنونیم و خوشحالیم که براتون مفید بوده.
      در جواب سوالتون باید بگیم در صورتی که از فروشنگان معتبر اقدام به خرید میلگرد کنید، فروشنده در هماهنگی و استعلام قیمت از باربری های طرف قرارداد بهترین قیمت حمل میلگرد را دریافت می کند و سپس اقدام به بارگیری خواهد کرد.

  2. زهرا می گوید

    سلام ببخشید میشه کلا بگید هر تریلی چند تن میلگرد حمل میکند؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقت شما بخیر
      همانطور که در متن مقاله اشاره کردیم، ۴ نوع تریلی با ظرفیت های متفاوت وجود داره:
      بالاترین ظرفیت را تریلی ۴۰ فوت دارد (حدود ۲۶ تن)
      تریلی کفی، تریلی لبه‌دار و تریلی ترانزیت نیز سه مدل دیگر هستند که همگی حداکثر تا ۲۴ تن ظرفیت دارند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.