کاربرد مقاطع فولادی در صنایع مختلف

تنوع گسترده‌ی انواع مقاطع فولادی و فولاد میتواند نشان دهنده‌ی این باشد که هر نوع از فولادها بسته به درصد کربن و آلیاژهای استفاده شده در خط تولید و عملیات مختلف، خصوصیات و کاربردهای متفاوتی دارد. درصد کربن استفاده شده در فولاد معمولا بین ۰.۷ تا ۱.۷ درصد میباشد. و با تغییر درصد کربن، ویژگی های فیزیکی محصول هم تغییر میکند. با آهن ملل همراه باشید.

فولاد چیست؟

فولاد ساخته شده با کربن بین ۰.۱۵ تا ۰.۷ درصد به فولاد های کم کربن معروف هستند. میزان کربن فولاد های چکش خوار بین ۰.۲۵ تا ۰.۱۵  درصد است که نرم و انعطاف پذیر است و در سرما کاربرد بالایی دارد. فولاد های با کربن متوسط بین ۰.۵ تا ۰.۲۵ درصد معمولا روی آنها عملیات گرمایی انجام میشود و استحکام بیشتری دارند. فولادهای با کربن بالا بین ۰.۹ تا ۰.۵ درصد  و فولاد ابزارسازی با درصد کربن بین ۱.۷ تا ۰.۹ درصد، مقاومت بیشتری در برابر صدمه دارند. که با افزایش کربن این مقاومت بیشتر می شود. در ادامه با آهن ملل همراه باشید.

روش های استاندارد برای تولید فولاد

در ابتدا فولاد را با کاهش ناخالصی ها و مواد زائد به چدن سفید تبدیل میکنند. برای تولید فولاد روش های متنوعی وجود دارد که این روش ها عبارتند از: روش اکسیژن، روش اپن هارت (زیمنس – مارتن) و روش فولادسازی با کوره الکتریکی.

برای عملیات تولید فولاد بدون در نظر گرفتن روش تولید، ناخاصی های نامطلوب را اکسیداسیون میکنند و به سرباره تبدیل میشود یا میسوزد.

روش اکسیژن

در روش اکسیژن، هوا و گاز اکسیژن را درون پاتیل متحرک که از جنس چدن مذاب شده است، بارگذاری میکنند و با فشار درون آن میدمند. با این کار باعث میشود تا ناخالصی های موجود در فولاد، حذف میشود.

روش اپن هارت

در این روش برای تولید فولاد ابتدا در کوره‌های الکتریکی با چدن و آهن قراضه بارگیری میشود. و حرارت ناشی از ایجاد قوس الکتریکی بین الکترود ها و آهن آلات داخل کوره باعث اکسید شدن و ذوب شدن ناخاصی‌ها میشود. در این روش فولادهای آلیاژی  فرو وانادیم و فرو کرم هم تولید میشود.

روش پاتیل اکسیژن

در روش پاتیل اکسیژن فولادها مانند روش اپن هارت تولید میشود. با این تفاوت که روش پاتیل اکسیژن بسیار ارزان تر از روش اپن هارت است.

روش الکتریکی

روش الکتریکی، گران ترین روش تولید فولاد میباشد. با این روش فولادهای ضد زنگ و ضد حرارت و ضد اسید که فولادهای ویژه هستند تولید میشود.

در ایران دو روش برای تولید فولاد استفاده میشود. روش اکسیژن و و روش کوره قوس الکتریکی پرکاربرد ترین روش ها برای تولید فولاد در ایران است که فولادهایی با کیفیت بالا تولید میکند.

کاربرد فولاد

فولاد در مصارف زیادی کاربرد دارد. بعد از شکل پذیری فولاد، مقاطع فولادی زیادی تولید میشود، که در ادامه چند نمونه از این مقاطع فولادی را نام میبریم.

ورق فولادی

 ورق فولادی، از دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید میشود. ورق فولادی به دو حالت کلاف و رول  در کارخانه ها تولید و در بازار عرضه میشود. ورق های آهنی انواع مختلفی دارد که بسته به روش تولید در مصارف زیادی مانند سقف، خودرو سازی، لوازم خانگی و غیره استفاده میشود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ی انواع ورق آهن و کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف در سایت آهن ملل را مطالعه نمایید.

ورق ضد سایش

تسمه آهنی

تسمه معمولا با در صد کربن کمی ساخته میشود و انعطاف پذیر است. تسمه برش های صاف و یکسانی هستند که روی ورق ها صورت میگیرد. این محصول یکی از پر استفاده ترین مصالح فولادی در ساختمان سازی و تولید بنا است و تجهیزات حمل بار است. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ی تسمه چیست و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟ در سایت آهن ملل را مطالعه نمایید.

تسمه برنجی

پروفیل زد

پروفیل های Z جزء پروفیل های باز قرار می گیرند و در خط تولید پیشرفته با برش دقیق و سوراخکاری در سایز های مختلف تولید میشود.برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ی پروفیل Z و کاربرد و ویژگی های آن در سایت آهن ملل را مطالعه نمایید.

لوله فولادی

لوله فولادی یک لوله استوانه ای بلند توخالی است که سطح دایره ای شکل است. لوله ها انواع مختلفی از جمله چدنی، فولادی و آهنی دارد. .برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله‌ی لوله فولادی چیست و در کدام صنایع قابل استفاده است؟ در سایت آهن ملل را مطالعه نمایید.

لوله و پروفیل
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.