میراگر چیست+مزایا و معایب

یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان ها، استفاده از میراگر می باشد. در ساختمان ها و سازه های مختلف، می توان از میراگرها به عنوان یک سیستم لرزه ای استفاده نمود، چرا که استفاده از میراگرها می تواند خسارات سازه ای و غیرسازه ای را به شدت کاهش دهد. در واقع میراگر از انتقال مستقیم نیروی وارد شده از طریق زلزله به پی ساختمان و سازه جلوگیری می کند و در برابر زلزله های شدید، مقاومت سازه را افزایش می دهد. در نتیجه می توان گفت میراگر می تواند احتمال فرو ریزی سازه ها را تا حد زیادی کاهش دهد.

متداول ترین انواع میراگر کدام است و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع میراگر با ادامه مقاله آهن ملل همراه باشید.

معرفی میراگر

همان طور که اشاره شد میراگرها در انواع مختلف ساختمان ها و سازه ها به عنوان یک سیستم لرزه ای عمل می کنند. با استفاده از میراگرها، می توان خسارات سازه ای و غیرسازه ای را به شدت کاهش داد. لازم است بدانید استفاده از میراگر در کنار المان های باربر جانبی ساختمان و اتصالات سازه ای، می تواند میرایی سازه را تا بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد.

به طور کلی می توان گفت میراگر از انتقال مستقیم نیروی زلزله از پی به سازه جلوگیری می کند. نحوه عملکرد میراگر به گونه ای است که سیستم های جاذب که با عنوان مستهلک کننده انرژی نیز شناخته می شوند، انرژی حاصل از حرکات نیرومند زمین را جذب می کنند و این عمل باعث ایجاد مقاومت سازه در برابر زلزله می شود. از بارزترین ویژگی های انواع میراگر می توان به انعطاف پذیری بالا اشاره کرد.

توجه: مجموعه آهن ملل در راستای افزایش اطلاعات شما کاربران عزیز درباره روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، مقاله ای آماده نموده است که با کلیک بر روی لینک زیر می توانید به آن دسترسی سریع داشته باشید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله روش های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

مقاوم سازی ساختمان

انواع میراگر

میراگرها انواع مختلفی دارند که به شرح زیر است:

  • اصطکاکی
  • جرمی
  • مایع تنظیم شده
  • ویسکو الاستیک
  • ویسکوز
  • جاری شونده فلزی
انواع میراگرا
انواع میراگرا

میراگر اصطکاکی

میراگر اصطکاکی در واقع بین دو جسم فلزی، لغزش و اصطکاک ایجاد می کند. این عمل باعث استهلاک حجم قابل توجهی از انرژی وارد شده می شود. در چند دهه گذشته میراگرهای اصطکاکی گوناگون برای سازه ها تولید شده است که به شرح زیر می باشد:

  • میراگر اصطکاکی دورانی
  • میراگر اتصال اصطکاکی
  • میراگر اصطکاکی پال

میراگر جرمی

در میراگر جرمی از یک جرم متمرکز استفاده می شود که با استفاده از یک فنر به بالای سازه متصل می گردد؛ در نتیجه این رویکرد باعث ایجاد میرایی در سازه می شود و خاصیت دینامیکی آن را کاهش می دهد.

میراگر مایع تنظیم شده

از میراگرهای مایع تنظیم شده در سازه‌های با ارتفاع زیاد استفاده می شود و عملکرد این میراگر مشابه عملکرد میراگر جرمی می باشد. نوسان، در مخزن های مایع کم عمق نصب شده در بالای سازه، ایجاد می شود که باعث جنبشی در مایع درون مخزن‌ها می شود. پس از طی این فرآیند، انرژی ارتعاشی وارد شده به سازه مستهلک می شود.  

از عوامل موثر بر رفتار میراگر مایع تنظیم شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نسبت جرم مایع به جرم سازه
  • اندازه و شکل مخزن
  • زبری جداره مخزن
  • عمق و لزجت مایع

میراگر ویسکوالاستیک

این میراگرها بین صفحات فلزی و با استفاده از یک لایه مواد ویسکوالاستیک ساخته می شود. لایه مواد ویسکوالاستیک با ایجاد جابجایی برشی صفحات فلزی باعث تغییر شکل های برشی می شود. رفتار چرخه ای میراگرهای ویسکوالاستیک به کرنش برشی ایجاد شده، فرکانس بارگذاری و دمای محیط بستگی دارد. معمولا در مهاربندهای قطری سازه های ساختمانی، از میراگرهای ویسکوالاستیک استفاده می شود.

میراگر ویسکوز

عملکرد این میراگر به گونه ای است که یک پیستون درون یک سیلندر پر شده از موادی چون روغن یا سیلیکون قرار می گیرد و درون آن حرکت می کند. تعدادی روزنه کوچک در انتهای پیستون وجود دارد که هنگام حرکت پیستون داخل سیلندر، از طریق این روزنه ها، مایع درون سیلندر به سمت دیگر پیستون منتقل می گردد.

میراگر جاری شونده فلزی

این نوع از میراگرها دارای تکنولوژی نسبتا ساده ای می باشد همچنین هزینه پایینی دارند. معمولا اتلاف انرژی در میراگرهای جاری شونده فلزی با استفاده از ظرفیت جذب انرژی مصالح خود میراگرها انجام می شود.

مزایای استفاده از میراگرها در ساختمان

استفاده از میراگرها در ساختمان ها، دارای مزایایی می باشد که شامل موارد زیر است:

  • استفاده از میراگرها به طور موثر انرژی را جذب می کند و خطرات موجود در سازه را کاهش می دهد.
  • بعد از نصب میراگر نیازی به سرویس و نگهداری ندارند.
  • توانایی نصب میراگرها به صورت ساده و سریع
  • میراگرها انواع متنوعی دارند و بسیار پرکاربرد هستند.
  • میراگرها وزن کم و حجم کوچکی دارند و با شرایط خاص هر پروژه قابلیت تطبیق دارند.
  • پس از وقوع زلزله قابلیت تعویض یا تنظیم در محل امکانپذیر می باشد.
  • هنگام وقوع زلزله، تغییراتی ممکن است در خصوصیات ذاتی سازه ایجاد شود که متناسب با آن ظرفیت میراگرها نیز قابل تغییر می باشد.
مزایای میراگرا در ساختمان سازی
مزایای میراگرا در ساختمان سازی

معایب استفاده از میراگرها در ساختمان

علاوه بر مواردی که در زمینه مزایای استفاده از میراگرها در بالا ذکر کردیم دارای معایبی نیز می باشد که این معایب شامل موارد زیر است:

  • استفاده از میراگرها در سازه های کوتاه مرتبه و میان مرتبه دارای محدودیت می باشد.
  • استفاده از میراگرها هزینه بالایی دارد البته ممکن است در صورت تولید انبوه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

جمع بندی

در این مقاله تلاش شد اطلاعات دقیقی در مورد این که میراگر چیست ارائه گردد. به طور خلاصه می توان گفت میراگر در واقع یک سیستم لرزه ای در سازه های مختلف می باشد. استفاده از میراگر در کنار المان های باربر جانبی ساختمان و اتصالات سازه ای، می تواند میرایی سازه را تا بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد. در طول مقاله با انواع میراگر، کاربرد، مزایا و معایب آن آشنا شدیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله به خوبی شما را با این سیستم آشنا کرده باشد. در صورت تمایل نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول درباره مزایا و معایب انواع میراگر

میراگر چیست؟

میراگر یک سیستم لرزه ای در سازه های مختلف می باشد. استفاده از میراگر در کنار المان های باربر جانبی ساختمان و اتصالات سازه ای، می تواند میرایی سازه را تا بیش از ۵۰ درصد افزایش دهد.

متداول ترین انواع میراگر کدامند؟

۱.اصطکاکی ۲.جرمی ۳.مایع تنظیم شده ۴.ویسکوالاستیک ۵.ویسکوز ۶.جاری شونده فلزی

استفاده از میراگرها چه معایبی دارد؟

۱.استفاده از میراگرها در سازه های کوتاه مرتبه و میان مرتبه دارای محدودیت است. ۲.استفاده از میراگرها هزینه بالایی دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.