آشنایی با خط تولید نبشی | بهترین روش تولید نبشی کدام است؟

نبشی از جمله پرکابردترین مقاطع فولادی در صنایع گوناگون است که می‌توان کاربرد آن را در هرگوشه‌ای از سازه‌های بزرگ صنعتی مشاهده کرد. کارخانه‌های تولیدکننده نبشی، این محصول را در روش‌ها و مراحل گوناگونی تولید می‌کنند. از آنجایی که روش‌ تولید این مقطع فولادی ارتباط مستقیمی با کیفیت و قیمت آن دارد، لازم است تا فعالان حوزه‌ ساخت‌وساز با آگاهی از نکات مهم خط تولید نبشی، با دید بازتری نسبت به خرید اقدام کنند.

نسخه صوتی مقاله خط تولید نبشی

نبشی چیست؟

نبشی، یکی از پرکاربرترین پروفیل‌های فولادی است که در صنایع گوناگون، به‌ویژه صنعت ساخت‌وساز، به‌ فراوانی استفاده می‌شود. این محصول که دارای سطح مقطع L شکل است، از فولاد ساخته شده و ۲ بال عمود برهم دارد. 

نبشی چیست

انواع نبشی را از نظر شکل ظاهری به ۲ دسته نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی تقسیم می‌کنند. هریک از انواع این محصول، دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی هستند و در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع، کاربرد و تولیدکنندگان نبشی و مقایسه آن با ناودانی و سپری، مقاله زیر را بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه معرفی انواع نبشی و کاربرد آن ها

معرفی انواع نبشی

روش تولید نبشی

کارخانه‌های گوناگون با توجه به تجهیزاتی که در اختیار دارند، با روش‌های مختلفی می‌توانند به تولید نبشی بپردازند. همچنین برخی نبشی ها به صورت کارگاهی و متفاوت از کارخانه ها تولید می شوند. نبشی های تولیدشده در کارخانه ها، نبشی فابریک نامیده می شوند و به نبشی تولیدی در کارگاه ها نبشی پرسی می گویند.

جزئیات بیشتر در مورد این دو نبشی را در مقاله «تفاوت نبشی فابریک و پرسی» بخوانید. در ادامه این مقاله، اختصاصا به خط تولید نبشی در دو نوع پرسی و فابریک می پردازیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه تفاوت بین نبشی پرسی و فابریک

تفاوت نبشی پرسی و فابریک

۱- مراحل تولید نبشی پرسی

تولید نبشی آهنی به روش پرسی، از جمله معمول‌ترین روش‌های تولید این محصول است. نبشی پرسی در کارگاه ها تولید می شود.

روش تولید نبشی پرسی

 در خط تولید نبشی پرسی برای ساخت این مقطع فولادی از فولاد خام، گرم‌کردن و حالت‌دهی استفاده نمی شود و به جای آن از ورق فولادی استفاده می کنند. به این صورت که ورق‌های فولادی، پس از ورود به خط تولید نبشی، به‌صورت نواری برش داده می‌شوند. سپس، این ورق ها طی فرآیند رول‌ فرمینگ از میان غلتک‌های مخصوص عبور داده شده و طی چند مرحله، لبه‌های آن ها به‌ سمت بالا خم خواهند شد. این حرکت تا زمانی تکرار می‌شود که ۲ ضلع نوار برش‌خورده، کاملا بر یکدیگر عمود شوند.

تمام مراحل تولید نبشی به روش پرسی در دمای اتاق انجام می‌شود. پس از اتمام مراحل تولید، یک دستگاه گیوتین، نبشی‌ها را در طول های ۶ یا ۱۲ متری برش می‌زند. نبشی پرسی دارای گوشه‌های گرد است و کاربرد زیادی در ساختمان‌سازی دارد. 

۲- مراحل تولید نبشی فابریک

روش تولید نبشی فابریک

خط تولید نبشی فابریک، تخصصی‌تر از روش پرسی بوده و به ‌همین دلیل، این نوع نبشی قیمت بالاتری دارد. محصول تولیدشده به‌روش فابریک، ظاهری زیباتر و اندازه‌های دقیق‌تری نسبت به نوع پرسی دارد. این نوع نبشی به وسیله نورد گرم و در کارخانجات مجهز تولید می شود.

کارخانه های تولید نبشی فابریک با نورد، از انواع استانداردهای ملی و بین المللی برای تولید این محصول استفاده می کنند. دو استاندارد ملی ایران برای تولید نبشی را در ادامه مشاهده می کنید:

  • استاندارد INSO 13968-1: نبشی فولادی گرم نوردیده (نبشی بال مساوی)
  • استاندارد INSO 13968-2: نبشی فولادی گرم نوردیده (نبشی بال نا مساوی)

برای تولید نبشی به ‌روش فابریک، از شمش بیلت به‌ عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. به این صورت که در خط تولید نبشی، بیلت فولادی را به ‌میزان کافی حرارت داده و سپس آن را از میان غلتک ها عبور می‌دهند. با عبور شمش حرارت دیده از بین غلتک های مختلف و اعمال فشار، شکل و ابعاد شمش فولادی به شکل نبشی نزدیک می شود. با ادامه عبور شمش از بین غلتک ها، نبشی به ضخامت مورد نظر رسیده و نهایتا در طول های ۶ و ۱۲ متری برش می خورد.

تولید نبشی به این روش، زمان و هزینه بیشتری نیاز دارد، اما کیفیت و دقت ابعادی آن بالاتر است. وزن آن ها نیز خلاف نبشی های پرسی، مطابق با جدول اشتال نبشی و جدول وزنی استاندارد می باشد.

نکته: نبشی اروپایی که در بازار از آن نام برده می شود، همان نبشی فابریک است.

کدام روش تولید نبشی بهتر است؟

هریک از روش‌های تولید نبشی دارای معایب و مزایای خاص خود هستند. افراد باید با توجه به هدف خود از خرید نبشی و همچنین بودجه ای که برای این منظور در نظر گرفته اند، یکی از روش‌های تولید را انتخاب کنند. در ادامه به مزایا و معایب تولید نبشی به‌ صورت فابریک و پرسی اشاره می‌کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

New Page 1
  تولید نبشی پرسی تولید نبشی فابریک
مزایا
  • قیمت پایین‌تر
  • امکان تولید نبشی گالوانیزه یا استیل با این روش
  • امکان ایجاد سوراخ، بریدگی، شکاف و یا حتی نقش برجسته در آن
  • کیفیت و دقت ابعادی بالاتر
  • عدم وجود محدودیت تولید نبشی با ضخامت و طول‌ های مختلف
  • عدم وجود محدودیت در نوع فولاد برای تولید
  • نبشی امکان تولید هر ۲ نوع نبشی بال مساوی و بال نامساوی
معایب
  • محدودیت تولید نبشی در ابعاد بال ها
  • دقت ابعادی پایین
  • قیمت بالاتر
  • مدت زمان تولید بیشتر

 ابزارهای استفاده شده در خط تولید نبشی

مهم ترین دستگاه مورد استفاده در خط تولید نبشی فابریک، دستگاه نورد است. خطوط نورد نبشی از ابزار و دستگاه هایی مکانیزه و حرفه ای استفاده می کند که از جمله می توان به کوره های پیش گرم، استندهای نورد، بسترهای خنک کننده، ماشین های تابگیری، تجهیزات عملیات نهایی و بسته بندی اتوماتیک اشاره کرد.

مهم‌ترین ابزار در خط تولید نبشی پرسی نیز قالب یا راهنمای شابلونی است. امروزه با مکانیزه‌شدن دستگاه‌ها، استفاده از شابلون‌های دستی که دقت کافی برای تولید باکیفیت را نداشتند، منسوخ‌ شده است. دستگاه‌های مکانیزه امروزی، نقشه‌ای دقیق و سه‌بعدی را برای تولید نبشی فراهم می کنند.

شابلون‌های مورد استفاده در خط تولید نبشی، قطر غلتک‌ها و شکل کالیبر آن را تنظیم می‌کنند و شکل و سایز دقیقی از محصول مورد نظر را در اختیار می گذارند. این تنظیم، امروزه به‌ وسیله دستگاه تمام اتوماتیک CNC اجرا می‌شود. با استفاده از دستگاه CNC می‌توان در کمترین زمان ممکن، انواع مختلفی از این محصول را به ‌لحاظ نوع و محل استفاده، طراحی و تولید کرد. قطعات طراحی‌شده با استفاده از این دستگاه، از کیفیت و دقت بالایی برخوردارند و به ‌همین دلیل، کاربرد و ایمنی آنها در اجرا پروژه‌های ساختمانی و صنعتی قابل قبول است.

بهترین تولیدکنندگان نبشی در ایران

بهترین تولیدکنندگان نبشی در ایران

ایران، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات فولادی از جمله نبشی در دنیا است. کارخانه‌های تولید این محصول، علاوه ‌بر تامین بخشی از نیازهای داخلی، به صادارات این پروفیل فولادی نیز می‌پردازند. امروزه در اکثر مناطق کشور، کارخانه‌های تولید نبشی وجود دارند که شناخت آنها باعث می‌شود تا قدرت انتخاب بیشتری داشته باشیم و بتوانیم محصولی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر خریداری کنیم. در ادامه به معرفی ۱۰ کارخانه برتر تولید نبشی می پردازیم.

۱- فولاد ناب تبریز

این کارخانه، خط تولید نبشی فابریک با بال مساوی را با بهره‌گیری از استانداردهای روز ایران، اروپا و روسیه اداره می‌کند. نبشی‌های تولیدشده در این کارخانه، دارای استانداردهای ۱-۱۳۹۶۸، ۱-۱۰۰۵۶ و ۸۵۱۰ هستند. از دیگر ویژگی‌های نبشی فولاد ناب تبریز می‌توان به قیمت آن اشاره کرد. قیمت محصولات این کارخانه در مقایسه با کیفیت تولیدی آن بسیار مناسب است.

۲- گروه صنعتی شکفته

گروه صنعتی شکفته مشهد از دیگر کارخانه‌های دارای خط تولید نبشی در ایران است که علاوه ‌بر نبشی، به تولید بیلت، ناودانی و دیگر مقاطع فولادی نیز می‌پردازد. نبشی‌های شرکت صنعتی شکفته از نوع فابریک و بال مساوی هستند و معمولا در اندازه ۶ متر به ‌فروش می‌رسند. محصولات این شرکت، طبق استانداردهای DIN EN 10056 – ۱,۲ و ISO 657-5 تولید می‌شوند.

۳- کارخانه فولاد ظهوریان

کارخانه فولاد ظهوریان از دیگر کارخانه‌های دارای خط تولید نبشی در شهر مشهد است که نبشی‌های خود را در نوع بال مساوی و با اندازه ۶ متری تولید می‌کند. محصولات این کارخانه تولید نبشی به ‌صورت فابریک و سایز۱۰ تا ۳۰ میلی‌متر و ضخامت‌های ۲.۵، ۳، ۴، ۵ و ۷ تولید می شود. 

۴- شرکت نورد آریان فولاد

کارخانه آریان فولاد از کارخانه‌های واقع در بوئین زهرا است که نبشی‌های خود را با روش نورد گرم و به‌صورت فابریک تولید می کند. نبشی‌‌های این شرکت به‌صورت بال مساوی تولید شده و در سایزهای ۶ الی ۱۶ میلی‌متری و با ضخامت‌های ۲.۵ تا ۱۶ میلی‌متر به بازار عرضه می‌شوند.

 5- مجتمع صنعتی آونگان نوید

شرکت آونگان نوید، یکی از کارخانه‌های مطرح در حوزه تولید انواع نبشی است که فعالیت خود را از سال ۱۳۵۲ در شهر اراک آغاز کرد.  نبشی‌های تولیدشده در این شرکت از هر ۲ نوع بال مساوی و نامساوی هستند و در سایزهای ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متری و با کیفیت بالا تولید می‌شوند.

۶- مجتمع فولاد البرز غرب

مجتمع فولاد البرز غرب، یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های دارای خط تولید نبشی در ایران است که محصولات خود را با حداقل تلرانس تولید می‌کند. نبشی‌های این مجتمع از نوع بال مساوی سبک و در سایزهای ۸۰*۸۰*۸۰ تا ۱۲۰*۱۲۰*۱۲۰ تهیه می‌شوند. خواص مکانیکی محصولات فولاد البرز، بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی ISIRI 13968-1، DIN EN 10056-2 و GOST 8510 تعیین می شود.

 7- مجتمع صبا فولاد منظومه

شرکت صبا فولاد منظومه از دیگر تولیدکنندگان مطرح در زمینه تولید مقاطع فولادی، از جمله نبشی است. این شرکت که در شهر مبارکه اصفهان واقع شده، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد.

۸- کارخانه ماهان ذوب

این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرد. نبشی‌های این کارخانه در ۲ نوع بال مساوی و بال نامساوی ساخته و روانه بازار می‌شوند.

۹- مجتمع نورد یاوران زنجان

مجتمع نورد یاوران زنجان از دیگر کارخانه‌های فولاد در شهر زنجان است که خط تولید نبشی خود را با تولید انواع نبشی بال مساوی به ‌روش نورد گرم تاسیس کرد.

۱۰- فولاد نصر آذربایجان

فولاد نصر آذربایجان از دیگر کارخانه‌های تولید نبشی، ناودانی و سپری در غرب ایران است که این محصول را در انواع سبک و سنگین روانه بازار می‌کند. نبشی‌های این کارخانه در ابعاد ۸ و ۱۰ میلی‌متری تولید شده و دارای طول‌های ۶ یا ۱۲ متری هستند.

جمع‌ بندی

نبشی‌ها از محصولات پرکاربرد در صنایع گوناگون، به‌ویژه صنعت ساخت‌وساز هستند که در سایز، طول‌ و ابعاد مختلف وارد بازار ایران می‌شوند. کشور ایران، یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان و تولیدکنندگان این مقطع فولادی در جهان است که با به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته و نیروی انسانی مجرب، اقدام به تاسیس خط تولید نبشی در کارخانه‌های مختلف کرده‌ است.

آشنایی با این محصول، شناخت انواع روش تولید، خطوط تولید گوناگون و ویژگی‌های هرکدام، به افراد کمک می‌کند تا بتوانند محصولی متناسب با پروژه مورد نظر خود تهیه کنند. آشنایی با شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدکننده انواع نبشی نیز به مهندسان پروژه‌های گوناگون، قدرت انتخاب بیشتری در خرید می‌دهد تا بتوانند نبشی باکیفیت و قیمت مناسب تهیه کنند.

سوالات متداول

نبشی با چه روشی تولید می شود؟

انواع نبشی موجود در بازار در دو نوع نبشی پرسی و نبشی فابریک وجود دارند که هر کدام خط تولید متفاوتی دارند. در تولید نبشی فابریک از فرآیند نورد گرم و شکل دهی شمش فولادی استفاده می شود. اما در تولید نبشی پرسی با فرم دادن ورق فولادی نبشی تولید می شود.

استانداردهای تولید نبشی کدام است؟

استانداردهای تولید نبشی فابریک، طبق استاندارد ملی ایران به صورت زیر می باشد.
INSO 13968-1: استاندارد ملی تولید نبشی فولادی گرم نوردیده (نبشی بال مساوی)
INSO 13968-2: استاندارد ملی تولی نبشی فولادی گرم نوردیده (نبشی بال نا مساوی)

روش تولید نبشی پرسی بهتر است یا تولید نبشی فابریک؟

هر دو روش تولید نبشی دارای معایب و مزایای خاص خود است. افراد باید با توجه به هدف خود از خرید نبشی و همچنین بودجه ای که در نظر گرفته اند، یکی از روش‌های تولید را انتخاب کنند.
اما به طور کل نبشی فابریک همواره کیفیت، دقت ابعادی و وزن بالاتری دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.