راهنمای خرید ۷ نوع توری فلزی

انواع مختلف توری فلزی در بازار موجود است که از نظر ویژگی (استحکام، وزن و …)، شکل ظاهری و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. کاربرد گسترده توری ها به دلیل دوام و مقاومت بالای آن ها و همچنین زیبا و مقرون به صرفه بودن، در پروژه های ساختمانی و معماری و یا افزایش امنیت محیط بیرونی مانند باغ و نگهداری حیوانات می باشد. به همین دلیل، پیمانکاران، معماران و سازندگان باید بدانند چه نوع توری برای چه پروژه ای مناسب است و از کجا باید آن را تهیه کنند. برای مثال، توجه به جنس، ضخامت مفتول، اندازه چشمه و ارتفاع توری تا حدود زیادی نوع توری مورد نیاز شما را مشخص می کند. پس اگر به دنبال راهنمای خرید توری هستید، با ما همراه باشید. در این مقاله راهنمای کاملی برای خرید انواع توری فلزی گردآوری کرده ایم که پرکاربردترین توری های بازار هستند.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید انواع توری فلزی

توری فلزی چیست؟

توری فولادی یا توری فلزی (steel wire mesh)، یک شبکه فلزی است که زیر مجموعه ای از محصولات مفتولی به حساب می آید. به این معنی که با استفاده از سیم مفتول های مختلف، انواع توری ساخته می شود. این توری ها معمولا با فرآیند بافت و در برخی مواقع، جوشکاری مفتول ها ساخته می شوند. در مقاله زیر، می توانید معرفی جامعی از انواع توری فلزی و کاربرد هر یک را بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: انواع توری فلزی و کاربرد هر یک

انواع توری فلزی

پرکاربردترین توری فلزی در بازار ایران

توری ها تنوع زیادی دارند و هر کدام برای کاربرد خاصی استفاده می شوند. اما می توان پرکاربردترین توری ها را در بازار به صورت زیر معرفی کرد:

  1. توری حصاری یا توری فنس
  2. توری مرغی
  3. توری فرنگی
  4. توری گابیون
  5. توری پرسی
  6. توری مش آجدار
  7. توری مش ساده

نکات مهم قبل از خرید انواع توری فلزی

تنوع زیاد توری ها و همچنین تشابه شکل ظاهری آن ها به یکدیگر باعث می شود انتخاب توری مناسب، دشوار به نظر برسد. اما اگر زمان خرید توری به ویژگی های زیر توجه داشته باشید، به هیچ عنوان دچار انتخاب اشتباه نخواهید شد.

شکل چشمه یا شبکه توری، مهم ترین پارامتر برای تشخیص توری از نظر شکل و ظاهر است. چشمه توری در اشکال دایره، لوزی، شش ضلعی، متوازی الاضلاع و … وجود دارد. البته در توری های فلزی به دلیل بافته شدن سیم ها به یکدیگر، چشمه دقیق نیست. با این حال، شکل ظاهری آن ها قابل تشخیص است و از مهم ترین پارامترها در تشخیص و شناسایی توری ها به شمار می رود. علاوه بر چشمه توری، عوامل دیگری نیز باید مد نظر قرار گیرند.

موارد زیر به شما کمک می کنند تا توری مورد نظر خود را تشخیص دهید و انتخاب درستی داشته باشید.

  • شکل و ابعاد چشمه
  • قطر مفتول مورد استفاده در ساخت توری
  • ابعاد توری (عرض و طول توری)
  • جنس توری

این پارامترها را در ادامه راهنمای خرید توری، برای هر توری به صورت جداگانه توضیح می دهیم.

نکات مهم زمان خرید انواع توری فلزی، روش تشخیص و خرید آن ها

از مهم ترین نکات برای تمام خریداران توری، آگاهی از قیمت روز توری است. به همین دلیل برای دسترسی راحت و مقایسه قیمت ها، لیست قیمت انواع توری فلزی را در لینک زیر قرار داده ایم. در این صفحه، لیست قیمت انواع فنس، انواع توری پرسی، توری فرنگی، توری مرغی، توری گابیون و انواع مش ساده و آجدار آمده است.

مشاهده لیست قیمت انواع توری فولادی

بهترین قیمت توری مرغی، حصاری، فرنگی، پرسی، گابیون و مش

قیمت روز توری فولادی

اما قیمت، تنها نکته مهم هنگام خرید توری نیست. پارامترهای دیگری نیز برای انتخاب توری مناسب با نیازتان و یک خرید با کیفیت وجود دارد. این پارامترها را در ادامه و به تفکیک هر مدل توری، بیان کرده ایم.

۱- نکات مهم خرید توری حصاری

نکات مهم خرید توری حصاری

کاربرد اصلی توری حصاری، محصور کردن فضا در محیط آزاد است و از پرکاربردترین توری های فلزی در بازار می باشد. این توری با استفاده از سیم مفتول های گالوانیزه و بدون گره و جوشکاری بافته می شود. به توری حصاری، توری فنس نیز می گویند. دیگر ویژگی های توری حصاری که قبل از خرید باید بدانید، عبارتند از:

  • جنس: توری حصاری با بافتن سیم مفتول گالوانیزه تولید می شود.
  • شکل و ابعاد چشمه: توری حصاری دارای چشمه های مربع یا لوزی شکل است و پرکاربردترین سایز چشمه آن نیز ۵.۵ سانتی متری است.
  • قطر مفتول: قطر مفتول هایی که برای تولید توری فنس استفاده می شود از ۲ تا ۴ میلی متر متغیر هستند.
  • ابعاد: عرض توری فنس از ۱ تا ۳ متر است.

توری حصاری به صورت رول شده تولید و عرضه می شود. هر رول توری حصاری، با توجه به قطر مفتول استفاده شده برای ساخت آن، بین ۱۰ تا ۲۰ متر طول دارند. به همین دلیل، قیمت فنس توری با توجه به مشخصات آن (قیمت مفتول گالوانیزه، قطر مفتول، عرض توری و طول رول) متفاوت است.

اگرچه پرکاربردترین ابعاد چشمه توری حصاری، ۵.۵ سانتی متر است، اما این توری، چشمه های بزرگتر و کوچکتر از ۵.۵ هم دارد. برای مطالعه جزئیات بیشتر، مانند جدول ابعاد توری حصاری، روش استعلام قیمت و روش خرید توری حصاری، به راهنمای خرید توری حصاری مراجعه کنید.

۲- نکات مهم خرید توری مرغی

نکات مهم خرید توری مرغی

توری مرغی، توری فلزی بسیار سبکی است که بدون نیاز به جوشکاری و از به هم بافتن مفتول های ظریف تولید می شود. توری مرغی همانطور که از نام آن پیداست، برای نگهداری حیوانات و حصارکشی کاربرد دارد. ویژگی های توری مرغی که قبل از خرید باید بدانید، عبارت است از:

  • شکل و ابعاد چشمه: چشمه های توری مرغی، شش ضلعی و معمولا ۱ اینچ و ¾ (سه چهارم) اینچ است. به همین دلیل می توان توری مرغی را توری فلزی ریز بافت نیز نامید.
  • قطر مفتول: پرکاربردترین ضخامت مفتول به کار رفته در ساخت این توری، معمولا ۰.۴۵ میلی متر است.
  • ابعاد توری و وزن آن: توری مرغی در سه عرض متفاوت تولید می شود و وزن آن نیز بین ۵ تا ۹ کیلوگرم متغیر است. اما طول این توری ثابت بوده و هر رول توری مرغی ۴۵ متری است.

به طور کلی، قیمت توری مرغی بر حسب وزن رول بیان می شود. به همین دلیل برای خرید توری مرغی یا همان توری فلزی برای قفس، باید مقدار مورد نیازتان را بر حسب وزن بیان کنید. البته باید بدانید توری مرغی به صورت رول کامل نیز به فروش می رسد. در این صورت می توانید تعداد رول درخواستی را به فروشنده اعلام کنید. از آنجایی که توری مرغی در عرض های متفاوت تولید می شود، وزن هر رول نیز متفاوت خواهد بود. جدول ابعاد توری، مقایسه کیفیت توری مرغی ایرانی و خارجی، روش استعلام قیمت و همچنین نکات بعد از خرید این توری را به طور کامل در راهنمای خرید توری مرغی بخوانید.

۳- نکات مهم خرید توری فرنگی

نکات مهم خرید توری فرنگی

توری فرنگی، بیشتر به عنوان جداکننده در باغ و باغچه ها استفاده می شود. توری فرنگی و توری مرغی از نظر ظاهری بسیار شبیه هم هستند. برای این که این دو توری را اشتباه نگیرید، به ضخامت مفتول و اندازه چشمه ی آن ها توجه کنید. توری فرنگی ضخامت بیشتر و چشمه های بزرگتری دارد. ویژگی های توری فرنگی که قبل از خرید باید با آن ها آشنا شوید، عبارتند از:

  • جنس: جنس توری فرنگی، گالوانیزه است.
  • شکل و ابعاد چشمه: همچون توری مرغی، شکل چشمه های توری فرنگی نیز شش ضلعی است.
  • طول رول: هر رول توری فرنگی ۲۰ متر است.
  • قطر مفتول: برای ساخت این توری از مفتول قطر پایین (معمولا مفتول های ۰.۸۵ میلی متری) استفاده می شود.
  • ابعاد: برای خرید فنس باغی یا توری فرنگی،  باید از سه عرض ۱.۲۰ متر، ۱.۵۰ متر و ۱.۸۰ متر، یکی را انتخاب کنید.

جدول کامل مشخصات و ویژگی های توری فرنگی را که زمان خرید و استعلام قیمت توری فرنگی به آن نیاز دارید در مقاله راهنمای خرید توری فرنگی مشاهده کنید.

۴- نکات مهم خرید توری گابیون

نکات مهم خرید توری گابیون

نوع بافت و قطر مفتول توری گابیون به گونه ای است که آن را بسیار محکم و مقاوم کرده است. به همین دلیل از این توری بیشتر برای نگهداری سنگ، مصالح ساختمانی، سدبندی، مقاوم سازی و … استفاده می شود. در صورتی که قصد خرید توری گابیون را دارید، باید مشخصات مهم این توری را بدانید که شامل موارد زیر می شود:

  • جنس: توری گابیون از مفتول های گالوانیزه تولید می شود.
  • شکل و ابعاد چشمه: پرکاربردترین شکل چشمه دراین توری، چشمه های شش ضلعی است که از چند جهت و به وسیله گره به یکدیگر متصل شده اند. اما این توری، چشمه های چهارگوش نیز دارد.
  • قطر مفتول: قطر مفتول های توری گابیون، ۱.۵ تا ۳ میلی متر است.
  • ابعاد: عرض توری گابیون در سه اندازه ۲، ۲.۵ و ۳ متر می باشد.

برای استعلام قیمت توری گابیون باید مقدار مورد نیاز را بر حسب متر مربع به فروشنده اعلام کنید. بعد از آن می توانید عرض و ابعاد چشمه را نیز مشخص نمایید. توضیحات تکمیلی خرید این توری و جدول مشخصات آن را در راهنمای خرید توری گابیون مطالعه بفرمایید.

۵- نکات مهم خرید توری پرسی

نکات مهم خرید توری پرسی

توری پرسی را می توان یک توری همه کاره به حساب آورد، زیرا کاربردهای بسیاری دارد؛ از حصاری کشی تا ساخت قفس، استفاده در تخت خواب و مبل و همچنین به عنوان مواد اولیه بسیاری از صنایع از توری پرسی استفاده می شود. این توری را می توانید به صورت برگی خرید کنید، ولی قیمت آن به هر دو صورت برگی یا وزنی اعلام می شود. دیگر مشخصاتی که برای خرید این توری نیاز دارید، عبارتند از:

شکل و اندازه چشمه: توری پرسی، چشمه های چهارگوش دارد و در ابعاد ۲*۲ – ۳*۳ و … تولید می شود.

نوع مفتول: از هر دو نوع مفتول سیاه و گالوانیزه برای تولید توری پرسی استفاه می شود و سایز مفتول ها نیز بین ۳ تا ۵ میلی متر است.

ابعاد توری: توری پرسی به صورت شیت فروخته می شود و ابعاد رُند آن در بازار، ۱ متر در ۲ متر می باشد.

برای این که خرید حرفه ای و کاملی را تجربه کنید، توصیه می کنیم اطلاعات تکمیلی خرید این توری، از جمله عوامل موثر بر قیمت توری پرسی، جدول کامل مشخصات و روش استعلام قیمت آن را در مقاله راهنمای خرید توری پرسی بخوانید.

۶- نکات مهم خرید توری مش آجدار

نکات مهم خرید توری مش آجدار

توری مش، تفاوت قابل توجهی با توری های دیگر دارد. این توری با استفاده از میلگرد ساخته می شود که به صورت تار و پود روی هم قرار داده شده و به وسیله جوشکاری به هم متصل می شوند. به همین دلیل به آن مش جوشی یا توری مشبک فلزی نیز می گویند.

انواع توری مش با توجه به نوع میلگرد استفاده شده برای ساخت آن، به دو دسته مش آجدار و مش ساده تقسیم می شود. خرید مش آجدار بیشتر به منظور استفاده در ساخت و ساز انجام می شود؛ زیرا میلگردهای آجدار نسبت به میلگردهای ساده، پیوند محکم تری با بتن ایجاد می کنند. اطلاعاتی که برای خرید مش آجدار به آن نیاز دارید، شامل موارد زیر می شود:

  • توری مش آجدار، با میلگرد A2 یا میلگرد A3 ساخته می شود.
  • بیشترین عرضه و تقاضا برای توری جوشی آجدار، مش A2 سایز ۸ و ۱۰ می باشد.
  • چشمه این توری مربع شکل است و در ابعاد ۱۰*۱۰ تا ۳۰*۳۰ تولید و عرضه می شود.
  • مش آجدار به صورت برگی و در ابعاد ۲ متر در ۶ متر به فروش می رسد.

اگر قصد خرید انواع مش فلزی آجدار را دارید، باید اطلاعاتی مانند نوع میلگرد، ابعاد چشمه و تعداد برگ درخواستی را مشخص کنید. همچنین می توانید قبل از اقدام به خرید، راهنمای خرید مش آجدار مراجعه کنید که به طور کامل به نکات قبل از خرید، روش محاسبه قیمت مش آجدار و روش استعلام قیمت این توری پرداخته است. همچنین در این مقاله به سوال «توری مش آماده بهتر است یا توری مش ساده؟» پاسخ داده ایم.

۷- نکات مهم خرید توری مش ساده

نکات مهم خرید توری مش ساده

توری مش ساده که با جوش دادن میلگردهای ساده به یکدیگر تولید می شود، بیشتر برای فیلتراسیون و در مصارف صنعتی کاربرد دارد. مش ساده نیز مانند مش آجدار، چشمه های مربع شکل دارد؛ ولی ابعاد چشمه آن معمولا کوچک تر بوده و از ابعاد ۱۰*۱۰ تا ۲۰*۲۰ تولید می شود. دیگر پارامترهای معرف مش جوشی ساده که برای خرید این نوع توری لازم است، شامل موارد زیر می شود:

  • انواع مش ساده: توری مش ساده را از جنبه های مختلف می توان دسته بندی کرد. به طور مثال، از نظر جنس می توان آن را به دو صورت گالوانیزه و معمولی تقسیم کرد و یا از نظر سایز چشمه و میلگردها به دو دسته مش ریز و درشت تقسیم می شود.
  • قیمت: تاثیرگذارترین پارامترها در قیمت مش ساده، ابعاد و جنس آن می باشد؛ اما به دلیل نوسان زیاد قیمت ها در بازار فولاد، حتما قیمت آن را به صورت روزانه دریافت کنید.
  • روش ساخت: مش ساده با میلگرد شاخه یا کلاف ساخته می شود که در این بین، تولید توری مش با کلاف، روش منحصر به خود را دارد.

توصیه می کنیم قبل از اقدام به خرید، حتما راهنمای خرید توری مش ساده را مطالعه کنید. در این راهنما تفاوت انواع مش ساده، جزئیات روش ساخت و همچنین مشخصات و ابعاد کامل آن آورده شده است که برای خرید این نوع توری به آن نیاز دارید.

پارامترهای مشترک در استعلام قیمت انواع توری فلزی

همانطور که در معرفی نکات خرید توری های مختلف مشاهده کردید، برای خرید یا استعلام قیمت هر نوع توری، یک سری پارامتر و مشخصات مشترکی وجود دارد. به طوری که می توان گفت برای خرید هر نوع توری فولادی باید اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام نمایید. با اعلام کامل مشخصات زیر، بدون بروز مشکل و در سریع ترین زمان، قیمت را دریافت خواهید کرد.

  • نوع توری
  • وزن مورد نیاز

این دو مشخصات برای تمامی توری ها الزامی است؛ اما اطلاعات بعدی در برخی توری ها اختیاری می باشد:

  • ضخامت مفتول
  • جنس توری
  • ابعاد چشمه
  • عرض توری

نکات مهم بعد از خرید توری فلزی

فرقی نمی کند چه نوع توری خریده باشید! بعد از خرید، حتما باید آن را بررسی نمایید تا از سلامت و صحت توری اطمینان پیدا کنید. ویژگی هایی که باید بعد از خرید توری فلزی در نظر بگیرید، شامل موارد زیر می شود:

  • ویژگی های ظاهری توری: رول توری یا متراژ خریداری شده را بررسی نمایید که سالم بوده و پارگی در آن وجود نداشته باشد.
  • کیفیت گالوانیزه: سطوح توری و مفتول های به کار رفته در آن را بررسی نمایید. اگر جنس توری گالوانیزه است، روکش گالوانیزه باید یکنواخت بوده و همه سطح توری را در برگرفته باشد.
  • وزن رول: حتما وزن توری دریافتی را با وزن فاکتور مطابقت دهید و در صورت مغایرت، آن را به فروشنده اعلام نمایید.

سخن آخر

آنچه برای خرید انواع توری فلزی نیاز دارید، از جمله نکات قبل از خرید، نکات زمان خرید هر توری به تفکیک و همچنین نکات بعد از خرید در این مقاله به طور کامل بررسی شدند. توجه داشته باشید که برای یک خرید درست و هوشمندانه، تمام موارد بالا را رعایت کرده و از فروشنده بخواهید اطلاعات کامل و صحیحی در اختیارتان قرار دهد.

سوالات متداول

پرکاربردترین انواع توری فلزی در بازار ایران کدام است؟

توری های فلزی که بیشترین کاربرد و تقضا را دارند شامل هفت نوع توری به صورت زیر می باشد:
۱- توری حصاری ۲- توری مرغی ۳- توری فرنگی ۴- توری گابیون ۵- توری پرسی ۶- توری مش آجدار ۷- توری مش ساده

برای استعلام قیمت توری فلزی باید چه اطلاعاتی به فروشنده اعلام کنیم؟

برای دریافت قیمت تمامی انواع توری های فلزی، باید مشخصات توری را بدانید و به فروشنده اعلام کنید. فروشنده با توجه به این اطلاعات، قیمت روز را اعلام می کند. این مشخصات عمدتا به صورت زیر می باشد:
ضخامت مفتول (یا قطر میلگرد) – جنس توری – ابعاد چشمه – عرض توری – وزن مورد نیاز

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.