راهنمای خرید ورق ST52؛ ابعاد، انواع و تولیدکننده های آن

ورق st52، یکی از معروف ترین ورق های فولادی کم کربن است که در دسته ورق های فولادی سازه ای یا structural steel sheet  قرار می گیرد. این ورق در ایران، تنها در کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز و گاها فولاد کاویان اهواز تولید می شود. در خرید ورق st52 رؤیت لیبل و شناسنامه باز بسیار مهم است؛ زیرا ورق های st52 و st37 از نظر ظاهری کاملا مشابه هستند و امکان بروز اشتباه یا تقلب در آن وجود دارد. به همین دلیل، اولین گزینه برای اطمینان از خریدتان، انتخاب شرکت های معتبر برای خرید می باشد. همچنین برای خرید ورق st52 لازم است نکات کلیدی در مورد این ورق را بدانید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. این نکات مهم را می توانید در راهنمای خرید ورق st52  مطالعه بفرمایید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ورق ST52

معرفی ورق ST52؛ چرا به این ورق st52 می گویند؟

ورق ST52 چیست؟ چرا به این ورق st52 می گویند؟

ورق ST52 یک نوع ورق سیاه است که در ترکیبات آن از عناصری مانند سیلیسیم و منگنز استفاده می شود. به همین دلیل به آن ورق سیاه آلیاژی می گویند. استاندارد تولید این ورق ها DIN 17100 است.

ورق ST52 استحکام بالایی در برابر  پیچش و خمش از خود نشان می دهد و کاربرد فراوانی در صنایع مختلف به عنوان ورق زیربنایی دارد. به خصوص از این ورق صنعتی در پروژه های سازه ای، مانند ساختمان سازی، پل  سازی، ساخت ریل و … استفاده می شود. همچنین جوشکاری ورق st52 به دلیل استفاده از منگنز در آن، قابل قبول و مطلوب است. اما ST52 به چه معناست؟

ST به معنای فولاد سازه ای و مخفف structural steel است. عدد ۵۲ نیز حداقل استحکام کششی این ورق را نشان می دهد؛ یعنی حداقل استحکام کششی آن ۵۲ کیلوگرم در متر مربع می باشد.

ویژگی ها و مشخصات ورق st52 که باعث خرید آن می شود

ویژگی های هر ورق آهنی با توجه به عناصر تشکیل دهنده آن متفاوت خواهد بود. ورق st52 نیز با این که یک نوع ورق سیاه است، اما به دلیل آلیاژی بودن، ویژگی های برتری نسبت به ورق سیاه معمولی (ورق ST37) دارد. در ادامه ویژگی های برتر ورق ST52 را معرفی می کنیم. اما اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت دو ورق ST37 و ST52 هستید، مقاله تفاوت ورق سیاه St37 و St52 را مطالعه کنید.

عناصر اصلی ورق st52 به ترتیب، سه عنصر کربن بین ۰.۱۸ تا ۰.۲۴ درصد – منگنز بین ۱.۵ تا ۱.۷۰ درصد – سیلیسیم بین ۰.۵۵ تا ۰.۶۰ درصد است. وجود این عناصر باعث شده خواص مکانیکی فولاد st52 بسیار عالی باشد. از جمله این خواص می توان به مقاومت بالای آن در برابر پیچش و خمش، قابلیت جوشکاری، برشکاری و شکل پذیری سرد اشاره کرد. تمامی این خواص، ورق st52 را به بهترین گزینه برای سازه های دارای تنش استاتیکی و دینامیکی تبدیل می کند.

نکته: این فولاد برای پروژه هایی که نیاز به حرارت دارند توصیه نمی ‌شود.

انواع ورق st52 در بازار کدام است؟

ورق st52 از جمله ورق های فولادی ساختمانی است که انواع مختلفی دارد. انواع ورق st52 که در ایران تولید و استفاده می شود در دو نوعst52  و st52-3 است.

  • ورق st52 طبق استاندارد DIN آلمان تولید شده و قیمت کمتری نسبت به نوع دوم دارد. این ورق بیشتر به عنوان مواد اولیه در تولید پروفیل، تسمه و نبشی استفاده می شود.
  • ورق st52-3 نیز طبق استاندارد DIN آلمان تولید می شود و برای کاربردهای عمومی، سازه ای و همچنین کاربرد ساختمانی مقاوم به خوردگی بهترین گزینه می باشد.

همچنین انواع ورق st52 را می توان از نظر شکل ظاهری و نوع عرضه نیز دسته بندی کرد. بر این اساس، انواع ورق st52 که زمان خرید می توانید انتخاب کنید به سه صورت رول، شیت برش خورده و شیت فابریک می باشد.

ابعاد و اندازه های ورق st52 چگونه است؟

ابعاد و ضخامت ورق های st52 متنوع است. این ورق از ضخامت ۳ تا ۱۰۰ میلی متر تولید می شود. نکته ای که لازم است بدانید این است که هر کارخانه، معمولا ابعاد مشخصی را تولید و به بازار عرضه می کند.

به طور مثال ابعاد ورق st52 برش خورده کارخانه اکسین اهواز به سه صورت زیر می باشد:

  • ۲ متر در ۶ متر
  • ۲ متر در ۱۲ متر
  • ۲ متر در طول*

(*منظور از طول، طول تولید شده در کارخانه های مربوطه می باشد)

کارخانه فولاد مبارکه نیز ورق های st52 خود را به صورت رول کامل با عرض ۱.۵ متر عرضه می کند.

کارخانه های تولیدکننده ورق st52 را بشناسید

ورق های st52 تولید داخل در ۳ کارخانه زیر تولید می شوند:

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  • کارخانه فولاد اکسین اهواز
  • کارخانه فولاد کاویان اهواز (این کارخانه به ندرت اقدام به تولید این ورق می کند)
کارخانه های تولیدکننده ورق st52 را بشناسید

ورق st52 کارخانه فولاد مبارکه از بهترین کیفیت برخوردار است و بیشترین تولید و عرضه آن در ضخامت های ۳ تا ۱۵ میلی متر به هر دو صورت شیت فابریک و رول می باشد. عرض ورق نیز ۱.۵ متر است که معمولا در طول ۶ متر برش می خورد؛ اما بنا به درخواست مشتری، امکان تولید ابعاد سفارشی وجود دارد.

ورق st52 فولاد اکسین اهواز در ضخامت ۸ تا ۱۰۰ میلی متر و فقط به صورت شیت فابریک تولید می شود. عرض ورق ها نیز ۲ و طول آن ها ۶ و ۱۲ متر است. همچنین این کارخانه ورق های st52 خود را در طول های دیگر مانند ۷.۲۰ و بالاتر از ۱۲ متر نیز عرضه می کند.

ورق st52 فولاد کاویان اهواز نیز در صورت تولید، فقط به صورت شیت فابریک عرضه می شود. این ورق ها در عرض ۱.۵ متر و طول های ۶ متر و بالاتر (۷.۲۰ – ۸ و ۱۲ متر) قابل تولید است.

ورق های st52 وارداتی نیز عموما از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی، مانند اوکراین، روسیه، چین و کره وارد می شوند. این ورق ها ممکن است ابعاد و ضخامت های متفاوت و بزرگتری داشته باشند.

نحوه محاسبه وزن ورق st52 را بدانید

آشنایی با وزن دقیق ورق st52 و نحوه محاسبه آن به دو دلیلِ تخمین قیمت و همچنین برای برآورد وزن نهایی سازه اهمیت دارد. به همین دلیل باید بدانید چگونه وزن این ورق محاسبه می شود. برای این کار کافی است از فرمول زیر استفاده کنید

طول ورق ×  عرض ورق ×  ضخامت ورق ×  چگالی ورق = وزن ورق

در این فرمول، طول و عرض ورق را به متر و ضخامت ورق را به میلی متر جایگذاری کنید. همچنین منظور از چگالی ورق، همان چگالی فولاد و عدد ۷.۸ است که برای رُند شدن محاسبات، به جای آن از عدد ۸ استفاده می شود.

توصیه می کنیم برای مشاهده ویدئوی آموزشی نحوه محاسبه وزن انواع ورق فولادی، از لینک زیر استفاده کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: نحوه محاسبه وزن انواع ورق

محاسبه وزن ورق

ورق ST52 چه کاربردی دارد؟

تمامی انواع ورق های سیاه، از جمله ورق ST52، بیشتر در موارد زیر استفاده می شوند:

  • کاربردهای عمومی، ساختمانی و سازه ای
  • ساخت مخازن تحت فشار
  • ساخت شاسی خودرو، چرخ خودرو با قابلیت کششی و …
  • پل سازی
  • لوله سازی، از جمله لوله های نفت و گاز
  • کشتی سازی و سازه های دریایی

پس در صورتی که برای ساخت اسکلت پل و دیواره ریل یا ساخت قطعات ماشین های سنگین، ساخت مخازن و خطوط انتقال لوله، برای لوله کشی و موارد مشابه به ورق آهنی نیاز دارید، خرید ورق st52، بهترین گزینه خواهد بود.

قبل از خرید قیمت بگیرید

از آخرین نکاتی که حتما باید قبل از خرید ورق فولادی st52 بدانید و سپس اقدام کنید، آگاهی از قیمت روز این ورق است. قیمت ورق st52 با توجه به برند تولیدکننده، کیفیت، ابعاد (ضخامت و طول و عرض) و در نهایت وزن آن متفاوت است. بنا بر این، با توجه به پارامترهای فوق، قیمت های متفاوتی دریافت خواهید کرد. برای آن که بتوانید لیست قیمت روز ورق st52 را مشاهده کنید، وارد لینک زیر شوید. در این صفحه می توانید قیمت ورق st52 فولاد مبارکه اصفهان و قیمت ورق st52 اکسین اهواز را در اندازه های مختلف مشاهده و مقایسه کنید.

خرید ورق ST52 در بازار امروز

آهن ملل؛ قیمت آنلاین ورق ST52 کارخانه های مختف

قیمت روز ورق ST52

روش خرید ورق ST52 در بازار ایران

برای خرید ورق st52 باید دو مرحله زیر را انجام دهید:

۱- ابتدا باید اطلاعات کامل محصول را به فروشنده اعلام کنید یا اصطلاحا باید صورت بار خود را به فروشنده بدهید. این کار باید دقیق و با جزئیات زیر باشد:

  • ضخامت
  • گرید
  • برند
  • سایز شیت ها
  • تعداد شیت یا رول
  • محل تخلیه: اعلام دقیق محل تخلیه برای کاهش هزینه حمل و نقل بسیار مهم است. زیرا کارشناس فروش با توجه به محل تخلیه شما نزدیک ترین انبار را انتخاب خواهد کرد تا کمترین هزینه حمل و نقل را متحمل شوید.

حتما اطلاعات فوق را به صورت دقیق و با جزئیات بیان کنید. زیرا پیش فاکتور بر مبنای سفارش شما صادر می شود و در صورت ناقص بودن اطاعات، امکان تقلب وجود دارد.

به طور مثال، محصول قیدشده در پیش فاکتور می تواند به دو صورت زیر باشد:

  1. ورق ۶ میلST37: عدم اعلام برند باعث می شود امکان ارائه ورق کارخانه های مختلف وجود داشته باشد که هر کدام نیز قیمت متفاوتی دارند.
  2. ورق ۶ میل ST37 فولاد مبارکه: با تعیین برند در پیش فاکتور، می توانید در صورت تقلب، پیگیری های لازم را انجام دهید.

کامل ترین حالت اطلاعات در پیش فاکتور به صورت زیر می باشد:

شرح کالا یا خدماتمقدارواحد
ورق ۶ میل ST37 فولاد مبارکه ۱.۵×۶  ۲۴۰۰۰کیلوگرم

۲- در خرید ورق ST52 آزمایش و آنالیز محصول بسیار مهم است. زیرا ورق های ST52 و ST37 از نظر ظاهری هیچ فرقی ندارند و نمی توان آن ها را با مشاهده چشمی تشخیص داد. ویژگی ها و استحکام نهایی این دو ورق، فقط در انجام تست و آزمایش مشخص می شود.

به همین دلیل باید برای اطمینان از اصالت بار به فروشنده اعلام کنید که رؤیت لیبل و شناسنامه بار برایتان اهمیت دارد. اما از آنجایی که این لیبل در ورق هایی وجود دارد که به صورت رول کامل هستند، برای ورق های شیت شده معمولا امکان ارائه آن نیست. در این حالت از فروشنده درخواست ارائه گواهی نامه رسمی داشته باشید. منظور از گواهی رسمی، دریافت نامه ای معتبر از شرکت فروشنده مبنی بر تایید اصالت ورق ST52 می باشد. به این ترتیب در صورت مغایرت بار می توانید اقدام به عودت بار و دریافت مبلغ کنید.

همچنین می توانید با دریافت نمونه از کالا و انجام تست های شیمیایی، اصالت آن را تایید کنید.

نکته: در صورت خرید از شرکت های معتبر، مانند شرکت آهن ملل و گرفتن پیش فاکتور با توضیحات دقیق، امکان تقلب یا ارائه آیتم های بی کیفیت و نامرغوب را به حداقل برسانید.

نکات مهم بعد از خرید ورق st52

نکات مهم بعد از خرید ورق st52

در صورتی که قصد تست یا آزمایش ورق st52 را داشته باشید، می توانید از تست UT یا اُلتراسونیک استفاده کنید. برای ورق های ضخامت بالاتر از ۵۰ میلی متر، این تست الزامی معرفی شده است. با این تست می توانید عیوبی مانند خوردگی، پوسته پوسته شدن یا خُلَل و فُرَج و همچنین انقباض و ترکیدگی روی ورق را با امواج به دست آورید. همچنین از این تست، جهت اعتبارسنجی استاندارد تولید نیز استفاده می شود.

دیگر نکاتی که بعد از خرید ورق st52 باید رعایت کنید، مربوط به مطابقت فاکتور، برگه باسکول و شناسنامه بار با یکدیگر، همچنین بررسی ویژگی های ظاهری و سلامت ورق و نگهداری ورق به صورت صحیح در انبار می باشد. این نکات در خرید تمامی ورق های فولادی مشترک است و می توانید جزئیات بیشتر در مورد آن را در مقاله راهنمای خرید انواع ورق آهن مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: راهنمای خرید ورق فولادی در بازار ایران

راهنمای خرید ورق

سخن نهایی

ورق ST52، یک نوع ورق صنعتی است که استحکام بالایی در برابر پیچش و خمش از خود نشان می دهد و کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. برای خرید این ورق باید ابتدا آشنایی کاملی در مورد آن داشته باشید، صورت سفارش را به صورت دقیق به فروشنده اعلام کنید و در نهایت نیز از اصالت بار با استفاده از سرتیفیکیت  یا لیبل روی ورق و یا آزمایش مطمئن شوید.

سوالات متداول

کیفیت ورق ST52 کدام کارخانه بیشتر است و قیمت آن چقدر است؟

ورق ST52 کارخانه فولاد مبارکه اصفهان کیفیت بالایی دارد و در نتیجه قیمت آن نیز کمی بیشتر از کارخانه های دیگر است.

چگونه می توان قیمت روز ورق ST52 کارخانه های مختلف را مشاهده کرد؟

کارشناسان آهن ملل قیمت ورق ST52 را به صورت روزانه از کارخانه های تولیدکننده دریافت می کنند. این قیمت در صفحه قیمت ورق st52 آهن ملل درج می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.