تفاوت ورق سیاه st37 و st52 چیست؟

ورق سیاه st37 چیست؟ ورق سیاه st52 چیست؟ تفاوت ورق سیاه st37 و st52 چیست؟ یکی از مهم ترین دسته آهن آلات، دسته ورق آهنی می باشد. ورق آهنی نوعی فلز مسطح است که صیقل داده شده است. ورق آهن در دو شکل رول و برش در بازار موجود می باشد و ورق سیاه همان ورق گرم می باشد و در دو دسته معمولی و صنعتی موجود می باشد. هر کدام از انواع ورق ها استانداردهای متفاوتی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استانداردهای رایج ورق های فولادی و تفاوت آن ها با ادامه مقاله با آهن ملل همراه ما باشید.

ورق سیاه

همان طور که ذکر شد ورق سیاه یکی از متداول ترین انواع ورق محسوب می شود که در ۲ شکل رول و برش در بازار موجود می باشد. ضخامت ورق سیاه از ۲ میلی متر تا ۶۰ میلی متر در بازار رایج می باشد اما رایج ترین ورق سیاه در کشورمان ایران از ۳۰ میلی متر تا ۴۰ میلی متر می باشد.

ورق های سیاه در استانداردهای EN10025 و DIN EN 10027-1 تولید می شوند. ورق های سیاه در ایران هنوز با استاندارد منسوخ شده DIN 17006 نام گذاری می شوند. رایج ترین انواع ورق های سیاه در دو نوع معمولی و صنعتی در بازار موجود هستند.

  • ورق سیاه صنعتی در نوع صنعتی استاندارد St52
  • ورق سیاه معمولی در نوع استاندارد St37
کربن    فسفرگوگردنیتروژن
گریداکسیداسیونکمتر از ۱۶ میلیمتر۱۶-۳۰
میلیمتر
۳۰-۴۰
میلیمتر
۴۰-۶۳
میلیمتر
۶۳-۱۰۰
میلیمتر
St37.2اختیاری۰.۲۱۰.۲۵۰.۲۵۰.۲۵۰.۲۵۰.۰۶۵۰.۰۶۵۰.۰۰۹
Ust37.2U۰.۲۱۰.۲۵۰.۲۵۰.۲۵۰.۲۵۰.۰۶۰۰.۰۶۰۰.۰۱۰
Rst.37.2R۰.۱۹۰.۱۹۰.۱۹۰.۱۹۰.۲۳۰.۰۵۰۰.۰۵۰
St37.3RR۰.۱۹۰.۱۹۰.۱۹۰.۱۹۰.۱۹۰.۰۵۰۰.۰۶۰۰.۰۱۰
St44.2R۰.۲۴۰.۲۴۰.۲۴۰.۲۴۰.۲۵۰.۰۵۰۰.۰۵۰
St44.3RR۰.۲۳۰.۲۳۰.۲۳۰.۲۳۰.۲۳۰.۰۶۰۰.۰۵۰
St.52.3RR۰.۲۲۰.۲۲۰.۲۴۰.۲۴۰.۲۴۰.۰۶۰۰.۰۶۰۰.۰۱۰
مشخصات شیمیایی ورق سیاه

علامت‌ هایی که صنایع مختلف قبل از خرید باید به آن توجه کند، به سه بخش عناصر تشکیل دهنده فولاد، روش تولید و عملیات انجام شده دسته بندی می شوند و پس از آن روانه‌ بازار می گردد. فولادهای معمولی با علامت و حروف شناسایی، ST شناسایی می شود. درجه کیفیت فولاد از ۱ تا ۳ است.

درجه ۱ : برای کارهای معمولی استفاده می شود.

درجه ۲ : برای کارهای مهم استفاده می شود.

درجه ۳ : فولادی است که خاصیت بالایی دارد و در جوشکاری خوب استفاده می شود.

ورق سیاه St37 چیست؟

ورق سیاه st37 به عنوان فولاد نرمه در صنایع مختلف معروف است. ورق فولادی ST37در دسته‌ فولادهای با درصد کربن پایین است. اصلی ترین کاربرد فولاد ST37در ساختمان سازی و پروفیل های ساختمانی است.خواص مکانیکی فولاد ST37  و ترکیب شیمیایی فولاد را می توانید در ادامه مطالعه نمایید.

ورق سیاه st37 چیست؟
ورق سیاه st37 چیست؟

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ورق st52، مقاله “ورق ST37؛ مزایا و کاربردهای آن” را مطالعه نمایید.

ترکیب شیمیایی فولاد st37

ورق سیاه st37 و st52

خواص مکانیکی فولاد st37

ورق سیاه st37 و st52

ورق سیاه ST52 چیست؟

این نوع ورق از فولادهای پرمقاومت با آلیاژ پایین است. در این آلیاز مقداری آلیاژ مس، نیکل و منگنز اضافه می شود به همین جهت به این فولاد ها، فولاد کربن دار می گویند. با اضافه کردن این آلیاژ ها به فولاد، مقاومت فولاد افزایش می یابد. این نوع فولاد به راحتی جوشکاری می شود و این یکی از دلایلی به شمار می آید که این فولاد را پرکاربرد می سازد.

ورق سیاه st52 چیست؟
ورق سیاه st52 چیست؟

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ورق ST52، مقاله “ورق ST52 چیست؟” را مطالعه نمایید.

بررسی مشخصات ورق سیاه ST37

ورق سیاه St37 در صنعت ساختمان سازی بسیار پر کاربرد است. این نوع ورق مقدار کربن پایینی دارد و همین باعث می شود تا استحکام متوسط رو به پایینی داشته باشد. هم چنین انعطاف پذیری و جوش پذیری گسترده ای دارد و می توان در ساخت و ساز مورد استفاده قرار داد. مقاطع فولادی مانند پروفیل و ناودانی از ورق سیاه st37 ساخته می شود.

بررسی خصوصیات ورق سیاه St52

ورق سیاه st52 یکی دیگر از ورق های پرکاربرد در ساخت و ساز و ساختمان سازی است. این ورق مقاومت بالایی در برابر خمش، پیچش دارد. این ورق تحمل وزن بالا و خاصیت ارتجاعی خوبی دارد. این نوع ورق قابلیت جوش پذیری و ماشین کاری بالایی دارد. در این ورق دارای عناصری مانند منگنز و سیلیسیم دارد که این ورق را منحصر به فرد کرده و آن را به ورق آلیاژی تبدیل می کند. به همین دلیل قیمت ورق St52 نیز بیشتر از ورق های بدون آلیاژ می باشد.

 از ورق St52 برای ساخت مقاطع فولادی مانند تسمه و چهار پهلو مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع ورق در صنایع مختلفی مانند صنعت ریل سازی، ساخت شاسی ماشین های سنگین و ساخت جرثقیل و غیره استفاده می شود.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت ورق سیاه را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

تفاوت ورق سیاه st37 و st52

ورق سیاه st37 و ورق سیاهst52 با این که هر دو از استانداردهای رایج ورق سیاه محسوب می شوند، دارای تفاوت های چشمگیری با هم می باشند. بارزترین تفاوت های میان این دو ورق سیاه به شرح زیر است:

  • فولاد st37در صنعت ساختمان سازی بیشتر از فولاد st52  استفاده می شود.
  • فولاد st37خواص مکانیکی و جوش پذیری خوبی دارد ولی در فولاد st52  این گونه نمی باشد.
  • قیمت ورق st37 با قیمت ورق st52 تفاوتی ندارد.
  • فولاد st52 وزن کم تری نسبت به فولاد st37 دارد.
  • ورق st52 شکل پذیری کمتری نسبت به ورقst37  دارد.
  • در ورق st52 درصد کربن بیشتری نسبت به ورقst37  دارد.
  • استحکام ورق st52 بیشتر از ورقst37  است.
  • در فولاد st52 عناصر آلیاژی وجود دارد ولی در ورقst37  این گونه نمی باشد.
  • ورق st52 مقاومت بیشتری نسبت به ورقst37  است.
تفاوت ورق سیاه st37 و st52
تفاوت ورق سیاه st37 و st52

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که ورق سیاه از متداول ترین انواع ورق فولادی محسوب می شود و در ۲ استاندارد st37 و st52 رایج می باشد. هر کدام از استانداردهای ورق سیاه دارای ویژگی و مشخصات مجزا می باشند و با هم متفاوتند. ورق سیاه st37 در صنعت ساختمان سازی بیشتر استفاده می شودورق سیاه st37 خواص مکانیکی و جوش پذیری بالاتری نسبت به ورق سیاه st52 دارد. لازم به ذکر است ورق سیاه st52 استحکام بیشتری نسبت به ورق سیاه st37 دارد.

سوالات متداول تفاوت ورق سیاه St37 و St52

رایج ترین استانداردهای ورق سیاه کدامند؟

ورق سیاه در دو استاندارد st37 و st52 موجود می باشد.

تفاوت ورق سیاه st37 و st52 چیست؟

ورق سیاه st37 در صنعت ساختمان سازی بیشتر استفاده می شودورق سیاه st37 خواص مکانیکی و جوش پذیری بالاتری نسبت به ورق سیاه st52 دارد. استحکام ورق سیاه st52 بیشتر از ورق سیاه st37 است. درصد کربن موجود در st52 بیشتر از ورق st37 است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.