معرفی ورق شادولاین + کاربرد و ویژگی های آن

ورق شادولاین ورق گالوانیزه رنگی و موجداری است که طرح موج آن نمایی شبیه به طرح های ذوزنقه و سینوسی دارد، اما با آن ها متفاوت است. ورق شادولاین، بیشتر در ساختمان سازی و سقف سازه ها کاربرد دارد و به زیبایی ساختمان می افزاید. به طور کلی، ورق های گالوانیزه به دلیل خاصیت ضدخوردگی فلز روی، معمولا به مظور پوشش سقف ها استفاده می شوند یا قسمت هایی که در معرض رطوبت هستند. همچنین در راستای زیباسازی بیشتر ورق ها، آن ها را رنگ آمیزی می کنند و در طرح های گوناگون به آن ها فرم می دهند. ورق شادولاین از همین دسته ورق هاست که در انواع گوناگونی تولید و روانه بازار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ورق شادولاین، کاربرد و مزایای آن، با ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله ورق شادولاین چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۰۱ نام محصول ورق شادولاین
۰۲ انواع رنگی – بدون رنگ
۰۳ ضخامت (میلی‌متر) ۰.۳ تا ۰.۷ 
۰۴ عرض قبل از فرمینگ (سانتی‌متر) ۱۰۰ – ۱۲۵ 
۰۵ عرض بعد از فرمینگ (سانتی‌متر) ۹۰ – ۱۱۵
۰۶ عرض مفید ورق (سانتی‌متر) ۸۰ -۱۰۲
۰۷ طول ورق   بنا به درخواست مشتری برش می خورد.

ورق شادولاین چیست؟

ورق شادولاین، نوعی ورق گالوانیزه رنگی است که با طرح های گوناگون موجدار شده است.

می دانیم که از ورق های گالوانیزه به منظور پوشش سقف ها استفاده می شود یا قسمت هایی که در معرض رطوبت هستند. ورق های گالوانیزه، طی فرآیند گالوانیزاسیون به منظور ایجاد ظاهر زیبا، رنگ آمیزی می شوند. ورق شادولاین در انواع گوناگونی تولید و روانه بازار می شود. از انواع ورق‌ های فولادی گالوانیزه در صنایع مختلف استفاده می شود؛ به طور مثال، ورق طرح شادولاین در صنعت ساخت و ساز بیشتر در سقف سازه ها کاربرد دارد.

برای ساخت این نوع ورق، پس از گالوانیزه کردن ورق فولادی و رنگ کردن آن، ورق را فرم می دهند. در واقع، اینگونه می توان گفت که ورق شادولاین طی فرآیند رول فرمینگِ ورق گالوانیزه رنگی تولید می شود. فرمینگ ورق شادولاین متنوع است و کمی شبیه به ورق ذوزنقه و یا ورق کرکره می باشد، اما در کل متفاوت از نمای آن دو هست.

ورق ذوزنقه و ورق کرکره نیز از جمله ورق های فرم دهی شده اند که مانند ورق شادولاین بیشتر در سقف سازه ها استفاه می شوند. علاوه بر این سه مدل ورق، ورق های فردم دهی شده دیگری مانند ورق طرح سفال، ورق پالرمو و ورق ژنوا و …  نیز تولید می شوند که در ساختمان سازی کاربرد فراوان دارند. توصیه می کنیم در مقاله معرفی ورق فرم دهی شده، بیشتر با آن ها آشنا شوید. در ادامه نیز ورق شادولاین، مشخصات و ویژگی های آن را بیشتر بررسی می کنیم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ورق فرم دهی شده و انواع آن

ورق فرم دهی شده چیست

از انواع ورق چه می دانید؟

ورق گالوانیزه که از آن ورق شادولاین تولید می شود یکی از انواع ورق های فولادی محسوب می شود. دیگر ورق های فولادی پرکاربرد در صنایع شامل ورق سیاه، ورق روغنی، ورق اسیدشویی و … می شود که هر کدام کاربرد و مزایای مخصوص به خود را دارند. به طور مثال ورق سیاه که ورق نورد گرم نیز نامیده می شود، ورق پایه برای تولید ورق گالوانیزه می باشد. اینکه ورق سیاه، ورق گالوانیزه و دیگر ورق ها چه مزایا و کاربردهایی دارند را می توانید در مقاله انواع ورق آهن و کاربرد آن مطالعه نمایید.

مشخصات ورق شادولاین

همانطور که گفتیم، هنگام گالوانیزه کردن ورق‌ ها رنگ آمیزی آن ها نیز انجام می شود که ظاهری زیبا داشته باشند. در مرحله بعد، خمکاری و برش ورق‌ های گالوانیزه رنگی در انواع مختلفی انجام می شود و وارد چرخه مصرف می شوند. خمکاری ورق فلزی روش های مختلفی دارد که معرفی آن ها از حوصله این بحث خارج است؛ تمامی این روش ها را می توانید در مقاله روش های خمکاری ورق فلزی بخوانید.

تمامی ورق های گالوانیزه تولیدشده در این مراحل، چند ویژگی مشترک دارند. ویژگی ها و مشخصات ورق شادولاین را به طور کلی در سه نکته زیر می توان شرح داد:

مشخصات ورق شادولاین
  • روی اندود: روی اندود بودن، اولین خصوصیت ورق شادولاین می باشد. روی اندود، نام دیگر ورق گالوانیزه نیز است.
  • موج دار: انجام عملیات خم کاری و موج دار کردن ورق های شادولاین، به نوع کاربرد آن بستگی دارد. این نوع ورق در طرح‌ های مختلفی شبیه به طرح های کرکره‌ ای، سینوسی یا ذوزنقه ای خم کاری می شود. از این نوع ورق، بیشتر برای سقف سوله‌ ها یا سقف‌ های شیروانی استفاده می شود. به همین جهت، خم کاری ورق‌ ها به گونه‌ای انجام می گیرد که آب باران یا برف به سمت زمین هدایت شود.
  • رنگی بودن: پس از خروج ورق گالوانیزه از خط تولید، عملیات رنگ کاری طی فرآیند خاصی انجام می شود. عملیات رنگ کاری به طور کلی دو خاصیت به ورق گالوانیزه می دهد:
  • بالا رفتن مقاومت ورق گالوانیزه در برابر عوامل خورنده
  • زیباسازی ظاهر ورق

نکته: ورق شادولاین را می توان به صورت بی رنگ نیز تهیه کرد.

به طور کلی، رنگ‌ های ورق شادولاین با تنوع بالا و با کدهای متفاوت عرضه می شود. کد رنگی آن ها نیز بر اساس استاندارد جهانی رال اعلام می‌ گردد که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم.

رنگ ورق شادولاین

رنگ کردن ورق گالوانیزه، علاوه بر تامین هدف زیباسازی ورق (به دلیل ایجاد لایه دوم محافظ روی ورق) آن را در برابر خوردگی و عوامل محیطی نیز مقاوم تر می کند. تنوع رنگی ورق های شادولاین بالا بوده و هر رنگ بر اساس کد استاندارد جهانی رال رنگ تعریف می شود.

کد استاندارد رال رنگ، یک سیستم کدگذاری جهانی است که برای تعریف رنگ های مختلف از جمله رنگ های پوششی در سال ۱۹۲۷ راه اندازی شد. در واقع، رال رنگ، استانداری است که با استفاده از آن می توان رنگ ها را معرفی و شناسایی کرد.

ورق های شادولاین، تنوع رنگ فراوانی دارند؛ از رنگ های گرم گرفته تا رنگ های سرد. رنگ های سرد در ورق شادولاین رنگی نیز به طور ویژه برای انعکاس نور مادون قرمز و کاهش گرمای سازه استفاده می شود. از جمله پرکاربردترین رنگ های استفاده شده در ورق شادولاین، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ردیف کد رال رنگ نوع رنگ
۱ ۶۰۲۹
۲ ۸۰۰۴
۳ ۱۰۲۸
۴ ۲۰۰۴
۵ ۳۰۰۰
۶ ۵۰۱۵
۷ ۹۰۱۶
۸ ۹۰۰۵

ورق شادولاین چه مزیت‌هایی دارد؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که ورق شادولاین چه برتری‌ ها یا مزیت ‌هایی در مقایسه با سایر ورق ‌های فولادی دارد یا این ورق، چه ویژگی خاصی دارد که موجب محبوبیت آن نسبت به سایر ورق های فولادی شده است؟ در ادامه مزایای ورق شادولاین را بیان می کنیم.

  • ورق شادولاین با وجود دو پوشش گالوانیزه و رنگ بر سطح خود، وزن کم تری نسبت به سایر ورق‌ های فولادی دارد؛ در نتیجه، استفاده از آن در سقف سوله‌ ها یا کارخانه‌ ها مناسب ‌تر از سایر ورق‌ های فولادی سنگین است.
  • این ورق، مقاومت مطلوبی در برابر خوردگی و اکسید شدن دارد؛ پس، در برابر باران، شرایط محیطی یا انواع آسیب های فیزیکی مقاوم است.
  • همچنین به دلیل وزن پایین می توان از آن ها در سازه های مقاوم در برابر زلزله استفاده کرد.
  • به سبب پوشش گالوانیزه روی این ورق، عمر ورق شادولاین بسیار زیاد است؛ تقریبا ۲۰ تا ۳۰ سال دوام برای این ورق‌ ها در نظر گرفته می ‌شود.
  • زیبایی و جلوه بصری بیشتر نسبت به ورق‌ های مشابه یا بی ‌رنگ دارد.
  • این ورق‌ ها دقیقا بر اساس استانداردهای بین‌ المللی و داخلی تولید می‌شوند؛ در نتیجه، از نظر ابعاد یا آلیاژ، کاملا تایید شده و دقیق هستند.
  • رنگ ورق، مقاومت بالایی دارد و حتی در شرایط جوی نامناسب نیز پایدار است.
  • این نوع ورق، هزینه تعمیر و نگهداری کمی دارد.

 

کاربردهای ورق شاد‌ولاین

کاربرد ورق شادولاین

ورق شادولاین به علت داشتن ظاهر زیبا و رنگی، به عنوان پوشش ‌های ظاهری و به منظور زیباسازی استفاده می شود. این ورق ها در گذشته بیشتر برای تولید ساندویچ پانل استفاده می شدند، اما در حال حاضر به دلیل استفاده زیاد، کاربردهای آن ها نیز متنوع تر شده است. برخی از کاربردهای ورق‌های شادولاین به شرح زیر می باشد:

  • برای سقف سازه ها به خصوص سقف‌های شیروانی (ورق شیروانی شادولاین)
  • برای ساخت سایه بان‌ها و سقف‌ پارکینگ‌ها و کارگاه‌ها
  • برای پارتیشن بندی سالن‌های بزرگ کارگاهی یا کارخانه‌ای
  • برای ساخت انواع خانه‌های پیش ساخته و اتاقک‌های فلزی
  • برای ساخت انواع سقف کاذب یا دیوار
  • برای پوشش و دیواره سوله ها و دیواره سردخانه ها

 

ویژگی ‌های ورق شادولاین

همانطور که اشاره شد، ورق شادولاین در برابر خوردگی و آسیب های محیطی، مانند خط و خش و نور آفتاب و … مقاومت بالایی دارد. اما لازم است توجه داشته باشید که این ورق به تنهایی به عنوان عایق عمل نمی کند و برای ایجاد خاصیت عایق بندی باید از پشم شیشه و … استفاده شود. به طور کلی، ویژگی های ورق شادولاین را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • ورق شادو‌لاین، مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی یعنی باد و باران دارد.
  • این ورق در برابر تغییر رنگ و تغییر شکل، دوام و مقاومت بالایی دارد.
  • با وجود این که عملیات گالوانیزاسیون و رنگ کاری روی این محصول انجام شده، اما وزن سبکی دارد. به همین جهت، انتقال آن ها به پشت بام به سهولت انجام می پذیرد.
  • این نوع از ورق‌ها مقاومت بالایی در برابر ضربه‌ و فشارهای بالا دارد به همین خاطر برای ساختمان‌ های ضد زلزله مناسب هستند.
  • این ورق‌‎ ها بر اثر تغییرات جوی و آب و هوایی دچار شکستگی نمی شوند.

 

ابعاد ورق شادو‌لاین

ابعاد ورق شادولاین

تولید و عرضه‌ ورق‌ های شادولاین به دو صورت سفارشی یا فابریک انجام می شود. ورق شادولاین فابریک در کارخانه های تولیدکننده ورق رنگی گالوانیزه تهیه و عرضه می شود. در کارگاه ها نیز می توان انواع ورق رنگی را به حالت فرمینگ و شادولاین تبدیل کرد. البته در حال حاضر کارخانه ها فقط ورق رنگی بدون فرم تولید می کنند و ورق های فرم دهی شده از جمله ورق شادولاین، تنها در کارگاه ها و با استفاده از ورق های رنگی تولید می شوند. سایز تقریبی ورق‌ های شادولاین را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • قبل از عملیات رول فرمینگ و خم کاری، دارای عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر می باشد و پس از عملیات رول فرمینگ و خم کاری دارای عرض ۹۰ و ۱۱۵ سانتی متر می باشد.

نکته حائز اهمیت در این قسمت، توجه به عرض مفید این نوع ورق هاست؛ زیرا هنگام نصب و استفاده از ورق های شادولاین به دلیل همپوشانی لبه ورق ها، عرض مفید ورق، کمتر از عرض اصلی آن ها می باشد. در این حالت، عرض مفید به ترتیب حدود ۸۰ و ۱۰۲ سانتی متر است. به طور مثال، در ابعاد ورق شیروانی شادولاین حتما باید به عرض مفید آن توجه شود نه عرض آن بعد از خمکاری.

  • ورق شادولاین دارای ضخامت ۰.۳ تا ۰.۷ میلی متر است.
  • وزن ورق شادولاین، بسته به جنس سطح رویین، متراژ طولی و ضخامت، متفاوت می باشد و نمی توان وزن ثابتی برای آن در نظر گرفت.
  • طول ورق‌ های‌ شادولاین بر اساس سفارش مشتری، اندازه گیری شده و برش می خورد.

روش تولید ورق شادولاین

روش تولید ورق شادولاین، همان روش تولید ورق رنگی است که در انتهای فرآیند، ورق را موجدار کرده و به فرم های مورد نظر تبدیل می کنند. در همین راستا روش تولید این نوع ورق را می توان به این ترتیب بیان کرد:

ابتدا ورق گالوانیزه آماده می شود. ماده اولیه برای تولید ورق گالوانیزه نیز ورق سیاه است که معمولا طی فرآیند غوطه وری، روی اندود شده و به ورق گالوانیزه تبدیل می شود. سپس ورقِ گالوانیزه شده وارد بخش آماده سازی ورق به منظور رنگ آمیزی می شود. در این مرحله، ابتدا یک محلول چربی زدا به سطح رویی و زیرین ورق پاشیده می شود.سپس غلتک های مخصوص، دو طرف ورق را برس می زنند. این مراحل یک بار دیگر تکرار شده و سپس ورق، شست و شو و خشک می شود. در مرحله بعد، ورق برای اعمال رنگ وارد قسمت پوشش دهی رنگی می شود. مراحل تولید ورق رنگی را می توانید به تفصیل در مقاله زیر مطالعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی چیست

در نهایت، ورق گالوانیزه رنگی وارد دستگاه رول فرمینگ شده و به شکل های مختلف موجدار می شود. رول فرمینگ، یکی از روش های شکل دهی به ورق های فولادی است که برای ساخت انواع ورق های فردم دهی شده استفاده می شود. رول فرمینگ در مقاله زیر به طور کامل معرفی شده است.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: رول فرمینگ؛ از انواع تا فرآیند آن

معرفی رول فرمینگ

عوامل موثر بر قیمت ورق شادولاین

عوامل مختلفی بر قیمت ورق شادولاین تاثیرگذارند؛ از ابعاد ورق گرفته تا ویژگی های ظاهری و مکانیکی آن و همچنین عوامل بیرونی، مانند میزان عرضه و تقاضا و نوسانات بازار. اما به طور کلی، قیمت ورق شادولاین رنگی را می توان با عوامل زیر مشخص کرد:

  • قیمت ورق رنگی گالوانیزه
  • فرم دهی ورق به صورت  فابریک یا کارگاهی
  • نوع فرم دهی ورق (شبیه به ذوزنقه یا سینوسی)
  • نوع رنگ ورق و کیفیت آن
  • برند تولیدکننده ورق شادولاین
  • نرخ ارز و مواد اولیه تولید ورق

همانطور که گفتیم، قیمت ورق شادولاین علاوه بر عوامل فوق با توجه به نوسانات بازار نیز مدام در حال تغییر است؛ به همین دلیل توصیه می کنیم برای مشاوره خرید و دریافت قیمت روز ورق شادولاین به وب سایت آهن ملل مراجعه کنید و یا با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

مشاهده قیمت و خرید ورق شادولاین

آهن ملل؛ فروش انواع ورق به صورت آنلاین و حضوری

آخرین قیمت ورق در بازار

جمع بندی

ورق شادولاین، یکی از متداول ترین انواع ورق فولادی گالوانیزه محسوب می شود که به صورت رنگی و موجدار در طرح هایی شبیه به ذوزنقه و سینوسی، به صورت سفارشی و فابریک به بازار عرضه می شود. عرض ورق، قبل از عملیات خمکاری در دو نوع ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر می باشد و بعد از خمکاری ورق به ۹۰ و ۱۱۵ سانتی متر تبدیل می گردد. ضخامت ورق شادولاین نیز بین ۰.۳ تا ۰.۷ میلی متر متغیر است.

سوالات متداول

مشخصات ورق شادولاین کدامند؟

ویژگی ها و مشخصات ورق شادولاین را به طور کلی در سه نکته می توان شرح داد: ۱-روی اندود بودن ۲-موجدار بودن ۳- رنگی بودن

عرض و ضخامت ورق شادولاین چقدر است؟

عرض این ورق قبل از عملیات خم کاری ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر است و پس از خم کاری، ۹۰ و ۱۱۵ سانتی متر می شود. ضخامت آن نیز از ۰.۳ تا ۰.۷ میلی متر متغیر است.

رایج ترین کاربرد ورق شادولاین چیست؟

۱.استفاده برای سقف های شیروانی ۲.استفاده به عنوان سایه بان ۳.استفاده برای سقف کاذب یا دیوار ۴.استفاده برای پارتیشن بندی و …

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.