ورق فرم دهی شده و انواع آن

ورق های فلزی با روش های متفاوتی تولید و در انواع اشکال و مصارف متفاوتی به کار برده می شوند. یکی از مصارف ورق های فولادی تولید آن ها در اشکال متنوع می باشد. ورق‌ های موج دار معمولا از جنس گالوانیزه و ورق های فرم دهی شده در صنعت و ساختمان سازی کاربرد دارد.

فرم دهی ورق فولادی، روش های متنوعی دارد و در اشکالی مانند سینوسی، ذوزنقه ای، طرح سفال، شادولاین و غیره در دسترس می باشد. شکل دهی ورق، با توجه به کاربردهای آن صورت می گیرد. هر ورق خصوصات مکانیکی و ظاهری متفاوت خود را دارد. در این مقاله ما قصد داریم شما را با فرم دهی ورق آشنا کنیم. با آهن ملل همراه شوید.

ورق فرم دهی شده چیست؟

ورق های موج دار آهنی مستعد خوردگی هستند و در مدت کوتاهی منسوخ می شوند، به همین دلیل است که امروزه ورق های موجدار گالوانیزه بسیار محبوب و رایج شده اند. اکثر ورق های گالوانیزه قابل رنگ آمیزی هستند؛ رنگ نه تنها جلوه زیباتری می بخشد، بلکه مقاومت در برابر خوردگی و آسیب های فیزیکی را نیز افزایش می دهد.

مصرف کنندگان تمایل به رنگ آمیزی این ورق ها دارند تا جلوه بهتری به شیروانی یا خانه های خود ببخشند. این ورق ها دارای رنگ آمیزی کوره ای الکترواستاتیک حرفه ای اند و در رنگ های بسیار متنوعی عرضه می شوند.

ورق‌ های فولادی در صنعت و حتی زندگی روزمره‌ ما کاربردهای فراوانی دارند. برای آشنایی با انواع ورق‌ های فولادی را بشناسید، می‌ توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

«انواع ورق فولادی»

ویژگی های ورق فرم دهی شده

ورق های فرم دهی شده از یک پوشش خاص از طریق فرآیند گالوانیزایسیون تولید می شود. این روکش ورق را در برابر زنگ زدگی و فرسایش مقاوم می سازد و از آن محافظت می کند. ورق ها به دلیل پوشش گالوانیزه، عمر بیشتری نسبت به ورق های موجود در بازار دارند و به همین دلیل صرفه اقتصادی دارند.

این نوع ورق دارای استحکام و مقاومت خوبی است و به همین دلیل از این ورق در صنایع مختلف استفاده می کنند. نصب ورق فرم دهی شده بسیار راحت و آسان و قابل دسترس است. تنوع در طرح و رنگ ورق فرم دهی شده باعث می شود بتوان در نقاط متفاوت ساختمان استفاده کرد.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت ورق کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می کند.

انواع ورق فرم دهی شده

ورق های فرم دهی شده کاربرد گسترده ای دارد. در ساخت سوله ها و ویلاها و لوازم خانگی و صنایع الکترنیکی، ساختمان سازی و خودرو سازی کاربرد دارد. این ورق ها در ساختن سقف های شیروانی مناسب است. ورق های فولادی انواع مختلفی دارد که می توان به انواع زیر اشاره کرد.

  • طرح سینوسی
  • طرح سفال
  • طرح شادولاین
  • طرح ذوزنقه

این ورق ها دارای ابعاد و ضخامت متفاوتی هستند. شکل ظاهری ورق ها و استحکام آن ها متفاوت است.

جهت اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه می توانید به سایت آهن ملل مراجعه نمایید.

ورق طرح سینوسی: به ورق هایی که به شکل نمودار سینوس هستند، ورق های سینوسی می گویند. این گونه از ورق ها در ابعاد و رنگ های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شوند و گزینه مناسبی برای سقف های شیروانی در مناطقی که بارندگی زیاد است، می باشند.

ورق‌ های سینوسی از رایج‌ ترین و ابتدایی‌ ترین ورق‌ های گالوانیزه هستند و به دلیل طراحی کمانی مواج ورق‌ ها، نام سینوسی را به خود گرفته‌ اند. از این ورق ها برای جمع آوری آب برف و باران استفاده می شوkد. بعدها که استفاده از دستگاه های برش ورق موجدار رایج شد، امکان تولید و عرضه ورق های موجدار گالوانیزه در رنگ ها و عرض های مختلف ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر و طول آن ها طبق سفارش مشتری می باشد.

ورق طرح سفال: ورق طرح سفال در طرح های متنوعی در بازار موجود می باشد.

  • وق طرح سفال پالرمو
  • ورق طرح سفال ژنوا
  • ورق طرح سفال پرچین

این ورق ها وزن سبکی داشته و گزینه مناسبی برای مناطق زلزله خیز می باشند زیرا به سبک شدن سازه کمک می کنند. از دیگر کاربردهای ورق طرح سفال، ساخت سقف ساختمان های ویلایی، آلاچیق ها، سردر ساختمان ها و غیره هستند.

این ورق ها در ضخامت ها و ابعاد گوناگونی تولید و در بازار عرضه می شود. مهم ترین ویژگی های ورق طرح سفال مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی است.

ورق های طرح ذوزنقه: ورق های ذوزنقه ای از ورق های سینوسی تولید می شوند؛ با این تفاوت که به شکل ذوزنقه فرم داده می شوند. ورق‌ های ذوزنقه‌ ای از ورق‌ های فولادی با روکش روی، ورق‌ های آلوزینک، ورق‌ های پوشش‌ داده شده یا ورق‌ های آلومینیومی روکش شده تولید می‌ شوند

ورق ذوزنقه ای، محصولاتی هستند که به دلیل تطبیق پذیری، کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان پیدا می کنند و به عنوان پوشش سقف و نما برای کوچک ترین ساختمان ها (گاراژ، سایبان) و برای ساختمان های تولیدی بزرگ یا ساختمان های تجاری مناسب هستند.

ورق شادولاین: از ورق های شادولاین برای ساندویچ پنل ها و ساخت سقف های شیروانی استفاده می شود که به صورت موج تولید شده و ظاهر زیباتری دارد.

فرآیندهای فرم دهی ورق

روش های متنوعی برای شکل و فرم دادن فرق ها وجود دارد که می توان به ورش های زیر اشاره نمود.

  • هیدرولیکی پنلی
  • هیدرولیکی با فشار زیاد
  • هیدرولیکی با فشار کم
  • هیدرولیکی بالشی
انواع ورق فرم دهی شده
انواع ورق فرم دهی شده

نکات خرید ورق فرم دهی شده

برای خرید ورق فرم دهی لازم است به نکات زیر توجه نمایید.

  • نوع
  • کاربرد
  • اندازه ورق
  • استحکام و طول عمر
  • ضخامت
  • وزن ورق
  • قیمت

سخن آخر

ورق های گالوانیزه را می توان با استفاده از روش های مختلف مانند هیدرولیکی پنلی، هیدرولیکی با فشار زیاد، هیدرولیکی با فشار کم و هیدرولیکی بالشی به اشکال متفاوتی ایجاد کرد.

انواع مختلف ورق شکل دهی شده شامل ورق های سینوسی، ذوزنقه ای، طرح سفال و شادولاین می باشند. عمده استفاده و کاربرد آن ها در ساخت سقف ساختمان ها برای مناطقی با آب و هوای برف و بارانی است. همچنین به دلیل پوشش گالوانیزه و رنگ آمیزی این ورق ها از مقاومت بالایی در برابر رطوبت، تابش نور خورشید، باد و طوفان و دیگر شرایط نامناسب محیطی دارند، به همین خاطر کاربرد گسترده ای دارند.

سوالات متداول ورق فرم دهی شده

فرآیندهای فرم دهی ورق کدامند؟

فرآیندهای فرم دهی ورق شامل هیدرولیکی پنلی، هیدرولیکی با فشار زیاد، هیدرولیکی با فشار کم و هیدرولیکی بالشی هستند.

انواع ورق فرم دهی شده کدامند؟

انواع ورق فرم دهی شده شامل ورق طرح سینوسی، طرح سفال، طرح ذوزنقه و طرح شادولاین می باشد.

ورق فرم دهی شده چیست؟

ورق های گالوانیزه رنگ شده ایی هستن که با روش های مختل به اشکال گوناگونی فرم داده می شوند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.