ورق رنگی فولادی چیست؟ انواع ورق رنگی + روش تولید

انواع ورق های رنگی کدامند؟ ورق های رنگی برای چه مصارفی استفاده می شوند؟ ورق رنگی، ورق گالوانیزه ای است که با لایه ای از رنگ های مخصوص پوشانده شده است. ورق های رنگی بین انواع ورق آهن (ورق فولادی)، زیبایی بیشتری داشته و همچنین مقاومت بالاتری در برابر خوردگی دارند. انواع ورق رنگی در طرح و رنگ های متنوع تولید و عرضه می شود. پرکاربردترین ضخامت آن نیز ۰.۵ میلی متر و عرض ۱.۲۵ متر می باشد. بیشترین کاربرد این ورق در پوشش سقف، شیروانی، ساخت سوله و ویلا است. همچنین از آن در صنعت حمل و نقل، لوازم خانگی و … استفاده می شود. اگر می خواهید با ورق رنگی به صورت کامل و جامع آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله به توضیح کامل درباره ورق های رنگی، مراحل تولید ورق رنگی و انواع و کاربردهای آن در صنایع مختلف و همچنین روش تعیین قیمت آن می پردازیم.

نسخه صوتی مقاله ورق رنگی چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول ورق رنگی
۲ نوع ورق ورق فولادی
۳ ورق پایه در تولید ورق رنگی ورق فولادی گالوانیزه
۴ انواع بر اساس حالت عرضه رول – شیت ساده – شیت فرم دار
۵ انواع بر اساس فرم ورق ذوزنقه ای – شادولاین – دامپا – کرکره ای – طرح سفال
۶ ابعاد ضخامت استاندارد: ۰.۲ تا ۱.۵ میلی متر
عرض استاندارد: ۰.۶ تا ۱.۵ متر

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی، ورقی فلزی از جنس گالوانیزه است که سطح آن با لایه ای از رنگ مخصوص پوشانده شده است. این پوشش رنگی، علاوه بر افزایش زیبایی ورق، باعث محافظت و افزایش مقاومت ورق در برابر خوردگی و عوامل محیطی می شود. در واقع تولید ورق رنگی، عمر مفید ورق گالوانیزه را حداقل ۱.۵ برابر بهبود می بخشد.

ورق رنگی گالوانیزه در بیشتر صنایع کاربرد دارد و در انواع رنگ ها و فرم های مختلف (بسته به نوع نیاز مشتری) ساخته می شود. اما می توان گفت بیشترین استفاده ورق های رنگی، برای ساخت انواع شیروانی است. علاوه بر ورق آهنی رنگی، ورق های آهنی دیگر نیز تولید می شوند که کاربرد فراوانی در تمامی صنایع، از جمله صنعت ساخت و ساز دارند. برای آشنایی با تمامی انواع ورق های آهنی و کاربرد آن ها می توانید مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: انواع ورق فولادی و کاربرد آن ها

انواع ورق آهن

انواع ورق رنگی در بازار

انواع ورق گالوانیزه رنگی را می توان از جنبه های مختلف بررسی و دسته بندی کرد؛ اما مهم ترین دسته بندی این ورق از نظر حالت عرضه آن در بازار است. به این معنی که ورق فلزی رنگی عرضه شده در بازار در سه حالت رول، شیت ساده و شیت فرمینگ وجود دارد. این دسته بندی را در ادامه بیشتر بررسی می کنیم.

انواع ورق رنگی

انواع ورق رنگی بر اساس عرضه در بازار

۱- ورق رنگی رول: ورق های رنگی گالوانیزه به صورت رول از خط تولید خارج می شوند و در بازار نیز بسیاری از خریداران آن را به صورت رول کامل تهیه می کنند.

۲- ورق رنگی شیت ساده: زمانی که ورق رول در اندازه های مورد نظر برش بخورد، به آن ورق شیت یا برش خورده می گویند. اگر فرم خاصی به ورق رنگیِ شیت ندهند، به عنوان ورق رنگی شیت ساده به فروش می رسد. در این حالت به آن ورق گالوانیزه رنگی ساده یا ورق گالوانیزه رنگی صاف نیز می گویند.

۳- ورق رنگی شیت فرمینگ: سومین حالت از انواع ورق رنگی که بیشترین عرضه و تقاضا را نسبت به دو نوع دیگر دارد، مربوط به ورق رنگی شیت است که به آن فرم داده اند. به این نوع ورق، ورق گالوانیزه رنگی موج دار یا ورق رنگی فرمینگ می گویند. منظور از فرمینگ یا فرم دهی ورق، تغییر سطح ورق به شکل و طرح مختلف و موجدار کردن آن است. انواع ورق رنگی کرکره، طرح سفال، شادولاین، دامپا و … از نوع ورق رنگی فرمینگ هستند.

به دلیل اهمیت و کاربرد فراوان انواع ورق رنگی فرمینگ، در ادامه آن را بیشتر بررسی می کنیم.

انواع فرم در ورق رنگی (ورق گالوانیزه رنگی طرح دار)

ورق موجدار گالوانیزه رنگی به صورت شیت (برگی) عرضه می شود و طرح های متفاوتی دارد که در ادامه با انواع آن آشنا می شویم.

ورق رنگی طرح شادولاین: یکی از پُرطرفدارترین و پُرکاربردترین انواع ورق فولادی رنگی، ورق رنگی طرح شادولاین است. فرم ورق در این محصول، شبیه به طرح های ذوزنقه و سینوسی است و علاوه بر وزن سبک و قیمت مناسب، زیبایی فوق العاده ای نیز دارد. ورق رنگی طرح شادولاین یکی از پُرفروش ترین و بهترین ورق های رنگی موجود در بازار است و برای ساخت ساندویچ پنل و ساخت انواع سقف، بیشترین کاربرد را دارد.

ورق‌ رنگی طرح سفال پالرمو: ورق های رنگی طرح سفال مقاومت خوبی در برابر ضربه و نور دارند و نصب آن ها سریع و راحت است. دلیل نام گذاری این ورق، شهری در ایتالیا است که سقف خانه های آن منطقه با این فرم ورق ساخته شده است؛ شهر پالرمو. ضخامت پوشش‌ های گالوانیزه در این محصول بین ۲۰ الی ۲۵ می ‌باشد و به همین دلیل، مقاومت خوبی دارد.

ورق‌ رنگی طرح ذوزنقه ‌ای: ورق رنگی ذوزنقه، بیشتر برای سقف های شیروانی و دیوارهای سوله استفاده می شود. ورق رنگی فرم ذوزنقه بسیار سبک و مقرون به صرفه است. همچنین، مقاومت بالا و قابلیت نصب سریع و آسان دارد.

ورق‌ رنگی کرکره ‌ای یا ورق شیروانی: ورق کرکره ای، در ساخت و ساز سقف های شیروانی، بسیار استفاده می شود. این محصول، قدیمی ترین و بهترین ورق گالوانیزه رنگی است که به عنوان ورق شیروانی رنگی وارد بازار شد. ورق‌ رنگی با فرم کرکره را می ‌توان برای پوشش سقف شیبدار و دیوارهای سوله، نمای ساختمان و ساختن سقف‌های شیروانی استفاده کرد.

ورق رنگی دامپا: از انواع ورق شیروانی فلزی، ورق دامپا است که به آن «لمبه» نیز می گویند. این ورق، فرمینگ زیبایی دارد و عمدتا برای سقف شیروانی استفاده می شود. طرح این نوع ورق رنگی از لمبه های چوبی و سنتی الهام گرفته شده است و به همان اندازه زیبا و البته سبک تر و مقاوم تر می باشد.


ابعاد ورق گالوانیزه رنگی در ایران

ورق های رنگی در ضخامت و ابعاد مختلف قابل تولیدند؛ اما بیشترین تولید و موجودی این ورق در بازار با ضخامت ۰.۵ میلی متر و عرض ۱.۲۵ متر می باشد. جزئیات بیشتر در مورد ابعاد و اندازه ورق گالوانیزه رنگی شامل دو پارامتر عرض و ضخامت ورق گالوانیزه رنگی موجود در بازار را در ادامه مشاهده می کنید. این ابعاد، متعلق به سه تولیدکننده ورق گالوانیزه رنگی است که بیشترین عرضه را در بازار دارند.

کارخانه تولیدکنندهضخامت ورق رنگیعرض ورق رنگی
ضخامت قابل تولیدضخامت موجود در بازارعرض قابل تولیدعرض موجود در بازار
فولاد مبارکه اصفهان۰.۲۵ تا ۱.۵ میلی متر۰.۵۰.۷۵ تا ۱.۵ متر۱.۲۵ متر
صنایع هفت الماس۰.۳ ال ۱.۲۵۰.۴۸ و ۰.۵۰.۷ تا ۱.۲۵ متر۱.۲۵ متر
گروه صنعتی فولاد بهمن۰.۲ تا ۰.۷۰.۵۰.۶ تا ۱.۲۵ متر۱.۲۵ متر

انواع رنگ بندی در ورق رنگی

این محصول، تنوع رنگی بالایی دارد که شامل انواع رنگ های گرم و سرد است. نکته ای که باید توجه کنید این است که انواع رنگ در این نوع ورق بر اساس کد استاندارد و جهانی به نام «رال رنگ» مشخص شده است. کد رال رنگ برای تعریف رنگ های مختلف، از جمله رنگ های پوششی در جهان استفاده می شود.

نکته مهمه: لازم است بدانید در ورق های رنگی، یک طرف ورق، رنگ آمیزی شده و طرف دیگر فقط با ضدزنگ پوشیده می شود و همیشه به رنگ طوسی است.

پرکاربردترین انواع ورق رنگی موجود در بازار ایران را که به دلیل استفاده در سقف شیروانی به انواع رنگ ورق شیروانی شناخته می شود، می توان با تفکیک رنگ و به صورت زیر مشخص کرد:

کد ورق های رنگی پرکاربرد

  • قرمز (کد ۳۰۰۰)
  • قهوه ای (کد ۸۰۰۴)
  • سفید (کد ۹۰۱۶)
  • نارنجی (کد ۲۰۰۴)
  • آبی (کد ۵۰۱۵)
  • زرد (کد ۱۰۲۸)
  • سبز (کد ۶۰۲۹)
  • مشکی (کد ۹۰۰۵)
پرکاربردترین رنگ بندی ورق رنگی

مزایای ورق رنگی چیست؟

استفاده از این محصول به این دلیل که لایه ای از رنگ مخصوص ورق گالوانیزه روی سطح آن قرار گرفته و در شرایط مختلف محیطی مقاوم است، مزایای زیادی دارد. برخی مزایای استفاده از ورق رنگی به شرح زیر است:

  • عدم تغییر رنگ ورق در شرایط آب و هوایی مختلف
  • مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت
  • یکپارچگی ورق و عمر مفید محصول
  • نصب سریع و آسان ورق رنگی
  • زیبایی و قیمت مناسب محصول
  • وزن سبک ورق و ایمنی بالا در مقابل زلزله
  • مقاومت و استحکام بالا
  • قابلیت پرس کاری و شکل پذیری بالا
  • مقاوم در برابر خش خوردگی

کاربرد ورق رنگی در صنایع مختلف

ورق رنگی در صنایع مختلف و برای ساخت انواع و اقسام وسایل استفاده‌ می شود. در ادامه کاربرد ورق گالوانیزه رنگی را به صورت مختصر بیان می کنیم.

کاربرد ورق رنگی در صنایع مختلف
  • در صنعت خودروسازی به عنوان ماده اولیه
  • در صنعت حمل و نقل برای ساخت کانتینر، سردخانه ها، کاروان های ثابت و متحرک و …
  • در ساخت صنایع فلزی مانند تولید بدنه رایانه، ساخت کابینت، تابلوهای برق، سیستم های تهویه و …
  • برای تولید لوازم خانگی مانند بدنه لباس شویی، ظرف شویی، یخچال، اجاق گاز و …
  • به عنوان ورق رنگی نما ساختمان، برای نمای داخلی و خارجی سوله ها، سقف و بدنه انبار و گارگاه ها، سقف کاذب و … .

قیمت ورق رنگی چگونه محاسبه می شود؟

عوامل مختلفی بر قیمت ورق رنگی تاثیرگذارند. مهم ترین آن ها شامل برند ورق، ابعاد ورق، نورع رنگ، ساده یا فرم دار بودن ورق و در نهایت، تناژ درخواستی است. سایر عوامل تاثرگذار بر قیمت ورق گالوانیزه رنگی، عبارتند از: قیمت ورق پایه، نوسان ارز و نوسانات بازار جهانی. تاثیر این عوامل را در ادامه بیشتر بررسی می کنیم. در عین حال می توانید برای مشاهده قیمت روز ورق رنگی ایرانی در رنگ های مختلف، صفحه قیمت ورق رنگی را مشاهده کنید.

مشاهده قیمت و خرید ورق گالوانیزه رنگی

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق رنگی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق رنگی
  • برند یا کارخانه تولیدکننده: برند تولیدکننده ورق رنگی، تعیین کننده کیفیت ورق و کیفیت رنگ آن است. همچنین ایرانی یا خارجی بودن آن نیز روی قیمت آن تاثیر گذار است.
  • نوع رنگ ورق: قیمت رنگ های مختلف ورق رنگی در برخی موارد متفاوت است. به طور مثال، ورق رنگی قهوه ای، قیمت بیشتری نسبت به ورق در چهار رنگ اصطلاحا پایه (قرمز، سفید، نارنجی و آبی) دارد.
  • ابعاد ورق رنگی: ابعاد تاثیرگذار بر قیمت ورق رنگی، ضخامت و عرض ورق می باشد. به این صورت که هر چه ضخامت و عرض ورق بیشتر باشد، متعاقبا قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • ساده یا فرم دار بودن ورق: قیمت ورق رنگی به دو صورت ساده (به صورت رول یا شیت) و فرم دار با یکدیگر فرق دارد. مسلما ورق رنگی ساده، قیمت پایین تری دارد. قیمت ورق شیروانی (ورق رنگی فرم دار) نیز با توجه به نوع فرمینگ (کرکره، شادولاین، طرح سفال و …) متفاوت خواهد بود.
  • تناژ درخواستی: تاثیر وزن ورق رنگی با قیمت آن کاملا واضح و مشخص است. در صورت سفارش در تناژ بالا، قیمت پایه اعلام شده پایین تر است.
  • قیمت مواد اولیه و قیمت ورق پایه: قیمت مواد اولیه تولید ورق رنگی به خصوصورق گالوانیزه که به عنوان ورق پایه در ساخت این محصول استفاده می شود، بر تعیین قیمت نهایی ورق رنگی تاثیرگذار است.
  • نوسانات بازار ارز و دلار و نوسان بازار جهانی، عامل دیگری است که قیمت ورق رنگی را دستخوش تغییر می کند.

اگر قصد خرید ورق رنگی را دارید، علاوه بر بررسی عوال موثر بر قیمت، باید روش استعلام قیمت ورق و همچنین نکات حین و بعد از خرید آن را بدانید که همه آن ها را در راهنمای خرید ورق رنگی گردآوری و بررسی کرده ایم.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: راهنمای خرید ورق رنگی

راهنمای خرید ورق رنگی

روش تولید ورق گالوانیزه رنگی

در تصویر زیر می توانید مراحل تولید ورق رنگی را مشاهده کنید. این مراحل را در ادامه با جزئیات بررسی می کنیم.

عکس مراحل تولید ورق گالوانیزه رنگی

خط تولید ورق رنگی، معمولا در امتداد خط گالوانیزه قرار دارد و به صورت پوشش دهی غلتکی طراحی و اجرا می شود. به این معنی که ورق های گالوانیزه به صورت کلاف (رول) وارد بخش آماده سازی ورق رنگی می شوند؛ سپس در چندین مرحله عملیات رنگ آمیزی و آماده سازی ورق انجام می شود. جزئیات مراحل تولید ورق رنگی را به صورت زیر می توان تشریح کرد:

۱- مراحل پیش از رنگ کردن ورق

  • ابتدا محلولِ چربی زدایی با دمای مناسب به سطح رویی و زیرین ورق پاشیده می شود. دلیل انجام این کار، حذف چربی و ناخالصی ها از سطح فلزات است.
  • سپس غلتک های مخصوص، سطح رویی و زیرین ورق را در دو مرحله برس می زنند. هدف از برس کاری، صاف و یکنواخت کردن سطح ورق است که رنگ آمیزی ورق گالونیزه را با کیفیت تر می کند.
  • بعد از آن، ورق با آب شست و شو شده و با دمش هوای گرم، کاملا خشک می شود.
  • در انتهای این مراحل و برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و افزایش چسبندگی رنگ به سطح ورق، ماده شیمایی روی دو سطح ورق اضافه می شود. سپس ورق در دمای مناسب خشک می گردد. با این کار، پوشش رنگ در زمان شکل دهیِ ورق، پوسته پوسته نمی شود.
  • در مرحله بعد، ورق برای اعمال رنگ وارد قسمت پوشش دهی می شود.

۲- مراحل رنگ کردن ورق (قسمت پوشش دهی)

قبل از انجام رنگ آمیزی، باید یک لایه پرایمر (رنگ اولیه) روی سطح ورق کشیده شود. پرایمر معمولا از جنس پلی استر و رنگ back coat است که به ترتیب روی دو سطح ورق کشیده می شود و سپس ورق وارد کوره می شود.

پس از پخت کامل و سردشدن ورق، رنگ نهایی روی سطح آن اعمال می شود و دوباره داخل کوره قرار می گیرد. محصول تولیدشده به این روش، مقاومت بالا در برابر خودرگی و شکل پذیری عالی دارد.

در آخرین مرحله از خط تولید ورق گالوانیزه رنگی، محصول از بخش کنترل کیفی عبور می کند و از آزمایشگاه کنترل کیفیت، تاییدیه دریافت می کند.

در نهایت برای جلوگیری از آسیب دیدن رنگ ورق، لایه ای از جنس پلی اتیلن روی ورق می چسبانند. سپس ورق، بسته بندی شده و آماده عرضه به بازار می گردد.

اجزای مختلف ورق رنگی را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

اجزای ورق گالوانیزه رنگی

استانداردهای جهانی برای تولید ورق رنگی

برای تولید ورق های رنگی از استانداردهای بین المللی استفاده می شود تا محصول نهایی از تمام جنبه ها پاسخگوی کیفیت و کاربرد مورد انتظار باشد. چند نمونه استاندارد ورق رنگی را که در کارخانه های کشور برای تولید این محصول استفاده می شود در ادامه مشاهده می کنید:

  • استاندارد JIS G3312 در زمینه مشخصات ورق رنگی
  • استاندارد DIN EN 10169 در زمینه پوشش رنگ محصولات مسطح فولادی
  • استاندارد JIS G 3321 در زمینه ترکیب شیمایی ورق رنگی

تولیدکنندگان ورق گالوانیزه رنگی در ایران

تولیدکنندگان ورق گالوانیزه رنگی در ایران

همانطور که اشاره کردیم، ورق های رنگی موجود در بازار در دو نوع ایرانی و خارجی عرضه می شوند. ورق های خارجی عمدتا چینی هستند. ورق های داخلی نیز در کارخانه های مختلف تولید می شوند که مهم ترین آن ها کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و کارخانه هفت الماس است. علاوه بر این دو کارخانه ورق گالوانیزه رنگی، کارخانه های دیگری نیز به تولید این نوع ورق می پردازند که در ادامه، مهم ترین آن ها را مشاهده می کنید.

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان: این شرکت، عظیم ترین واحد صنعتی کشور است که به تولید انواع ورق های فولادی، از جمله ورق رنگی می پردازد.
  • شرکت صنایع هفت الماس: هفت الماس از کارخانه های تولید انواع ورق نورد سرد می باشد که تولید ورق های رنگی را از ابتدای تأسیس در طرح تولید خود قرار داده است.
  • گروه صنعتی فولاد بهمن: این مجموعه با داشتن کامل ترین واحد فرم دهی، به تولید ورق رنگی در فرم های مختلف طرح سفال، کرکره و عرشه فولادی می پردازد.
  • شرکت کارخانجات نورد و لوله سمنان: این شرکت، علاوه بر تولید انواع قوطی و پروفیل، در زمینه تولید ورق رنگی در ضخامت های مختلف به صورت رول و ورق رنگی کرکره سینوسی نیز فعالیت دارد.
  • شرکت فولاد تاراز: شرکت فولاد تاراز چهارمحال و بختیاری، اولین تولیدکننده ورق های گالوانیزه با پوشش TOC رنگی می باشد. این نوع ورق رنگی، قیمت مناسب تری نسبت به دیگر ورق های رنگی دارد.

جمع بندی

ورق های رنگی، ورق های گالوانیزه ای هستند که لایه ای از رنگ های مخصوص بر سطح آن ها پوشانده می شود. این محصول به صورت رول، شیت ساده و شیت فرم دار در بازار عرضه می شود. متداول ترین انواع ورق رنگی فرم دار که بیشترین فروش را در بازار دارند، عبارتند از: ورق رنگی طرح شادولاین، ورق رنگی پالرمو، ورق رنگی طرح ذوزنقه ای، ورق رنگی کرکره ای و ورق سینوسی که بیشتر به عنوان ورق رنگی شیروانی شناخته می شود. بیشترین تنوع رنگ های ورق شیروانی نیز ۵ رنگ قرمز، آبی، سفید، قهوه ای و نارنجی است.

سوالات متداول

ورق گالوانیزه رنگی چیست؟

ورق رنگی، ورق فولادی از جنس گالوانیزه است که در کارخانه های مجهز به خط تولید ورق رنگی، با لایه ای از رنگ پوشانده می شوند.

متداول ترین انواع ورق رنگی کدامند؟

انواع ورق رنگی از نظر حالت عرضه به سه نوع ورق رول، ورق شیت ساده و ورق شیت طرح دار تقسیم می شوند. همچنین از نظر نوع طرح و فرم ورق نیز به انواع ورق رنگی طرح شادولاین، ورق رنگی پالرمو، ورق رنگی طرح ذوزنقه ای، ورق رنگی کرکره ای، ورق دامپا تقسیم می شوند.

مزایای استفاده از ورق رنگی چیست؟

نصب ورق گالوانیزه رنگی، سریع و آسان است؛ زیبایی و قیمت مناسبی دارد. همچنین، وزن سبک ورق و ایمنی بالا، عدم تغییر رنگ ورق، مقاومت بالا در برابر رطوبت و عمر مفید محصول از دیگر مزایای این نوع ورق است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.