راهنمای خرید ورق رنگی و عوامل تاثیرگذار در قیمت آن

ورق رنگی در دسته ورق های فلزی قرار می گیرد و یک نوع ورق گالوانیزه است. برای تولید ورق رنگی، ورق گالوانیزه را طی مراحلی رنگ آمیزی می کنند و به این ترتیب، ورق رنگی به وجود می آید. خرید انواع ورق رنگی بیشتر برای استفاده در ساختمان سازی و به ویژه سقف شیروانی انجام می شود. به همین دلیل، انتخاب بهترین ورق رنگی می تواند در طول عمر و دوام ساختمان و همچنین زیبایی آن، تاثیر به سزایی داشته باشد. علاوه بر صنعت ساخت و ساز، انتخاب بهترین کیفیت و قیمت ورق رنگی برای صنایع دیگر، مانند صنعت خودروسازی، تولید لوازم خانگی و صنایع فلزی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.  اما این که ورق رنگی در چه انواع و مشخصاتی عرضه می شود، تنوع انتخاب و تولیدکنندگان آن چگونه است و زمان خرید باید چه اطلاعاتی را آماده و اعلام کرد، موضوعاتی است که در راهنمای خرید ورق رنگی به طور کامل به آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ورق رنگی

نکات قبل از خرید ورق رنگی

مسلما قبل از خرید هر محصولی باید ابتدا اطلاعات کاملی در مورد آن کسب کنیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. خرید ورق رنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهم ترین اطلاعات مورد نیاز برای خرید ورق رنگی گالوانیزه، شناخت این ورق و انواع آن، مشخصات و ابعاد ورق، کارخانه های تولیدکننده و نحوه قیمت گذاری آن است که در ادامه، همه این موارد را بررسی می کنیم.

۱- ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی چیست

ورق رنگی، همان ورق گالوانیزه است که سطح آن رنگ آمیزی می شود. به این معنی که ورق فولادی گالوانیزه را برای افزایش زیبایی ظاهری و همچنین ایجاد لایه دوم محافظ روی ورق و در نتیجه، افزایش مقاومت و استحکام ورق، رنگ آمیزی می کنند. ورق های رنگی، بیشترین کاربرد را در صنعت ساخت و ساز و به خصوص سقف شیروانی ها دارند. به همین دلیل، به آن «ورق رنگی شیروانی» نیز می گویند. همچنین از این ورق در ساخت لوازم خانگی، صنعت حمل و نقل و صنایع فلزی نیز استفاده می شود. توصیه می کنیم اطلاعات تکمیلی و جزئیات بیشتر درمورد معرفی ورق رنگی را در مقاله زیر مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی ورق رنگی، کاربرد و انواع آن

ورق رنگی چیست

۲- انواع ورق رنگی چگونه عرضه می شود؟

ورق رنگی به دو صورت رول و شیت (برگی) عرضه می شود؛ اما نکته ای که باید به آن توجه کنید تنوع ورق رنگی در حالت شیت است. ورق رنگی شیت شده را می توان به دو صورت ساده و فرم دهی یا فرمینگ تهیه کرد. ورق های رنگی فرمینگ، بیشترین کاربرد و تقاضا را دارند. منظور از فرمینگ ورق، انواع ورق های رنگی با حالت های کرکره، ذوزنقه، دامپا، شادولاین، سفال و … است. (به دلیل اهمیت این نوع ورق رنگی در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.)

 دسته بندی انواع ورق رنگی بر اساس حالت عرضه را می توان به صورت زیر نمایش داد:

  • ورق رنگی رول
  • ورق رنگی شیت (در انواع ساده، کرکره، ذوزنقه، دامپا، شادولاین، سفال و …)

۳- ورق رنگی فرمینگ چیست؟

ورق رنگر فرم دار چیست

همانطور که گفتیم، بیشترین مصرف ورق رنگی به صورت فرمینگ (ورق های فرم داده شده) می باشد. ورق های فرمینگ در انواع کرکره ذوزنقه، دامپا، شادولاین و … وجود دارند. نکته ای که برای خرید ورق رنگی فرم دهی باید به آن توجه کنید این است که بعد از فرمینگ یا همان فرم دهی ورق، عرض ورق کمتر می شود. به طور مثال، ورق با عرض ۱.۲۵ متر بعد از عملیات فرم دهی و تبدیل به انواع کرکره، شادولاین، دامپا و … معمولا به عرض مفید ۹۰ تا ۸۰ سانتی متر تبدیل می شود.

ورق رنگی فرم دهی شده در فرم و طرح های متفاوتی وجود دارد که با توجه به کاربرد مورد نظر، نوع فرمینگ انتخابی متفاوت خواهد بود. هر ورق فرمینگ نیز با گام های متفاوت تولید می شود. توصیه می کنیم اطلاعات بیشتر در مورد ورق های فرمینگ را در مقاله زیر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ورق فرمینگ و انواع آن

ورق فرم دهی شده

۴- ورق رنگی در چه رنگ هایی تولید می شود؟

این محصول، تنوع رنگی بالایی دارد و حدود ۱۶ رنگ مختلف از آن، شامل رنگ های سفید، آبی، قرمز، نارنجی، زرد، خاکستری، سبز و … قابل تولید است. اما رنگ های پرتقاضا که بیشترین تولید و عرضه را در بازار دارند ۵ رنگ زیر می باشد:

  • قرمز
  • قهوه ای
  • سفید
  • نارنجی
  • آبی
ورق رنگی در چه رنگ هایی تولید می شود

نکته ۱: رنگ های استفاده شده برای ورق های رنگی، همگی با کد استاندارد جهانی به نام «کد رال رنگ» شناسایی می شوند. به طور مثال، رنگ سبز پرکاربرد در بازار با کد ۶۰۲۹ و رنگ قهوه ای با کد ۸۰۰۴ مشخص می شود.

نکته ۲: در ورق های رنگی، یک طرف ورق رنگ آمیزی می شود. طرف دیگر ورق با ضد زنگ (که طوسی رنگ است) پوشیده می شود.

۵- تولیدکنندگان ورق رنگی در ایران کدامند؟

بیشترین ورق رنگی تولیدشده در کشور، توسط دو کارخانه فولاد مبارکه اصفهان و هفت الماس عرضه می شود. دیگر کارخانه های تولیدکننده این محصول در ایران، گروه صنعتی فولاد بهمن، شرکت فولاد تاراز و کارخانه نورد و لوله سمنان می باشد که تولید و عرضه کمتری در بازار دارند. علاوه بر ورق های رنگی تولید داخل، ورق های رنگی خارجی که عمدتا از کشور چین وارد می شوند نیز در بازار موجود می باشد. کارخانه های تولیدکننده ورق رنگی در ایران را در ادامه مشاهده می کنید.

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  • شرکت صنایع هفت الماس
  • گروه صنعتی فولاد بهمن
  • شرکت کارخانجات نورد و لوله سمنان
  • شرکت فولاد تاراز

۶- ضخامت و ابعاد ورق رنگی را بدانید

ورق های رنگی در ضخامت و ابعاد مختلف قابل تولید هستند. این ورق در کارخانه های مختلف از ضخامت ۰.۲ تا ۱.۵ میلی متر و همچنین عرض ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی متر قابل تولید است؛ اما آنچه عرضه و تقاضای بیشتری در بازار دارد، ابعاد زیر هست:

  • پرکاربردترین ضخامت ورق رنگی: ۰.۵ میلی متر
  • پرکاربردترین عرض ورق رنگی: ۱.۲۵ متر
ضخامت و ابعاد ورق رنگی

نکته: اگر قصد خرید ورق گالوانیزه رنگی ساده و سپس تبدیل آن به ورق فرمینگ را دارید، باید بدانید بین ضخامت های مختلف ورق رنگی، ضخامت ۰.۴ تا ۰.۷  و مخصوصا ضخامت ۰.۵ میلی متر برای انجام فرمینگ مناسب است.

۷- کاربرد ورق رنگی چیست؟

قبل از اقدام به خرید، ابتدا باید نیاز خود را مشخص کرده و سپس ورق رنگی را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. به طور مثال: برای استفاده از ورق در مناطق مرطوب، ورق رنگیِ گالوانیزه بیشترین کاربرد را دارد. با اینکه ورق گالوانیزه بدون رنگ نیز در برابر خوردگی مقاوم است، اما مسلما ورق گالوانیزه ای که به دلیل رنگ آمیزی، دارای لایه محافظ دوم است، مقاومت بیشتری در برابر رطوبت و خوردگی خواهد داشت. به همین دلیل، ورق رنگی بهترین گزینه برای مناطق مرطوب و به خصوص جهت خرید ورق رنگی شیروانی می باشد.

انواع کاربرد ورق رنگی را می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • صنعت ساخت و ساز: هدف اصلی از خرید ورق گالوانیزه رنگی، استفاده از آن در ساخت و ساز و به ویژه استفاده به عنوان پوشش خارجی سقف، دیوار، درب و پنجره و همچنین محوطه سازی است.
  • لوازم خانگی: تولید یخچال، ماشین لباس شویی، آبگرمکن و …
  • صنعت حمل و نقل: ساخت کانتینر، کاروان های ثابت و متحرک و …
  • صنایع فلزی: ساخت کابینت، تجهیزات اداری، پارتیشن و …

نکته: در صورتی که برای کاربرد مورد نظرتان قصد خرید ورق گالوانیزه بدون رنگ را دارید، توصیه می کنیم حتما راهنمای خرید ورق گالوانیزه را مطالعه بفرمایید.

همچنین اگر از جمله خریداران انواع ورق فلزی هستید یا در این صنعت فعالیت دارید، حتما راهنمای خرید انواع ورق را مطالعه کنید. در این راهنما تمامی نکات قبل، حین و بعد از خرید مربوط به تمامی ورق های فولادی را دسته بندی و معرفی کرده ایم.

۸- قیمت ورق گالوانیزه رنگی چگونه محاسبه می شود؟

عوامل تاثیرگذار در قیمت ورق رنگی

مهم ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت ورق رنگی شامل موارد زیر می شوند. دانستن این عوامل کمک می کند زمان خرید ورق رنگی، دلیل تفاوت قیمت ورق های مختلف را بدانید و بتوانید بهترین قیمت را انتخاب کنید.

  1. برند ورق رنگی: کیفیت ورق رنگی تولیدی کارخانه های مختلف و همچنین کیفیت رنگ آن ها با یکدیگر متفاوت است. به طور مثال: قیمت ورق گالوانیزه رنگی چینی معمولا کمتر از ورق رنگی ایرانی است و یا قیمت ورق شیروانی رنگی اصفهان که در کارخانه فولاد مبارکه تولید می شود به دلیل کیفیت بالاتر، معمولا بیشتر از سایر کارخانه های داخلی است.
  2. نوع رنگ ورق: برخی رنگ های این محصول، قیمت بیشتری نسبت به رنگ های دیگر دارند. به طور مثال: ورق رنگی قهوه ای، قیمت بیشتری نسبت به چهار رنگ قرمز، سفید، نارنجی و آبی دارد.
  3. ساده یا فرم دار بودن ورق: ورق رنگی را می توانید به صورت ساده تهیه کنید که هم رول و هم شیت شده آن موجود است و یا برگه های فرم دهی شده آن را بخرید. در این صورت با توجه به نوع فرم انتخابی، قیمت ورق رنگی طرح سفال یا قیمت ورق رنگی کرکره ای متفاوت می باشد.
  4. تناژ درخواستی: هر چه مقدار سفارش بیشتر باشد، قیمت پایه اعلام شده پایین تر خواهد بود.

همچنین علاوه بر موارد فوق، دیگر عواملی که بر قیمت ورق رنگی تاثیر می گذارد به صورت زیر است:

  • قیمت مواد اولیه و قیمت ورق گالوانیزه (ورق پایه تولید ورق رنگی)
  • نوسانان بازار ارز و دلار

در صورتی که می خواهید قیمت ورق رنگی را با ابعاد مختلف و تولید کارخانه های مختلف مشاهده کنید، وارد لینک زیر شوید. در این صفحه می توانید قیمت ورق رنگی هفت الماس و همچنین قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه را مشاهده بفرمایید.

مشاهده قیمت و خرید ورق رنگی فولاد مبارکه و هفت الماس

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق رنگی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت ورق رنگی امروز

روش استعلام قیمت ورق رنگی

بعد از این که با ورق رنگی و اطلاعات مربوط به آن به طور کامل آشنا شدید، می توانید برای دریافت قیمت ورق رنگی اقدام کنید. در این حالت می توانید خریدی حرفه ای و بدون ریسک را تجربه نمایید.

مواردی که زمان استعلام قیمت باید به فروشنده اعلام کنید شامل موارد زیر می شود:

  • اعلام کارخانه تولیدکننده یا برند ورق
  • رنگ مورد نیاز
  • عرض ورق
  • تعیین ساده بودن یا نوع فرم ورق
  • تعداد رول، تعداد شیت یا تناژ درخواستی

نکات تکمیلی در خرید ورق رنگی

در ادامه، نکات و سوالاتی را بررسی می کنیم که ممکن است زمان خرید ورق رنگی یا بعد از آن برایتان پیش بیاید:

  • سوالی که معمولا برای خریداران به وجود می آید، قیمت هر مترمربع ورق گالوانیزه رنگی است. در پاسخ باید گفت قیمت هر متر مربع ورق رنگی با توجه به ضخامت ورق، برند تولیدکننده، ساده یا فرمینگ بودن و رنگ درخواستی تعیین می شود. با اعلام کامل این مشخصات به فروشنده، می توانید قیمت ورق مورد نظرتان را با واحد مترمربع یا واحد کیلوگرم دریافت کنید.
  • از آنجایی که ورق ها معمولا در محیط های بیرونی استفاده می شوند، امکان زنگ زدگی و خوردگی در آن ها زیاد است. به همین دلیل، حتما سلامت بار و کیفیت آن را بعد از تحویل بررسی نمایید.

سخن آخر

در صورتی که قصد خرید ورق رنگی را برای کاربردهای مختلف دارید، راهنمای خرید ورق رنگی و نکات مهم مربوط به این ورق را در اختیارتان قرار دادیم که بهترین کمک برای اطمینان از قیمت و کیفیت ورق خواهد بود.

سوالات متداول

ابعاد پرکاربرد ورق رنگی در بازار چگونه است؟

برای خرید ورق رنگی لازم است بدانید، پرکابردترین ضخامت ورق رنگی ۰.۵ میلی متر و پرکاربردترین عرض این ورق در بازار ۱.۲۵ متر است.

ورق رنگی در چه رنگ هایی عرضه می شود؟

رنگ های ورق رنگی که بیشترین عرضه و تقاضا را دارند ۵ رنگ قرمز، قهوه ای، سفید، نارنجی و آبی هستند.

برای استعلام قیمت ورق رنگی باید چه اطلاعاتی به فروشنده بدهیم؟

زمان استعلام قیمت و خرید ورق رنگی باید این اطلاعات را بدانید و به فروشنده اعلام نمایید.
عرض ورق
رنگ مورد نیاز

کارخانه تولیدکننده (در صورت نیاز)
ساده بودن ورق یا نوع فرم آن
تناژ درخواستی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.