معرفی پروفیل لنگه دری (پروفیل دولبه، پروفیل ۵۰۸)

پروفیل لنگه دری، یکی از انواع پروفیل ­های کاربردی برای در و پنجره ساختمان­ ها است که به آن پروفیل ۵۰۸ و پروفیل دو لبه نیز گفته می ­شود. این پروفیل در ساخت چهارچوب درب و پنجره، نقش گسترده­ ای دارد. کاربردهای دیگر آن، استفاده در گوشه پله ها و دیواره ها، نرده های فولادی و … است. در نهایت می توان گفت استفاده از این پروفیل به قدری زیاد است که سالانه به محبوبیت آن افزوده می­شود. در ادامه مقاله، پیرامون این پروفیل، مشخصات و ابعاد، روش تولید، استانداردها و کارخانه های تولیدکننده و قیمت آن بیشتر صحبت می­کنیم. با دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله پروفیل لنگه دری چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول پروفیل لنگه دری (پروفیل ۵۰۸ – پروفیل دو لبه)
۲ دسته بندی پروفیل درب و پنجره
۳ ابعاد رایج

طول: ۶ متر
ضخامت: ۲ میلی‌متر
وزن هر شاخه: ۱۲ الی ۱۵ کیلوگرم

۴ کابرد

ساخت درب و پنجره‌های آهنی، نرده‌های فولادی، گوشه پله‌ها

پروفیل لنگه دری چیست؟

به طور کل، انواع پروفیل به معنی مقاطع فلزی طویل با سطح مقطع ثابت هستند که در دو دسته باز و بسته تقسیم بندی می شوند. پروفیل لنگه دری، در دسته پروفیل های بسته (به معنی مقاطع توخالی بسته) قرار می گیرد.

پروفیل لنگه دری، نوعی پروفیل مخصوص درب و پنجره است که با عناوین پروفیل دو لبه و پروفیل ۵۰۸ نیز شناخته می شود. از نام این پروفیل می توان به کاربردش پی برد، منظور از لنگه دری، استفاده از آن برای چهارچوب درب و پنجره است.

علاوه بر پروفیل لنگه دری، از ۳ نوع پروفیل دیگر به نام های پروفیل سپری، پروفیل زهوار و پروفیل کلافی نیز برای در و پنجره ها استفاده می شود که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را داشته و نقش اساسی در هر سازه ای دارند. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع پروفیل در و پنجره، مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: آشنایی با پروفیل درب و پنجره

پروفیل درب و پنجره چیست

مشخصات و ویژگی های پروفیل لنگه دری

مشخصات اصلی و ویژگی های این پروفیل را می توان به صورت زیر بیان کرد:

مشخصات و ویژگی های پروفیل لنگه دری
  • پروفیل لنگه دری، یکی از انواع مقاطع فولادی است و در دسته پروفیل های بسته قرار می­ گیرد.
  • شکل ظاهری آن به صورت قوطی توخالی است که دو لبه در دو طرف خود دارد. به همین دلیل هم به راحتی قابل تشخیص است. وجود این لبه ها باعث تثبیت پروفیل در چهارچوب می شود.
  • برای ساخت این پروفیل از فولاد استفاده می شود که مقاومت بالایی دارد. فولاد استفاده شده در پروفیل لنگه دری، معمولا ورق سیاهSt37  است و به همین دلیل، دوام و کیفیت بالایی داشته و فشار زیادی را تحمل می کند.
  • از جمله ویژگی های ورق st37 که در پروفیل لنگه دری نیز وجود دارد، وزن سبک، کیفیت بالا، قیمت مناسب، خاصیت جوشکاری و مکانیکی بالا، قدرت کششی و تحمل فشار زیاد و خاصیت شکل پذیری خوب این پروفیل است.

درصورتی­ که به­ دنبال خرید یک پروفیل بادوام و باکیفیت هستید، باید به مواد سازنده آن دقت و توجه کافی داشته باشید. پروفیل لنگه در که از فولاد ساخته شده است، دوام و کیفیت مطلوبی دارد.


ابعاد پروفیل لنگه دری

ابعاد پروفیل لنگه دری

ابعاد انواع پروفیل لنگه دری با توجه به نیاز مشتری قابل ساخت است. با این حال، محدوده ابعاد مشخصی دارد و معمولا در ضخامت ۲ تا ۴ میلی متر و طول ۶ متر تولید می شود. همچنین لازم به ذکر است که وزن هر شاخه ۶ متری پروفیل لنگه دری، ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم می باشد.

نکته: امکان تولید پروفیل لنگه دری در طول ۱۲ متر نیز وجود دارد، اما به دلیل درخواست کم این پروفیل در طول ۱۲ متر، حتما باید با تناژ بالا اقدام به سفارش کنید.


کاربرد پروفیل لنگه دری

پروفیل لنگه دری ۵۰۸، کاربرد بسیار و نقش مهمی در صنعت دارد. از آن برای تولید انواع قاب و پنجره پروفیل استفاده می­ کنند. همچنین در تولید چهارچوب فرانسوی نیز از فواید این پروفیل بهره­ می­ برند.

این پروفیل در تولید همه درب و پنجره­ هایی که از فولاد، چوب، مواد کامپوزیت و آلومینیوم کاربرد دارد و علاوه ­بر همه این­ ها در ساخت نرده ­های فولادی، گوشه پله ­ها، دیواره ­های کارخانه و سوله مورد استفاده قرار می­ گیرد.


استانداردهای تولید پروفیل لنگه دری

به دلیل کاربرد زیاد و نسبتا حساس قوطی لنگه دری، برای تولید آن باید قوانین و استانداردهای لازم رعایت شود. از مهم­ترین این قوانین باید به استانداردهای ملی ایران به صورت زیر اشاره کرد:

  • استاندارد ملی ایران شماره ۷۳۳۶ : پروفیل های فولادی، پروفیل های توخالی مخصوص در و پنجره – ویژگی ها
  • استاندارد ملی ایران شماره A1-7336: پروفیل های فولادی، پروفیل های توخالی مخصوص در و پنجره – ویژگی ها (اصلاحیه شماره ۱)
  • استاندارد ملی ایران شماره ۷۳۳۷: پروفیل های فولادی –پروفیل های سرد شکل داده شده چارچوبی – ویژگی ها
  • استاندارد ملی ایران شماره ۷۳۳۸: پروفیل های فولادی، پروفیل زهوار – ویژگیها      

دقت داشته باشید که استانداردهای گفته ­شده، تنها بخشی از قوانین تولید پروفیل ۵۰۸ هستند و هر زمان که استانداردها تغییر کنند، قطعا شاهد ویژگی­ های جدید و منحصربه­ فردی در عملکرد پروفیل خواهیم بود.


روش تولید پروفیل لنگه دری

پروفیل های لنگه دری را از طریق ۲ روش تولید می­ کنند که هر کدام را در ادامه بررسی می کنیم.

  • روش اول: از یک ورق سیاه به­ نام ST37 استفاده می­ کنند. دقت کنید که ورق ST37 برای تولید لنگه دری آهنی مناسب است. در این روش، ورق ­های سیاه را از طریق غلتک ­های نورد در مسیرهای مشخصی عبور می­ دهند. این کار باعث می­ شود تا ورق­ های ST37 حالت و فرم مورد نظر را به­ خود بگیرند. بزرگ ­ترین مزیت این شیوه، عدم محدودیت اندازه پروفیل است. زیرا مشتری می­ تواند هر ابعادی را که مورد نظرش هست، جهت برش سفارش دهد.

  • روش دوم: به ­جای استفاده از ورق ­های سیاه از بلوک ­های فلزی به ­عنوان متریال اولیه استفاده می­ کنند. به این صورت که از همان ابتدای کار، ضخامت متریال مشخص می ­شود. بعد از آن، بلوک ­ها را درون کوره قرار می دهند تا به دمای مطلوبی برسند. در مرحله بعد، مواد را درون غلتک می­ ریزند تا مواد مورد نیاز آماده شود. دقت داشته باشید که بعد از سردشدن ورق، یک بار دیگر آن ها را برای پخت آماده می ­کنند و در قدم آخر، آن را تحت نورد سرد می ­گذارند. به این ترتیب، پروفیل ۵۰۸ با فرم نهایی به ­وجود می ­آید.

کارخانه های تولیدکننده پروفیل لنگه دری

کارخانه های تولیدکننده پروفیل لنگه دری

تولید پروفیل در ایران، بیشتر محدود به استان­ های اصفهان، تهران و مرکزی است. به همین دلیل در ادامه به معرفی چند کارخانه معروف در این استان­ها پرداخته­ ایم:

  • اصفهان: در استان اصفهان، شرکت فولاد گستر حداد کچو، شرکت تعاونی فولاد علویجه، شرکت نیکان پروفیل اصفهان، کارخانه لوله و پروفیل آپادانا و شرکت نورد و لوله پروفیل سپاهان از معروف­ ترین­ ها به ­حساب می ­آیند.
  • تهران: از معروف­ ترین کارخانه­ های پروفیل ۵۰۸ می ­توان به کارخانه لوله و پروفیل کیهان، صابری، یاران، کاوه، پرشیا، تهران شرق و پارس اشاره کرد.
  • مرکزی: در استان مرکزی، شاهد کسب­ و کارهای موفقی نظیر مجتمع صنایع فولاد هیربد زرندیه، نورد و پروفیل ساوه و شرکت آریا صنعت دلیجان خواهید بود.

البته لازم به ذکر است که شرکت پارس فلز گیلان و گروه کارخانجات مهر سهند از دیگر تولیدکننده ­های معروفی هستند که خارج از استان­ های گفته ­شده قرار دارند؛ اما با این حال، شهرت و موفقیت قابل توجهی دارند.


قیمت پروفیل لنگه دری

قیمت قوطی لنگه دری به وزن پروفیل و ابعاد آن بستگی دارد. در واقع، این دو مشخصه تعیین می­ کنند که چه مقدار متریال در تولید این پروفیل ­ها به­ کار رفته است. به همین علت، جای تعجب ندارد که بدون در نظرگرفتن این دو فاکتور، نمی­ توان به قیمت پروفیل دسترسی پیدا کرد.

با این حال، بهتر است این نکته را لحاظ کنید که قیمت آهن و محصولات فولادی، با توجه به شرایط اقتصادی و تغییراتی که در قیمت ارز و دلار به ­وجود می ­آید، بالا و پایین می ­شود. پس بدون استعلام­، نسبت به خرید این محصولات اقدام نکنید. برای استعلام قیمت پروفیل ۵۰۸، می توانید با شماره ۰۳۱۳۵۰۲۰ تماس گرفته یا وارد صفحه قیمت انواع پروفیل درب و پنجره شوید. در این صفحه، شاهد قیمت روز پروفیل لنگه دری و جدول وزن پروفیل لنگه دری خواهید بود.

مشاهده قیمت و خرید پروفیل درب و پنجره

آهن ملل؛ نماینده فروش انواع پروفیل درب و پنجره

نرخ پروفیل درب و پنجره

روش خرید پروفیل لنگه دری

پروفیل لنگه دری یا ۵۰۸ به عنوان یک نوع پروفیل درب و پنجره روش خرید مشابهی با دیگر پروفیل های این دسته دارد.

به این صورت که برای خرید هر کدام از آن ها باید شکل ظاهری پروفیل، ابعاد پروفیل (ضخامت و طول پروفیل) و همچنین وزن آن را بدانید تا هم بتوانید در مناسب ترین محل از آن استفاده کنید و هم بتوانید قیمت آن را تخمین بزنید.

به همین دلیل توصیه می کنیم راهنمای خرید انواع پروفیل درب و پنجره را در لینک زیر بخوانید. این راهنمای خرید شامل نکات خرید تمامی انواع پروفیل درب و پنجره از جمله پروفیل ۵۰۸ می باشد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد آهن ملل: راهنمای خرید پروفیل درب و پنجره

راهنمای خرید پروفیل درب و پنجره

همچنین برای این که بتوانید خریدی حرفه ای و با آگاهی کامل تجربه کنید، توصیه می کنیم قبل از خرید هر نوع پروفیل، ابتدا راهنمای خرید پروفیل را مطالعه کنید. در این راهنمای تخصصی به تمامی نکات خرید پروفیل ها در سه مرحله قبل، حین و بعد از خرید پرداخته شده است.


جمع ­بندی

در این مقاله شما را با پروفیل لنگه دری و کاربردهای آن آشنا کردیم. همچنین به­ معرفی و بررسی روش ­های تولید آن پرداختیم. وزن قوطی لنگه دری و ابعاد آن از جمله مشخصه ­هایی هستند که در قیمت نهایی این محصولات، نقش مهمی ایفا می­ کنند. همچنین قیمت پروفیل­ های لنگه دری با توجه به هزینه­ هایی که برای مواد اولیه آن در نظر گرفته می­ شود، تغییر خواهد کرد. درصورتی­ که به ­دنبال خرید بهترین پروفیل ­ها با بهترین کیفیت­ هستید، می­ توانید از طریق کارخانه­ های تولیدکننده ­ای که در ۳ استان تهران، اصفهان و مرکزی هستند و یا تماس با کارشناسان فروش ما اقدام کنید. از این طریق می­ توانید به­ طور مستقیم با کارشناسان فروش آهن ملل ارتباط برقرار کرده و بعد از اطلاع از میزان قیمت، نسبت به اتمام خرید خود اقدام کنید.


سوالات متداول

پروفیل لنگه دری همان پروفل ۵۰۸ است؟

نام های دیگر پروفیل لنگه دری که در ساخت چهارچوب درب و پنجره استفاده می شود، پروفیل ۵۰۸ و پروفیل دو لبه می باشد.

شکل ظاهری پروفیل لنگه دری چگونه است؟

شکل ظاهری این پروفیل درب و پنجره، به صورت قوطی توخالی است که دو لبه در دو طرف خود دارد. به همین دلیل هم به راحتی قابل تشخیص است. وجود این لبه ها باعث تثبیت پروفیل در چهارچوب می شود.

پروفیل لنگه دری در چه ضخامت و طولی تولید می شود؟

این پروفیل معمولا در ضخامت ۲ تا ۴ میلی متر و طول ۶ متر تولید می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.