تیرآهن نرمال چیست و چه تفاوتی با تیرآهن های دیگر دارد؟

انواع تیرآهن در حالت معمولی در شاخه های ۱۲ متری تولید می شوند، اما اگر طول تیرآهن تولیدی از ۱۲ متر کمتر باشد به آن تیرآهن نرمال می گویند. تیرآهن های نرمال در طول های ۳ – ۴ – ۶ و ۸ متری موجود هستند. به جز طول تیرآهن، دیگر مشخصات تیرآهن نرمال با تیرآهن های دیگر تفاوتی ندارد. اما این که چرا تیرآهن نرمال تولید می شود، کاربرد و ویژگی های آن چیست، چه کارخانه هایی تیرآهن نرمال تولید می کنند و قیمت آن چه تفاوتی با تیرآهن معمولی دارد، موضوع این مقاله از دانشنامه آهن ملل است. با این مقاله همراه باشید تا تیرآهن نرمال را بیشتر بشناسیم.

نسخه صوتی مقاله تیرآهن نرمال چیست؟

تیرآهن نرمال چیست؟

به تیرآهن هایی که طول آن ها زیر ۱۲ متر باشد، تیرآهن نرمال می گویند. این تیرآهن ها در طول های مختلف ۳، ۴، ۶ و ۸ متر موجود هستند.

تیرآهن نرمال چیست

لازم است بدانید انواع تیرآهن در شاخه هایی به طول ۱۲ متر تولید می شوند. استاندارد تولید تیرآهن در طول ۱۲ متر برای تمامی انواع تیرآهن های IPE، INP و یا تیر هاش ثابت است و همگی باید طبق استاندارد در شاخه های ۱۲ متری تولید و عرضه شوند. اما اگر تیرآهنی با طول کمتر از ۱۲ متر از خط تولید خارج شود، به آن تیرآهن نرمال می گویند. تمامی انواع تیرآهن ها از جمله تیرآهن نرمال، جزء مقاطع فولادی پرکاربرد در ساختمان سازی و پروژه های عمرانی به شمار می روند.

قبل از این که با تیرآهن نرمال و دیگر مشخصات آن بیشتر آشنا شوید، اگر انواع تیرآهن I ( IPE ، INP ) و تیرآهن H را که در بالا اشاره کردیم نمی شناسید، توصیه می کنیم مقاله زیر را از دست ندهید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: انواع تیرآهن، مشخصات و ویژگی ها

بررسی انواع تیرآهن

روش تولید تیرآهن نرمال

باید بدانید تیرآهن نرمال به طور مجزا تولید نمی شوند، بلکه در فرآیند تولید انواع تیرآهن با روش نورد، زمانی که طول تیرآهن تولیدی کمتر از ۱۲ متر شود، آن را با نام تیرآهن نرمال عرضه می کنند.

اما چرا زمان تولید، طول تیرآهن کمتر از حالت استاندارد می شود؟ زمان تولید تیرآهن و در فرآیند نورد گرم، ابتدا شمش فولادی را ذوب کرده و سپس فولاد مذاب را وارد خط تولید می کنند. در خط تولید، مواد مذاب از میان غلتک های نورد عبور داده می شوند تا به ضخامت خاصی برسد و در ادامه، مقطع مورد نظر تولید می شود.

روش تولید تیرآهن نرمال

در هر بار ذوب شمش و ورود مواد مذاب به خط تولید، بعد از چند مرحله تولید تیرآهن، مقدار مواد مذاب باقی مانده برای تولید یک شاخه تیرآهن ۱۲ متری کافی نمی باشد. در این حالت، تیرآهنی که از این مواد مذابِ باقی مانده تولید می گردد معمولا دارای طول ۶ یا ۸ متری خواهد بود.

در نتیجه، اینگونه می توان گفت که تیرآهن نرمال، همان تیرآهن معمولی است و فقط در پارامتر طول متفاوت می باشد. یا به عبارت دیگر، تیرآهن های نرمال از نظر ساختار شیمایی و کیفیت، هیچ تفاوتی با دیگر تیرآهن ها ندارند و فقط به دلیل طول متفاوت، در مشخصه هایی مانند وزن و مقاومت تفاوت دارند.

ابعاد تیرآهن نرمال

منظور از ابعاد تیرآهن، طول و سایز آن می باشد. وجه تمایز تیرآهن نرمال با تیرآهن های دیگر در ابعاد آن است که به صورت زیر بیان می شود:

  • طول تیرآهن نرمال: تیرآهن نرمال در طول های زیر ۱۲ متر و به صورت ۳ – ۴ – ۶ و ۸ متری موجود می باشد.
  • سایز تیرآهن نرمال: منظور از سایز تیرآهن، همان اندازه جان تیرآهن است. تیرآهن نرمال ممکن است در تمامی سایزها وجود داشته باشد، اما پرمصرف ترین سایزهای تیرآهن نرمال در بازار، سایزهای ۱۴ – ۱۶ و ۱۸ است. این سایزها در دیگر انواع تیرآهن نیز پرمصرف تر بوده و تقاضای بیشتری دارند. اگر مایل هستید در مورد کاربرد تمامی انواع سایز تیرآهن بیشتر بدانید، حتما مقاله کاربرد انواع سایز تیرآهن را مطالعه کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: کاربرد تیرآهن سایز ۱۲ تا ۳۰

کاربرد انواع سایز تیرآهن

ویژگی های تیرآهن نرمال

همانطور که متوجه شدید، تیرآهن نرمال همان تیرآهن معمولی است که طول کمتر از ۱۲ متر دارد. بنا بر این، بسیاری از ویژگی ها و مشخصات آن دقیقا مشابه با سایر تیرآهن های بازار است. این تیرآهن، مانند سایر تیرآهن ها وظیفه تحکیم سازه و افزایش ایمنی را به همراه دارد.

 اما آنچه وجه تمایز تیرآهن نرمال با دیگر تیرآهن ها خواهد بود، می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • مسلما به دلیل طول کمترِ تیرآهن نرمال نسبت به تیرآهن های دیگر، وزن آن نیز کمتر است. این وزن متناسب با طول تیرآهن قابل محاسبه می باشد.
  • قیمت تیرآهن نرمال به دلیل وزن کمتر و همچنین تقاضای کمتری که دارد، پایین تر از تیرآهن های دیگر است.

کارخانه های تولیدکننده تیرآهن نرمال

کارخانه های تولیدکننده تیرآهن نرمال

حال که با دلیل وجود تیرآهن نرمال و نحوه تولید آن آشنا شدیم، منطقی است که بگوییم همه کارخانه های تولیدکننده تیرآهن، امکان ارائه تیرآهن نرمال را خواهند داشت. با این حال، بین تمامی کارخانه های تولید کننده، تیرآهن نرمال کارخانه ذوب آهن، به دلیل حجم بالای تولید تیرآهن در این شرکت، موجودی بیشتری در بازار دارد.

همچنین، علاوه بر کارخانه های تولیدکننده، در کارگاه ها و انبارهای عرضه کننده مقاطع فولادی نیز تیرآهن نرمال عرضه می شود. تیرآهن های نرمال کارگاه و انبارها ممکن است خروجی خط تولید کارخانه ها باشند و یا توسط خود کارگاه به طول زیر ۱۲ متر برش بخورند. در این حالت، کارگاه ها برای برش، از انواع روش های برش و دستگاه های مخصوص آن، همچون دستگاه هوابرش، اره آتشی و یا اره نواری استفاده می کنند. اما محبوب ترین روش برای برش تیرآهن، استفاده از دستگاه هوا برش است. توصیه می کنیم اطلاعات کامل را درمورد تمامی روش های برش تیرآهن در مقاله زیر بخوانید.

جالب است بدانید کارگاه ها برای برش تیرآهن، بیشتر از تیرهای سایز پایین، مانند سایز ۱۴- ۱۶ و ۱۸ استفاده می کنند که امکان فروش بالاتر و تقضای بیشتری در بازار دارد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: انواع روش ها و دستگاه های برش تیرآهن

روش های برش تیرآهن

کاربرد تیرآهن نرمال

استانداردهای تولید تیرآهن و همچنین مقرارت مربوط به ساخت و ساز، همگی به استفاده از تیرآهن طول ۱۲ متر اشاره می کنند.

اما گاهی پیمانکاران و کارفرمایان با توجه به نوع و نقشه سازه و همچنین نوع کاربری آن، از تیرآهن نرمال با طول ۶ یا ۸ متر استفاده می کنند. استفاده از تیرآهن نرمال در صورتی که با نظر مهندس سازه بوده و طبق محاسبات و نقشه سازه به کار گرفته شود، بدون مشکل خواهد بود. همچنین در این حالت به دلیل قیمت پایین تر تیرآهن نرمال نسبت به تیرآهن های دیگر، می توان هزینه ساخت و ساز را به مقدار قابل قبولی کاهش داد.

قیمت تیرآهن نرمال

فروش تیرآهن نرمال هم به صورت بندیل و هم به صورت شاخه ای انجام می شود؛ اما قیمت آن به کیلوگرم محاسبه می گردد. این تیرآهن، استفاده زیادی در صنعت ساخت و ساز دارد و به همین دلیل، آگاهی از قیمت آن برای فعالان این حوزه اهمیت دارد. از آنجا که می توان تیرآهن نرمال را در انواع مختلف و همچنین سایز و طول های متفاوت از ۳ تا ۸ متر تهیه کرد، در نتیجه، قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. در صورتی که قصد خرید تیرآهن نرمال را دارید، توصیه می کنیم با کارشناسان فروش آهن ملل تماس بگیرید تا قیمت روز تیرآهن نرمال را با توجه به نوسانات بازار به شما اعلام نمایند.

زمان استعلام قیمت تیرآهن نرمال نیز مهم ترین نکته ای که باید بدانید، سایز مورد نظر است. با اعلام سایز به کارشناس فروش می توانید قیمت روز تیرآهن نرمال را دریافت کنید. همچنین توصیه می کنیم برای خرید اصولی و حرفه ای تمامی انواع تیرآهن ها از تیرآهن نرمال تا تیرآهن I – H و لانه زنبوری، راهنمای جامع خرید تیرآهن را مطالعه کنید. در این راهنمای جامع و کامل، نکات خرید تمامی انواع تیرآهن ها در سه مرحله قبل، حین و بعد از خرید آموزش داده شده است.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: جامع ترین راهنمای خرید تیرآهن در بازار ایران

راهنمای خرید تیرآهن

سخن آخر            

منظور از تیرآهن نرمال، تیرآهنی است که طول آن کمتر از ۱۲ متر باشد. تیرآهن نرمال در خط تولید تیرآهن معمولی و زمانی تولید می شود که مواد مذاب به اندازه تولید شاخه کامل ۱۲ متری وجود نداشته باشد. به همین دلیل، این تیرآهن از نظر ترکیب شیمایی و خواص کاربردی با تیرآهن های دیگر تفاوتی ندارد. تیرآهن نرمال با وجود تحمل بار، استحکام و مقاومت خوبی که دارد، به دلیل وزن کمتر، قیمت مناسب تری داشته و از آن ها در پروژه های مختلف استفاده می شود.

سوالات متداول

تیرآهن نرمال چیست و چه تفاوتی با تیرآهن های دیگر دارد؟

منظور از تیرآهن نرمال، تیرآهنی است که طول آن کمتر از ۱۲ متر باشد. این تیرآهن از نظر ترکیب شیمایی و خواص کاربردی با تیرآهن های دیگر تفاوتی نداشته و فقط به دلیل وزن کمتر، قیمت مناسب تری دارد.

چه کارخانه هایی تیرآهن نرمال تولید می کنند؟

همه کارخانه های تولیدکننده تیرآهن، امکان ارائه تیرآهن نرمال رادارند. اما بین تمامی کارخانه های تولید کننده، تیرآهن نرمال کارخانه ذوب آهن، به دلیل حجم بالای تولید تیرآهن در این شرکت، موجودی بیشتری در بازار دارد.

طول وسایز تیرآهن نرمال چه مقدار است؟

تیرآهن نرمال در طول های زیر ۱۲ متر و به صورت ۳ – ۴ – ۶ و ۸ متری موجود می باشد. همچنین پرمصرف ترین سایزهای تیرآهن نرمال در بازار، سایزهای ۱۴ – ۱۶ و ۱۸ است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.