کوپلر میلگرد (وصله مکانیکی) چیست؟ انواع، مزایا و معایب

کوپلر میلگرد، قطعه ای است که دو میلگرد را در جهت طولی به هم متصل می کند؛ به همین دلیل به آن وصله مکانیکی نیز گفته می شود. کوپلر میلگرد برای کاهش تراکم میلگردها در فضاهای محدود و صرفه جویی در طول میلگرد، بهترین گزینه است و جایگزینی مناسب برای وصله های جوشی و اورلب میلگرد به شمار می رود. کوپلرهای میلگرد در انواع مختلفی ساخته می شوند و دارای ویژگی های متفاوتی از جمله ظرفیت کششی، استحکام، سهولت در مونتاژ و … می باشند که باید با در نظر گرفتن این ویژگی ها انتخاب مناسبی برای پروژه خود داشته باشید. با این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد کوپلر میلگرد، انواع آن و همچنین مزایا و معایب آن در اختیارتان بگذاریم.

نسخه صوتی مقاله کوپلر میلگرد چیست؟

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام وصله وصله مکانیکی (کوپلر)
۲ انواع کوپلرهای استاندارد – کوپلرهای گروتی – کوپلرهای جوشی میلگرد – کوپلرهای انتهایی – کوپلرهای پیچی دو طرفه (با رزوه چپ و راست) – کوپلرهای تبدیل – کوپلرهای پیچی قفل شونده – کوپلرهای مخصوص آرماتور فشاری – کوپلرهای موقعیت
۳ کاربرد سازه های مرتفع – تونل، مترو و سدسازی – سازه های حساس – سدسازی و پل ها – تعمیر و بازسازی ساختمان ها

کوپلر میلگرد چیست؟

کوپلر میلگرد، یک نوع وصله مکانیکی میلگرد و قطعه ای توخالی است که شیارهایی پیچ مانند دارد و باعث اتصال طول دو میلگرد به یکدیگر می شود. بیشترین کاربرد کوپلر میلگرد در سازه های بتن آرمه و به عنوان جایگزین سایر وصله های میلگرد و همچنین در ستون ها و دیوارهای بتنی است. اتصال کوپلر میلگرد از سنگین شدن آرماتوربندی جلوگیری می ‌کند. این قطعه در انواع مختلفی تولید می شود و هر کدام از آن ها برای وصله کردن به روش خاصی استفاده می شود. وصله های مکانیکی یا کوپلر میلگرد، جایگزین مناسبی برای وصله های سنتی، مانند اورلب میلگرد هستند. اورلب، به وصله ای گفته می شود که برای ایجاد آن، دو قطعه میلگرد را روی هم قرار می دهند و معمولا با استفاده از سیم، آن ها را به هم متصل می کنند. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با اورلب میلگرد، مقاله زیر را مطالعه فرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: اورلب میلگرد چیست؟

اورلب میلگرد

انواع کوپلر میلگرد

انواع کوپلر میلگرد
انواع کوپلر میلگرد

انواع کوپلر میلگرد از نظر نوع اتصال میلگردها به یکدیگر، جهت رزوه کوپلر، سایز میلگردهای قابل اتصال و … به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هرکدام، مناسب شرایط خاصی هستند. در ادامه، هر یک از انواع کوپلر میلگرد را به طور مختصر معرفی می کنیم. قبل از آن، لازم است با مفهوم رزوه کردن آشنا شوید. رزوه، یعنی ایجاد شیارهای مارپیچی در انتهای میلگرد یا داخل کوپلر میلگرد. برای رزوه کاری یا دنده زنی از ماشین تراشکاری استفاده می ‌شود.

  1. کوپلرهای استاندارد
  2. کوپلرهای گروتی
  3. کوپلرهای جوشی میلگرد
  4. کوپلرهای انتهایی
  5. کوپلرهای پیچی دو طرفه (با رزوه چپ و راست)
  6. کوپلرهای تبدیل
  7. کوپلرهای پیچی قفل شونده
  8. کوپلرهای مخصوص آرماتور فشاری
  9. کوپلرهای موقعیت

۱- کوپلرهای استاندارد (رزوه راست گرد)

کوپلر استاندارد (Standard Coupler) به کوپلر با رزوه راست ‌گرد نیز شناخته می ‌شود (یعنی شیارهای پیچی شکل داخل آن راست گرد است). کوپلر استاندارد را می توان در هر قسمتی از سازه استفاده کرد؛ به شرطی که یکی از میلگردها امکان چرخش داشته باشد. برای ساخت کوپلر استاندارد از میلگرد به عنوان ماده اولیه استفاده می شود.

کوپلر استاندارد، پرمصرف ترین کوپلر برای اتصال میلگردها در سازه های بتنی است و معمولا برای میلگردهای سایز ۱۶ الی ۵۰ (بسته به محل استفاده) تولید می شود. با این حال، امکان تولید کوپلر به صورت اختصاصی با طول و گام سفارشی نیز وجود دارد. در جدول زیر، سایزهای مختلف کوپلر استاندارد را ملاحظه می کنید.

قطر میلگرد (mm)۱۶۱۸۲۰۲۲۲۵۲۸۳۰۳۲۳۶۴۰
قطر خارجی (mm)۲۴۲۸۳۰۳۳۳۸۴۳۴۸۴۸۵۳۶۰
طول کوپلر (mm)۴۲۴۹۵۰۵۵۶۰۶۵۷۰۷۵۸۵۹۱
گام رزوه (mm)۲.۵۲.۵۲.۵۳۳۳۳۳۳.۵۳.۵

 

۲- کوپلرهای گروتی

از کوپلرهای گروتی (Grout Coupler) معمولا در انواع سازه های پیش ساخته و همچنین در سازه های بتنی، دیوار، تیر و ستون استفاده می شود. در اتصال میلگرد به روش کوپلینگ گروتی باید در قطعه اول، قسمتی از سر میلگرد بیرون از بتن قرار گیرد و سر آن رزوه شود. در مقابل و در قطعه دوم، میلگردهایی که یک سر آن ها کوپلر دارد، درون بتن قرار می گیرند و کاملا زیر بتن دفن می شوند. در این حالت، قطعه ی دارای میلگردهای رزوه شده روی قطعه میلگردهای کوپلردار قرار گرفته و به دلیل فشار وارده از بتن، میلگردها به هم متصل و دو قطعه بتنی روی هم سوار می شوند. به همین دلیل است که از این نوع کوپلر در سازه های پیش ساخته، دیوار و … استفاده می شود.

۳- کوپلرهای جوشی میلگرد

با استفاده از کوپلر جوشی میلگرد، دیگر نیازی به استفاده از جوشکاری میلگرد نخواهد بود؛ زیرا به جای آن، کوپلر به سازه فلزی جوش داده می شود. همچنین به این دلیل که برای ساخت کوپلرهای جوشی از فولاد نرم استفاده می‌شود، این نوع کوپلر برای جوشکاری نیازی به گرمایش ندارد.

۴- کوپلرهای انتهایی

کوپلر انتهایی میلگرد

استفاده از کوپلر انتهایی (End Coupler) باعث می‌شود تا فضای بیشتری برای بتن ‌ریزی به وجود آید و امکان استفاده از مقدار میلگردِ بیشتر فراهم شود. اهمیت استفاده از کوپلر انتهایی میلگرد از این رو است که وجود قوانین جدید باعث شده در بتن از میلگردهای بیشتری استفاده شود. همچنین طراحان برای قراردادن میلگردهای بیشتر، از مقاطع کوچک استفاده می‌ کنند که باعث ازدحام میلگردها در بتن می ‌شود. علاوه بر این، به علت وجود خم‌ های ۹۰ درجه، محدودیت های بیشتری برای بتن ریزی به وجود می‌آید؛ بنا بر این، انجام عملیات بتن ریزی با سختی همراه است. برای رفع این مشکل و کاهش ازدحام میلگردها در بتن، به جای خم کردن آن ‌ها از کوپلر انتهایی استفاده می ‌شود که سختی بتن ریزی را تا ۶۰ درصد کاهش می ‌دهد.

 

۵- کوپلرهای پیچی دو طرفه (با رزوه چپ و راست)

در صورتی برای میلگردها از کوپلر پیچی دو طرفه (کوپلر چپ و راست) استفاده می شود که امکان چرخاندن در هیچ کدام یک از میلگردها وجود نداشته باشد. در این حالت، کوپلر به‌ صورت پیچی (به سمت چپ و راست) بر میلگردها چرخانده و با رزوه آن ها درگیر می شود. در نتیجه، باعث می ‌شود که میلگردها تا انتهای کوپلر وارد شوند.

۶- کوپلرهای تبدیل

کوپلر تبدیل

از کوپلر تبدیل برای وصله کردن دو میلگرد با قطر متفاوت استفاده می ‌شود. به همین دلیل قطر سوراخ در هر طرف کوپلر متفاوت خواهد بود و امکان اتصال دو میلگرد با قطرهای متفاوت را فراهم می کند. این نوع کوپلر، معمولا برای میلگرد سایز ۲۰ تا ۵۰ تولید می شود. فرآیند اجرای کوپلینگ میلگرد در این روش به این گونه ‌ای است که در ابتدا معمولا میلگردی که قطر بیشتری دارد به کوپلر بسته می شود و سپس، میلگرد با قطر کمتر به سر دیگر کوپلر اضافه می گردد. تولید کوپلر تبدیل با هر سایز درخواستی امکان پذیر است؛ اما معمولا با اختلاف یک سایز در دو طرف تولید می شود.

۷- کوپلرهای پیچی قفل شونده

کوپلر پیچی قفل شونده

کوپلرهای پیچی قفل شونده (Locking Coupler) برای مقاوم سازی، تعمیر بتن و ادامه دادن میلگردهای انتظار برای مقاوم سازی بتن استفاده می‌ شود. این فرآیند، سبب یکپارچه شدن میلگردها می‌ گردد. از کاربردهای دیگر این نوع کوپلر پیچی میلگرد می‌توان به استفاده از آن در سازه ‌های پیش ساخته، شمع‌ ها، ستون‌ ها و تیرها نیز اشاره کرد.

معمولا از کوپلرهای پیچی برای میلگردهایی با طول حداکثر ۲۰ سانتی متر استفاده می‌شود. با به کارگیری این میلگردها نیازی به ایجاد شیار (رزوه کردن) در سر میلگرد نیست. همچنین استفاده و نصب این محصول، مهارت و تخصص بالایی نیاز ندارد و انجام آن تنها با استفاده از یک آچار استاندارد قابل اجرا است.

 

۸- کوپلرهای مخصوص آرماتور فشاری

کوپلر مخصوص آرماتور فشاری (Pressure Coupler) باعث می‌ شود که بار فشاری بین میلگردها تقسیم شود؛ به همین دلیل برای میلگردهای تحت فشار و معمولاً برای ساخت شبکه مش میلگرد، از این نوع روش اتصال استفاده می‌ شود. طراحی این نوع کوپلر، تنها برای سایزهای ۲۰ تا ۵۰ میلی متر می باشد و کاربرد چندانی برای سایزهای کوچک تر ندارد.

۹- کوپلرهای موقعیت

کوپلرهای موقعیت، دارای یک مهره قفل کننده و یک قسمت نر و ماده می ‌باشند. از این کوپلرها برای آرماتورهایی استفاده می‌ شود که حرکت دادن آن ها ممکن نیست یا در سازه بتن به صورت مجزا قرار می‌ گیرند.

نکاتی که هنگام خرید کوپلر میلگرد باید در نظر گرفت

از مهم ترین ویژگی هایی که قبل از خرید کوپلر میلگرد با توجه به پروژه تان باید در نظر بگیرید، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیفیت کوپلر میلگرد

قبل از خرید کوپلر میلگرد، کیفیت آن را در نظر بگیرید؛ زیرا کیفیت بالای اتصالات برای استحکام نهایی سازه بسیار اهمیت دارد.

قابلیت کشش بالا

باید مطمئن شوید که کوپلر میلگرد، مقاومت کششی مناسبی داشته باشد. برای این کار، لازم است در مورد ظرفیت پروژه خود اطلاعات کاملی داشته باشید تا با انتخاب کوپلر مناسب بتوانید یکپارچگی و تدام سازه خود را تضمین کنید.

دوام و قابلیت اطمینان

قابلیت اطمینان و دوام کوپلرها باید به گونه ای باشد که میلگردها به طور موثر و طولانی به یکدیگر متصل باشند.

قیمت

به دنبال قیمت های رقابتی در بازار باشید! خرید اتصالات با قیمت بالا به راحتی می تواند هزینه ساخت و ساز نهایی را به قیمتی بسیار بالاتر از برآورد اولیه برساند.

مزایای کوپلر میلگرد

مزایای کوپلر میلگرد

روش کوپلینگ میلگرد، کیفیت و صرفه جویی در زمان و هزینه را به ارمغان می آورد. برای استفاده از این نوع وصله میلگرد به تجهیزات خاصی نیاز ندارید و فقط با استفاده از روش های مکانیکی ساده در مقایسه با انواع وصله میلگرد، می توانید پروژه ساخت و ساز خود را با هزینه کمتر و کارایی بهتر به انجام برسانید.

از انواع وصله یا اتصال میلگرد چه می دانید؟

به طور کلی برای اتصال میلگردها به یکدیگر از چهار روش استفاده می شود. وصله پوششی (اورلپ)، وصله مکانیکی (کوپلینگ)، وصله اتکایی و وصله جوشی (فورجینگ). دلیل استفاده از انواع اتصال میلگرد به منظور افزایش طول میلگرد و همینطور ایجاد عملکرد کششی یا فشاری پیوسته در دو میلگرد در امتداد یکدیگر انجام می شود. برای اینکه هر کدام از وصله های میلگرد را بیشتر بشناسید مقاله اتصال میلگرد را مطالعه نمایید.

به دلیل تنوع بالای کوپلر میلگرد، مزایای استفاده از آن نیز زیاد بوده و همین مسئله باعث محبوبیت و کاربرد زیاد این نوع وصله می شود. در ادامه، مزایای استفاده از کوپلر میلگرد را به طور کامل بیان می کنیم:

تداوم میلگرد

دلایل مختلفی مانند ترک خوردن بتن، فرسودگی بتن و میلگرد، خوردگی میلگرد و متعاقبا پوسته پوسته یا شکستن میلگرد می تواند پیوند و اتصال بتن و میلگرد را از بین ببرد. از آنجا که دوام کوپلر میلگرد متکی به اتصالات بتنی نیست، بنا بر این، تداوم میلگرد در شرایط نامناسب بتن نیز همچنان باقی می ماند.

کاهش ازدحام میلگرد

استفاده از اتصالاتی مانند اتصال جوشی و پوششی، می تواند باعث ازدحام میلگرد در یک ناحیه از سازه و در نتیجه، مشکلاتی مانند فضای ناکافی برای بتن ریزی و عدم تراکم صحیح بتن ایجاد کند. استفاده از کوپلرهای میلگرد، باعث کاهش قابل توجه تراکم میلگرد می شود و بتن ریزی و در نتیجه اجرای پوشش بتنی را آسان تر می کند.

ایمنی بالا

اتصالات سنتی از طریق اثر متقابل با بتن، باعث استحکام میلگرد وصله شده می شوند. در این شرایط، گاهی اوقات برای افزایش استحکام، نیاز به میلگرد اضافی خواهیم داشت. استفاده از میلگرد اضافه نیز بتن ریزی و پوشش بتنی را دچار مشکل خواهد کرد؛ اما اتصالات مکانیکی (کوپلر)، اتصالاتی بسیار قابل اعتماد هستند؛ زیرا انتقال بار به وسیله آن ها به اثر متقابل بتن بستگی ندارد.

سهولت و سرعت ساخت

استفاده از کوپلر میلگرد، ساخت و ساز در محل (آرماتوربندی، قالب بندی و …) یا خارج از محل (سازه های پیش ساخته) را آسان تر و سریع تر می کند. به طور مثال، با استفاده از کوپلر میلگرد به راحتی می توان دیوارهای پیش ساخته را در محل مورد نظر وصله کرد و نیاز به جوشکاری نخواهیم داشت. همچنین، کوپلر باعث می شود مقاطعی مانند تیر و ستون به صورت پیش‌ ساخته در کارگاه تولید شوند. سپس به کمک جرثقیل در جای اصلی خود قرار گیرند و با کمک وصله مکانیکی به یکدیگر متصل شوند. به این ترتیب، سرعت بتن ریزی نیز افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. به طور کل می توان گفت در اتصال میلگرد به روش کوپلر، دیگر لازم نیست زمانی برای آرماتوربندی صرف شود.

کاهش مصرف میلگرد

استفاده از وصله مکانیکی (کوپلر)، مصرف میلگرد را کاهش می دهد. در نتیجه می تواند یک گزینه سازگار با محیط زیست و پایدارتر از اورلپ میلگرد باشد. همچنین کاهش مصرف میلگرد، هزینه مورد نیاز برای خرید میلگرد را کاهش داده و در نتیجه می توان با کمترین دغدغه نسبت به خرید میلگرد اقدام کرد. قیمت میلگردهای مختلف و مشخصات متفاوت در صفحه زیر موجود است. می توانید از این صفحه برای برآورد هزینه خرید میلگرد استفاده کنید.

مشاهده لیست قیمت و خرید میلگرد

آهن ملل؛ نماینده فروش انواع میلگرد در بازار ایران

قیمت میلگرد به روز

کاهش هزینه های پنهان

استفاده از دیگر روش های اتصال میلگرد مانند وصله پوششی، به دلیل نیاز به قرار گرفتن میلگردها روی یکدیگر، مصرف میلگرد را افزایش می دهد. در این حالت اگر بخواهیم از میلگردهایی مانند میلگرد ضد زنگ استفاده کنیم، هزینه ها افزایش پیدا می کنند؛ اما کوپلینگ میلگرد علاوه بر ایجاد صرفه جویی در طول میلگرد، قابلیت اجرای سریع و آسان تری نیز دارد. علاوه بر آن، نیاز به نیروی متخصص و پرداخت دستمزد بالا نخواهد داشت. از این رو اتصال کوپلینگ میلگرد با کاهش هزینه دستمزد و افزایش سرعت اجرا منجر به کاهش چشم ‌گیر هزینه‌ها خواهد شد.

طراحی منعطف تر

همانطور که گفتیم، تراکم میلگردها در سازه با استفاده از سیستم کوپلینک تا حد زیادی کاهش می یابد. این مسئله به بهبود بتن ریزی و استحکام بتن کمک می کند. تراکم کم میلگردها، خطای تثبیت میلگردها را به حداقل می رساند و به همین دلیل، جزئیات سازه و تثبیت میلگردها با دردسر کمتری انجام می شود. در نتیجه، کوپلر میلگرد انعطاف بیشتری در گزینه های طراحی فراهم می کند.

به طور کلی می توان مزایای کوپلر میلگرد را به صورت خلاصه و این گونه بیان کرد:

  • کوپلر به علت تنوع بالایی که دارد، در همه قسمت های بتن قابل استفاده است.
  • اجرای کوپلر به آسانی انجام می شود.
  • استفاده از کوپلر باعث افزایش اطمینان کار می گردد؛ زیرا اتصالات کوپلر، به جای بتن، فشار وارده را تحمل می کنند.
  • استفاده از اتصالات سنتی باعث شلوغی میلگرد در محل اتصالات می شود و کوپلر برای برطرف کردن این مشکل، استفاده می شود.
  • استفاده از وصله‌ های مکانیکی کوپلر سبب یکپارچگی در سازه می شود.
  • استفاده از اتصالات کوپلر در مقایسه با اتصالات سنتی (اورلب)، انسجام بیشتری دارد.
  • این اتصالات باعث کاهش ابعاد ستون سازه می شود؛ به همین جهت استفاده از این اتصالات در مقایسه با اتصالات دیگر، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است.
  • با استفاده از کوپلر میلگرد قادر خواهیم بود از میلگردهای با سایز بزرگ در ستون های با ابعاد کوچک استفاده کنیم.
  • در روش های سنتی، برای سازه به تعداد زیادی میلگرد نیاز است؛ اما استفاده از کوپلر، میلگردهای اضافه را حذف کرده و باعث سبک‌ تر شدن سازه می شود.
  • استفاده از کوپلر میلگرد باعث افزایش مقاومت در برابر حوادث طبیعی و زلزله می شود.
  • هنگام استفاده از کوپلر میلگرد نسبت به سایر اتصالات میلگرد، سرعت کار افزایش می یابد.
  • برای اجرای کوپلر میلگرد، به نیروی کار کمتری نیاز است که این موضوع باعث کاهش هزینه‌ دستمزد کارگران می شود.
  • میلگرد کوپلر در مقایسه با سایر اتصالات، استفاده از تعداد میلگرد را کاهش داده و فرآیند قراردادن میلگرد در شبکه را آسان تر می کند.

معایب کوپلر میلگرد

علاوه بر مزایای فراوانی که برای کوپلر میلگرد نام بردیم، این اتصالات معایبی نیز دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • احتمال ناهماهنگی در اتصال دو طرف میلگرد وجود دارد که باعث ایجاد نیروی بیش از حد روی کوپلینگ و سایش زودرس شیارهای آن ها می شود.
  • تهیه کوپلری که قطر آن بیش از ۳۲ میلی متر یا بیشتر باشد، بسیار مشکل است.
  • طبق آیین نامه بتن آمریکا  ACI318-20 کوپلر را برای میلگردهایی با قطرهای بالاتر از ۳۶ میلی متر نمی توان استفاده کرد.
  • اگر سایز کوپلر میلگرد با سایز میلگردها برابر نباشد، ممکن است آسیب ساختاری ایجاد کند.

کاربردهای کوپلر میلگرد

امروزه کوپلر، کاربرد گسترده‌ ای در صنعت ساختمان سازی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • سازه های مرتفع: کوپلر در سازه های مرتفع به علت هزینه پایین و به منظور افزایش طول میلگرد کاربرد فراوانی دارد.
  • دیوارهای دیافراگمی: دیوارهای دیافراگمی ممکن است تا ۴۰ متر ارتفاع داشته باشند و نمی توان میلگردی با این طول تهیه کرد؛ به همین علت از کوپلر برای اتصالات زیرسازی سقف و فونداسیون استفاده می شود.
  • تونل، مترو و سدسازی: کوپلر برای ساخت تونل‌ های طولانی با عمق زیاد و متروها به کار می رود.
  • سازه های حساس: از کوپلر برای مراکزی استفاده می شود که استحکام بتن اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، برای ساخت سازه در مناطق حساسی چون صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و یا ساختمان هایی مانند بیمارستان ها، برج ها، هتل ها و … از آن ها استفاده می شود.
  • سدسازی و پل ها: سدسازی، یکی دیگر از مواردی است که در ساخت آن از کوپلر استفاده می ‌شود. کوپلر در ساخت پل هم نقش اصلی دارد؛ زیرا پل ‌ها نیاز به استحکام بسیار بالایی دارند و کوپلر به این مسئله کمک به سزایی می کند.
  • تعمیر و بازسازی ساختمان ها: کوپلر ها در بازسازی خانه ها و سازه های عظیم نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.

روش نصب کوپلر

روش نصب کوپلر

به طور کلی، کوپلرهای میلگرد را به صورت زیر می توان اجرا و نصب کرد:

۱- پس از تعیین سایز و مدل کوپلر مصرفی در سازه، میلگردها در محل پروژه رزوه می شوند.

۲- در مرحله بعد، محافظ لاستیکی (درپوش) موجود در یک طرف کوپلر و محافظ لاستیکی رزوه میلگرد برداشته می شود. سپس، میلگرد مورد نظر که رزوه شده، در کوپلر گذاشته می شود و آن را تا حد امکان با دست به کوپلر می بندند. (محافظ لاستیکی یا درپوش برای جلوگیری از ورود گرد و خاک، قرار داده شده است و توصیه می شود قبل از شروع به کار، درپوش ها برداشته نشود.)

۳- با استفاده از آچار مخصوص یا آچار لوله گیر، آرماتور دوم را به صورت کامل تا آخرین رزوه به کوپلر بسته و محکم می کنند و با استفاده از لوله گیر یا آچار مخصوص محکم می کنند.

۴- در این حالت، تعدادی از رزوه های انتهایی میلگرد، خارج از کوپلر باقی می ماند. استفاده از آچار دراین مرحله برای بستن تمامی رزوه ها ضرورتی ندارد. (در صورتی که در کوپلر، دو سر میلگرد به یکدیگر نرسند، مشکلی پیش نمی‌ آید.)  

نکته: در صورتی که رزوه میلگرد زنگ زده باشد، بایستی با استفاده از سنباده یا برس سیمی به طور کامل تمیز شود. سپس سر میلگردها را با استفاده از روغن و گریس، به خوبی روغن کاری کرده تا شیارهای کوپلر به راحتی درون کوپلر بسته شوند.

۵- اگر بخواهید بررسی و نظارت بر کار به راحتی انجام گیرد، بهتر است پس از بستن کوپلرها، آن ها را با ترسیم یک خط قرمز علامت گذاری کنید. شایان ذکر است که نظارت و بررسی اجرای کار فقط توسط مهندس سازه انجام می گیرد.

نکات استفاده از وصله مکانیکی (کوپلر) طبق آئین نامه بتن ایران (آبا)

وصله های مکانیکی باید شامل یکی از دو گروه زیر باشند:

  • گروه ۱ -وصله های مکانیکی که انتقال نیرو در آن ها از طریق غالف اتکایی، کوپلر، غالف کوپل کننده و غیره انجام می گیرد.
  • گروه ۲ -وصله های مکانیکی که قادر هستند مقاومت گسیختگی کششی اسمی آرماتورهای وصله شده را تحمل کنند.

وصله های مکانیکی گروه ۱ نباید در فاصله ای کمتر از دو برابر ارتفاع مقطع عضو از تیر یا ستون واقع شده باشند و یا مقاطع بحرانی که در آن ها احتمال تسلیم آرماتورها وجود دارد. در صورتی که رده آرماتورها S400 و S420 بوده و تیر، پیش ساخته نباشد، استفاده از وصله های گروه ۲ در هر نقطه مجاز است. در مورد سایر رده های آرماتور نیز باید شرایط وصله های گروه ۱ در این بند رعایت شوند.

در صورت استفاده از آرماتورهای رده های بالاتر از S400 و S420، استفاده از وصله های مکانیکی برای انتقال نیروی فوق مجاز نمی باشد.

برای تامین پوشش بتنی کافی روی میلگرد، اثر افزایش ابعاد میلگرد ناشی از وصله مکانیکی باید در نظر گرفته شود.

وصله مکانیکی میلگردها باید در کشش و فشار دارای مقاومت حداقل برابر با ۱.۲۵ باشد.

نتیجه گیری

کوپلر، نوعی اتصال مکانیکی است که برای متصل کردن میلگردها در ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارد. انواع کوپلر میلگرد با کاربردها و ویژگی های متفاوت تولید می شوند. استفاده از اتصالات سنتی باعث ازدحام میلگرد در محل اتصالات می شود؛ اما کوپلر، علاوه بر رفع این مشکل، سبب یکپارچگی بیشتر در سازه می شود. از جمله کاربردهای کوپلر میلگرد می توان به ساخت تونل های طولانی، سدسازی، ساخت پل ها و همچنین سقف و فونداسیون اشاره کرد.

سوالات متداول کوپلر میلگرد و بررسی انواع آن

کوپلر میلگرد چیست؟

کوپلر میلگرد قطعه ای است که دو میلگرد را در جهت طولی به هم متصل می کند. به همین دلیل به آن وصله مکانیکی نیز گفته می شود.

انواع کوپلر میلگرد کدامند؟

انواع کوپلر میلگرد شامل کوپلر گروتی، کوپلر جوشی میلگرد، کوپلر انتهایی، کوپلر پیچی دو طرفه، کوپلر استاندارد، کوپلرهای تبدیل و غیره هستند. تمامی انواع کوپلرها در مقاله توضیح داده شده اند.

کاربردهای کوپلر میلگرد کدامند؟

کوپلر میلگرد برای کاهش تراکم میلگردها در فضاهای محدود و صرفه جویی در طول میلگرد بهترین گزینه است و جایگزینی مناسب برای وصله های جوشی و اورلب میلگرد به شمار می رود.

12 دیدگاه
  1. امیر رضا می گوید

    سلام خسته نباشید
    یه سوال داشتم کوپلر فقط برای میلگرد استفاده میشه؟ یعنی کوپلر فقط برای میلگرده؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام، ممنون از شما
      در جواب سوالتون ابتدا باید به سوال کوپلر چیست پاسخ بدیم. کلمه کوپلر (coupler) به معنی اتصال دهنده یا متصل کننده است. علاوه بر صنعت ساخت و ساز در صنایع دیگر هم از این کلمه استفاده می شود و هر صنعت اشاره به وسیله ای مختص به خود دارد. به طور مثال همانطور در ساختمان سازی، کوپلر میلگرد معرف یک نوع وصله مکانیکی برای اتصال میلگرد است، در شبکه های کامپیوتر نیز از اصطلاح کوپلر شبکه استفاده می شود که منظور وسیله ای کوچک است که برای افزایش طول کابل شبکه از آن استفاده می کنند.

  2. عباس مرتضوی می گوید

    وصله اتکایی میلگرد همون کوپلر میشه؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام و وقت بخیر
      خیر، وصله اتکایی و کوپلر با یکدیگر فرق دارند. وصله اتکایی با روی هم قرار دادن دو انتهای میلگردهای فشاری صورت می گیرد. اطلاعات بیشتر در مورد این وصله و آشنایی با تمام وصله هایی که برای میلگرد استفاده می شود را می توانید در مقاله انواع اتصال میلگرد (انواع وصله میلگرد) مطالعه کنید.

  3. رضا می گوید

    سلام ، در پروژه ای متاسفانه ارماتور انتظار ستون‌ها توسط سارقین بریده شده آمد و طولی در حدود ۴ سانتیمتر از روی فونداسیون باقیمانده است ، آیا امکان استفاده از کولر وجود دارد ، توضیح آنکه همه ارماتور های ستون بریده شده آمد.

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      پاسخ کارشناسان آهن ملل: ریسک این کار بالاست.
      روش دیگری که بعضا ممکن است استفاده شود: اگر ساختمان نیمه کاره یا در حالت سفت کاری می باشد، به اندازه ۱ الی ۱.۵ متر بتن‌های ستون تخلیه شود و بعد از اتصال میلگرد جدید به میلگردهای موجود، مجدا بتن ریزی شود، هر چند این کار غیر استاندارد است …

  4. ابوالفضل می گوید

    سلام باوجود اینکه هزینه های ناشی کم تره در این روش ولی بیشتر از روش پوششی استفاده میشه دلیلش چیه

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      بله دقیقا، در بین انواع روش های وصله میلگرد، اورلپ یا وصله پوششی، رایج ترین روش اتصال میلگرد است که از جمله دلایل محبویت آن می توان به قدمت بیشتر این نوع وصله و همچنین عدم نیاز به قطعات جانبی (مانند کوپلر) در این روش اشاره کرد. اطلاعات کامل در مورد وصله پوششی را می توانید در مقاله اورلب میلگرد چیست بخوانید.

  5. ابوالفضل می گوید

    میلگرد من سایزش ۲۰هست پس کوپلر چند باید بگیرم

    1. فاطمه احمدی می گوید

      نوع کوپلری که می خواهید استفاده کنید به محل قرارگیری میلگرد، امکان چرخش میلگرد یا ثابت بودن آن، سایز میلگرد دوم که متصل می شود و … بستگی دارد.
      ولی در حالت عادی کوپلر استاندارد بیشترین استفاده را دارد و برای میلگرد سایز ۲۰ نیز تولید می شود.

  6. مهدی نظاری می گوید

    با سلام ضمن تشکر از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده ذکر و تصیحیح این مطلب الزامیست:
    (وصله مکانیکی باید قادر به انتقال تنشی حداقل ۲۳/۳ برابر تنش تسلیم میلگرد در کشش و یا فشار باشد) این مقدار باید ۱.۲۵ برابر باشد که در مطالب به اشتباه نوشته شده است.

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام و وقت بخیر آقای نظاری گرامی
      صحبت شما صحیحه و در مقرارت ملی ساختمان مبحث نهم عدد ۱.۲۵ ذکر شده. اصلاح شد. 🙏
      باعث افتخاره وقت گذاشتید و نکته ای که اشتباه شده رو اطلاع دادید. هدف ما انتشار اطلاعات صحیح و قابل استناده که به همراهی شما و دیگر دوستان متخصص تکمیل خواهد شد🙏

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.