بیلت و بلوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آیا تاکنون نام بیلت و بلوم به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید شمش فولادی چیست؟ آیا با تفاوت ها و کاربردهای بلیت و بلوم آشنا هستید؟ شمش بیلت چیست؟ شمش بلوم چیست؟ هر کدام چگونه و با چه روش ‌هایی ساخته می ‌شوند؟ شمش بلوم و شمش بیلت هر کدام چه کاربرد هایی دارند؟ تفاوت شمش بلوم با شمش بیلت چیست؟ ما اینجاییم تا به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم پس با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.  

بیلت و بلوم از انواع شمش ها محسوب می شوند اما تفاوت های زیاد و کاربردهای گوناگونی دارند. بیلت و بلوم از کالاهای فولادی نیمه ساخته هستند که برای تبدیل شدن به محصول نهایی باید فرآوری شوند. خوب است بدانید شمش ها قطعاتی مستطیل شکل هستند که طول هر شاخه آن ها حداکثر ۲ متر می باشد، قالب گیری و شکل ظاهری شمش ها باعث سهولت در حمل و نقل آن هاست. شمش ها معمولا در کارگاه ‌های کوچک تولید می شوند. شمش ها به جز موارد محدود، کاربرد مستقیم صنعتی ندارند.

بیشتر بخوانید: شما عزیزان می توانید برای آشنایی با تمامی تفاوت های شمش و بیلت به مقاله “تفاوت شمش با بیلت و بلوم و تختال چیست؟ مطالعه کنید.

به طور کلی شمش ها را بر اساس شکل مقطع و اندازه می توان به سه نوع تقسیم کرد:

  • بیلت
  • بلوم
  • اسلب

شمش بیلت  (Billet) چیست؟

شمش بیلت یا شمشال، طول بیشتری نسبت به شمش فولادی دارد و سطح مقطع دایره شکل یا مربعی با عرضی کمتر از ۱۵ سانتی متر و سطح مقطع کوچک ‌تر از ۲۳ سانتی متر مربع دارد. شمش بیلت از طریق ریخته‌ گری مستقیم، اکستروژن و یا از طریق نورد شمش به دست می‌آید. از بیلت بیشتر برای تولید میلگرد و سیم استفاده می شود. اصطلاح علمی تر که در سراسر دنیا بیلت را به این نام می ‌شناسند، CCM است.

اگر شمش به طور مستقیم از تولید CCM به مصرف نورد برسد به آن شمش CCM یا شمش بیلت گفته مى شود. شمش بیلت در دو رده ۳sp و ۵sp تولید می ‌شود. بیلتی که انعطاف پذیر است و نسبت به کشش، خمش و پیچش انعطاف پذیرتر باشد، بیلت ۳sp است. شمش بلیت ۵sp انعطاف پذیر نیست. لازم به ذکر است که قیمت بیلت ۳sp بیشتر است.

شمش بیلت
شمش بیلت

شمش بلوم  (Bloom) چیست؟

شمش بلوم یا شمشه از انواع شمش فولادی است که عرض آن بیش از ۱۵ سانتی متر و سطح مقطع بیشتر از ۲۳ سانتی متر مربع است. عمده مصرف شمش بلوم برای ساخت ریل، سپری، ناودانی، قوطی، تیرآهن و غیره می باشد. زمانی که فولاد خالص از مواد اولیه خارج می شود، وارد قالب ‌های شمش‌ بلوم یا بلوم می ‌شوند.

شمش بلوم در سایزهای متفاوتی بسته به نوع کارخانه سازنده تولید می ‌شوند. پس از انجماد، این شمش ‌ها وارد مرحله خنک ‌سازی می شوند و روانه کارخانه‌ های فولاد می‌ شوند. در آن جا شمش ‌ها وارد خط نورد شده و تغییر شکل پیدا می‌کنند. بنابراین، شمش بلوم یا بلوم از این شمش‌ ها تولید خواهد شد.

کاربرد بیلت فولادی

در یک دسته بندی اشاره کردیم که شمش فولادی را می توان به سه نوع ۱.بیلت ۲.اسلب ۳.بلوم تقسیم بندی کرد. هر کدام از این انواع شمش فولادی کاربردهای متفاوتی دارند. از کاربرد بیلت فولادی می توان به استفاده از بیلت برای ساخت ۱.میلگرد ۲.مفتول ۳.تسمه اشاره نمود. از اسلب برای ساخت ۱.ورق ۲.لوله درزدار استفاده می شود. همچنین از بلوم برای ساخت ۱.تیرآهن ۲.ریل ۳.سپری استفاده می شود.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت شمش فولادی را ارائه می دهد.


 آهن ملل؛ معتبرترین مرکز عرضه انواع شمش فولادی با نازل ترین قیمت

همواره در بخش صنعت واسطه های زیادی برای عرضه کالا و خدمات وجود دارند، اما همواره مهم ترین فاکتور برای هر خریدار، تعداد واسطه کم تر و قیمت مناسب می باشد. شرکت آهن ملل اصفهان با سابقه درخشان در زمینه تأمین آهن آلات پروژه های صنعتی و عمرانی در کم ترین زمان و به دلیل رابطه ی مستقیم و بدون واسطه با کارخانه های فولادی ایران، نازل ترین قیمت را به خریداران عرضه می نماید. در وب سایت آهن ملل همواره محتوا و قیمت ها به روز رسانی می شوند و بهترین و مناسب ترین قیمت موجود در بازار نمایش داده می شوند. اگر شما دستی در صنعت آهن و فولاد دارید و یا نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید می توانید با مشاوران ما در آهن ملل در تماس باشید.

جمع بندی

در این مقاله ما به بررسی انواع شمش فولادی پرداختیم. بیلت و بلوم از انواع شمش ها هستند اما تفاوت آن ها در کاربرد و شکل و اندازه سطح مقطع آن ها می باشد. به عنوان مثال شمش بیلت برای تولید میلگرد و سیم استفاده می شود و از شمش بلوم برای ساخت ریل، سپری، ناودانی، قوطی و تیرآهن و غیره استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد تولید انواع شمش در کارخانه می توانید مقاله “انواع شمش فولادی و فرآیند تولید آن در کارخانه های مختلف” مطالعه فرمایید.

سوالات متداول بیلت و بلوم و کاربردهای آن ها

شمش بیلت چیست و چه کاربردی دارد؟

شمش بیلت از انواع شمش های فولادی می باشند که سطحی دایره شکل یا مربعی با عرضی کمتر از ۱۵ سانتی متر و سطح مقطع کوچک ‌تر از ۲۳ سانتی متر مربع دارد و در تولید میلگرد و سیم کاربرد دارد.

شمش بلوم چیست و چه کاربردی دارد؟

شمش بلوم نیز از انواع شمش های فولادی است با عرض بیش از ۱۵ سانتی متر یا به عبارتی سطح مقطع بزرگ ‌تر از ۲۳ سانتی متر مربع و برای ساخت ریل، سپری، ناودانی، قوطی، تیرآهن و غیره کاربرد دارد.

تفاوت شمش بیلت و بلوم در چیست؟

تفاوت شمش بیلت و بلوم در تعریف آن هاست. بیلت و بلوم هر دو از انواع شمش های فولادی هستند و تنها در ابعاد و موارد کاربرد با هم تفاوت دارند.

چه عواملی در تعیین مقاومت شمش بیلت و شمش بلوم تاثیر گذار هستند؟ 

در پاسخ به این سوال باید گفت استفاده از مواد خام مانند سنگ آهن یا آهن آلات ضایعاتی در مقاومت نهایی انواع شمش فولادی اعم از شمش بیلت و شمش بلوم تاثیر گذار است. هم چنین میزان کربن مورد استفاده در تولید انواع شمش نیز یکی از فاکتور های مهم در مقاومت آن ها می‌ باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.