تفاوت شمش با بیلت و بلوم و تختال چیست؟

شمش فولادی اولین فرآورده قابل حمل فولاد است که خود انواع گوناگونی دارد. بیلت، بلوم و تختال از انواع شمش فولادی هستند که البته هر کدام از انواع شمش، بیلت، بلوم و تختال برای تولید نوع خاصی از مقاطع فولادی کاربرد دارند. شمش فولادی اصلی ترین مواد اولیه برای تولید انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، بلوم، اسلب، بیلت و غیره است.

محصولاتی مانند اسلب، بیلت، بلوم، کالاهای نیمه فولادی است که برای تبدیل به محصولات نهایی مورد استفاده قرار می گیرند. قبل از خرید شمش، بیلت، بلوم و تختال، قطعا باید با تفاوت های آن ها آشنا شوید تا خریدی مطمئن انجام دهید. در این مقاله به تفاوت میان شمش، بیلت و بلوم و تختال پرداخته شده است، برای کسب اطلاعات بیشتر با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

بررسی انواع شمش فولادی

ماده اولیه اغلب محصولات فولادی، شمش فولادی می باشد. شمش فولادی انواع مختلفی دارد که عبارت است از: بیلت یا شمشه، بلوم یا شمشال و اسلب یا تختال. در ادامه مقاله به معرفی و توضیح مختصری از هر یک از این محصولات فولادی می پردازیم.

انواع شمش فولادی و کاربرد آن ها
انواع شمش فولادی و کاربرد آن ها

بیلت یا شمشه

بیلت در اصطلاح علمی به CCM هم شناخته می شود. اگر شمش به طور مستقیم از حالت CCM به نورد گرم برود به آن شمش CCM یا بیلت می گویند. بیلت در اصطلاح عامیانه به شمشال هم معروف است. بیلت طول بیشتری در برابر شمش دارد و سطح آن به شکل دایره ای و یا مربع است. شمشال ماده اولیه برای تولید سیم و میلگرد است.

میلگرد در رده های میلگرد در رده های ۳SP و ۵SP تولید می شود. بیلت ۳SP در برابر کشش، پیچش و خمش انعطاف پذیری بیشتری دارد. لازم است بدانید بیلت ۵SP انعطاف پذیر نیست و بیشتر در مواقعی که سازه در برابر نیرو و فشار قرار بگیرد استفاده می شود و این شمش استحکام بالایی دارد. از لحاظ قیمت، قیمت بیلت ۳SP بیشتر از بیلت ۵SP است.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیلت و کاربردهای آن به مقاله “بیلت و بلوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟” مراجعه نمایید.

بلوم یا شمشال 

بلوم در اصطلاح عامیانه به شمشه هم معروف است. بلوم در واقع همان بیلت است ولی سایز های متفاوت دارد. بیلت های با عرض بیش از ۱۵ سانتی متر بلوم نام دارد و سطح مقطع کوچک تر از ۲۳۰ سانتی متر دارد. بلوم ماده اولیه برای تولید سپری، قوطی، ناودانی، ریل و غیره است. امروزه شمش بلوم، شمش فابریک هم شناخته می شود.

اسلب یا تختال 

اسلب یا تختال ماده اولیه برای تولید ورق فولادی است. اسلب بر خلاف بیلت و بلوم به شکل مکعب مستطیل است که به ضخامت ۲۳۰ میلی متر تا ۱.۲۵ متری است. بلوم از کنار تختال بریده می شود.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اسلب و فرآیند تولید آن، مقاله “اسلب یا تختال چیست؟ فرآیند تولید، مزیت ها و معایب آن” را مطالعه نمایید.

چرا کربن در شمش مهم است؟

میزان کربن موجود در شمش از اهمیت بالایی برخوردار است. شمش فولادی ماده اولیه برای تولید میلگرد است. برای تولید میلگرد سایز ۱۴ تا ۴۰ باید از شمش هایی که دارای کربن ۳۰ تا ۳۵ هستند، استفاده کنند. دقت در مقدار کربن در شمش برای ساخت میلگرد بسیار مهم است. از شمش هایی که کربن کمتری دارد برای ساخت میلگرد با سایزهای پایین تر استفاده می شود. زیرا انعطاف پذیری بیشتری دارد و نرم است. شمش‌  با ابعاد ۱۰۰,۱۲۰,۱۲۵,۱۳۰,۱۵۰,۱۶۰ را بیلت و شمش با ابعاد ۱۸۰*۱۸۰، ۲۰۰*۲۰۰، ۲۵۰*۲۵۰ را بلوم گفته و برای تولید میلگردهای صنعتی استفاده می شود.

اولین تولید قابل حمل محصولات فولادی، شمش فولادی است. ماده اولیه تولید شمش فولادی، سنگ آهن می باشد. بیلت یا شمشه، بلوم یا شمشال و اسلب یا تختال از انواع شمش های فولادی هستند. محصولاتی مانند اسلب، بیلت، بلوم، کالاهای نیمه فولادی است که برای تبدیل به محصولات نهایی مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل تولید شمش فولادی

همان طور که می دانید ماده اولیه‌ برای تولید شمش، سنگ آهن است. جهت تولید شمش مراحل پیچیده و طولانی باید طی شود. اکثر سنگ آهن ‌هایی که در سطح جهان استخراج می شود را در کوره های بلندی قرار می دهند. بعد از مراحل پیش پخت و کلوخه سازی به کوره کک و آهک را اضافه می کنند. این کار باعث می شود تا آهن و چدن از سنگ آهن جدا شود.

با این عملیات، آهن خام به فولاد تبدیل می شود. بعد از تبدیل آهن خام به فولاد باید ناخالصی هایی مانند کربن توسط اکسیژن از فولاد خام جدا شود تا فولاد خام به دست آید. این فولاد خام بعد از جدا کردن ناخالصی ها مواد مذاب را باید به واحد ریخته گری برده شود تا در داخل قالب ها ریخته شود. سپس روی غلتک قرار داده می شود و با پاشیدن آب آن را خنک می کنند. بعد از خنک کردن، نوبت به برش شمش به ابعاد دلخواه می رسد.

بیشتر بخوانید: برای اطلاع بیشتر از تولید و نحوه عرضه شمش فولادی، مقاله “تولید شمش فولادی از ابتدا تا قیمت گذاری وعرضه آن در بازار” را مطالعه نمایید.

مراحل تولید شمش فولادی
مراحل تولید شمش فولادی

جمع بندی

شمش اصلی ترین ماده اولیه برای تولید بیلت، تختال و بلوم می باشد. تفاوت اصلی این سه محصول، در سطح مقطع و اندازه آن هاست. برای مثال اسلب به دلیل سطح مقطع پهن، برای تولید ورق فولادی، بلوم برای تولید نبشی و بیلت برای تولید میلگرد و لوله مناسب است. بنابراین طبق توضیحاتی که در مقاله دادیم می توان نتیجه گرفت که تفاوت اصلی این ۴ محصول در شکل مقطع و ابعاد آن و البته کاربرد آن ها می باشد.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت شمش فولادی را ارائه می دهد.

سوالات متداول تفاوت شمش با بیلت و بلوم و تختال

شمش چیست؟

شمش فولادی اولین فرآورده قابل حمل فولاد است و بیلت و بلوم و تختال از انواع شمش فولادی هستند.

بیلت چیست؟

بیلت یا شمشال نسبت به شمش طول بیشتری دارد و سطح آن به شکل دایره و یا مربع است. بیلت ماده اولیه برای تولید سیم و میلگرد است.

بلوم چیست؟

بلوم یا شمشه در واقع همان بیلت است ولی سایز های متفاوتی دارد و سطح مقطع کوچک تر از ۲۳۰ سانتی متر دارد. بلوم ماده اولیه برای تولید سپری، قوطی، ناودانی، ریل و غیره است.

اسلب چیست؟

اسلب یا تختال ماده اولیه برای تولید ورق فولادی است. اسلب به شکل مکعب مستطیل است.

تفاوت شمش با بیلت و بلوم و تختال چیست؟

شمش ماده اولیه برای تولید بیلت، بلوم و تختال است. تفاوت اصلی بیلت و بلوم و تختال در سطح مقطع و اندازه آن هاست.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.