تولید شمش فولادی از ابتدا تا قیمت گذاری وعرضه آن در بازار

حتما نام شمش فولادی را بارها شنیده اید. در این مقاله قصد داریم نگاهی تخصصی تر به شمش فولادی داشته باشیم. شمش فولادی چیست؟ فرآیند تولید شمش فولادی چگونه است؟ عرضه و فروش شمش فولادی به چه صورتی است؟ با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید تا پاسخ همه این سوالات را یک جا دریافت کنید.

شمش فولادی چیست؟

در فرآیندهای فولادسازی اولین محصول قابل حمل، شمش فولادی است. شمش فولادی به ‌صورت جامد است و در ابعادی تولید می شود که کاملا قابل حمل ‌باشد. شمش‌ فولادی قطعاتی هستند که معمولا سطح مقطع آن ها به شکل ذوزنقه است و طول هر شاخه آن حداکثر به ۲ متر است.

فرآیند شمش سازی یکی از فرآیندهای میانی نورد فولادها است که ماده‌ اولیه ‌صنایع پایین ‌دستی محسوب می‌شوند. شمش سازی، در اثر انجماد فلز مذاب در قالب انجام می‌شود و چندین هدف را دنبال می‌کند در صنایع بزرگ فولادی عموماً واژه شمش فولادی به انواع بلوم، بیلت یا اسلب اطلاق می‌گردد. با وجود درصد های مختلف از عناصر گوناگون موجود در فولاد دارای خواص مکانیکی متفاوت مانند انعطاف‌پذیری، خمش، کشش و پیچش بوده و کاربردهای متنوعی دارد.

بیشتر بخوانید: برای درک بهتر تفاوت شمش فولادی با بیلت و بلوم و تختال به مقاله “تفاوت شمش با بیلت و بلوم و تختال چیست؟” مراجعه نمایید.

فرآیند تولید شمش فولادی

در ایران، شمش فولادی در کوره های قوس الکتریکی و القائی تولید می شود. انتخاب کوره با توجه به میزان هزینه، کیفیت فلز، نیازهای تولیدی و نوع آلیاژ تعیین می شود. کوره ها از نظر کاربرد به سه گروه پیش گرم، ذوب و نگهدارنده و از لحاظ مصرف انرژی به دو دسته عمده سوخت فسیلی، گرمایش الکتریکی تقسیم بندی می شوند.

شمش فولادی توسط فولادسازان بزرگ مانند شرکت فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، شرکت مجتمع ویان همدان، فولاد پاسارگاد، فولاد کاوه جنوب، شرکت آهن و فولاد ارفع که از برترین تولید کنندگان شمش فولادی در ایران هستند، در کوره های قوس الکتریکی تولید می شود.

کاربرد شمش فولادی

در ابتدای مقاله توضیح دادیم که در فرآیند تولید محصولات فولادی، اولین محصول قابل حمل، شمش فولادی است. شمش فولادی انواع مختلفی دارد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای متنوعی دارند. لازم است بدانید که از شمش فولادی برای تولید تیرآهن، مفتول، انواع میلگردهای ساده و آجدار، نبشی و ناودانی استفاده می شود.

انواع شمش فولادی و فرآیند تولید آن در کارخانه های مختلف در نحوه عرضه آن به بازار تاثیر گذار است. انواع شمش فولادی به دو روش عرضه می شود؛ فروش داخلی شمش و عرضه آن در بورس کالا، فروش صادراتی شمش. در ادامه مقاله به توضیح بیشتر درباره انواع روش های عرضه شمش فولادی می پردازیم.

شمش فولادی اولین محصول قابل حمل فرآیندهای فولادسازی است که در کوره های قوس الکتریکی و القائی تولید می شود. شمش فولادی برای تولید تیرآهن، مفتول، انواع میلگردهای ساده و آجدار، نبشی و ناودانی استفاده می شود. از شمش فولادی برای فروش داخلی و همچنین صادرات استفاده می شود.

فروش داخلی شمش فولادی و عرضه آن در بورس کالا

معمولا در هر هفته در دو یا سه مرحله تولیدکنندگان فولاد، تولیدات خود را با تعیین فروش پایه بورس کالا و بر اساس دستورالعمل های وزارت مربوطه عرضه می نمایند. عمده خریداران، نورد کاران بزرگ کشور هستند و به این طریق نورد کاران عمده مواد اولیه کارخانجات نورد را تامین می نمایند. عرضه شمش فولادی در پارتی های ۲ الی ۱۰ هزار تنی و قابل افزایش تا سه برابر می باشد.

با اعلام قیمت پایه در تابلو بورس خریداران به رقابت می پردازند و نسبت به تقاضا معمولا چند درصد بالاتر از قیمت پایه معاملات انجام می شود. در صورت عدم تقاضا و یا تقاضای کمتر از پارتی تعریف شده و همچنین درخواست کمتر از قیمت پایه، معامله صورت نمی گیرد و فروش از تابلو، بدون معامله برداشته می شود. این معاملات به صورت نقدی و اعتباری انجام می شود.

عمده عرضه و بیشترین عرضه کننده و در نتیجه تعیین کننده قیمت شمش فولادی در حال حاضر شرکت فولاد خوزستان می باشد. در حال حاضر با توجه به تامین بیش از ۹۷% موارد اولیه تولید شمش فولادی در داخل کشور قیمت پایه داخلی ارزان تر از قیمت صادراتی با احتساب نرخ ارز نیمایی می باشد.

با عنایت به افزایش تولید فولاد در سال های اخیر، واردات شمش فولادی به صفر رسیده و کشور از مرحله واردات به صادر کننده تبدیل گردیده است و در نتیجه آهن ساخته شده در چند سال اخیر با قیمت مناسب و قیمت کمتر از قیمت جهانی آهن به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

فروش داخلی شمش فولادی و عرضه آن در بورس کالا
فروش داخلی شمش فولادی و عرضه آن در بورس کالا

مجموعه آهن ملل مناسب تربن قیمت شمش فولادی کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می کند.

فروش صادراتی شمش

شرکت های فوق مازاد بر نیاز کشور را معمولا از طریق مناقصه به کشور های متقاضی واگذار می کنند و سبب ارز آوری می شوند. بخش دوم تولید شمش فولادی به روش تولید القائی می باشد. عمده این کارخانجات متعلق به بخش خصوصی بود و این شرکت ها در شهرهای بزرگ کشور از جمله مشهد، اصفهان، یزد، قم، تهران، تبریز، اردبیل و رشت اقدام به تولید می کنند.

این شرکت ها تولیدات خود را به نوردکاران متوسط و کوچک عرضه می نمایند. به منظور کاهش هزینه ها از جمله حمل و نقل، معمولا تولیدات شمش القائی هر استان در همان استان و استان های هم جوار به مصرف می رسند. مبنای قیمت این کارخانجات بر اساس عرضه و تقاضا بوده و در کل متناسب با قیمت فروش در بورس کالا می باشد و به اصطلاح قیمت این کالا در بورس کالا کشف می شود.

سخن آخر

شمش فولادی اولین محصول قابل حمل فولادی است که به صورت جامد است و به چند روش تولید می شود. همان گونه که گفته شد، شمش فولادی در کوره های قوس الکتریکی و القائی تولید می شود. انتخاب کوره با توجه به میزان هزینه، کیفیت فلز، نیازهای تولیدی و نوع آلیاژ تعیین می شود. این مطالب برای آشنایی و درک بهتر محصول مفید می باشد.

سوالات متداول تولید و فروش شمش فولادی

شمش فولادی چیست و چگونه تولید می شود؟

شمش فولادی به صورت جامد است و در ابعاد قابل حمل تولید می شود و سطح مقطع آن به شکل ذوزنقه است و طول هر شاخه آن حداکثر دو متر می باشد. شمش فولادی در کوره های قوس الکتریکی و القائی تولید می شود.

در ایران شمش فولادی به چه طریقی تولید می شود؟

در ایران، شمش فولادی در کوره های قوس الکتریکی و القائی تولید می شود. یک کوره ذوب وسیله ای است که قابلیت ایجاد حرارت لازم برای ذوب وزن معینی از فلز یا آلیاژ را با سرعت لازم و هزینه های قابل قبول دارد.

تولید شمش کارخانجات به چه صورت در بازار عرضه می شود؟

تولید کارخانجات به دو حالت عرضه می شود، فروش داخلی شمش فولادی و عرضه آن در بورس کالا، فروش صادراتی شمش فولادی.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.