برترین تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران

همان طور که می دانید شمش فولادی اولین محصول قابل حمل فولاد می باشد. انواع شمش فولادی در صنعت، بر اساس شکل سطح مقطع و ابعاد آن، در سه دسته کلی قرار می‌گیرد که عبارت است از: بیلت یا شمشال، بلوم یا شمشه و اسلب یا تختال. هرکدام از این انواع شمش، کاربردهای متفاوتی دارند.

بیلت و بلوم عمدتا برای تولید میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی فابریک و غیره کاربرد دارند. از اسلب نیز به عنوان ماده اولیه برای تولید انواع ورق فولادی، انواع لوله‌ های درزدار، نبشی و ناودانی پرسی استفاده می‌شود. در ادامه مقاله به معرفی معتبرترین تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران می پردازیم پس با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

کارخانه های تولیدکننده شمش فولادی در ایران

ایران در سال ۲۰۲۰ رتبه یازدهم از بزرگ ترین تولیدکنندگان فولاد در دنیا را به خود اختصاص داد. خوشبختانه ایران نه تنها در تولید شمش فولادی داخلی موفق بوده است بلکه برخی از تولیدکنندگان شمش فولادی مانند فولاد خوزستان، شمش تولیدی خود را به خارج از ایران نیز صادر می‌کند.

معتبر ترین کارخانه های تولید شمش فولادی در ایران عبارتند از: کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، صبا فولاد خلیج فارس، فولاد هرمزگان، ذوب آهن پاسارگاد. در معتبرترین تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران، مجتمع فولاد خوزستان و فولاد مبارکه بیشترین تولید را به خود اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تولید شمش فولادی و نحوه عرضه آن مقاله “تولید شمش فولادی از ابتدا تا قیمت گذاری وعرضه آن در بازار” را مطالعه نمایید.

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان

مجتمع فولاد مبارکه اصفهان بزرگ ترین تولیدکننده فولاد در ایران است. این کارخانه در سال ۱۳۶۰ در شهر مبارکه اصفهان تاسیس شد. جالب است بدانید مجتمع فولاد مبارکه اصفهان بیش از ۵۰ درصد از مصرف فولاد کشور را برای صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی، صنایع فلزی سبک و سنگین، تولید لوله، لوازم خانگی و غیره را تامین می‌نماید.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال ۱۳۴۶ در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان و  در نزدیکی شهر زرین ‌شهر تاسیس شد. کارخانه ذوب آهن اصفهان شامل چندین واحد فولادسازی، نورد و کنترل کیفیت می ‌باشد. ذوب آهن اصفهان سالانه ۳.۶ میلیون تن شمش فولادی را به صورت بیلت و بلوم تولید می کند.

کارخانه ذوب آهن اصفهان علاوه بر شمش فولادی، تیرآهن را نیز تولید می نماید. تیرآهن های تولید شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان با نام تیرآهن اصفهان در بازار شهرت دارند. لازم به ذکر است کارخانه ذوب اهن اصفهان به دلیل کیفیت بسیار بالای محصولات فولادی در کشور از تقاضای بسیار بالا برخوردار است.

کارخانه ذوب آهن اصفهان
کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه فولاد خوزستان

کارخانه فولاد خوزستان از بزرگ ترین تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران است که به عنوان دومین ابر کارخانه و قطب تولید فولاد خام در کشور است. این شرکت در سال ۱۳۶۸، در استان خوزستان و در مجاورت شهر اهواز تاسیس شد. کارخانه فولاد خوزستان اولین کارخانه تولید آهن و فولاد کشور به روش احیای مستقیم و کوره قوس الکتریکی می باشد.

بخش فولادسازی این مجموعه، از شش کوره قوس الکتریکی، ۴ کوره پاتیلی، دو ماشین دو خطه ریخته‌ گری تختال، سه ماشین ۶ خطه شمش و تاسیسات جمع ‌آوری غبار فولادسازی تشکیل شده است. لازم به ذکر است ماشین‌ های ریخته‌ گری، فولاد مذاب را به شمش و تختال تبدیل می‌ نمایند. وجود این تجهیزات و استفاده دانش متخصصان باعث شده است تا مجموعه فولاد خوزستان، سالیانه ۷ میلیون تن شمش و اسلب را تولید و به بازار عرضه نماید.

کارخانه فولاد خوزستان
کارخانه فولاد خوزستان

آهن ملل به روز ترین و مناسب ترین قیمت شمش فولادی را ارئه می دهد.

صبا فولاد خلیج فارس

این شرکت در سال ۱۳۸۳ و در ۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس واقع در استان هرمزگان، تاسیس شد. صبا فولاد خلیج فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، تولیدکننده سنگ آهن، کنسانتره آهن و نیز گندله می‌ باشد. کارخانه صبا فولاد خلیج فارس نخستین تولید کننده بریکت گرم در کشور می باشد. عمده تولیدات صبا فولاد خلیج فارس با ظرفیت ۴.۵ میلیون تن بیلت و اسلب می باشد.

کارخانه صبا فولاد خلیج فارس
کارخانه صبا فولاد خوزستان

شمش فولادی اولین محصول قابل حمل فولاد می باشد. انواع شمش فولادی عبارت است از: بیلت یا شمشال، بلوم یا شمشه و اسلب یا تختال. کارخانه های زیادی در ایران شمش فولادی تولید می کنند. خوشبختانه ایران نه تنها در تولید شمش فولادی خودکفا است بلکه صادرات شمش فولادی را نیز انجام می دهد.

فولاد هرمزگان

شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۳۸۵ در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تاسیس گردید. کارخانه فولاد هرمزگان سبب شد تا استان هرمزگان به قطب سوم تولید فولاد در ایران تبدیل شود. مجتمع فولاد هرمزگان به دلیل دسترسی آسان به آب ‌های آزاد، مجاورت با ذخایر سنگ آهن گل و گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل و نقل جاده ‌ای و ریلی و همچنین نزدیکی به مخازن گاز عسلویه از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برخوردار است.

شرکت فولاد هرمزگان دارای ظرفیت تولید سالانه ۱.۵ میلیون تن اسلب می ‌باشد. محصولات تولیدی این کارخانه اغلب فولادهای کربنی برای استفاده در تولید رول و ورق به صورت نورد سرد و گرم است.

کارخانه فولاد هرمزگان
کارخانه فولاد هرمزگان

ذوب آهن پاسارگاد

کارخانه ذوب آهن پاسارگاد یک مجموعه کامل فولادسازی در ایران است که تولید فولاد از مرحله دریافت سنگ آهن از معدن تا تولید انواع فولادهای آلیاژی را منطبق بر استانداردهای بین‌ المللی تولید می نماید.

این مجتمع در شهر شیراز بنا شده است. فولادسازی در ذوب آهن پاسارگاد به این صورت است که سنگ آهن را از معادن کشور تهیه کرده و کلیه مراحل بعدی شامل خردایش و تغلیظ سنگ آهن، گندله سازی، تبدیل گندله به آهن اسفنجی، تبدیل بخشی از آهن اسفنجی به فولاد مذاب و تبدیل فولاد خام به انواع فولادهای آلیاژی توسط مجموعه انجام می‌شود.

لازم به ذکر است تولیدات مجموعه ذوب آهن پاسارگاد ۱.۵ میلیون تن بیلت و بلوم در سال می‌ باشد.

کارخانه ذوب آهن پاسارگاد
کارخانه ذوب آهن پاسارگاد

جمع بندی

شمش فولادی اولین محصول قابل حمل فولاد می باشد. شمش فولادی در صنعت، بر اساس شکل سطح مقطع و ابعاد آن، در سه دسته کلی قرار می‌گیرد که عبارت است از: بیلت یا شمشال، بلوم یا شمشه و اسلب یا تختال. معتبر ترین کارخانه های تولید شمش فولادی در ایران عبارتند از: کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، صبا فولاد خلیج فارس، فولاد هرمزگان و ذوب آهن پاسارگاد.

سوالات متداول برترین تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران

شمش فولادی چیست؟

شمش فولادی اولین محصول قابل حمل فولاد می باشد. از شمش فولادی به عنوان ماده اولیه برای تولید انواع محصولات فولادی استفاده می شود.

متداول ترین انواع شمش فولادی کدامند؟

بیلت، بلوم و اسلب از متداول ترین انواع شمش فولادی هستند.

برترین کارخانه های تولید شمش فولادی در ایران کدام کارخانه ها هستند؟

فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، صبا فولاد خلیج فارس، فولاد هرمزگان و ذوب آهن پاسارگاد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.