میلگرد ترانس : بررسی هر آنچه که باید در مورد میلگرد ترانس بدانید!

میلگرد ترانس یکی از انواع میلگرد ساده است که توسط کارخانه های زیادی همچون کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه بافق یزد، کارخانه کویر کاشان، کارخانه فولاد کویر قزوین و … تولید می گردد. میلگرد ترانس نوعی میلگرد کششی با مقاومت بالاست که وجود ظاهری زیبا و صیقلی، آن را از دیگر انواع میلگرد متمایز ساخته است. میلگرد ترانس در سایزبندی، ابعاد، انواع و شکل دارای انواع مختلفی می باشد، از این رو می توان از آن در صنایع گوناگونی استفاده نمود. با آهن ملل همراه باشید تا انواع میلگراد ترانس، کاربردها، ویژگی ها و … را بررسی کنیم.

آهن ملل ویژگی های محصول
۱ نام محصول میلگرد ترانس
۲ سایزبندی از ۶ تا ۱۰۰
۳ آنالیز ترانس پولیش
۴ انواع میلگرد تک پولیش، دو پولیش، بلبرینگ خور، کششی یا روغنی، سنگ خورده، مفتول ، تسمه، چهارپهلو، شش پر

میلگرد ترانس چیست؟

میلگرد ترانس (transmission rebar) که به آن میلگرد کششی نیز گفته می شود، یکی از پر مصرف ترین انواع میلگرد در صنایع مختلف است. میلگرد ترانس در سایزبندی ۶ الی ۱۰۰ میلیمتر در کاخانه های متعدد تولید می گردد. طول مورد استفاده برای تولید این نوع میلگرد اصولا ۶ متر است. همچنین لازم به ذکر است از آلیاژهای  st37، ck15، ck45 و mo40 برای تولید میلگرد ترانس استفاده می گردد. میلگرد ترانس علاوه بر ظاهر و شکل زیبایی که دارد، از استقامت خوبی نیز برخوردار است.

به طور کلی میلگردهای ترانس از دو ویژگی ظاهر زیبا و استحکام بالا برخوردارند و نوع کاربرد آن ها براساس همین دو ویژگی تعیین میشود و به دلیل انجام کار زیاد روی آن ها و ایجاد براقیت و شفافیت ظاهرشان، وقت و هزینه زیادی برای تولیدشان صرف شده که باعث بالا رفتن قیمت آن ها نسبت به انواع دیگر میلگرد شده است.

در مورد انواع میلگرد بیشتر بدانید!

میلگرد یکی از محصولات پر کاربرد در ساختمان سازی است و مانند هر نوع مقاطع دارای انوع بسیاری است. میلگرد در کل به دو نوع ساده و آجدار تفکیک می گردد . اگر در مورد انواع میلگرد اطلاعات دقیقی ندارید و یا با آن ها آشنا نیستید، تیم تحریریه آهن ملل مقاله ای جامع از انواع میلگرد تهیه کرده اند، پیشنهاد می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

تولید میلگرد ترانس

برای تولید میلگرد ترانس از عملیات نورد گرم استفاده می شود. لازم به ذکر است هنگامی که میلگرد ترانس تولید می گردد، سطح آن به این صافی و یکدستی نیست و ظاهری کدر  و زمختی دارد. اگر روی آن را لمس کنید خواهدی دید که سطح آن ناهوار است. از این رو به واسطه فرآیندهای پولیش، سطح آن صاف و یکدست می گردد.

انواع میلگرد ترانس

کیفیت و میزان صیقلی بودن که وجه ممتاز میلگرد ترانس است، بستگی به ساختار و نحوه پولیش زنی آن دارد و بر همین اساس می توان این نوع میلگرد را به دو دسته میلگرد تک پولیش و دو پولیش تقسیم بندی کرد. البته جنس میلگرد، ضخامت و ابعاد نیز جزء مولفه های مهم و تاثیرگذار در دسته بندی این میلگرد به شمار می آیند که در اینجا به بررسی انواع میلگرد ترانس و کاربرد و تفاوت های هر یک می پردازیم.

  1. میلگرد تک پولیش
  2. میلگرد ترانس دو پولیش
  3. میلگرد ترانس بلبرینگ خور
  4. میلگرد ترانس کششی یا روغنی
  5. میلگرد ترانس سنگ خورده
  6. میلگرد ترانس مفتول
  7. میلگرد ترانس تسمه
  8. میلگرد ترانس چهارپهلو
  9. میلگرد ترانس شش پر
انواع میلگرد ترانس
انواع میلگرد ترانس

میلگرد تک پولیش

یکی از انواع پر کابرد میلگرد ترانس، میلگرد ترانس تک پولیش است که دارای استحکام بسیار بالایی می باشد.  میلگرد ترانس در ابتدا، سطح نا همواری دارد و پس از اعمال پولیش به سحطی صاف و یکدست می رسد. اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم، میلگرد ساده ای که در طی فرآیند نورد گرم تولید می گرددو سپس عملیات پولیش بر روی آن صورت می گیرد، میلگرد تک پولیش است. میلگرد ترانس تک پولیش در سایزبندی ۸ الی ۱۵۰ میلیمتر به بازار عرضه می گردد.

میلگرد ترانس دو پولیش

عمیات پولیش زنی این نوع میلگرد ترانس همانطور که از نامش هویداست، دوگانه یا دو مرحله‌ ای می باشد. در نتیجه شفافیت سطحی آن بیشتر شده و ظاهری آینه ای به خود می گیرد. کاربرد اصلی این نوع میلگرد در مواردی است که علاوه بر ویژگی استقامت بالا، به ظاهری آیینه مانند نیاز داشته باشیم. از جمله کاربرد میلگرد ترانس دو پولیش در ساخت قطعات بیرونی اتومبیل و یا نمای بیرونی ساختمان است.

میلگرد ترانس دو پولیش
میلگرد ترانس دو پولیش

میلگرد ترانس بلبرینگ خور یا میلگرد CK45

میلگرد ترانس بلبرینگ خور نوعی از میلگرد ترانس دوپولیش می باشد که با افزودن قابلیت بلبرینگ خوربودن به آن، این نوع میلگرد پدید آمده است. به میلگرد ترانس بلبرینگ خورف میلگرد CK45 نیز گفته می شود چرا که برای ساخت آن از فولاد CK45 استفاده شده است. با توجه به ویزیگ بر شمرده از این نوع میلگرد ترانس، می توان از ان در ساخت ابزاها، مبل سازی، قطعات ماشین آلات و اتومبیل استفاده نمود.

میلگرد ترانس کششی یا روغنی

 

 برای تولید میلگرد ترانس کششی یا روغنی از فولاد روغنی (فولادی که در نورد سرد تولید می شود) استفاده می گردد. فولاد روغنی مورد استفاده دارای ضخامت ۱۰ تا ۶۰ میلیمتر است و در طول های ۳ یا ۶ متری برش زده می شود.

گفته می شود پایه تولید میلگرد ترانس کششی، فولاد آلیاژی است که حاصل اضافه نمودن فروآلیاژها به فولاد می باشد. برای تولید این نوع میلگرد ترانس، با استفاده از روش های مختلف تحت کشش قرار می گیرد و پس از دستیابی به طول و ابعاد مورد نظر، تابگیری شده و فرآیند پولیش زنی انجام می گیرد. در نهایت میلگرد ترانس کششی به دست آمده، سطح براق پیدا می کند که نسبت به انواع یاد شده میلگرد ترانس از مقاومت بالاتری برخوردار است.

میلگرد ترانس سنگ خورده  

در فرآیند تولید این نوع میلگرد از دستگاه های سنگ زنی به منظور پولیش زدن سطح آن استفاده می گردد. رایج ترین دستگاه سنگ زنی، دستگاه LIDKOPING است که از دقت بالایی برخوردار است.

این نوع میگرد به دو شکل میلگرد سر زرد و سر قرمز تولید می شود که در واقع رنگی که روی سطح مقطع آن زده شده، مشخص کننده ساختار و روش تولید آن در فرآیند کشش بوده که هر کدام از آن ها موجب بروز ویژگی های خاص و کاربرد متفوت در آن می شود.

میلگرد ترانس سنگ خورده
میلگرد ترانس سنگ خورده

میلگرد ترانس مفتول

میلگرد ترانس مفتول بیشتر برای مواردی استفاده می گردد که نیاز به خمکاری وجود داشته باشد چرا که این میلگرد دارای رده قطرهای کم است (۳ تا ۱۴ میلیمتر)  و به راحتی می توان آن را خم نمود. از میلگرد ترانس مفتول در صنایعی همچون ساخت فرفوژه، صنایع مبلمان سازی، ساخت نرده های تزیینی و دکوراسیون منازل و ادارات استفاده می گردد.

میلگرد ترانس تسمه 

میلگرد ترانس تسمه دارای نوعی سطح مقطع فولادی مستطیل شکل و صاف است که با شیوه های مختلفی مانند نوردکاری، ماشین کاری و ترانسی تولید می شود. توسمه نوردی تولید شده به خاطر استفاده از شمش های آهن، از استحکام بالایی برخوردار است. از تسمه ماشینکاری در ساخت نما ساختمان استفاده می گردد. نوعی دیگر از میلگر ترانس تسمه، تسمه ترانسی است که دارای سطحی کاملا صاف و یکدست است به همین خاطر آنچنان نیازی به ماشینکاری ندارد.

میلگرد ترانس تسمه 
میلگرد ترانس تسمه 

 میلگرد ترانس چهارپهلو 

میلگرد ترانس چهارپهلو یکی از مرغوب ترین انواع مقاطع فلزی چهارپهلو می باشد که از کیفیت بالایی برخوردار است. تنوع سایز، ابعاد و در نتیجه کاربرد این نوع میلگرد بسیار بالا می باشد. از سایزهای بسیار کوچک ( ۲ * ۲ ) برای کارهای دقیق و ظریف و از سایزهای بالاتر مانند ۵ تا ۸ در تزیینات ساختمان مانند نرده و در و پنجره ، سایز ۱۰ تا ۱۲ که استحکام بالاتری دارد، برای ساخت حفاظ پنجره ها دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد.  این روند تا سایز ۹۰ *۹۰ ادامه دار است.

میلگرد ترانس شش پر

این نوع میلگرد در واقع نوعی میلگرد آلیاژی است که از فولاد آلیاژی ST37 تولید شده و از استحکام و در عین حال از زیبایی بالایی برخوردار است و از آن در صنایع خودروسازی، ماشین آلات صنعتی و نساجی و در ساختمان سازی باری برای ساخت و تولید قطعات نمای مستحکم استفاده می گردد.

میلگرد ترانس شش پر براساس استانداردهای مختلف تولید شده و دارای خواص و ویژگی های متفاوتی می باشد. استانداردهای تولید این نوع میلگرد در کشورهای مختلف بنابر شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص هر کشور تعیین می شود.

میلگرد ترانس شش پر
میلگرد ترانس شش پر

کاربرد میلگرد ترانس در صنایع مختلف

همان طور که قبلا بیان شد، در ابتدا میلگرد به صورت میله های فولادی است که از عملیات نورد گرم گذشته و ظاهری ناهموار و تیره دارد، پس باروش پولیش زنی، زائده های سطح آن برطرف شده و یکدست و صیقلی می شود. از میلگرد ترانس با توجه به ساختاری و ویژگی هایی که دارد، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. صنایع مورد استفاده با توجه به نوع میلگرد ترانس عبارتند از:

میلگرد ترانس تک پولیش

  • صنایع خودرو سازی
  • صنایع ماشین آلات
  • کارگاه های ساخت هواکش های صنعتی
  • کارگاه های تولید وسایل ورزشی
  • مراکز ساخت و تولید قطعات پمپ آب و نفت

میلگرد ترانس دو پولیش

  • صنایع ساخت ماشین آلات جهت تولید قطعات زیبا و نشکن
  • صنایع خودرو سازی
  • صنایع مبل سازی و ساخت ابزار آلات و یراق

قیمت میلگرد ترانس

میلگرد ترانس از جمله محصولاتی است که آهن ملل به عنوان فروشگاه آهن آلات به مخاطبین خود ارائه می دهد. شما می توانید با مراجعه به صفحه میلگرد ترانس، قیمت میلگرد ترانس را به صورت روزانه مشاهده کنید. همچنین کارشناسان آهن ملل می توانند با ارائه مشاوره تخصصی، شما را در امر خرید یاری رسانند.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده میلگرد فولادی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت میلگرد ترانس


سخن آخر

میلگرد ترانس نوعی میلگرد کششی است که دارای ظاهری زیبا و صیقلی می باشد. این محصول فولادی ابتدا تحت عملیات نورد گرم تولید شده وسپس با پولیش زدن، سطح آن صاف و یکدست می شود. میلگردهای ترانس در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که شامل میلگرد تک پولیش، میلگرد ترانس دو پولیش، میلگرد ترانس بلبرینگ خور، میلگرد ترانس کششی یا روغنی، میلگرد ترانس سنگ خورده، میلگرد ترانس مفتول، میلگرد ترانس تسمه، میلگرد ترانس چهارپهلو و میلگرد ترانس شش پر می باشند.

سوالات متداول میلگرد ترانس؛ انواع و کابردهای آن

میلگرد ترانس چه کاربردهایی دارد؟

این نوع میلگرد در صنایعی مثل ساخت و تولید قطعات هیدرولیکی ماشین آلات صنعتی یا خودروها، سیلندرها و پمپ های آب و نفت که هم ظاهر و هم مقاومت از اهمیت زیادی برخوردار است، استفاده می شود.

انواع میلگرد ترانس کدامند؟

میلگرد تک پولیش، میلگرد ترانس دو پولیش، میلگرد ترانس بلبرینگ خور، میلگرد ترانس کششی یا روغنی، میلگرد ترانس سنگ خورده و غیره.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.