۳ مرحله مهم و تاثیرگذار در راهنمای خرید ورق اسیدشویی

ورق اسیدشویی از جمله محصولات میانی است که بیشتر به منظور تولید ورق های پوشش دار، مانند ورق گالوانیزه، رنگی و قلع اندود خریداری می شود. همچنین این ورق در صنایع ساخت و ساز، خودرو سازی و … نیز کاربرد بسیاری دارد. ورق اسیدشویی در واقع همان ورق سیاه است که با استفاده از اسید، رنگ سیاه و ناخالصی های آن حذف و پاک سازی شده و سطحی صاف و صیقلی پیدا می کند. در صورتی که به ورق اسیدشویی نیاز دارید، قبل از هرگونه اقدامی برای خرید، ابتدا باید با مشورت مسئول فنی پروژه، محل استفاده و کاربرد ورق را مشخص کنید. در این صورت می توانید جزئیات بیشتر، همچون نوع و گرید ورق اسیدشویی، برند تولیدکننده و ابعاد و مشخصات آن را به طور دقیق انتخاب کنید. این موارد را در راهنمای خرید ورق اسیدشویی به طور کامل بررسی می کنیم. پس با ادامه مطلب همراه باشید تا خریدی حرفه ای و کامل را تجربه کنید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ورق اسیدشویی

آشنایی با ورق اسیدشویی و روش تولید آن

به طور کلی، ورق های فولادی توسط فرآیند نورد و کاهش ضخامت شمش فولادی تولید می شوند. پایه ترین ورق تولیدی توسط فرآیند نورد، ورق سیاه است. ورق های دیگر (مانند ورق اسیدشویی) از ورق سیاه تولید می شوند. از آنجا که ورق سیاه به دلیل وجود پوسته های اکسیدی روی سطح خود، دارای سطحی خشن و ناصاف است. برای کاربردهای حساس، سطح آن را با اسید صاف می کنند که به این کار، اسیدشویی می گویند. برای اسیدشویی و حذف این اکسیدها، عمدتا از اسیدکلریدریک استفاده می شود. پس از حذف پوسته های اکسیدی، ورق توسط آب شسته شده و با هوای گرم خشک می شود. در مرحله آخر نیز ورق اسیدشویی روغن کاری می شود و  به شکل رول ورق بسته بندی شده و در انبار نگهداری می گردد. اطلاعات بیشتر در مورد ورق اسیدشویی را در مقاله زیر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ورق اسیدشویی؛ کاربرد و فرآیند تولید آن

ورق اسیدشویی چیست

نکات قبل از خرید ورق اسیدشویی

قبل از هر اقدامی برای خرید ورق اسید شویی، ابتدا اطلاعات زیر را در نظر بگیرید. اطلاعات بررسی شده شامل ۵ مرحله به صورت زیر می باشد:

۱- کاربرد مورد نظرتان را حتما بشناسید

در ابتدا باید کاربرد و نحوه به کارگیری دقیق ورق اسیدشویی را بدانید. این کار را با مشورت مسئول فنی انجام دهید. تولید ورق اسیدشویی برای دو منظور زیر انجام می شود:

  • فروش به مصرف کننده نهایی برای استفاده در صنایع مختلف
  • فروش به کارخانه ها برای مصرف در خطوط پایین دستی کارخانه

کارخانه هایی که ورق اسیدشویی خریداری می کنند، از آن برای تولید ورق های پوشش دار، همچون ورق گالوانیزه، رنگی و قلع اندود یا تولید لوله، پروفیل و … استفاده می کنند. اما دیگر کاربردهای این ورق در صنایع مختلف به صورت زیر می باشد:

  • کاربردهای عمومی، مانند کاربردهای ساختمانی و سازه ای
  • برای ساخت مخازن تحت فشار، کپسول گاز و …
  • در خودرو سازی، مانند ساخت شاسی خودرو، رینگ خودرو، قطعات تقویتی خودرو و …

۲- برند یا کشور تولید کننده را مشخص کنید

برند یا کشور تولید کننده ورق اسیدشویی

نکته مهم دیگری که در راهنمای خرید ورق اسید شویی باید اشاره کرد، مربوط به کشور تولیدکننده این ورق است. ایرانی و یا وارداتی بودن ورق اسیدشویی باید داخل درخواست مشخص باشد. تفاوت این دو دسته ورق نیز در قیمت، کیفیت و موجودی آن ها است. اما لازم است بدانید نسخه کلی وجود ندارد که بتوان گفت تمامی ورق های اسیدشویی وارداتی کیفیت بالاتر یا پایین تری نسبت به نوع داخلی دارند. آنچه کیفیت ورق اسیدشویی را مشخص می کند، آنالیز و سرتیفیکت ورق است.

۳- انواع ورق اسید شویی را بشناسید تا بتوانید مناسب ترین گرید را انتخاب کنید

دو مورد از رایج ترین ورق های اسیدشویی که بیشترین موجودی را در بازار دارند عبارتند از:

  • ورق اسیدشویی ST37
  • ورق اسید شویی STw22

هر کدام از این دو نوع ورق اسیدشویی، تفاوت هایی در خصوصیات شیمیایی (همچون مقاومت کششی) و در کاربردشان دارند. زمانی که هدف خود را از خرید این ورق مشخص کرده باشید، به راحتی می توانید نوع آن را نیز انتخاب کنید.

نکته: سایر نمونه های ورق اسیدشویی، کاربرد کمتری داشته و در موارد خاص درخواست و عرضه می شوند.

۴- مشخصات و ابعاد ورق اسیدشویی

همانطور که در معرفی ورق اسیدشویی و روش تولید آن گفتیم، این ورق از ورق سیاه تولید می شود. در نتیجه، ورق سیاه در هر ابعاد و سایزی که تولید شود، ورق اسیدشویی نیز می تواند در همان ابعاد تولید گردد. مشخصات ابعادی ورق سیاه و معرفی بیشتر آن را می توانید در مقاله زیر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی انواع ورق سیاه، ابعاد و نحوه تولید

ورق سیاه چیست

با این حال، ابعاد ورق اسیدشویی که اصطلاحا رُند بازار است و بیشترین کاربرد و عرضه را دارد، به صورت زیر می باشد:

  • پرکاربردترین ضخامت ورق اسیدشویی: از ضخامت ۲ تا ۴ میلی متر که ضخامت ۲ میلی متر محبوب تر است.
  • پرکاربردترین عرض ورق اسیدشویی: در سه عرض ۱ – ۱.۲۵ – ۱.۵ متر قابل عرضه است؛ اما عرض ۱ متر، محبوب تر می باشد.
  • پرکاربردترین طول ورق اسیدشویی: از آنجا که ورق اسیدشویی به صورت رول تولید می شود، امکان برش آن در هر متراژی که مورد نظر مشتری باشد وجود دارد.

۵- قیمت ورق اسیدشویی

قیمت ورق اسید شویی به ابعاد ورق، کیفیت ورق، برند تولیدکننده و گرید ورق بستگی دارد. به طور مثال، قیمت ورق اسید شویی ST37 کمتر از قیمت ورق اسیدشویی stw22 با ابعاد و برند مشترک می باشد. یا قیمت ورق اسید شویی فولاد مبارکه بیشتر از ورق اسیدشویی سایر برندهای داخلی با گرید و ابعاد مشترک است.

علاوه بر این، عوامل تاثیرگذار بر تمامی مقاطع فولادی، همچون میزان عرضه و تقاضا، نرخ دلار، قیمت جهانی و … نیز قیمت ورق اسیدشویی را دستخوش تغییر می کند.

آنچه لازم است به آن توجه کنید این است که قیمت ورق اسیدشویی به صورت روزانه اعلام می شود و به همین دلیل باید قبل از خرید نسبت به نوسان قیمت و قیمت روز ورق اسیدشویی اطلاع داشته باشید. برای مشاهده لیست قیمت ورق اسیدشویی می توانید از لینک زیر استفاده کنید. همچنین برای مشاهده نوسان قیمت این ورق در روزهای گذشته، کافی است روی قسمت «نمودار» در صفحه زیر کلیک کنید.

خرید ورق اسیدشویی در بازار امروز

آهن ملل؛ نماینده فروش ورق اسیدشویی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق اسیدشویی

روش استعلام قیمت ورق اسیدشویی

حال که تمام جزئیات لازم برای خرید ورق اسیدشویی را مشخص کردید، با خیال راحت می توانید برای خرید آن اقدام کنید. کافی است زمان استعلام قیمت، مشخصات مورد نیازتان را طبق آنچه معرفی می کنیم آماده نمایید و به فروشنده اعلام کنید. فروشنده با توجه به مشخصات شما، قیمت روز ورق اسیدشویی را اعلام خواهد کرد.

  • گرید
  • ضخامت
  • عرض
  • طول درخواستی (در صورت درخواست ورق اسیدشویی به صورت شیت)
  • تعداد شیت یا تعداد رول ورق

نکته بسیار مهم در خرید ورق اسیدشویی: به دلیل وجود ورق اسیدشویی تقلبی در بازار (ورق اسیدشویی با گریدهایی که به جای یکدیگر عرضه می شوند)، در صورت امکان، ورق اسیدشویی را با گواهی و سرتیفیکیت و یا به شرط آنالیز تهیه کنید.

منظور از شرط آنالیز این است که در صورت نیاز باید شرکت فروشنده قادر باشد برای تایید بار، نامه معتبر با سربرگ صادر کند. به گونه ای که در صورت مغایرت بار با مشخصات درخواستی، امکان عودت بار و برگشت کل وجه به راحتی وجود داشته باشد.

نکات پس از خرید ورق اسیدشویی

اگر در مراحل خرید ورق اسیدشویی، تمامی نکات و اطلاعاتی را که تا اینجا بیان کردیم رعایت کنید، می توانید با خیال راحت بار ورق اسیدشویی خود را دریافت کنید. با این حال و به عنوان نکات تکمیل کننده راهنمای خرید ورق اسیدشویی، موارد مهم بعد از خرید این ورق را نیز در ادامه بیان می کنیم.

نکات پس از خرید ورق اسیدشویی
  • دقت کنید عملیات روغن کاری روی ورق ها انجام شده باشد. ورق های اسیدشویی در آخرین مراحل تولید، به منظور افزایش مقاومت در برابر خوردگی و بهبود ویژگی های آن، روغن کاری می شوند.
  • کیفیت ظاهری ورق را بررسی کنید. در صورتی که ورق اسیدشویی به درستی پاکسازی نشده باشد، علاوه بر این که کیفیت ظاهری مناسبی نخواهد داشت، برای تولید محصولات دیگر نیز مناسب نخواهد بود.

نکته مهم: مشتریان گرامی به این نکته توجه داشته باشید، در صورتی که روی ورق های دریافتی سرتیفیکیت دریافت کرده باشید و یا این که برند دریافتی از کارخانه های معتبر (مانند کارخانه فولاد مبارکه) باشد، می توانید از اصالت و کیفیت آن ها مطمئن باشید و دیگر نیازی به چک کردن کیفیت و ویژگی های ظاهری ورق نخواهید داشت.

سایر نکات بعد از خرید ورق اسیدشویی که در خرید تمامی ورق های فولادی باید رعایت شود، شامل موارد زیر می گردد:

  • چک کردن مشخصات فاکتور، مانند وزن و جزئیات ورق، با مشخصات برگه کنترل کیفی و برگه باسکول
  • بررسی شکل ظاهری ورق
  • نگهداری صحیح ورق برای جلوگیری از زنگ زدگی و بروز آسیب

توصیه می کنیم برای افزایش آگاهی و توانایی در خرید تمامی انواع ورق های آهنی، مطالعه راهنمای خرید ورق را نیز از دست ندهید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله راهنمای خرید انواع ورق فلزی

راهنمای خرید ورق

سخن آخر

خرید ورق اسیدشویی برای تولید مقاطع دیگر مانند ورق های پوشش دار، لوله، پروفیل و … و یا برای استفاده در صنایع مختلف، مانند صنعت ساخت و ساز و خودروسازی، اهمیت زیادی دارد. از آنجا که این ورق در گریدهای مختلفی وجود دارد و تفاوت گریدها در ظاهر مشخص نیست، توجه به نکات اعلام شده در این مقاله می تواند بهترین راهنما برای مشتریان در خرید باکیفیت ترین ورق اسید شویی باشد.

سوالات متداول

ورق اسیدشویی در چه گریدهایی به فروش می رسد؟

رایج ترین ورق های اسیدشویی که بیشترین موجودی را در بازار دارند، ورق اسیدشویی ST37 و ورق اسیدشویی STw22 می باشد.

ورق اسیدشویی برای چه مصارفی خریداری می شود؟

در کل برای دو دسته فعالیت تولید و عرضه می شود: ۱- مصرف در خطوط پایین دستی کارخانه ها برای تولید ورق های پوشش دار، لوله، پروفیل و … ۲- استفاده در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، ساخت مخازن تحت فشار، خودروسازی و …

برای خرید ورق اسیدشویی باید چه اطلاعاتی به فروشنده بدهیم؟

زمان استعلام قیمت ورق اسیدشویی باید اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام کنید:
– گرید
– ضخامت
– عرض
– طول درخواستی
– تعداد شیت یا تعداد رول ورق

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.