راهنمای خرید ورق عرشه فولادی | نکات قبل از خرید + روش خرید در ۳ مرحله

ورق عرشه فولادی، نوعی ورق فرمینگ است که با استفاده از ورق گالوانیزه تولید می شود. ورق عرشه فولادی به صورت برگی به فروش می رسد و بیشترین ضخامت مورد استفاده در بازار، ۰.۸۰ میلی متر است. این ورق فولادی گالوانیزه و موجدار به دلیل وزن سبک و مقاومت بالا به عنوان پوشش سقف یا کف در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد. از جمله برندهای مطرح تولیدکننده ورق عرشه فولادی، کارخانه های فولاد مبارکه، هفت الماس، تاراز، خودرو شهرکرد و فولاد کاشان می باشند. خرید ورق عرشه فولادی به دلیل کاربرد فراوان و تاثیرگذار آن، به تخصص و تجربه نیاز دارد. به همین دلیل، تمامی اطلاعات مورد نیاز را برای خرید این ورق، از نکات قبل از خرید تا عوامل تاثیرگذار بر قیمت و مراحل خرید آن در راهنمای خرید ورق عرشه فولادی بررسی کرده ایم. برای این که خریدی مطمئن را تجربه کنید با این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله راهنمای خرید ورق عرشه فولادی

ورق عرشه فولادی چیست؟

ورق عرشه فولادی، یک نوع ورق موجدار است که با استفاده از ورق گالوانیزه تولید می گردد. به این صورت که ورق گالوانیزه را با استفاده از دستگاه های خاص فرم می دهند تا به شکل مورد نظر درآید. نوع فرم ورق عرشه فولادی، کمی شبیه به ذوزنقه است؛ اما طرح خاص خود را دارد که در تصویر زیر مشاهده می کنید.

ورق عرشه فولادی چیست

از ورق عرشه فولادی برای سقف و کف ساختمان استفاده می شود. مواد و هسته اصلی این ورق از جنس فولاد نرمه است که مقاومت تسلیم ۲۱۰ تا ۲۵۰ مگاپاسکال داشته و به همین دلیل، شکل پذیری بالایی دارد. جنس سطح ورق نیز گالوانیزه یا همان فلز روی می باشد. به این معنی که ورق فولادی را با پوششی از فلز روی می پوشانند تا ورق در برابر عوامل محیطی و خوردگی محافظت شود. اطلاعات بیشتر درمورد ورق عرشه فولادی و سقف ساخته شده با آن را در مقاله زیر بخوانید. در ادامه، نکات مربوط به خرید این ورق را بررسی خواهیم کرد.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: سقف عرشه فولادی؛ مزایا و انواع آن

سقف عرشه فولادی چیست

نام های دیگر ورق عرشه فولادی

ورق عرشه فولادی نام های دیگری نیز دارد که به ترتیبِ محبوبیت و رایج بودن، به صورت زیر می باشد:

  • عرشه فولادی
  • متال دک  (Metal Deck)
  • عرشه فلزی
  • عرشه کفی (Pan Deck)
  • عرشه کیو (Q Deck)

انواع ورق عرشه فولادی

ورق های عرشه فولادی با توجه به محل استفاده و کاربرد، به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

  • ورق عرشه سقف (Roof Deck)
  • ورق عرشه کف (Floor Deck)

چرا ورق عرشه فولادی بخریم؟

مزایای ورق عرشه فولادی را که باعث محبوبیت آن نزد خریداران شده است، می توان به صورت زیر بیان کرد:

  • وزن سبک
  • مقاومت بالا
  • قیمت مناسب
  • سرعت اجرای بالا
  • حمل و نقل آسان
  • عدم نیاز به قالب بندی، شمع بندی و جوشکاری
  • افزایش ایمنی و عمر سازه

کاربرد ورق عرشه فولادی در ساختمان سازی

کاربرد ورق عرشه فولادی در ساخت و ساز

از ورق عرشه فولادی (سقف عرشه فولادی) برای روش های نوین اجرای سازه های فلزی استفاده می شود. این ورق، جایگزین مناسبی برای سقف تیرچه بلوک و بتنی می باشد. همچنین از این ورق برای کف ساختمان نیز بهره می برند. کاربرد این ورق را در ادامه مشاهده می کنید:

  • استفاده در سقف ‌های مسطح، شیبدار و طاقدار 
  • استفاده در سقف ساختمان‌ هایی با ارتفاع زیاد
  • استفاده در کف پارکینگ ‌ها و کارگاه‌ ها

کارخانه های تولیدکننده ورق عرشه فولادی

آشنایی با کارخانه های تولیدکننده ورق عرشه فولادی، یکی دیگر از مراحل مهم قبل از خرید این ورق است. این مسئله باعث تنوع انتخاب و همچنین مدیریت بهتر هزینه حمل و نقل خواهد شد. این کارخانه ها در شهرهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری و قزوین واقع شده اند.

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  • شرکت فولاد کبیر کاشان
  • شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری (معروف به کارخانه خودرو شهرکرد)
  • شرکت صنایع هفت الماس
  • شرکت فولاد تاراز چهارمحال و بختیاری

ابعاد و ضخامت ورق های عرشه فولادی

ورق عرشه فولادی به صورت شیت یا همان ورقه ای تولید و عرضه می شود. عرض این ورق ۱.۲۵ متر است. همچنین این ورق در ضخامت های ۰.۷ تا ۱.۲۵ میلی متر تولید می شود، اما پرتقاضاترین ضخامت، ۰.۸ میلی متر است. ضخامت های ورق عرشه فولادی را که قابل بارگیری از کارخانه و انبار می باشد، به این صورت می توان بیان کرد:

ابعاد ورق عرشه فولادی
ضخامت ورق عرشه فولادی (میلی متر)۰.۷۰.۸۰.۹۱۱.۲۱.۲۵
عرض ورق عرشه فولادی (متر)۱.۲۵

لوازم جانبی مورد نیاز برای نصب ورق عرشه فولادی

برای اجرای ورق عرشه فولادی حتما به لوازم جانبی نیاز دارید. این لوازم، شامل موارد زیر می شود که بعد از خرید ورق عرشه فولادی یا زمان خرید باید آن ها را تهیه کنید:

  • بتن: جزء اصلی سقف عرشه فولادی، بتن است که روی ورق عرشه فولادی قرار می گیرد.
  • برشگیر یا گل میخ: از آن برای اتصال ورق به بتن استفاده می شود.
  • آرماتور یا میلگرد: میلگرد مورد استفاده باید از نوع آجدار باشد. قطر آن نیز با توجه به ابعاد و شکل سازه تعیین می‌ شود.
  • فلاشینگ: یک پوشش فلزی u شکل است که معمولا با ورق ۰.۵ میلی متر ساخته می شود.

قیمت ورق عرشه فولادی به چه عواملی بستگی دارد؟

برای آن که بتوانید ورق عرشه فولادی را با بهترین قیمت تهیه کنید، باید عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن را بدانید. اصلی ترین پارامترهای مشخص کننده قیمت ورق عرشه فولادی گالوانیزه، ضخامت و برند ورق است. بعد از آن، کیفیت ورق اولیه به کار رفته در ساخت ورق و همچنین کیفیت و ضخامت پوشش گالوانیزه، روی قیمت ورق عرشه فولادی تاثیر می گذارند. عامل مهم دیگر، دستمزد عملیات خمکاری (شامل هزینه فرمینگ و برش) است.

نوسان ارز و میزان عرضه و تفاضا نیز حتما باید در نظر گرفته شود. خریداران باید قبل از سفارش، تمامی این عوامل را بررسی کنند تا بتوانند قیمت مناسب را تشخیص دهند.

در صورتی که قصد خرید ورق عرشه فولادی اصفهان یا شهرهای دیگر را دارید، می توانید قیمت روز ورق عرشه فولادی ۵ کارخانه برتر کشور را در لینک زیر مشاهده بفرمایید.

استعلام قیمت و خرید ورق عرشه فولادی

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق فرمینگ به صورت آنلاین و حضوری

قیمت ورق عرشه فولادی

روش استعلام قیمت و خرید ورق عرشه فولادی در ۳ مرحله

پس از این که با ورق عرشه فولادی و نکات تاثیرگذار بر قیمت و کیفیت آن آشنا شدید، در مرحله بعد باید روش خرید آن را یاد بگیرید.

روش خرید ورق عرشه فولادی

مرحله اول: تعیین گام ورق

مهم ترین نکته در روش خرید یا استعلام قیمت ورق عرشه فولادی سقف و کف، مربوط به گام های این ورق است. این نوع ورق فرمینگ در دو «گام» تولید و عرضه می شود.

قبل از توضیح بیشتر درمورد تاثیر گام ورق در خرید آن، ابتدا باید بدانیم منظور از گام ورق عرشه فولادی چیست؟ فرم ورق عرشه فولادی را می توان به دو قسمت قله و دره تقسیم کرد که پی در پی روی ورق ایجاد شده اند. به فاصله بین ابتدای یک دره تا ابتدای قله بعدی، اصطلاحاً گام ورق عرشه فولادی گفته می شود.

زمان خرید یا استعلام قیمت باید بدانید این ورق در دو گام و به صورت زیر قابل تولید و عرضه است:

  • در نوع اول، خود مشتری گام های ورق را اعلام می کند.
  • اما در حالت دوم، هر گامی که در کارگاه ساخته شود، عرضه می شود. معمولا ورق عرشه فولادی در گام ۶۰، گام  65 و گام ۷۵ میلی متر عرضه می شود.

مرحله دوم: اعلام مشخصات ورق به فروشنده

اعلام مشخصات درخواستی و دریافت قیمت، دومین گام در روش خرید ورق عرشه فولادی است.

در این مرحله با اعلام مشخصات ورق درخواستی به صورت زیر، می توانید قیمت روز آن را دریافت کنید.

  • ضخامت درخواستی
  • مقدار ورق درخواستی: می توانید مقدار مورد نیازتان را به متر مربع یا به صورت تعداد برگ یا تناژ درخواستی اعلام کنید.
  • مشخص کردم گام ورق: اگر گام خاصی مد نطر دارید، اعلام کنید؛ در غیر این صورت، قیمت ورق موجدار عرشه فولادی در گام های موجود اعلام می گردد.

بعد از مشخص شدن قیمت محصول می توان شرایط و نحوه پرداخت، زمان بارگیری و سایر جزئیات را مشخص کرد. در صورت خرید از شرکت های بازرگانی معتبر، مانند آهن ملل، تمامی این اطلاعات در پیش فاکتور محصول اعلام می شود.

مرحله سوم: تایید پیش فاکتور و پرداخت

در صورتی که قیمت و اطلاعات اعلام شده در پیش فاکتور، مورد تاییدتان باشد، باید آن را با امضای پیش فاکتور و پرداخت وجه اعلام نمایید. پس از تایید پرداخت، واحد لُجِستیک، مراحل بارگیری و ارسال بار را پیگیری می کند. به این صورت که تحویل بار پس از تاییدِ هزینه حمل و نقل توسط مشتری، طبق زمان بندی اعلام شده انجام می شود.

مرحله چهارم: تسویه نهایی و دریافت ورق

وزن دقیق ورق، روی باسکول و قبل از تحویل به مشتری مشخص می شود. با توجه به وزن به دست آمده، فاکتور نهایی صادر می گردد. قیمت نهایی و دقیق محصول نیز در این مرحله تعیین شده و با توجه به مبلغی که مشتری در ابتدای کار پرداخت کرده، بدهکار یا بستانکار بودن آن مشخص می شود.

در همین راستا مشتری باید بعد از دریافت بار، وزن ورق عرشه فولادی اعلام شده در برگه باسکول را با وزن فاکتور مطابقت داده و در صورت مغایرت، آن را به فروشنده اعلام نمایید.

دیگر نکاتی که بعد از خرید ورق عرشه فولادی باید رعایت کنید مانند بررسی ویژگی های ظاهری و سلامت ورق و همچنین نگهداری ورق به صورت صحیح در انبار در خرید همه ورق های فولادی مشترک است. به همین دلیل توصیه می کنیم جزئیات بیشتر را در مقاله راهنمای خرید انواع ورق آهن بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: راهنمای خرید ورق فولادی در بازار ایران

راهنمای خرید ورق

سخن آخر

ورق عرشه فولادی، یکی از انواع ورق های فرمینگ است که کاربرد فراوانی در سقف و کف سازه ها دارد. این ورق با فرم دادن ورق گالوانیزه تولید می شود. برای خرید این محصول باید ضخامت و مقدار مورد نیاز خود را مشخص کنید. همچنین در صورتی که می خواهید فاصله برآمدگی و فرورفتگی های ورق، مقدار مشخصی باشد، باید گام مورد نظرتان را نیز اعلام کنید. در نهایت با دریافت قیمت روز ورق عرشه فولادی می توانید مراحل نهایی خرید را طبق راهنمای خرید ورق عرشه فولادی انجام دهید.

سوالات متداول

ورق عرشه فولادی در بازار بیشتر در چه ابعادی به فروش می رسد؟

ورق عرشه فولادی به صورت شیت و در عرض ۱.۲۵ متر عرضه می شود. ضخامت های آن نیز از ۰.۷ تا ۱.۲۵ میلی متر تولید می شود، اما پرتقاضاترین ضخامت، ۰.۸ میلی متر است.

بعد از خرید ورق عرشه فولادی و برای نصب آن به چه لوازم جانبی نیاز خواهیم داشت؟

برای اجرا و نصب ورق عرشه فولادی به لوازم جانبی زیر نیاز دارید:
بتن
برشگیر یا گل میخ
آرماتور یا میلگرد
فلاشینگ

در خرید ورق عرشه فولادی چگونه گام ورق را تعیین کنیم؟

زمان خرید این ورق باید بدانید ورق عرشه فولادی در دو گام عرضه است:
۱- در نوع اول، خود مشتری گام های ورق را اعلام می کند.
۲- در حالت دوم، هر گامی که در کارگاه ساخته شود، عرضه می شود. معمولا ورق عرشه فولادی در گام ۶۰، گام  ۶۵ و گام ۷۵ میلی متر عرضه می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.