راهنمای خرید ورق روغنی + نکات انتخاب ورق با بهترین کیفیت و قیمت

سطح صاف و صیقلی ورق روغنی و مشخصات فنی آن باعث شده این ورق فولادی کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی داشته باشد. به گونه ای که این ورق در دسته مهم ترین و پرکاربردترین محصولات بازار آهن و فولاد به شمار می رود. استفاده از این ورق در مواردی که ظاهر محصول اهمیت دارد مانند ساخت مبلمان، لوازم خانکی، خودروسازی و … بیشتر است. به همین دلیل متقاضیان این ورق و فعالان صنایع مختلف حساسیت و دقت بالایی برای خرید ورق روغتی به خرج می دهند. برای اینکه بدانید چگونه بهترین کیفیت و قیمت ورق روغنی را بخرید اطلاعات مهم ارائه شده در راهنمای خرید ورق روغنی از دانشنامه آهن ملل را دنبال کنید.

نسخه صوتی راهنمای خرید ورق روغنی

۱۰ نکته برای انتخاب باکیفیت‌ترین ورق روغنی در بازار

برای انتخاب با کیفیت ترین و بهترین ورق روغنی و خرید آن باید ابتدا این ورق، انواع، ابعاد و مشخصات آن را بشناسید و با کاربرد موردنظرتان تطابق دهید. آنچه برای این منظور باید بدانید در ادامه بررسی کرده ایم.

۱- ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی چیست

ورق روغنی از جمله محصولات نورد سرد است. در واقع ورق روغنی همان ورق سرد است که روی آن روغن کاری می شود. این ورق دقت ابعادی بالایی دارد، همچنین دارای سطحی یکنواخت و صیقلی است. ورق روغنی از نظر شکل پذیری و کشش جایگاه بالایی دارد. از این ورق برای ساخت محصولات مختلف مانند لوله، درب و پنجره، سیستم گرمایشی و … و در کل کاربردهایی که ظاهر و استحکام اهمیت دارد استفاده می شود.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع ورق سرد از جمله ورق روغنی و فرآیند تولید آن ها مقاله زیر را بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: معرفی انواع ورق سرد + نحوه تولید

انواع ورق سرد

۲- حتما به کاربرد مورد نظرتان توجه کنید

ضخامت و عرض ورقی روغنی که باید تهیه کنید با توجه به محصول نهایی که با استفاده از ورق روغنی تولید می شود، متفاوت خواهد بود. در نتیجه آگاهی از ابعاد ورق وغنی و اعلام دقیق آن به فروشنده، از اهمیت زیادی برخوردار است. اهمیت این مسئله زمانی پر رنگ تر می شود که بدانید یکی از کاربردهای ورق روغنی ساخت محصولات فولادی است و برخی از دستگاه های خطوط تولید محصولات فولادی، برای ضخامت خاص و یا حتی طول و عرض خاصی تعریف شده اند.

بنابراین ابتدا کاربرد موردنظرتان را مشخص کنید، سپس با توجه به ابعاد ورق روغنی موجود در بازار، ابعاد مورد نیاز خود را خریداری نمایید. در ادامه ابعاد ورق روغنی را معرفی خواهیم کرد.

۳- انواع ورق روغنی موجود در بازار را بشناسید

انواع ورق روغنی از نظر پرداخت سطح، کیفیت و خواص مکانیکی به صورت زیر دسته بندی می شوند:

طبقه بندی ورق روغنی بر اساس انواع پرداخت سطح

  • مات: منظور از ورق روغنی مات، پرداختی است که توسط غلتک ها و به طریق مکانیکی و شیمایی به وجود می آید و جلایی ندارد. این پرداخت در شرایطی که چسبندگی روغن مورد نیاز بوده و یا در کشش عمیق که نفوذ و چسبندگی روغن مورد نیاز است، کاربرد دارد.
  • نیمه براق: پرداختی است که در فرآیند نورد سرد ورق و توسط غلتک ها ایجاد می شود. این غلتک ها پرداخت نسبتا صیقلی به وجود می آورند. این نوع پرداخت برای اکثر مصارف مناسب می باشد، اما برای آبکاری توصیه نمی گردد.
  • براق: پرداختی است که در فرآیند نورد سرد ورق و توسط غلتک های با پرداخت ویژه به وجود می آید و برترین جلا را دارند. این محصول جهت آبکاری الکتریکی مناسب است.

طبقه بندی ورق روغنی بر اساس خواص مکانیکی

ورق های روغنی موجود در بازار که در کارخانه های مختلف تولید می شوند عمدتا در آلیاژ و کیفیت های متفاوت هستند. طبق استاندارد بین المللی DIN 1623 ورق های روغنی (سرد نوردیده) در گریدهای زیر دسته بندی می شوند:

جدول انواع آلیاژها و گریدهای ورق روغنی

گرید ورق روغنیخواص مکانیکیموارد مصرف
St12معمولیکاربردهای عمومی، کشش معمولی
St13نیمه کششیکشش عمیق
St14کششیکشش فوق عمیش
St37 و St44معمولی ساختمانیکاربردهای عمومی و ساختمانی
EK2 – EK4لعاب پذیر و ضدخشمناسب برای لعاب کاری

هر کدام از ورق های فوق در صورتی که در جای درست استفاده شوند، کیفیت و خواص عالیی خواهند داشت. بنابراین نمی توان گفت کدام یک بهترین ورق روغنی است، بلکه کاربرد مورد نظر شما بهترین ورق روغنی را مشخص خواهد کرد.

۴- ورق روغنی در چه صنایعی استفاده می شود؟

دانستن کاربرد ورق روغنی از این جهت اهمیت دارد که باید با توجه به محل استفاده، می توانید گرید و کیفیت ورق روغنی را مشخص کنید. صنایعی که از ورق روغنی استفاده می کنند شامل موارد زیر می شود:

  • صنعت خودرو
  • صنعت ساختمان
  • تاسیسات
  • لوازم خانگی
  • صنعت الکترونیک و برق
  • صنایع لوله و پروفیل
  • صنعت غذا
  • کابین، بشکه و مخزن سازی

۵- چه کارخانه هایی ورق روغنی تولید می کنند؟ کیفیت هر کدام چگونه است؟

چه کارخانه هایی ورق روغنی تولید می کنند

مهم ترین تولیدکننده های ورق روغنی در ایران ۳ کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، صنایع هفت الماس و فولاد غرب آسیا می باشد که هر کدام ورق های روغنی مختلف در کیفیت های متفاوت تولید می کنند. در بین کارخانه های فوق، به ترتیب کارخانه فولاد مبارکه و سپس ۲ کارخانه هفت الماس و فولاد غرب آسیا بالاترین کیفیت ورق روغنی را دارند. در مقاله تولیدکنندگان برتر ورق روغنی در ایران، این ۳ کارخانه را به طور کامل و با جزئیات معرفی کرده ایم. اما در ادامه این مقاله اطلاعاتی که مربوط به خرید ورق روغنی از کارخانه ها می شود را بیان می کنیم.

۱- شرکت فولاد مبارکه اصفهان

ورق روغنی فولاد مبارکه بر اساس گرید و استانداردهای تولید، مشخصات متفاوتی دارد. این کارخانه قابلیت تولید ورق روغنی بر اساس استانداردهای DIN , JIS , MSC-STD , BS , EN , B56 و SAE و در کیفیت های متفاوت را دارد. به طور مثال ورق روغنی تولیدی این کارخانه بر اساس استاندارد DIN آلمان در انواع زیر تولید می شود:

  • ST12: برای کاربردهای عمومی، کشش معمولی
  • ST13: برای کشش عمیق
  • ST14: برای کشش فوق عمیق
  • St37 و St44: برای کاربردهای عمومی و ساختمانی
  • EK2 EK4: مناسب برای لعاب کاری

۲- شرکت صنایع هفت الماس

ورق روغنی هفت الماس با استفاده از استانداردهای DIN , JIS , ASTM , EN و استاندارد ملی ایران ISIRI5723 قابل تولید است.  بر اساس این استانداردها ورق روغنی کارخانه هفت الماس در کیفیت های زیر قابل تولید است.

  • معمولی
  • کششی
  • کشش عمیق
  • کشش عمیق از فولاد
  • کاملا آرام

۳- شرکت فولاد غرب آسیا

ورق های تولیدی این شرکت در استانداردهای DIN , JIS , EN و ISIRI تولید می شوند و عمده محصولات آن در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل، بشکه سازی، انواع ورق های پوشش دار (ورق های گالوانیزه، ورق های قلع اندود و … ) مورد استفاده قرار می گیرد.

۶- ورق روغنی هر کارخانه در چه ابعادی تولید می شود؟

ورق های روغنی در بازار به دو صرت رول و شیت عرضه می شوند. مهم ترین مشخصه معرفی ابعاد ورق روغنی، ضخامت ورق است. دو پارامتر عرض و طول نیز در مرحله بعد و برای ورق های شیت مطرح می شود. ابعاد ورق روغنی را در ادامه مشاهده می کنید.

عرض ورق روغنی: این ورق در دو عرض کوتاه (۱.۲۵ متر) و بلند (۱.۵ متر) موجود است.

ضخامت ورق روغنی: ورق روغنی در بازار از ضخامت ۰.۵ تا ۲ میلی متر قابل تولید و عرضه است. با این حال کارخانه های تولیدکننده ورق روغنی با عرض های متفاوتی تولید می کنند که به صورت زیر می باشد:

کارخانه تولیدکننده ورق روغنیضخامت قابل تولید
شرکت فولاد مبارکه۰.۳ تا ۳
شرکت هفت الماس۰.۱۳ تا ۲
شرکت فولاد غرب آسیا۰.۱۸ تا ۳

۷- از نرمی و خشکی ورق روغنی مطلع شوید

علاوه بر اینکه کیفیت ورق کارخانه های مختلف متفاوت است، در عین حال، در یک کارخانه، کیفیت هر گرید ورق روغنی با گرید دیگر متفاوت می باشد و اصطلاحا نرمی و خشکی آن ها تفاوت دارد. به همین دلیل زمان خرید ورق روغنی علاوه بر کارخانه تولیدکننده، اطلاعات مربوط به کیفیت و ویژگی های ورق روغنی را از فروشنده درخواست کنید.

آگاهی از نرمی و خشکی ورقی که خریداری می کنید، یک مسئله حیاتی با توجه به محل استفاده ورق می باشد.

۸- وزن ورق روغنی را محاسبه کنید

وزن ورق روغنی مانند اکثر ورق های فولادی از فرمول مشترک زیر محاسبه می شود.

طول ورق (m) × عرض ورق (m) × ضخامت ورق (mm) × چگالی ورق = وزن ورق

همانطور که در راهنمای خرید ورق فولادی گفتیم، دانستن وزن ورق و نحوه محاسبه آن برای خرید این محصولات الزامی است. زیرا قیمت ورق فولادی بر اساس وزن و بر حسب کیلوگرم اعلام می شود.

۹- از چه طریق می توان ورق روغنی خرید؟

خرید ورق روغنی از طریق ۳ روش اصلی انجام می شود.

  1. خرید مستقیم از کارخانه
  2. خرید از شرکت های بازارگانی یا بنگاه ها
  3. خرید از بورس کالا

برای خرید از روش های فوق باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

برای خرید ورق روغنی با حجم بالا، خرید از کارخانه ها مقرون به صرفه تر است. به شرط اینکه محدودیت های خرید مستقیم از کارخانه را بشناسید.

از جمله محدودیت های خرید از کارخانه، عدم عرضه روزانه و عدم ارائه در تناژ پایین است. همچنین حتما هزینه حمل و نقل ورق از کارخانه تا محل پروژه خود را در نظر بگیرید.

خرید جزئی ورق روغنی و یا خرید با تعداد رول پایین، فقط از طریق بنگاه ها یا شرکت های بازرگانی امکان پذیر است.

به صرفه ترین روش برای کاهش هزینه حمل و نقل ورق روغنی، خرید از شرکت ها و بنگاه ها می باشد. زیرا در این حالت، کارشناس فروش نزدیک ترین انبار ورق روغنی به پروژه شما را انتخاب می کند تا کم ترین هزینه حمل و نقل را متحمل شوید.

معمولا در انبارها حجم بالای ورق روغنی موجود نیست و به همین دلیل نمی توان با حجم بالا از انبارها خرید کرد.

خرید ورق روغنی از بورس کالا برای همه افراد امکان پذیر نیست و کارخانه هایی که در این زمینه سهمیه دارند می توانند با توجه به قیمت ورق روغنی در بورس کالا اقدام به خرید از بورس کنند.

شرکت های بازرگانی معتبر مانند شرکت آهن ملل، هم امکان فروش ورق روغنی با حجم کم را دارند و هم امکان خرید از کارخانه هایی که عرضه مستقیم به مشتری ندارند را فراهم می کنند.

۱۰- قبل از خرید، قیمت ورق روغنی را استعلام کنید

مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت ورق روغنی، قیمت ورق سیاه (ماده اولیه تولید ورق روغنی)، کیفیت ورق روغنی و کارخانه تولیدکننده آن است. همچنین مقدار تناژ درخواستی در قیمت پایه ای که اعلام می شود تاثیرگذار خواهد بود، به این صورت که در خرید ورق با حجم بالا، قیمت پایه ورق پایین تر اعلام می شود.

دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت روز محصولات فولادی از جمله ورق روغنی، میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز و دلار، قیمت جهانی محصول و قیمت حامل های انرژی می باشد. یکی از کارخانه های با کیفیت در زمینه تولید این ورق، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان است که شرکت آهن ملل به دلیل خرید بدون واسطه، بهترین قیمت این ورق را به مشتریان ارائه می دهد. برای دریافت قیمت روز و خرید ورق روغنی وارد لینک زیر شوید.

استعلام قیمت و خرید ورق روغنی

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق سرد به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق روغنی

روش استعلام قیمت ورق روغنی

بعد از اینکه تمامی نکات و جوانب لازم سنجیده شد، می توانید برای خرید ورق روغنی به صورت حرفه ای و مطمئن اقدام کنید، کافی است اطلاعات زیر را به فروشنده اعلام کنید تا بر اساس آن قیمت روز ورق روغنی را دریافت نمایید.

روش استعلام قیمت ورق روغنی
  1. کارخانه تولیدکننده یا برند ورق
  2. آنالیز ورق (St12 – St13 – St14 و…)
  3. ابعاد ورق با جزئیات زیر:

ضخامت و عرض ورق در ورق روغنی رول شده
ضخامت، عرض و طول در صورت شیت بودن ورق روغنی درخواستی

سخن آخر

به دلیل کاربرد فراوان و اهمیت ورق روغنی، قیمت و روش خرید آن همواره مورد توجه فعالان صنایع مختلف بوده است. به همین دلیل در راهنمای خرید ورق روغنی به معرفی ۱۰ نکته اساسی برای تشخیص انواع، کیفیت، قیمت و مشخصات این ورق پرداختیم و در انتها نیز روش استعلام قیمت آن را بیان کردیم تا دغدغه خریداران این ورق را برطرف نماییم.

سوالات متداول

انواع آلیاژ ورق روغنی موجود در بازار بر اساس آلیاژ کدام اند؟

طبق استاندارد بین المللی DIN 1623 ورق های روغنی (سرد نوردیده) در گریدهای St12 – St13 – St14 – EK2 – EK4 – St37 و St44 تولید و عرضه می شوند. هر کدام از این ورق ها کاربرد مخصوص به خود را دارند که در مقاله توضیح دادیم.

ورق روغنی موجود در بازار در چه کارخانه هایی تولید می شود؟

مهم ترین تولیدکننده های ورق روغنی در ایران ۳ کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، صنایع هفت الماس و فولاد غرب آسیا است که هر کدام ورق های روغنی خود را در ضخامت های مختلف تولید می کنند.

برای استعلام قیمت و خرید ورق روغنی باید چه اطلاعاتی به فروشنده بدهیم؟

آنچه زمان خرید ورق روغنی باید بدانید و طبق آن قیمت دریافت کنید شامل موارد زیر می شود:
۱- کارخانه تولیدکننده یا برند ورق روغنی
۲- آنالیز ورق (St12 – St13 – St14 و…)
۳- ابعاد ورق

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.