۳ تولیدکننده ورق روغنی در ایران + مشخصات ورق های تولیدی

یکی از محصولات عمده مورد تقاضای بازار مصرف داخلی که از موقعیت بسیار مناسبی برای صادرات نیز برخوردار است، ورق های تولید شده در فرآیند نورد سرد می باشد. این نوع ورق ها در صورت نیاز به همراه روغن محافظ عرضه می شوند و به همین دلیل به آن ها ورق روغنی نیز می گویند. ورق سرد یا ورق روغنی در صنایع زیر‌بنایی کاربردهای فراوانی دارد.  از این رو آشنایی با تولیدکنندگان ورق روغنی (ورق سرد) در کشور از اهمیت به سزایی برخوردار است. در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، ابتدا کارخانه های تولید کننده ورق روغنی در ایران را به همراه مشخصات ورق تولیدی آن ها معرفی می کنیم و در انتها اشاره ای به برترین تولیدکنندگان این ورق در جهان خواهیم داشت. با ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله ۳ تولیدکننده ورق روغنی در ایران

از ورق روغنی چه می دانید؟

ورق روغنی که به ورق سرد نیز معروف است، طی فرآیند نورد سرد تولید می شود و سپس، برای جلوگیری از زنگ زدگی، روغن کاری می گردد. ورق روغنی یا ورق سرد به دلیل ظاهر زیبا در کارهایی مورد استفاده قرار می گیرد که زیبایی ظاهری اهمیت داشته باشد. این نوع ورق، ماده اولیه بسیاری از محصولات صنعتی، همچون لوازم خانگی، اتومبیل، تجهیزات اداری، کانتینرها و … می باشد. اطلاعات بیشتر درمورد ورق روغنی، مزایا، کاربرد و انواع آن را در مقاله زیر مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله همه چیز در مورد ورق روغنی

ورق روغنی چیست

خوب است بدانید در صنعت فولادسازی، تمامی ورق ها به دو روش نورد گرم یا نورد سرد تولید می شوند. به ورق هایی که با نورد گرم تولید می شوند، ورق سیاه نیز می گویند. ورق سیاه و ورق سرد، پایه تولید سایر ورق های فولادی هستند. اگر با ورق نورد گرم یا ورق سیاه آشنا نیستید، توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه معرفی ورق سیاه

ورق سیاه چیست

معتبرترین کارخانه های تولید کننده ورق روغنی در ایران

همانطور که گفتیم، ورق روغنی از تولیدات فولادی مهم است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. با این وجود در کشور، کارخانه های زیادی در زمینه تولید ورق روغنی فعالیت نمی کنند.

در ایران، تنها کارخانه های مشخص و معدودی در تولید ورق روغنی فعالیت دارند. برترین تولیدکنندگان ورق روغنی در ایران، ۳ کارخانه ای هستند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

 

۱- کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

کارخانه فولاد مبارکه‌ اصفهان، بزرگ‌ ترین قطب صنعتی تولید فولاد در ایران است که در سال ۱۳۶۰ افتتاح شد و ابتدای سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسید. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین کارخانه‌ های تولیدکننده ورق روغنی در ایران محسوب می ‌شود. همچنین، بزرگترین تولیدکننده فولاد در ایران و بزرگترین واحد صنعتی خصوصی در کشور است. این شرکت در استان اصفهان و جنوب غربی شهر مبارکه قرار دارد. محصولات کارخانه فولاد مبارکه، انواع شمش و ورق فولادی است. ورق های تولیدشده در این کارخانه را می توان به صورت زیر نمایش داد:

  • رول و ورق گرم نوردیده
  • رول و ورق سرد نوردیده
  • محصولات پوشش دار، شامل انواع ورق های قلع اندود، گالوانیزه و رنگی

کلاف یا ورق هایی که به عنوان ورق سرد یا ورق روغنی فولاد مبارکه به بازار عرضه می شوند، ضخامتی بین ۰.۳۵ تا ۳ میلی متر دارند. در خطوط برش نیز متناسب با درخواست مشتری، کلاف ها بازرسی شده و عملیات کناره بری و برش عرضی ورق ها انجام می شود.

ورق روغنی کارخانه فولاد مبارکه

استانداردهای مورد استفاده در کارخانه فولاد مبارکه برای تولید ورق نورد سرد، شامل استانداردهای DIN، JIS، MSC-STD، BS، EN، B53 و SAE می باشد.

عرض ورق سرد فولاد مبارکه، همچنین حداقل و حداکثر وزن آن ها را می توانید در جدول زیر مطابق با اطلاعات مندرج در سایت شرکت فولاد مبارکه اصفهان مشاهده بفرمایید.

حداقل و حداکثر وزن ورق سرد به صورت کلاف – کارخانه فولاد مبارکه
عرضسنگینیک برشدو برش
۶۰۰ – ۶۹۰۴ – ۱۱.۵۳.۵ – ۵.۶۲.۳ – ۴.۸
۶۹۱ – ۷۹۰۴.۶ – ۱۲.۸۴ – ۶.۵۲.۷ – ۵.۵
۷۹۱ – ۸۹۰۵.۳ – ۱۴.۵۴.۶ – ۷.۳۳ – ۵.۸
۸۹۱ – ۹۹۰۵.۹ – ۱۶۵.۱ – ۸۳.۳ – ۶.۱
۹۹۱ – ۱۰۹۰۶.۶ – ۱۷.۵۵.۶ – ۸.۷۳.۵ – ۶.۳
۱۰۹۱ – ۱۱۹۰۷.۳ – ۱۹۶.۲ – ۹.۶۳.۶ – ۶.۴
۱۱۹۱ – ۱۲۹۰۷.۹ – ۲۰.۶۶.۷ – ۱۰.۴۴ – ۶.۹
۱۲۹۱ – ۱۳۹۰۸.۶ – ۲۲.۴۷.۲ – ۱۱.۲۴.۳ – ۷.۴
۱۳۹۱ – ۱۴۹۰۹.۳ – ۲۴۷.۸ – ۱۲۴.۶ – ۸
۱۴۹۱ – ۱۵۳۰۹.۹ – ۲۴.۸۸.۳ – ۱۲.۴۵ – ۸.۲
۱۵۳۱ – ۱۶۲۰۱۴ – ۲۵۸.۸ – ۱۳۵.۹ – ۹.۱

طی چند سال اخیر، فعالیت شرکت فولاد مبارکه اصفهان در زمینه‌ تولید انواع ورق‌ های فولادی، بسیار درخشان بوده است. جالب است بدانید این کارخانه سهم زیادی در اشتغال زایی داشته و اکنون برای بیش از ۲۰ هزار نفر شغل ایجاد نموده است.

شرکت فولاد مبارکه‌ اصفهان از بهترین کارخانه‌ هایی است که ورق‌ های روغنی را برای کاربرد های متفاوتی تولید می‌کند و در این زمینه پیشتاز است؛ به همین دلیل، قیمت ورق روغنی این کارخانه نیز کمی بیشتر از قیمت سایر کارخانه جات تولیدکننده ورق روغنی در ایران است. جهت مشاهده و مقایسه قیمت ها می توانید در سایت آهن ملل، قیمت ورق روغنی کارخانه فولاد مبارکه اصفهان را مشاهده و بررسی نمایید.

مشاهده قیمت و خرید ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق روغنی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه

۲- کارخانه فولاد غرب آسیا

یکی دیگر از مهمترین کارخانه های تولیدکننده ورق روغنی در ایران، کارخانه فولاد غرب آسیا می باشد. کارخانه فولاد غرب آسیا در سال ۱۳۸۳ در شهرستان دلیجان استان مرکزی تاسیس شد. این کارخانه، به منظور اجرای پروژه نورد ورق سرد به ظرفیت ۵۵۰،۰۰۰ تن در سال با ضخامت نهایی ۰,۱۸ تا ۳ میلی متر، عرض ۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلی متر و وزن هر کلاف ۶ تا ۳۰ تُن با استانداردهای بین‌المللی راه اندازی گردید.

ورق روغنی کارخانه فولاد غرب آسیا

جالب است بدانید کارخانه فولاد غرب آسیا با تکیه بر تجربه‌ مدیران ارشد فولاد مبارکه تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد و محصولات فولادی باکیفیتی را تولید و به بازار ایران عرضه نموده است.

طبق آمار ارائه شده، سالانه ۱.۵ میلیون تن ورق روغنی در کشور نیاز است و همانطور که گفتیم کارخانه فولاد غرب آسیا سالیانه ۵۵۰ هزار تن از نیاز کل کشور را تولید می نماید. عمده‌ محصولات این کارخانه در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، پوشش ساختمان‌ها، در تولید ورق‌های رنگی، ورق‌های گالوانیزه، قوطی‌سازی و … مصرف می‌شود.

استانداردهای استفاده شده برای تولید ورق روغنی در کارخانه فولاد غرب آسیا شامل استانداردهای بین المللی DIN، JIS، SAE/AISI، ASTM، EN و BS و استاندارد ملی ایران ISIRI شماره ۵۷۲۳ می شود.

جدول مشخصات ابعادی و وزن ورق سرد کارخانه فولاد غرب آسیا را در ادامه مشاهده می فرمایید.

مشخصات ابعادی محصولات نورد سر و فول هارد به صورت کلاف – کارخانه فولاد غرب آسیا
ضخامت ورق۰.۱۸ تا ۳ میلی متر
عرض ورق۶۵۰ تا ۱۷۰۰ میلی متر
قطر داخلی کلاف۶۱۰ میلی متر
وزن کلافحداکثر ۲۵ تن
نوع بسته بندیبر اساس درخواست مشتری به صورت ساده، پوشش کاغذی یا پوشش فلزی

مشخصات وزنی ورق سرد کارخانه فولاد غرب آسیا
عرض ورق (میلی متر)وزن کلاف (میلی متر)
حداکثرحداقلحداکثرحداقل
۶۹۹۶۵۰۱۲۲
۷۹۹۷۰۰۱۳.۵۲.۲
۸۹۹۸۰۰۱۵.۵۲.۵
۹۹۹۹۰۰۱۷۲.۸
۱۰۹۹۱۰۰۰۱۹۳.۳
۱۱۹۹۱۱۰۰۲۰.۵۳.۷
۱۲۹۹۱۲۰۰۲۲.۵۴
۱۳۹۹۱۳۰۰۲۴.۵۴.۳
۱۴۹۹۱۴۰۰۲۶۴.۷
۱۵۹۹۱۵۰۰۲۷.۵۵
۱۶۵۰۱۶۰۰۲۹۵.۳

۳- کارخانه صنایع فولاد هفت الماس

کارخانه فولاد هفت الماس در سال ۱۳۷۵ تاسیس شد و در کیلومتر ۲۰ تهران در آزادراه قزوین قرار دارد. هدف اصلی تاسیس این کارخانه، تولید انواع ورق به روش نورد سرد، ورق استنلس استیل و سایر مقاطع فولادی می باشد.

ورق روغنی کارخانه صنایع فولاد هفت الماس

محصولات صنایع فولاد هفت الماس با استاندارد EN 10130-2006 و سایر استانداردهای بین المللی تولید می‌شوند. لازم است بدانید در کارخانه صنایع فولاد هفت الماس، انواع ورق روغنی به صورت کلاف، کلاف نواری شده و ورق مسطح با ویژگی های ظاهری و مکانیکی متنوع مطابق با نیازهای مشتری تولید و روانه بازار ایران می‌ شود.  از مشخصات فنی ورق های روغنی تولیدشده در صنایع فولاد هفت الماس می‌ توان به عرض ورق روغنی کلاف اشاره کرد که ۷۲۰ تا ۱۲۸۰ میلی متر است. ضخامت این ورق های روغنی حدودا ۰.۱۸ تا ۲.۵ میلی متر می‌ باشد.

در جدول زیر می توانید مشخصات فنی ورق روغنی کارخانه هفت الماس را مشاهده بفرمایید.

مشخصات فنی ورق نورد سرد (روغنی) – کارخانه هفت الماس
روش تولیدینورد سرد
ضخامت نهایی۰.۱۳ تا ۲
قطر کلافقطر داخلی ۶۱۰ میلی متر قطر خارجی ۹۰۰-۲۱۰۰ میلی متر
وزن کلافحداکثر ۲۵ تن
عرض ورق۶۵۰ تا ۱۲۵۰
طول ورق۴۰۰۰ میلی متر
استانداردDIN 1623 – JIS G 3141 – EN 10131 – EN 10130 – SAE1006 to SAE 1012 – ISIR 5723

ورق نورد سرد با ضخامت پایین کارخانه فولاد هفت الماس

کارخانه هفت الماس، علاوه بر تولید ورق نورد سرد یا همان ورق روغنی، به تولید بلک پلیت نیز می پردازد.

ورق های بلک پلیت (TMBP) به عنوان ورق نورد سردشده با ضخامت پایین در بازار عرضه می شوند. همچنین، ورق بلک پلیت به عنوان ورق پایه برای محصولات قلع اندود و TFS و اخیرا برای اعمال مستقیم رنگ کاربرد دارد. محصولات TMBP بر اساس خواص مکانیکی مورد نیاز مشتری و نحوه تولید، به دو دسته «یک بار نورد» و «دوبار نورد» تقسیم می شوند. ورق های بلک پلیت کارخانه هفت الماس مطابق با استاندارد JIS 3303 تولید می شوند. در جدول زیر، مشخصات محصولات بلک پلیت این کارخانه را مشاهده می کنید.

مشخصات محصولات تولیدی بلک پلیت (نورد سرد) – کارخانه هفت الماس
روش تولیدینورد سرد
ضخامت۰.۱۳ تا ۰.۶ میلی متر
عرض رول۳۰  تا ۱۲۵۰ میلی متر
طول رولکویل – برش به طول
درجهT3, T4, T5, DR8, DR9, DR10
استانداردEN 10202 – JIS G 3303 – ASTM A650 – ASTM A625

کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده ورق روغنی در جهان

بعد از شناخت مهم ترین کارخانه های تولید ورق روغنی در ایران، خوب است با برترین تولیدکنندگان فلزات و ورق روغنی در جهان نیز آشنا شویم. در ادامه به معرفی پنج کارخانه برتر تولیدکننده فولاد در جهان می پردازیم.

۱. گروه بائوو چین (Baowu)

شرکت China Baowu Steel Group Corp که معمولاً به عنوان Baowu شناخته می شود، در جایگاه شماره یک تولید فولاد در جهان قرار دارد. این شرکت، بزرگترین فولادساز جهان و تولیدکننده پیشرو ورق های فولادی، فولادهای نواری، فولادهای نورد گرم، فولادهای نورد سرد، مفتول های فولادی و غیره است. تولید سالانه فولاد خام این شرکت، تقریباً ۱۳۱ میلیون تُن می باشد.

۲. شرکت آرسلور میتال  (ArcelorMittal)

سال ۲۰۲۱، یک سال عالی برای شرکت آرسلور میتال بود. این شرکت تقریباً ۷۶.۵ میلیارد دلار درآمد داشته که از بیشتر از درآمد ۵۳.۲۷ دلاری او در سال ۲۰۲۰ می باشد. این شرکت، همچنین یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده فولاد با ۱۵۸۰۰۰ نفر نیرو تا سال ۲۰۲۱ می باشد. شرکت آرسلور میتال در سال گذشته ۶۹.۱ میلیون تن فولاد خام و ۵۰.۹ میلیون تن سنگ آهن تولید کرد.

۳- شرکت پوسکو (POSCO)

این شرکت، رتبه سوم تولید فولاد در جهان را دارد. فولادساز کره جنوبی آهن و فولاد پوهانگ به عنوان POSCO شناخته می شوند. شرکت پوسکو سال گذشته به سود عملیاتی ۷.۶۲ میلیارد دلاری دست یافت. علاوه بر این، این شرکت ۳۸.۲۶ میلیون تُن فولاد خام در سال ۲۰۲۱ تولید کرد و فروش فولاد نهایی شرکت تا ۳ درصد افزایش یافت.

۴- شرکت اچ بی آی اس  (HBIS Group)

این شرکت در سال ۲۰۲۰ در رتبه ۳ جهان قرار داشت، اما اکنون با کاهش رتبه، جایگاه چهارم فولادسازی جهان را دارد. گروه HBIS به دلیل تولید محصولات فلزی رقابتی خود (از جمله صفحات سنگین، کلاف نورد گرم، مفتول، کویل گالوانیزه، رنگی و غیره) شناخته شده است. سود شرکت HBIS در سال ۲۰۲۱ با افزایش چشمگیر ۵۸ درصدی همراه شد، در حالی که درآمد آن ۳۸ درصد رشد داشت.

 ۵- شرکت نیپون استیل (Nippon Steel Corporation)

شرکت نیپون استیل با بیش از ۱۰۶۰۰۰ کارمند و ظرفیت تولید جهانی بیش از ۸۵ میلیون تن محصولات فلزی در سال، بازیگر مهمی در صنعت تولید فولاد جهان است. این شرکت در فعالیت های مختلفی از جمله فولادسازی، مهندسی و ساخت و ساز، توسعه شهری و غیره فعالیت می کند. محصولات فولادی نیپون شامل ورق‌ها و کلاف‌های نورد سرد و گرم، ورق‌های گالوانیزه، لوله‌ و تیوپ، میلگرد و فولاد با استحکام بالا هست.

قیمت ورق روغنی

قیمت ورق روغنی، همچون قیمت سایر ورق های فولادی، تحت تاثیر قیمت آهن و فولاد است، اما نوسان قیمتی کمتری نسبت به سایر ورق ها دارد. عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق روغنی، علاوه بر ابعاد و گرید ورق، شامل قیمت جهانی سنگ آهن، هزینه تولید و هزینه حمل و نقل هم می شود. قیمت ورق روغنی تولیدکننده های مختلف نیز تفاوت اندکی با یکدیگر دارد؛ به همین دلیل، قیمت ورق روغنی کارخانه ها در تصمیم گیری نهایی خریداران اهمیت زیادی دارد. در لینک زیر می توانید قیمت روز ورق روغنی و نوسان قیمت آن را در روزهای گذشته مشاهده بفرمایید.

مشاهده قیمت و خرید ورق روغنی

آهن ملل؛ توزیع کننده انواع ورق روغنی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق روغنی

نکته: در این مقاله، کارخانه های تولیدکننده ورق روغنی به طور کامل معرفی و بررسی شدند؛ اما اگر مایل به آشنایی با همه کارخانه های تولیدکننده ورق های فولادی، از ورق سیاه تا ورق اسیدشویی، رنگی، آجدار، گالوانیزه و … هستید، توصیه می کنیم حتما مقاله جامع معرفی کارخانه های ورق فولادی را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ۱۶ کارخانه تولید ورق در ایران

کارخانه تولید ورق

جمع بندی

ورق ‌های روغنی (مانند دیگر محصولات فولادی) از نظر ابعاد، وزن و ضخامت، انواع مختلفی دارند و باید هنگام انتخاب محصول، تمامی این موارد را در نظر داشت. در حال حاضر، کارخانه‌ های تولید کننده ورق روغنی در ایران، تنها ۳ کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، فولاد غرب آسیا و فولاد هفت الماس هستند.

این کارخانه ‌ها هرکدام، سهم مشخصی از نیاز بازار ایران به ورق های روغنی را تامین می کنند. با توجه به این موضوع، علاوه بر تولید ورق های روغنی در کشور، این محصول از کشور های دیگر نیز وارد می شود.

سوالات متداول

مهم ترین کارخانه های تولید ورق روغنی در ایران کدامند؟

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد غرب آسیا و کارخانه صنایع فولاد هفت الماس، در حال حاضر، تنها کارخانه های تولید ورق روغنی در ایران هستند.

با توجه به تولید ورق روغنی در کارخانه های فولادی کشور، آیا نیاز به واردات ورق روغنی برطرف شده است؟

خیر؛ با توجه به مجموع تولیدات ورق روغنی در کشور، هنوز نیاز به واردات ورق روغنی از کشورهای خارجی احساس می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.