راهنمای خرید لوله اسپیرال تست و غیر تست

لوله اسپیرال، یک نوع لوله درزدار است که با استفاده از ورق فولادی ساخته می شود و درز آن به صورت مارپیچ است. به همین دلیل به آن لوله مارپیچ نیز می گویند. برای خرید لوله اسپیرال باید ابعاد لوله، همچون ضخامت، سایز و طول درخواستی را بدانید. همینطور باید تست یا غیر تست بودن لوله، سطح بازرسی آن و همچنین نیاز به پوشش برای لوله را مشخص کنید تا کارشناس فروش با توجه به این اطلاعات، مناسب ترین قیمت را به شما اعلام کند. برای این که با اطلاعات مورد نیاز و نکات مهم برای خرید لوله اسپیرال آشنا شوید، این مقاله از دانشنامه آهن ملل را از دست ندهید! با مطالعه راهنمای خرید لوله اسپیرال، خریدی حرفه ای را تجربه خواهید کرد.

نسخه صوتی راهنمای خرید لوله اسپیرال

لوله اسپیرال را چقدر می شناسید؟

لوله اسپیرال چیست

لوله اسپیرال (SPIRAL) یا لوله مارپیچ در دسته لوله های درزدار قرار دارد. درزجوش این لوله به روش جوشکاری مارپیچ انجام می شود و به همین دلیل به آن لوله مارپیچ می گویند. برای تولید این لوله از ورق فولادی در ضخامت های مختلف استفاده می شود. جوشکاری آن نیز از روش جوشکاری زیر پودری و با استفاده از دو الکترود انجام می شود.

از جمله مهم ترین استانداردهای لوله اسپیرال که در سطح ملی و بین المللی استفاده می شود، استانداردهای AWWA C200 و ASTM A53 و استانداردهای DIN می باشد.

لوله های اسپیرال، عموما در سایزهای بالا تولید می شوند؛ زیرا استفاده از روش مارپیچ، امکان تولید لوله با عرض ورق بیش از ۱۰ متر را فراهم می کند. توصیه می کنیم اطلاعات بیشتر پیرامون لوله اسپیرال، انواع، روش تولید و … را در مقاله زیر مطالعه فرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: لوله اسپیرال چیست + کاربرد آن

لوله اسپیرال چیست

ابعاد لوله اسپیرال

مهم ترین مشخصات معرف ابعاد لوله، ضخامت، سایز یا قطر لوله و طول آن می باشد که این مشخصات در لوله های اسپیرال به صورت زیر تولید و عرضه می شود:

ابعاد لوله اسپیرال
  • ضخامت لوله اسپیرال: لوله های اسپیرال از ضخامت ۵ تا ۲۵ میلی متر قابل تولید هستند؛ اما پرکاربردترین ضخامت آن ها در بازار، ۶ تا ۱۵ میلی متر است.
  • سایز لوله اسپیرال: منظور از سایز، همان قطر لوله است. قطر لوله اسپیرال از ۱۴ تا ۱۲۰ اینچ در کارخانه های مختلف تولید می شود؛ اما پرکاربردترین سایزها در بازار از ۱۶ تا ۱۲۰ اینچ است.
  • طول لوله اسپیرال: کارخانه های مختلف تولیدکننده لوله اسپیرال، امکان تولید این لوله را در طول های ۶ تا ۱۸ متر دارند. در بازار نیز این لوله در طول های ۶ و ۱۲ متر، بیشترین موجودی را دارد.

نوع ورق استفاده شده در ساخت لوله اسپیرال

قبل از خرید لوله فولادی اسپیرال باید نوع ورق آن را مشخص کنید. نوع ورق استفاده شده برای ساخت لوله را می توان از دو جنبه به صورت زیر بررسی کرد:

۱- کارخانه تولیدکننده ورق: لوله های اسپیرال در ایران، بیشتر با استفاده از ورق فولادی کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد سبای اصفهان تولید می شوند. به همین دلیل، گاهی در بازار، چنین لوله های اسپیرال را با نام لوله اسپیرال اصفهان می شناسند. در صورتی که نوع ورق به کار رفته در ساخت لوله برایتان اهمیت دارد، حتما آن را مشخص کرده و به فروشنده اعلام کنید.

۲- جنس ورق: انواع لوله اسپیرال را می توان از سه نوع ورق گالوانیزه (گرم یا سرد)، ورق سیاه و ورق استنلس استیل ساخت. بیشترین تولیدات و تقاضای بازار، لوله اسپیرال ساخته شده با ورق سیاه است؛ پس اگر به لوله اسپیرال جنس دیگری نیاز دارید، حتما باید آن را مشخص و اعلام نمایید. از نظر قیمت نیز مسلما قیمت لوله اسپیرال گالوانیزه و استنلس استیل بیشتر از لوله اسپیرال سیاه است.

لوله اسپیرال تست و غیر تست چه تفاوتی دارند؟

لوله های فولادی، معمولا در دو نوع تست و غیر تست تولید می شوند. منظور از لوله تست، لوله ای است که از جهت نواقص و معایب، بررسی شده و فرآیند تست را پشت سرگذاشته باشد. لوله ای که این فرآیند را نگذرانده باشد، لوله غیر تست یا صنعتی نامیده می شود. نوع تست انجام شده نیز برای لوله های مختلف متفاوت است. لوله های اسپیرال نیز در دو نوع تست و غیرتست (صنعتی) وجود دارند. نکته اصلی برای خرید لوله اسپیرال تست، تعیین نوع بازرسی آن است که در ادامه راهنمای خرید لوله اسپیرال، بیشتر به آن می پردازیم.

علاوه بر اصطلاح تست و غیرتست، دیگر اصطلاحات رایج مربوط به لوله های فولادی، مانند کونیک، رزوه، بندیل، شاخه، درز مخفی و … را در مقاله راهنمای خرید لوله بخوانید. در این راهنمای خرید، اطلاعات کلی مربوط به انواع لوله های فولادی بیان شده است که زمان خرید به آن ها نیاز پیدا می کنید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ۳۰ نکته در راهنمای خرید لوله فولادی

راهنمای خرید لوله

منظور از لوله اسپیرالِ بازرسی چیست؟

همانطور که گفتیم برای خرید لوله های اسپیرال تست باید نوع بازرسی آن را مشخص کنید. منظور از بازرسی، حضور بازرس در کارخانه تولیدکننده، جهت بررسی لوله تولیدشده است. بازرسی لوله اسپیرال در ۳ سطح انجام می شود:

منظور از لوله اسپیرالِ بازرسی چیست؟
  • بازرسی سطح ۱: در این سطح، لوله اسپیرال هنگام تولید مورد بازرسی قرار می گیرد. به این صورت که شخص بازرس از ابتدای فرآیند تا انتهای آن، تمامی مراحل را بازرسی می کند.
  • بازرسی سطح ۲: در این سطح، بازرس در همه مراحل تولید حضور ندارد و تنها بخشی از مراحل تولید را بررسی می کند.
  • بازرسی سطح ۳: در سطح ۳، بازرس بعد از تولید لوله و در انبار کارخانه، لوله ها را مشایعت می کند. در این سطح، سرتیفیکیت لوله تولیدشده به بازرس تحویل می شود.

در صورتی که قصد خرید لوله تست اسپیرال را دارید، باید حتما سطح بازرسی را بیان کنید. در همین راستا بیشترین تقاضای بازار، لوله اسپیرال تست سطح ۳ می باشد.

کارخانه های تولیدکننده لوله اسپیرال را بشناسید

کارخانه های متعددی در کشور به تولید لوله اسپیرال می پردازند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به کارخانه های زیر اشاره کرد:

کارخانه های تولیدکننده لوله اسپیرال
  • گروه صنعتی ایران اسپیرال
  • کارخانجات لوله‌سازی کالوپ
  • شرکت نورد لوله و پوشش نیزار
  • کارخانه فولاد گستر آتنا
  • شرکت کیان پرشیا
  • شرکت تولید لوله و پوشش سلفچگان (کارخانه لوله سازی سلفچگان)

هر کدام از کارخانه های فوق، لوله اسپیرال در ابعاد و انواع مختلف تولید می کنند. همچنین پراکندگی جغرافیایی این کارخانه ها باعث می شود هزینه حمل و نقلی که متحمل می شوید متفاوت باشد.

پوشش لوله اسپیرال چیست؟

پوشش لوله اسپیرال چیست؟

لوله های اسپیرال را می توان مانند اکثر لوله های فولادی، پوشش دهی کرد. ایجاد پوشش روی لوله فولادی به منظور افزایش مقاومت لوله در برابر رطوبت، حرارت، فشار و ضربه انجام می شود. انواع پوشش لوله فولادی را می توان از چهار جنبه داخلی، خارجی، ترکیبی و نوع مواد معرفی کرد.

برای خرید لوله اسپیرال باید نوع پوشش مد نظر خود را از بین دسته بندی فوق مشخص کرده و جزئیات آن را بیان کنید. به طور مثال، پوشش بیتوسل، یک نوع پوشش خارجی لوله اسپیرال است که بر پایه مواد نفتی ساخته می شود. توصیه می کنیم برای آشنایی کامل با انواع پوشش لوله های فولادی، حتما مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: انواع پوشش لوله فولادی در ۴ دسته

پوشش لوله فولادی

قیمت لوله اسپیرال چگونه محاسبه می شود؟

اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوله اسپیرال، ابعاد لوله، جنس و برند ورق استفاده شده در ساخت لوله، صنعتی یا تست بودن آن و همچنین اعمال پوشش روی آن است.

دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوله اسپیرال که روی سایر مقاطع فولادی نیز تاثیر می گذارد، شامل نوسان نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا و عوامل سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی می باشد.

خریداران این لوله، قبل از اقدام به خرید، حتما باید به رصد قیمت روزانه لوله اسپیرال بپردازند. در همین راستا قیمت لوله اسپیرال در سایز و ابعاد پرکاربرد بازار در صفحه قیمت این لوله به صورت روزانه آپدیت می شود، همچنین می توانید نوسان قیمت و نمودار آن را در جدول قیمت ها مشاهده نمایید.

استعلام قیمت و خرید لوله اسپیرال

آهن ملل؛ فروش لوله فلزی درزدار، بدون درز و درز مخفی

قیمت روز لوله اسپیرال

روش استعلام قیمت لوله اسپیرال

زمان خرید و فروش لوله اسپیرال و دریافت قیمت آن، کارشناس فروش از شما اطلاعات لوله را درخواست می کند. اطلاعاتی که باید زمان خرید به فروشنده اعلام کنید تا به عنوان شخصی حرفه ای خرید لوله اسپیرال را تجربه نمایید، شامل موارد زیر می شود:

  • قطر لوله
  • ضخامت لوله
  • طول لوله
  • محل تخلیه
  • نیاز به پوشش دارد یا خیر
  • صنعتی یا تست بودن لوله (بازرسی لوله در صورت نیاز)
  • تناژ درخواستی

کارشناس فروش با توجه به اطلاعاتی که اعلام می کنید، لوله و برند دارای مشخصات فوق، نزدیک ترین انبار به محل تخلیه شما و مناسب ترین زمان ارسال را تعیین کرده و بهترین قیمت را به شما اعلام می کند.

اطلاعات سفارش و همچنین زمان تحویل بار نیز در قالب پیش فاکتور در اختیار شما قرار داده می شود. در صورت تایید اطلاعات و قیمت اعلام شده باید پیش فاکتور را امضا و مبلغ آن را با توجه به شیوه پرداخت توافق شده واریز نمایید تا مراحل تهیه و ارسال بار آغاز شود.

نکات بعد از خرید لوله اسپیرال

در صورتی که خرید لوله اسپیرال را با توجه به نکات و اطلاعاتی که در راهنمای خرید بیان کردیم انجام دهید، دیگر نگران صحت و اعتبار بار خود نباشید. به خصوص اگر با کمک و مشاوره شرکت های بازرگانی معتبر خرید خود را انجام داده باشید. با این حال برای تکمیل فرآیند خرید، بعد از تحویل گرفتن لوله اسپیرال، موارد زیر را بررسی بفرمایید:

نکات بعد از خرید لوله اسپیرال
  • اطلاعات سرتیفیکت ارائه شده همراه لوله اسپیرال و همچنین لیبل روی لوله را بررسی کنید. به طور مثال، در لیبل لوله اسپیرال، اطلاعاتی مانند قطر لوله، ضخامت لوله، نام کارخانه تولیدکننده و تست یا صنعتی بودن لوله اعلام می شود.
  • وزن لوله را بررسی کنید. برای این کار، وزن درج شده در برگه باسکول را با وزن اعلام شده در فاکتور نهایی تطبیق دهید و در صورت وجود مغایرت، حتما آن را با کارشناس فروش در میان بگذارید.

سخن آخر

برای خرید حرفه ای هر محصولی، به نکات تخصصی مربوط به آن محصول نیاز دارید. در صورت عدم آگاهی از این نکات، ممکن است در انتخاب بهترین و با کیفیت ترین محصول دچار مشکل شوید. در راهنمای خرید لوله اسپیرال، تمامی نکات تخصصی و مهم خرید این لوله کاربردی را معرفی کرده ایم تا با اطلاعات دقیق و کاملا حرفه ای خرید نمایید.

سوالات متداول

لوله اسپیرال در چه سایزی موجود است؟

لوله های اسپیرال، عموما در سایزهای بالا تولید می شوند. پرکاربردترین سایزهای این لوله در بازار از سایز ۱۶ تا ۱۲۰ اینچ می باشد.

برای استعلام قیمت لوله اسپیرال باید چه اطلاعاتی به فروشنده بدهیم؟

کارشناس فروش، قیمت لوله اسپیرال را با توجه به جزئیات مورد نظر شما، اعلام می کند. کامل ترین اطلاعاتی که می توان به فروشنده اعلام کرد به صورت زیر می باشد:
– قطر لوله
– ضخامت لوله
– طول لوله
– محل تخلیه
– نیاز به پوشش دارد یا خیر
– صنعتی یا تست بودن لوله (بازرسی لوله در صورت نیاز)
– تناژ درخواستی

برای خرید لوله اسپیرال تست باید چه اطلاعاتی داشته باشیم؟

بازرسی لوله در لوله اسپیرال تست، در ۳ سطح انجام می شود: سطح ۱ – سطح ۲ و سطح ۳
زمان خرید باید حتما سطح بازرسی را بیان کنید. بیشترین تقاضای بازار، لوله اسپیرال تست سطح ۳ می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.