لوله اسپیرال چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله اسپیرال چیست؟ فرآیند تولید لوله اسپیرال به چه صورت است؟ لوله اسپیرال از انواع لوله های فولادی هستند و در صنعت کاربرد وسیعی دارند. در تولید لوله های اسپیرال، از لوله های فولادی در ضخامت های مختلفی به شکل مارپیچ استفاده می شود. دلیل نام گذاری اسپیرال نیز شکل مارپیچی این نوع از لوله ها می باشد. لوله اسپیرال با لوله درزجوش از لحاظ کیفیت رقابت دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

لوله اسپیرال چیست؟

لوله اسپیرال به لوله های فولادی نورد گرم و مارپیچی گفته می شود که در اندازه های  ۸ تا ۱۲۰ اینچ تولید می شود. در فرآیند تولید لوله اسپیرال، نوار فولادی به شکلی نورد می شود که سمت آن با سمت مرکز لوله در یک زاویه باشد. برای استحکام بیشتر در برابر فشار وارد شده به دیواره لوله، نوع جوش اهمیت بسیار زیادی دارد. پس مهم ترین بخش تولید لوله های اسپیرال، جوش جداره لوله می باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله های فولادی و کاربرد آن ها در صنایع، مقاله “لوله فولادی چیست و در کدام صنایع قابل استفاده است؟” را مطالعه نمایید.

لوله اسپیرال
لوله اسپیرال

روش فرم دهی اسپیرال

در روش تولید لوله به روش فرم دهی اسپیرال،  اول ورقه فولادی از غلتک هایی که دارای درز حلزونی هستند (اسپیرال) عبور کرده و به شکل لوله در می شوند. اگرچه  در لوله درزی طور مستقیم، قطر لوله وابسته به پهنای ورق می باشد، اما در روش اسپیرال قطر لوله با تغییر زاویه اولیه ورق، تغییر می کند. در واقع به جای اینکه کل قالب های خط تولید تعویض شوند، با تغییر زاویه تغذیه ورق، قطرهای مختلف ساخته می شود. در ضمن روش اسپیرال هزینه کمتری نسبت به روش درز مستقیم برای شما دارد.

فرآیند تولید لوله های اسپیرال

رول ورق فولادی، به وسیله غلتک های مخصوص به حالت مسطح  در می آیند. پس از آن لبه های دو طرف ورق در صورت له شدگی، ترک یا بریدگی در این بخش بریده شده و به شکل ضایعات فولادی درمی آیند. لوله های اسپیرال به دو روش تک مرحله ای و دو مرحله ای تولید می گردد.

لوله اسپیرال تک مرحله ای

این روش سه مرحله است: 

  1. آماده سازی اولیه ورق
  2. شکل دهی
  3. جوشکاری زیرپودری داخل و خارج

در مرحله اول، ابتدا سر ورق ها به هم جوش داده شده و لبه های ورق صاف می گردد. در مرحله شکل دهی، لبه ورق پیش خم شده تا برآمدگی های غیرقابل پرس روی آن ایجاد نشود. در مرحله جوشکاری ابتدا لبه داخلی ورق در حالت ۶ ساعت توسط دستگاه جوش زیرپودری جوش می شود و سپس لبه خارجی در موقعیت ۱۲ ساعت جوشکاری می گردد.

شعله جوشکاری به صورت اتوماتیک تنظیم می شود. بعد از جوشکاری، نوبت به برش خوردن لوله می شود. سرعت تولید در این روش بر اساس سرعت جوشکاری زیر پودری معیین می شود که از ۱ تا ۳ متر بر دقیقه زمان می برد. به همین سبب این روش کمی کند است.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله را به شما عزیزان ارائه می دهد.

انواع لوله های اسپیرال

با توجه به ضخامت آن ها، تقسیم بندی می شود، اما لوله های فولادی مارپیچ با توجه به نوع کیفیت لوله اسپیرال به سه دسته واجد شرایط، ترمیم شده و غیرقابل استفاده تقسیم شده است.

  • ترمیم شده: لوله هایی که کیفیت شان مطابق با استاندارد و شرایط فنی پذیرش نبوده اما قابل تعمیر هستند.
  • واجد شرایط: لوله هایی که کیفیت آن ها با استانداردها و شرایط فنی مطابقت دارد.
  • غیرقابل استفاده: لوله هایی که از نظر ظاهری و کیفیت، جالب نیستند و حتی بعد از تعمیرات نیز استاندارد و شرایط فنی مورد نیاز را کسب نخواهد کرد.

لوله اسپیرال دو مرحله ای

این شیوه نیز مثل روش تک مرحله ای اجرا می شود منتها در این شیوه، فرم دهی ورق به وسیله GMAW انجام می شود. در واقع یک مرحله به مراحل بالا اضافه می شود:

  1. آماده سازی اولیه ورق
  2. شکل دهی
  3. جوش با GMAW
  4. جوشکاری زیرپودری داخل و خارج
  5. سرعت این روش بیشتر بوده و حدود ۱۲ متر بر دقیقه است.

 مزایای لوله اسپیرال

مهم ترین مزایای استفاده از لوله اسپیرال عبارت است از:

  • عدم وجود محدودیت در طول لوله فولادی
  • هزینه تولید پایین نسبت به لوله های درز جوش
  • عدم نیاز به تجهیزات سنگین برای تولید
  • به علت داشتن خواص مکانیکی مواد اولیه، دارای استحکام و قدرت بیشتر
  • مقاومت بالاتر در برابر شکست و ترک لوله
  • تولید لوله با قطر زیاد (۱۲۰ اینچ)
  • قابلیت شکل پذیری بالا
مزایای لوله اسپیرال
مزایای لوله اسپیرال

معایب لوله های اسپیرال

این لوله ها با توجه به مزایای زیادی که دارند، مورد توجه قرار گرفته شدند. با این وجود، عیب هایی همچون موارد زیر نیز در تولید این لوله ها به چشم می خورد:

  • بیضی شدن سطح مقطع هنگام ساخت
  • امکان بروز عیب های چروکیدگی بیشتر نسبت به لوله های درز جوش

کاربردها و موارد استفاده لوله اسپیرال

این لوله ها در شاخه های ۶ الی ۱۲ متری تولید می شوند و در موارد زیر کاربرد دارند:

  • صنعت نفت و گاز
  • صنعت برق
  • صنعت گرمایشی
  • انرژی حرارتی
  • آب و فاضلاب
  • صنایع شیمیایی
  • لایه روبی، پل، سازه های فلزی

قیمت لوله اسپیرال

قیمت لوله اسپیرال به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها شامل قیمت ورقی که لوله از آن ساخته می شود، مشخصات مکانیکی لوله و میزان مقاومت آن می باشد. همچنین قیمت لوله اسپیرال گالوانیزه معمولا کمی متفاوت از قیمت لوله اسپیرال معمولی است به همین دلیل هنگام خرید باید به نوع لوله دقت نمایید. توصیه می کنیم برای اطمینان حتما از مراکز معتبر اقدام به خرید این محصول نمایید و قبل از آن قیمت روز لوله اسپیرال را از مراجع معتبر استعلام کنید. در لینک زیر می توانید قیمت روز لوله اسپیرال را مشاهده نمایید.

مشاهده لیست قیمت لوله اسپیرال

آهن ملل؛مرجع معتبر خرید لوله اسپیرال به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز لوله اسپیرال

جمع بندی

دریافتیم که لوله اسپیرال به لوله های فولادی نورد گرم و مارپیچی گفته می شود که در اندازه های  8 تا ۱۲۰ اینچ تولید می شود. در فرآیند تولید لوله اسپیرال، نوار فولادی به شکلی نورد می شود که سمت آن با سمت مرکز لوله در یک زاویه باشد. برای استحکام بیشتر در برابر فشار وارد شده به دیواره لوله، نوع جوش اهمیت بسیار زیادی دارد.

مزایای استفاده از لوله اسپیرال عبارت است از: ۱.عدم وجود محدودیت در طول لوله فولادی. ۲.هزینه تولید پایین نسبت به لوله های درز جوش. ۳.عدم نیاز به تجهیزات سنگین برای تولید. ۴.به علت داشتن خواص مکانیکی مواد اولیه، دارای استحکام بالاست.

سوالات متداول لوله اسپیرال چیست و چه کاربردی دارد

لوله اسپیرال چیست؟

لوله اسپیرال به لوله های فولادی نورد گرم و مارپیچی گفته می شود که در اندازه های  ۸ تا ۱۲۰ اینچ تولید می شود. در فرآیند تولید لوله اسپیرال، نوار فولادی به شکلی نورد می شود که سمت آن با سمت مرکز لوله در یک زاویه باشد.

مزایای استفاده از لوله اسپیرال چیست؟

عدم وجود محدودیت در طول لوله فولادی، هزینه تولید پایین نسبت به لوله های درزجوش، عدم نیاز به تجهیزات سنگین برای تولید، به علت داشتن خواص مکانیکی مواد اولیه دارای استحکام بالاست.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.