ورق اکسین اهواز؛ کاربرد و نحوه تولید

شرکت فولاد اکسین خوزستان یا کارخانه اکسین اهواز، یکی از تولیدکنندگان انواع ورق های فولادی عریض می باشد که در سال ۱۳۸۸ تولید خود را آغاز کرده است. خصوصیت بارز ورق سیاه کارخانه اکسین اهواز، عرض ورق می باشد که به صورت ۲۰۰۰ میلی متر (۲ متر)  تولید می شود. تولیدات این کارخانه در ایران و خاورمیانه  منحصر به فرد است و محصولات آن را می توان از جنبه های گوناگون بررسی کرد. همچنین ورق اکسین در صنایع مختلفی از جمله کشتی سازی، ساخت و ساز، مخازن نفت گاز و پتروشیمی، دیگ های بخار صنعتی و نیروگاهی کاربرد بسیاری دارند. به همین دلیل در این مقاله از دانشنامه آهن ملل به بررسی کارخانه فولاد اکسین و ورق های تولیدی این کارخانه می پردازیم. با ما همراه باشید.

نسخه صوتی مقاله معرفی ورق اکسین اهواز

آهن ملل مشخصات
۱ نام کارخانه فولاد اکسین خوزستان (اکسین اهواز)
۲ نوع ورق تولیدی ورق سیاه عریض
۳ آنالیز ورق ST33 – ST37 – a516 – a283
۴ عرض ورق ۲۰۰۰ میلی متر (۲ متر) 
۵ ضخامت ورق تا ضخامت ۴۰ میلی متر (ضخامت ۵۰ میلی متر به بالا سفارش تولید می شود)

کارخانه اکسین اهواز

شرکت فولاد اکسین خوزستان در سال ۱۳۸۴ به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۸ با بهره گیری از جدیدترین تکتولوژی های روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز نمود. فعالیت اصلی شرکت، تولید انواع ورق های فولادی تا عرض ۲ متر با ضخامت های مختلف و مقاومت بالا است که در خاورمیانه منحصر به فرد می باشد. ظرفیت اسمی تولید ورق در کارخانه فولاد اکسین سالیانه بیش از ۱ میلیون تن است که حدود ۲۱۰.۰۰۰ تن از این محصولات، قابلیت انجام عملیات حرارتی را دارد. مواد اولیه مورد استفاده کارخانه، شمش تختال یا اسلب است که از کارخانجات تولید شمش با ریخته گری مداوم تامین می شود.

محصولات کارخانه اکسین اهواز

محصولات کارخانه اکسین اهواز

محصول نهایی کارخانه فولاد اکسین خوزستان، انواع ورق های فولادی با مقاومت بالا جهت مصارف گوناگون مانند مخازن تحت فشار و ذخیره مایعات نفت، گاز و پتروشیمی، لوله های انتقال نفت و گاز با قطر بالا، دیگ های بخار صنعتی و نیروگاهی، صنایع کشتی سازی و ورق های فولادی ساختمانی از جمله سازه های بزرگ فلزی و پل سازی با خواص مکانیکی متنوع است. استحکام کششی این ورق ها بعد از عملیات حرارتی می تواند تا ۱۲۰۰ نیوتن بر میلی متر مربع و تنش تسلیم آن ها تا ۱۰۰۰ نیوتن بر میلی متر مربع افزایش یابد. به طور کلی محصولات ورق کارخانه اکسین را در ادامه مشاهده می کنید.

  • ورق های فولادی بویلرها و مخازن تحت فشار
  • ورق های فولادی خطوط انتقال نفت و گاز
  • ورق های فولادی با چقرمگی مناسب
  • ورق های فولادی جهت کشتی سازی
  • ورق های فولادی ساختمانی معمولی
  • ورق های فولادی ساختمانی نرمالیزه
  • ورق های فولادی ساختمانی با نورد ترمومکانیکال
  • ورق های فولادی ساختمانی با مقاومت به خوردگی مناسب
  • ورق های فولادی مقاوم به سایش و با استحکام تسلیم بالا (کوتنچ و تمپر شده)

استانداردهای اکسین اهواز

مهم ترین استانداردهای تولید ورق در کارخانه فولاد اکسین اهواز را می توان به صورت زیر معرفی کرد:

نوع ورقاستاندارد کیفیتگریدهای فولادی
ورق فولادی گرم نوردیده
با کیفیت سازه‌ای
ISIRI 3694HR235 ، HR275 ، HR355 
ورق های فولادی ساختمانیDIN17100, EN10025-2, ASTM A283, KRSt37-3, St44-3, St52-3, St50-2, St60-2, St70-2, S235, S355, S450J0, A283, KR AE
ورق های فولادی ساختمانی
نزمالیزه شده
EN10025-3S275N, S275NL, S355N, S355NL, S420N, S420NL, S460N, S460NL
ورق های فولادی ساختمانی
با نورد ترمومکانیکال
EN10025-4S275M, S275ML, S355M, S355ML, S420M, S420ML, S460ML, S460ML
ورق های فولادی ساختمانی
با نورد ترمومکانیکال
EN10025-5, ASTM A588S235J0W, S235J2W, S355J0WP, S355J2WP, S355J0W, S355J2W,S355K2W, A588
ورق های فولادی مقاوم به سایش و با استحکام تسلیم بالا (کوئنچ و تمپر شده)EN10025-6 ASTM A517 EN10083-3S460Q, S500Q, S550Q, S620Q, S690Q, S890Q, S960Q, A517, 34CrMo4

ورق اکسین اهواز

شرکت فولاد اکسین اهواز، انواع ورق های فولادی را فقط به صورت شیت فابریک و عموما تا ضخامت ۴۰ میلی متر تولید می کند (ورق فولادی اکسین با ضخامت ۵۰ میلی متر به بالا به صورت سفارشی تولید می شود)؛ همچنین ورق فولادی یا همان ورق سیاه اکسین اهواز در چهار آنالیز ST33، ST37 ،a516 و a283 قابل تولید است. به طور کلی خصوصیت بارز ورق سیاه کارخانه اکسین اهواز، عرض ورق است که به صورت ۲۰۰۰ میلی متر (۲ متر)  تولید می شود؛ اما دیگر کارخانه های مشابه، مانند کارخانه فولاد مبارکه، دو عرض پرکاربرد ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ میلی متر را تولید می کنند. همچنین بهترین کیفیت ورق سیاه با ضخامت ۱۵ میلی متر به بالا متعلق به کارخانه اکسین و البته کارخانه کاویان می باشد و ورق فولاد مبارکه در رده بعدی قرار دارد.

دیگر تفاوت ورق کارخانه اکسین و ورق فولاد مبارکه در نوع عرضه ورق است؛ به این صورت که ورق کارخانه اکسین فقط به صورت شیت فابریک تولید می شود، اما فولاد مبارکه ورق سیاه خود را به هر دو صورت رول و شیت عرضه می کند. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با تفاوت ورق فولاد مبارکه و اکسین اهواز مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: بررسی تفاوت ورق فولادی اصفهان با اهواز

تفاوت ورق اصفهان و اهواز

ابعاد ورق کارخانه فولاد اکسین

در جدول زیر می توانید ابعاد ورق سیاه کارخانه فولاد اکسین خوزستان را مشاهده فرمایید.

عرض (متر)طول (متر)
۱۲
۱.۲۵۲.۵
۱.۵۶
۲۶
۲۷.۲
۲۱۲
۲۱۲+

انواع گریدهای ورق سیاه و کاربردهای آن

رایج ترین گرید ورق سیاه، دو گرید ST37 و ST52 هست، اما این ورق در گریدهای دیگر نیز تولید می شود. گریدهای مختلف با توجه به درصد ترکیبات شیمایی به کار رفته در آن ها خواص و کاربرد متفاوتی دارند و به همین دلیل مقدار استفاده از آن ها نیز متفاوت است. برای این که بدانید هر گرید چه ویژگی هایی دارد و بیشتر برای چه مصارفی استفاده می شود، توصیه می کنیم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: ورق سیاه؛ انواع، ابعاد و روش تولید

معرفی ورق سیاه

در جدول زیر نیز می توانید نمونه ای از گریدهای ورق سیاه و کاربرد آن ها را مشاهده کنید.

گرید ورق سیاهکاربردها
ST37 در صنعت ساختمان سازی
ST52 در صنعت ساختمان سازی، صنایع سنگین مانند ساخت جرثقیل، شاسی خودروهای سنگین و قطعات صنعتی
ST33 
ST44در صنعت ساختمان سازی
A516در صنایع نفت و گار، ساخت مخازن و دیگ بخار 
A283ساخت دیگ بخار و مخازن تحت فشار با درجه حرارت کم
ck45تولید میل لنگ های تراشکاری، قسمت های  محکم و با دوام خودروها و …
Mo40تولید تجهیزات صنایع نفت وگاز، شافت، میل‌ لنگ، کوپلینگ، دستگاه فرزکاری و …

وزن ورق سیاه اکسین

وزن ورق، یکی از پارامترهای مهم در تعیین کیفیت و همچنین خرید و فروش ورق است. به این صورت که قیمت ورق های فولادی بر حسب وزن آن ها مشخص می شود. همچنین، هرچه وزن ورق به وزن استاندارد نزدیک تر باشد، کیفیت آن نیز بالاتر است و در نتیجه، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. در جدول زیر می توانید وزن ورق سیاه اکسین را در هر ابعادی مشاهده کنید.

وزن ورق سیاه اکسین

ضخامت (mm)طول و عرض (m)وزن (kg)
۱۵۲×۶۱,۴۴۰
۲۰۲×۶۱,۹۲۰
۲۵۲×۶۲.۴۰۰
۳۰۲×۶۲,۸۸۰
۳۵طول۲xبر حسب طول متغییر است
۴۰طول۲x‘’
۴۵طول۲x‘’
۵۰طول۲x‘’
۶۰طول۲x‘’
۷۰طول۲x‘’
۱۵۲×۱۲۲,۸۸۰
۲۰۲×۱۲۳,۸۴۰
۲۵۲×۱۲۴,۸۰۰
۳۰۲×۱۲۵,۷۶۰
۳۵طول۲xبر حسب طول متغییر است
۴۰طول۲x‘’
۴۵طول۲x‘’
۵۰طول۲x‘’
۶۰طول۲x‘’
۷۰طول۲x‘’

نحوه تولید ورق اکسین اهواز

فرآیند تولید ورق عریض در کارخانه اکسین خوزستان، شامل ۶ مرحله اساسی به صورت زیر است:

نحوه تولید ورق اکسین اهواز

۱- پیش گرم کردن شمش فولادی تختال (اسلب)

در این مرحله، شمش تختال تا دمای مورد نیاز نورد گرم می شود که حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد است و بعد از اینکه ساختار متالوژیکی آن همگن شده و عناصر آلیاژی آن حل شد، از کوره خارج می گردد.

۲- عملیات نورد

عملیات نورد گرم ورق های عریض، طی ۳ مرحله زیر انجام می شود:

الف) پوسته زدایی: به وسیله عملیات پاشش آب با فشار بالا روی تختال، عملیات پوسته زدایی انجام می شود.

ب) نورد گرم: این فرآیند به وسیله یک قفسه چهار غلتکه و به صورت رفت و برگشتی انچام می شود. یکی از شاخصه هایی که فولاد اکسین خوزستان را در خاورمیانه منحصر به فرد می کند، تعیین نوع عملیات نورد بر اساس خواص مکانیکی مورد نظر مشتریان و مطابق با استانداردهای بین المللی است. تجهیزات خط نورد فولاد اکسین خوزستان به گونه ای طراحی شده که قابلیت انجام عملیات نورد به سه روش نورد معمولی، نورد کنترل شده از نظر دما و نورد ترمومکانیکال (با خنک کاری توسط آب یا هوا) وجود دارد.

(نورد ترمومکانیکال: زیرساختار حاصل از نورد ترمومکانیکال بسیار یکنواخت و ریزدانه می باشد که در نتیجه آن می توان فولادهایی با استحکام های بالا و شکل پذیری مناسب به دست آورد.)

ج) موج گیری در حالت گرم: عملیات نورد با عبور ورق از دستگاه موج گیر گرم که به منظور صاف کردن آن تعبیه شده است خاتمه می یابد. سپس، ورق تولیدشده جهت خنک کاری به سالن بسترهای خنک کننده هدایت می شود.

۳- بازرسی ورق

در این مرحله، ورق ها به وسیله دو روش زیر مورد بازرسی قرار می گیرند:

الف) بازرسی چشمی: دو طرف ورق به صورت چشمی بررسی می شود. عیوب، گزارش شده و در صورت امکان برطرف می شوند.

ب) آزمون فراصوتی: در این روش با عبور ورق از زیر دستگاه UT، کلیه عیوب داخلی ورق با تعیین اندازه و محل دقیق آنها مشخص می شود. نتایج این بازرسی برای مراحل برشکاری ورق اهمیت زیادی دارد.

۴- برشکاری و موج گیری ورق

برشکاری: در این مرحله، برش ورق در ابعاد مورد نظر مشتری توسط سه مدل قیچی انجام می شود که در خط تولید کارخانه تعبیه شده اند. در ادامه به کاربرد این قیچی ها اشاره می کنیم:

  • قیچی لبه زن که با استفاده از آن و طبق سفارش مشتری، لبه های ورق برش داده می شود.
  • قیچی برش طولی که بعد از دستگاه لبه زن قرار دارد و در صورت نیاز برای کاهش عرض ورق نهایی، ورق اصلی به صورت طولی برش داده می شود.
  • قیچی تقسیم کن یا برش عرضی که وظیفه برش سر و ته ورق، برش نمونه جهت انجام تست های آزمایشگاهی و برش ورق به طول های نهایی مورد نیاز مشتری را بر عهده دارد.

موج گیری سرد: قبل از این که ورق ها از قیچی برش عرضی عبور کنند، وارد دستگاه موج گیر سرد می شوند. در این مرحله، کیفیت سطحی ورق افزایش می یابد و موج های احتمالی با ضخامت کمتر از ۲۵ میلی متر رفع می گردد.

۵- بسته بندی محصول

بسته بندی محصول در ۵ مرحله انجام می شود. این مراحل شامل توزین، ثبت اطلاعات مورد نیاز مشتری روی ورق ها، بسته بندی و تسمه زنی، چسباندن برچسب مشخصات و در نهایت انتقال محصول به انبار است.

۶- عملیات حرارتی

شرکت فولاد اکسین اهواز، قادر است در کارخانه حرارتی خود دو نوع عملیات کوئنچ-تمپر و نرماله کردن را روی ورق ها انجام دهد. ورق هایی که دستیابی به خواص مکانیکی مطلوب در آن ها مستلزم عملیات حرارتی است به این کارخانه منتقل می شوند.

نرمالایزینگ: این فرآیند، شامل حرارت دادن فولاد تا منطقه آستنیته و خنک کاری آرام در هواست که باعث کاهش تنش های پسماند نورد می شود.

کوینچ و تمپر: این فرآیند، شامل نورد معمولی فولاد و سپس حرارت دادن آن تا دمای آستنیته و خنک کاری سریع آن تا دمای محیط است. پس از آن، فولاد کوئنچ شده در دمای حدود ۶۰۰ درجه سانتی گراد تمپر می شود تا از تشکیل مارتنزیت های ترد و شکننده جلوگیری شود. این فرآیند باعث افزایش سختی فولاد، افزایش مقاومت به سایش و ضربه و کاهش احتمال ترک خوردگی می شود

قیمت ورق اکسین اهواز

از آنجا که کارخانه فولاد اکسین اهواز یکی از تامین کنندگان اصلی ورق های فولادی در کشور است، قیمت ورق آن نیز نسبت به سایر برندهای متفرقه متفاوت می باشد. قیمت ورق سیاه اکسین اهواز به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها، استاندارد تولید، کیفیت، ویژگی های ورق و ضخامت آن است. برای آگاهی از قیمت روز ورق اکسین می توانید از صفحه قیمت ورق اکسین دیدن نمایید. قیمت های اعلام شده در سایت به صورت روزانه آپدیت شده و جدیدترین قیمت در هر روز درج می شود.

مشاهده قیمت و خرید ورق فولادی

آهن ملل؛ مرکز فروش انواع ورق سیاه اکسین به صورت آنلاین و حضوری

قیمت روز ورق سیاه اکسین

نتیجه گیری

کارخانه اکسین اهواز، انواع ورق های فولادی را به صورت شیت فابریک تا عرض ۲ متر با ضخامت های مختلف تا ۴۰ میلی متر تولید می کند. ورق های سایز ۴۰ به بالای این کارخانه نیز فقط به صورت سفارشی تولید می شوند. همچنین ورق های تولیدی کارخانه اکسین در چهار آنالیز ST33 ،ST37 ،a516 و a283 قابل تولید هستند. بارزترین خصوصیت ورق اکسین اهواز، عرض ورق می باشد؛ به طوری که ورق های عریض تا عرض ۲ متر تولید می نماید.

سوالات متداول ورق اکسین اهواز کاربرد و نحوه تولید

مشخصات ورق اکسین اهواز کدامند؟

اولین و بارزترین مشخصه ورق اکسین اهواز، عریض بودن ورق سیاه (عرض ۲ متر) این کارخانه می باشد. ضخامت ورق نیز تا ۴۰ میلی متر و در طول های ۶ و ۱۲ متر (و ۲ در طول) تولید می شود (ضخامت ۵۰ میلی متر به بالا به صورت سفارشی تولید می شود).

منظور از ابعاد «۲ در طول» در ورق اکسین چیست؟

منظور از عدد ۲ در این ابعاد، عرض ورق است.
منظور از طول نیز متغیر بودن طول ورق تولیدی است. به این معنی که کارخانه اکسین، علاوه بر طول ۶ و ۱۲ متر، ورق هایی با طول ۷.۲۰ و ۱۲+ متر نیز تولید می کند.

کارخانه اکسین اهواز ورق به صورت رول تولید می کند؟

خیر: ورق های تولیدی کارخانه اکسین اهواز فقط به صورت شیت فابریک می باشد.

4 دیدگاه
  1. مهدوی می گوید

    قیمت ورق a516 اکسین چنده؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام وقت بخیر
      از آنجایی که ورق A516 معادل ورق ST52 می باشد و کارخانه فولاد اکسین نیز در حال حاضر ورق ST52 تولید می کند، به همین دلیل می توانید برای برآورد قیمت ورق a516 اکسین به قیمت ورق سیاه st52 اکسین رجوع کنید.

  2. استکی می گوید

    Oxin همان کارخانه اکسین هست؟

    1. فاطمه احمدی می گوید

      سلام، برای اینکه به سوال oxin چیست جواب بدیم باید ابتدا حوزه مورد نظرمان را مشخص کنیم، زیرا برند اکسین در صنایع مختلفی مانند صنعت دارو سازی و یا فولادسازی استفاده شده است.
      اما برند oxin در صنعت فولادسازی متعلق به شرکت فولاد اکسین خوزستان است. برای اینکه بدانید فولاد اکسین چیست کافی است مقاله حاضر با عنوان « ورق اکسین اهواز؛ کاربرد و نحوه تولید » را مطالعه نمایید تا اطلاعات کاملی دریافت کنید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.