۷ تفاوت اصلی وال پست و میلگرد بستر ؛ کدام بهتر است؟

از مصالح کاربردی برای ساختمان‌ سازی، اجرای وال‌ پست و یا میلگرد بستر است. اخیرا از میلگرد بستر بیشتر از وال پست استفاده می شود؛ دلیل آن نیز نصب آسان، کاهش وزن سازه، اتصال قوی و انعطاف پذیری بیشتر نسبت به وال پست است. با این حال، هر دو محصول مورد توجه مهندسان برای تقویت و مقاوم سازی دیواره سازه می باشد. با بررسی تفاوت وال پست و میلگرد بستر می توان تصمیم بهتری گرفت که کدام یک برای مقاوم ‌سازی پروژه شما گزینه مناسب تری است. در همین راستا در این مقاله از دانشنامه آهن ملل، ابتدا این دو محصول را معرفی می کنیم و سپس تفاوت میلگرد بستر و وال پست را به طور کامل بررسی می کنیم.

نسخه صوتی مقاله ۷ تفاوت وال پست و میلگرد بستر

وال پست چیست؟

وال پست چیست

برای اجرای سازه ‌های مقاوم در برابر باد، زلزله و غیره از وال‌ پست استفاده می کنند. به این صورت که این محصول هنگام زلزله و باد، نیروهای وارده را از دیوار به اسکلت سختمان منتقل کرده و در نتیجه باعث استحکام بیشتر دیوار می شود. در واقع وال پست، یک المان غیرسازه ای و نگهدارنده دیوار است. وال پست، اغلب از جنس فولادی است و معمولا از نبشی ساخته می شود.

به وال پست، وادار نیز گفته می شود. وال پست یا وادار به شکل قائم یا افقی و به منظور بالابردن مقاومت سازه در برابر تمامی عوامل طبیعی استفاده می شود. این محصولات برای اتصال میان قاب سازه‌ای و غیرسازه‌ای به اسکلت ساختمان طراحی شده‌اند.

انواع وال‌ پست

وال پست ها انواع مختلفی دارند که دانستن آن ها قبل از بررسی تفاوت وال پست و میلگرد بستر، لازم است.

  • وال پست قائم: به صورت قائم و موازی با ستون اجرا می شود. وادارهای قائم به دو نوع میانی و کناری تقسیم می شوند.
  • وال پست افقی: وال پست افقی که به آن تیرک نیز گفته می شود، به منظور کاهش ارتفاع آزاد دیوارهایی که ارتفاع بیش از ۳.۵ متر دارند، استفاده می گردد.
  • وال پست ترکیبی: این نوه وال پست از وال پست های افقی و عمودی تشکیل می شود.

توصیه می کنیم اطلاعات تکمیلی در مورد وال پست، انواع و روش های اجرای آن را در مقاله زیر بخوانید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: همه چیز در مورد وال پست

وال پست چیست

حال که با انواع وال پست آشنا شدیم، قدم بعدی قبل از بررسی تفاوت وال پست و میلگرد بستر، آشنایی مختصر با میلگرد بستر است که در ادامه اشاره ای به آن خواهیم داشت.

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر چیست

امروزه در اجرای پروژه‌های ساختمانی از روش‌ های بسیار زیادی برای بالابردن استحکام سازه استفاده می‌کنند. بیشتر مهندسین به دنبال استفاده از روش‌هایی مقرون به صرفه، نظیر میلگرد بستر هستند. میلگردهای بستر از مفتول های فولادی به ضخامت ۴ میلی‌متر تولید می‌شوند. مقاومت این محصول در برابر زنگ‌زدگی و فرسایش زیاد است و در برابر زلزله و نیروهای وارده، دیوارهای ساختمان را مقاوم می‌کند.

 انواع میلگرد بستر

میلگرد بستر را به دو روش  زیر می‌ توان ساخت:

  • میلگرد بستر نردبانی: در این نوع میلگرد بستر، مفتول های عرضی به صورت نردبانی به مفتول های طولی متصل می شوند.
  • میلگرد بستر خرپایی: در صورتی که مفتول های عرضی به صورت هفت-هشتی به میلگردهای طولی متصل شوند، میلگرد بستر خرپایی یا زیگزاگی تولید می شود.

برای آشنایی کامل و جامع با میلگرد بستر از جمله مزایا و معایب، فرآیند تولید، کاربرد و همچنین نحوه اجرای میلگرد بستر، وارد لینک زیر شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: میلگرد بستر چیست؟ | مزیت و کاربردها

میلگرد بستر چیست

بررسی تفاوت میلگرد بستر و وال‌ پست از ۷ جنبه اصلی

مهم ترین تفاوت های میلگرد بستر و وال پست را می توان از نظر ۷ پارامتر اصلی به صورت زیر بررسی کرد:

بررسی تفاوت میلگرد بستر و وال‌پست

۱- قیمت: مهم‌ترین تفاوت وال پست و میلگرد بستر، قیمت آن ها است. قیمت میلگرد بستر بسیار مقرون به صرفه‌تر از وال‌پست خواهد بود.

۲- تحمل و توان: به توان و قدرت این دو نیز توجه داشته باشید؛ چرا که توان وال‌پست در برابر نیروی کششی، برشی و فشار، بیشتر از میلگرد بستر خواهد بود.

۳- ویژگی ها: انعطاف پذیری و مقاومت وال‌پست در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی، کمتر از میلگرد بستر است. همچنین در میلگرد بستر، مقاوم‌سازی و برقراری اتصال قوی و همچنین کنترل ترک های ناشی از انبساط، بیشتر است.

۴- مدت زمان اجرا: اجرای میلگرد بستر، سریع تر انجام می شود و به زمان کمتری هم نیاز دارد.

۵- روش اتصال: برای اجرای وال پست از مصالحی چون نبشی، قوطی، پروفیل، ناودانی و تسمه استفاده می‌کنند؛ اما در تولید میلگرد بستر از میلگرد یا مفتول با قطر ۴ میلی متر استفاد ه می شود.

۶- نحوه اجرا: اجرای وال پست به تخصص و مهارت بیشتری نسبت به میلگرد بستر نیاز دارد.

۷- مواد سازنده: مواد سازنده این دو را نیز می‌توان به‌ عنوان فرق وال پست با میلگرد بستر دانست. معمولاً بسترها از دو میلگرد موازی با ابعاد متوسط به شکل خرپا یا نردبانی به یکدیگر جوش می‌خورند. وال پست‌ها در دو نوع بتنی و فلزی هستند و مصالح و کاربرد هر یک با دیگری و حتی در مقایسه با میلگرد بستر متفاوت است.

شباهت میلگرد بستر و وال‌ پست

در کنار شرح تفاوت وال پست با میلگرد بستر، قطعا شباهت آن ها نیز از سوالات علاقه مندان به این حوزه است. وال‌پست و میلگرد بستر هر دو به منظور مقاوم سازی دیوارها در برابر نیروی خارجی طراحی می‌شوند. در واقع، این دو محصول برای تقویت دیوارها در برابر تمامی نیروهای کششی، برشی و خارجی استفاده می شوند.

کدام را انتخاب کنیم؟ میلگرد بستر بهتر است یا وال‌ پست؟

با بررسی تفاوت بین وال پست و میلگرد بستر، بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم که کدام یک را برای مقاوم‌سازی پروژه انتخاب کنیم. این دو محصول، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و البته معایبی نیز دارند. به همین دلیل، هر کدام می توانند بهترین گزینه در پروژه های متفاوت باشند.

  • میلگرد بستر، مدت ها است که بین دیوار و ستون برای مقاوم‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این منظر، جایگزین مناسبی برای وال پست خواهد بود. در همین راستا استفاده از میلگرد بستر، مزایایی همچون استحکام بهتر و صرفه جویی در هزینه ها را به همراه خواهد داشت. در عین حال، از جمله معایب میلگرد بستر این است که در صورت عدم استفاده از میلگرد با قطر مناسب، استقامت دیوار به خطر خواهد افتاد.
  • با این حال، استفاده از وال پست با هدف نگهداری از دیوار و انتقال نیروهای خارجی، مانند نیروهای طوفان، زلزله و … نیز می تواند گزینه قابل تأملی باشد. ولی تجربه زلزله های اخیر نشان می دهد استفاده از وال پست، آنطور که انتظار می رفت جوابگو نبوده است. زیرا زمان اعمال نیروی زلزله یا باد به سازه، اندرکنش سازه و دیوارها باعث ورود نیروهای متقابل به هر دو می شود. در نتیجه، این تنش باعث رفتار غیرقابل پیش بینی در سازه، به خصوص زمان وقوع زلزله خواهد شد.

با توجه به مشخصات و ویژگی‌هایی که در بررسی تفاوت میلگرد بستر و وال پست بیان کردیم، باید گفت میلگرد بستر، قطعاً گزینه بهتری خواهد بود.

اگر قصد خرید میلگرد بستر را دارید، می‌توانید به سایت آهن ملل مراجعه کنید و از خدمات مشاوره تخصصی بهره‌مند شوید. قبل از آن توصیه می کنیم حتما راهنمای خرید میلگرد بستر را مطالعه کنید تا با نکات زمان خرید آشنا شوید. همچنین می توانید قیمت میلگرد بستر و قطعات جانبی را که برای اجرای میلگرد بستر نیاز دارید در صفحه زیر مشاهده کنید.

لیست قیمت میلگرد بستر

آهن ملل؛ فروش و اعلام قیمت زنده میلگرد

قیمت میلگرد بستر

جایگزین وال‌ پست و جایگزین میلگرد بستر

جایگزین وال‌ پست و جایگزین میلگرد بستر

متخصصان و مجریان پروژه‌های ساختمانی، همیشه به دنبال جایگزین روش‌های جدیدتر و اقتصادی‌تر هستند. اجرای میلگرد بستر، یک روش کاملاً استاندارد برای مقاوم سازی دیوارها در برابر عوامل خارجی است. البته میلگرد بستر، خود جایگزینی برای وال پست به حساب می آید. استفاده از میلگرد بستر، بیشتر به سبب برتری‌های آن نسبت به وال‌پست است.

یک قاعده استثنا برای جایگزین شدن میلگرد بستر به جای وال‌ پست وجود دارد و آن، زمانی است که طول دیوارها ۴۰ برابر ضخامت آن ها باشد. چنانچه ضخامت دیوار کمتر باشد، در این صورت می توان از مش فایبرگلاس به عنوان جایگزین وال‌پست و میلگرد بستر استفاده کرد. این کار باعث کاهش وزن دیوار می شود.

جمع‌ بندی

میلگرد بستر و وال پست، هر دو جزو مقاطع تخصصی هستند که در اجرای سازه ها و ساختمان سازی از آن ها استفاده می‌شود. تمامی افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، باید با نحوه اجرا و تفاوت میلگرد بستر و همچنین وال‌پست به خوبی آشنا باشند. این دو، ویژگی‌ها و معایبی دارند که در صورت بررسی آن ها می‌توانید بهترین روش مقاوم‌سازی دیوار را انتخاب کنید.

سوالات متداول

مهم ترین تفاوت میلگرد بستر و وال پست چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت های وال پست و میلگرد بستر، قیمت آن ها است. قیمت میلگرد بستر بسیار کمتر از اجرای وال‌ پست خواهد بود.

میلگرد بستر بهتر است یا وال پست؟

با توجه به ویژگی های و تفاوت هایی که در مقاله به طور کامل بررسی کردیم، باید گفت میلگرد بستر، گزینه بهتری خواهد بود.

آیا برای وال پست و میلگرد بستر جایگزینی وجود دارد؟

میلگرد بستر، خود جایگزینی برای وال پست به حساب می آید و استفاده از آن بیشتر به دلیل برتری‌هایش نسبت به وال‌پست است.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.