فرآیند تولید مخزن استیل

از آنجایی که ورق های فلزی در انواع و اقسام مختلفی، از جنس، ابعاد و ضخامت تولید می شوند، برای ساخت محصولات بسیاری کاربرد دارند. یکی از محصولاتی که توسط ورق فلزی تولید می شوند، مخزن های صنعتی یکی از محصولاتی است که ورق فلزی ماده اولیه تولید آن ها می باشد.

یکی از مخازن پر کاربرد در صنعت، مخزن استیل می باشد. با استفاده از این مخازن هیچ آسیبی به مواد نمی رسد. برای تولید مخزن استیل از ورق های استیل مختلفی استفاده می شود که نوع ورق آن به نوع کاربری آن وابسته است. در ادامه به شرح دقیق تر این مخازن می پردازیم. با آهن ملل همراه باشید.

انواع مخازن استیل

مخازن استیل کاربردهای گسترده ای دارند، به همین علت در انواع متفاوتی از نوع جوشکاری، نوع اتصالات، نوع جنس ورق استیل، میزان ضخامت و غیره تولید می شوند. مخازن استیل شامل موارد مختلفی می باشند که در ادامه به بررسی هریک می پردازیم.

انواع جداره: مخزن استیل براساس نوع جداره شامل:

  • تک جداره
  • دو جداره
  • سه جداره
انواع مخازن استیل
انواع مخازن استیل

انواع ورق استیل: نوع ورق استیل برای ساخت مخازن به نظر کارشناس پروژه (کارفرما) و نوع مایعی که در مخزن نگهداری می شود، بستگی دارد. انواع ورق شامل:

  • ورق ۳۰۴
  • ورق ۳۰۷
  • ورق ۳۱۶ (L316)

محل مورد نظر: مخزن ها بسته به مکان مورد نظر به دو شکل عمودی و افقی تولید می شوند. افقی یا عمودی بودن مخزن بستگی به نوع کاربری و فضای محل نصب انجام می شود. در بعضی مخازن با توجه به در خواست سفارش دهنده از همزن استفاده می گردد.

جهت اطلاع از قیمت ورق سایت آهن ملل مراجعه کنید.

ظرفیت نگهداری: تولید مخازن با ظرفیت های مختلفی انجام می گیرد. این ظرفیت ها برخی پرکاربرد و برخی دیگر کاربرد کمتری دارند که شامل:

  • مخازن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتری پراستفاده ترین نوع از مخازن می باشند.
  • مخازن ۱۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ لیتری کاربردی متوسط در بین انواع مخازن دارند.
  • مخازن ۴۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ لیتری کاربرد کمی در بین دیگر مخازن دارند.

فرآیند تولید مخزن استیل

تولید مخزن استیل کار راحتی نمی باشد، به همین علت به مهارت های بالا و کار تیمی برای انجام آن نیاز است. برای تولید مخازن از ابزار آلات و دستگاه های بسیار پیشرفته و دقیق مهندسی استفاده می شود.

فرآیند تولید مخزن استیل شامل:

  • طرح اولیه و نوشتن برنامه
  • برش ورق استیل
  • شکل دهی به ورق ها
  • مونتاژ مخزن
  • پولیش مخزن
  • کنترل کیفیت مخزن استیل

جهت مطالعه: انواع ورق آهن و کاربرد گسترده آن در صنایع

فرآیند تولید مخزن استیل
فرآیند تولید مخزن استیل

طرح اولیه و نوشتن برنامه

انجام طرح اولیه بایستی توسط برنامه نویسان نوشته شود، همچنین مهندسان با استفاده از نرم افزارهای خاص، محاسباتی انجام می دهند که برای ساخت مخازن استیل لازم است از آن ها استفاده شود. پس از محاسبه پارامترهای ساخت مخزن که شامل نوع جوشکاری، سایز اتصالات، ضخامت و جنس ورق، ضخامت عدسی های موردنیاز و موارد دیگری که برای ساخت مخزن نیاز است به صورت دقیق محاسبه می شود، سپس براساس این اندازه ها طرح کلی مخزن زده می شود.

برش ورق استیل

در این مرحله توسط تاییدیه های محاسباتی که کارفرما ارایه می دهد، ورق به وسیله دستگاه گیوتین و براکت به صورت دقیق برش می خورد. اگر مخزنی که می خواهیم تولید کنیم به صورت استوانه ای یا گرد باشند، ورق ها بایستی بعد از برش وارد دستگاه نورد شوند.

شکل ‌دهی ورق‌ ها

پس از خروج ورق ها از نورد، عملیات شکل دهی بر روی آن ها انجام می شود. برای تولید مخازن ساده که حالت استوانه ای و گرد ندارند، ورق ها تنها به یکدیگر جوش می خورند و نیازی به عملیات شکل دهی وجود نخواهد داشت. نوع دستگاه نورد و استاندارد بودن آن در تولید یک مخزن استیل با کیفیت، بسیار حائز اهمیت است.

در صورتی که دستگاه نورد دارای استانداردهای لازم نباشد، احتمال ایجاد تفاوت در قسمت های مختلف ورق وجود دارد. همچنین مقاومت مخزن در برابر عوامل خورنده و تحت فشار کاهش می یابد. اگر در ضخامت قسمت های مختلف بدنه تفاوت وجود داشته باشد، هنگام استفاده از مخزن، بدنه آن ممکن است خسارت های جبران ناپذیری برای ما پدید آورد.

مونتاژ مخزن

برای متصل کردن قطعات مخزن و جوشکاری از جوش آرگون با دستگاه تیگ استفاده می گردد. البته ممکن است از انواع جوشکاری های دیگر برحسب نیاز و توجیه اقتصادی نیز استفاده شود.

پولیش مخزن

برای پولیش کاری از دستگاه های پیشرفته استفاده می شود تا ظاهری براق و زیبا به وجود آورد. همچنین ناهمواری های ایجاد شده برای جوشکاری نیز برطرف می شود.

برای پولیش کاری، مخازنی که برای نگهداری صنایع غذایی و دارویی استفاده می شوند، به پولیش تخصصی و میکروسکوپی نیاز دارند، به همین جهت قیمت آن ها بیشتر می باشد.

کنترل کیفیت مخزن استیل

در مرحله پایانی، مخزن تولید شده از نظر کیفیت مورد بررسی قرار می گیرد. البته در هر مرحله، از نظر کیفی اقدامات لازم انجام گرفته و باز هم در این مرحله، مخزن ساخته شده تست می شود.

کنترل کیفیت مخزن استیل
کنترل کیفیت مخزن استیل

برای جلوگیری از ایجاد خطاهای احتمالی در جوشکاری نیاز است که این عملیات توسط تکنسین های ماهر و زیر نظر کادر مهندسی انجام گیرد. در مرحله بررسی کیفی، به مخزن فشارهای بیشتر از فشارهای احتمالی اعمال می شود تا دریابند مخازن تا چه اندازه قدرت تحمل دارند.

در صورت قابل قبول بودن نتیجه این آزمون، مخزن آماده تحویل به مشتری می باشد. تست های دیگری نیز وجود دارد که به درخواست کارفرما انجام می شوند که حالت سفارشی پیدا کرده و باعث افزایش هزینه پایانی می شود.

سخن آخر

مخازن استیلی توسط ورق استیل تولید می شوند و از نظر نوع جوشکاری، نوع اتصالات، نوع جنس ورق استیل، میزان ضخامت و غیره متفاوتند. مخازن استیل از نظر نوع جداره به ۳ نوع تک، دو و سه جدار، از نظر نوع ورق استیل شامل ورق ۳۰۴، ورق ۳۰۷ و ورق ۳۱۶، از نظر ظرفیت ورق مخازن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ لیتری، مخازن ۱۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰، مخازن ۴۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ دسته بندی می شود.

فرآیندهای تولید مخزن استیل شامل طرح اولیه و نوشتن برنامه، برش ورق استیل، شکل دهی به ورق ها، مونتاژ مخزن، پولیش مخزن و کنترل کیفیت مخزن استیل می باشند.

سوالات متداول فرآیند تولید مخزن استیل

فرآیند تولید مخزن استیل چیست؟

فرآیندهای تولید مخزن استیل شامل طرح اولیه و نوشتن برنامه، برش ورق استیل، شکل دهی به ورق ها، مونتاژ مخزن، پولیش مخزن و کنترل کیفیت مخزن استیل می باشند.

انواع مخازن استیل کدامند؟

انواع مخازن استیل شامل تک جداره، دو جداره و سه جداره هستند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.