افزایش مقاومت ساختمان با اعضای خمشی فولادی

در سال های اخیر صنعت ساختمان سازی و معماری، با پیشرفت های چشم گیری همراه بوده است و همچنان این پیشرفت ها ادامه دارد. امروزه مقاومت و استحکام ساختمان های جدید، در مقایسه با سازه های قدیمی بیشتر شده است. ساختمان های امروزی، در برابر تنش ها و آسیب های احتمالی، مقاومت بالاتری دارند و در برابر زلزله، باد و طوفان آسیب کم تری می بینند. برای افزایش مقاومت ساختمان ها از روش های مختلفی استفاده می شود. یکی از راه های افزایش مقاومت ساختمان ها، استفاده از قاب خمشی یا اعضای خمشی است. قاب خمشی یکی از اعضای تشکیل دهنده سیستم خمشی است که تیرها را به ستون ها وصل می کند.

اعضای خمشی تیرها در هنگام وارد شدن فشار به ساختمان مانند موم قابل تغییر و مقاوم است. اگر در هنگام تعبیه این سیستم اشتباهی صورت بگیرد، ساختمان با خسارات جبران ناپذیری مواجه خواهد شد. این سیستم بیشتر در مناطقی که در معرض وقوع زلزله هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر درباره مقاوم سازی ساختمان ها با استفاده از اتصالات فولادی با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل ساختمان سازی، مقاله “همه چیز درباره ساختمان سازی” را مطالعه نمایید.

اعضای خمشی چیست؟

اعضای خمشی مجموعه ای از اتصالات صلیبی و سخت است که سیستم قاب خمشی را به هم وصل می کند. اگر بخواهیم اعضای خمشی را با مفاصل بدن مقایسه کنیم، اعضای خمشی مانند مفاصل بدن انسان عمل می کند و بدون تغییر مکان آن قطعه را در سر جای خود تکان می دهد.

اعضای خمشی با بهره بردن از این ویژگی، بارهای وارد شده به ساختمان را کنترل و از تغییر شکل ناگهانی سازه جلوگیری می کنند. سیستم قاب خمشی شامل تیرها و ستون هایی است که به وسیله اتصالات یا اعضای خمشی به یکدیگر وصل شده اند و باعث بالا رفتن مقاومت ساختمان می شود و در برابر زلزله و تنش های وارد شده به ساختمان استقامت دارد.

اعضای خمشی تیرها

تیرها یکی از مهم ترین بخش های سیستم قاب خمشی هستند که به وسیله اتصالات صلب و سخت، تیرها و ستون ها به یکدیگر متصل می شوند. اعضای خمشی تیرها باید به قدری محکم باشند که ساختمان را در برابر بارهای جانبی مقاوم و فشارهای وارد شده را تقسیم کنند.

اعضای خمشی تیرها
اعضای خمشی تیرها

طراحی قاب خمشی فولادی

سیستم قاب خمشی انواع متفاوتی دارد که هر نوع آن برای کاربردهای متفاوت طراحی شده است. از انواع سیستم های قاب خمشی می توان به سیستم قاب خمشی معمولی، سیستم قاب خمشی متوسط و سیستم قاب خمشی ویژه اشاره کرد.

سیستم قاب خمشی معمولی

سیستم قاب خمشی معمولی یک سیستم خمشی با اعضای خمشی ساده است که تحمل چندانی در برابر فشارهای وارد شده ناشی از زلزله را ندارد و برای جاهایی که خطر زلزله دارد استفاده نمی شود زیرا با این سیستم، ساختمان، انعطاف پذیری کم تری در برابر زلزله و تنش های وارد شده به ساختمان را دارد.

اگر از این سیستم در ساختمان سازی استفاده شود، دیگر ساختمان به مهاربند نیاز پیدا نمی کند. بنابراین ساختمان انعطاف پذیری بالایی دارد. اعضای خمشی تیرها در سیستم قاب خمشی معمولی خاصیت کششی کم تری دارند.

سیستم قاب خمشی متوسط

در سیستم قاب خمشی متوسط، اعضای خمشی آن، نسبت به سیستم قاب خمشی معمولی مقدار بیشتری است و در برابر بارهای جانبی مقاومت زیادی ندارند. سیستم قاب خمشی برای ساختمان‌ های کوچک و کم ارتفاع کاربرد دارد. اعضای خمشی این سیستم تغییر شکل ‌های ارتجاعی خیلی زیاد ناشی از زلزله را تحمل نمی ‌کند.

سیستم قاب خمشی ویژه

این سیستم نسبت به دو مدل دیگر، از انعطاف بالاتری برخوردار است و در مناطقی که در معرض وقوع زلزله قرار دارند، استفاده می شود و مقاومت ساختمان را در برابر زلزله افزایش می دهد. قدرت دورانی این نوع اتصالات، بسیار بیشتر از نوع معمولی و متوسط است و همین امر خاصیت ارتجاعی به ساختمان می دهد و در برابر طوفان و زمین لرزه، انعطاف پذیری بالایی دارد. در این سیستم اگر ساختمان در برابر فشار قرار گیرد، به جای شکستن و خرد شدن، تغییر مکان ناچیزی را در پی دارد و به علت خاصیت فنری مانند موم جابجا می شود.

مزایای استفاده از اعضای خمشی

مزایای استفاده از اعضای خمشی به شرح زیر است:

  • هنگام استفاده از این سیستم، مهندسان می توانند اسکلت ساختمان را به هر شکلی که می خواهند در بیاورند.
  • مقاومت ساختمان را در برابر زلزله زیاد می کند.
  • ساختمان را در برابر تکان های شدید، انعطاف پذیر و ارتجاعی می کند.
  • تعمیر آن بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است.
مزایای استفاده از اعضای خمشی
مزایای استفاده از اعضای خمشی

معایب استفاده از اعضای خمشی

همانطور که ذکر شد، استفاده از قاب خمشی از مزایای زیادی برخوردار است، اما باید گفت معایبی نیز در پی دارد. برخی از معایب استفاده از این اعضا به شرح زیر است:

  • بالا رفتن وزن ساختمان
  • نیاز به دقت بالا در طراحی
  • پیچیدگی در نصب اعضای خمشی
  • هزینه خیلی زیاد در طراحی و نصب آن ها
  • استفاده از اتصالات سخت و سنگین

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که راه های زیادی برای افزایش مقاومت ساختمان ها وجود دارد و یکی از این مهم ترین روش ها برای افزایش مقاومت ساختمان ها، استفاده از اعضای خمشی در ساختمان است.

مقاوم سازی ساختمان علاوه بر افزایش امنیت ساختمان، امنیت ساکنان ساختمان را نیز افزایش می دهد. به همین منظور اگر چه سیستم قاب خمشی معایبی نیز به همراه دارد، اما افزایش امنیت و توجه به حفظ سلامت انسان‌ ها در زمان وقوع اتفاقات احتمالی بسیار اهمیت دارد.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات جامع و کامل پیرامون موضوع محتوا به دست آورده باشید. ما با تکیه بر پیشینه خود در زمینه فروش و ارائه خدمات در بازار فولاد، همواره بهترین ها را برای شما فراهم می نماییم.

سوالات متداول افزایش مقاومت ساختمان با اعضای خمشی فولادی

انواع سیستم های قاب خمشی فولادی کدامند؟

انواع سیستم های قاب خمشی، معمولی، متوسط و ویژه هستند.

اعضای خمشی چیست؟

اعضای خمشی مجموعه ای از اتصالات صلیبی و سخت می باشد که سیستم قاب خمشی را به هم وصل می کند.

مزایای استفاده از قاب خمشی چیست؟

مزایای قاب خمشی عبارت است از شکل پذیری در هنگام کار، افزایش مقاومت ساختمان را در برابر زلزله و غیره.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.