معرفی لوله جدار چاه

لوله جدار چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟ شیوه تولید لوله جدار چاه چگونه است؟ لوله جدار چاه یکی دیگر از انواع لوله های فولادی موجود در بازار است که در صنعت ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لوله جدار چاه و ویژگی ها و کاربردهای آن با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره‌ لوله جدار چاه بدانید.

لوله جدار چاه یکی دیگر از انواع لوله های فولادی موجود در بازار است که در صنعت ساخت و ساز کاربرد گسترده ای دارد. لوله جدار چاه در ابعاد و ضخامت های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شود. محصولات بدون شیار و محصولات شیاردار مشبک از انواع لوله های جدارچاه می باشند که از لحاظ ظاهری با هم تفاوت‌ هایی دارند. محصولات شیاردار سبک دارای شیار‌هایی عمودی در می باشند. از انواع لوله های شیاردار می توان به لوله های حجم دار استفاده شده در چاه اشاره کرد.

لوله های شیاردار معمولا برای حفر چاه های عمیق و به منظور انتقال آب و مایعات استفاده می شود. این لوله ها در چاه برای جلوگیری از ریزش و خطرات احتمالی و نشت چاه مورد استفاده قرار می گیرند. لوله جدار چاه مقرون به صرفه و اقتصادی است و وزن سبک و استحکام بالایی دارد. این لوله ها ضد فرسایش است در نتیجه عمر زیادی دارد و از رشد قارچ ها نیز جلوگیری می کند.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله های فولادی و کاربرد آن ها در صنایع مختلف، مقاله “لوله فولادی چیست و در کدام صنایع قابل استفاده است؟” را مطالعه نمایید.

لوله جدار چاه چیست؟

شکل ظاهری لوله های جدار چاه یا لوله غلاف، به صورت استوانه ای توخالی می باشد که این لوله وقتی در اعماق چاه قرار بگیرد، به عنوان یک ابزار برای پمپاژ کردن و خارج کردن سیالاتی مثل گاز و نفت و آب می باشد.

لوله جدار چاه از نظر جنس به دو نوع فلزی و پلی اتیلن تقسیم می شود. نوع فلزی لوله ها از سال هاست که در صنعت استفاده می شوند و اکنون یکی از پرکاربردترین و مهم ترین نوع لوله ها در صننعت می باشد. نوع پلی اتیلن و PVC  نیز اخیرا وارد صنعت شده است و مزایای خوبی نسبت به نوع فلزی دارند.

انواع لوله های جدارچاه و نحوه تولید آن ها

لوله ها بسته به جنس آن ها به دو نوع لوله ها پلی اتیلن یا PVC و لوله های جدار چاه فلزی تقسیم می شوند. که در ادامه مقاله به ویژگی این دو نوع می پردازیم.

لوله های جدارچاه فلزی

لوله های جدارچاه فلزی یکی از مهم ترین و پرکاربردترین لوله ها در صنعت می باشند. لوله های جدار چاه فلزی به دو شیوه تولید می شوند:

روش اول: ورق های فلزی را به روش نورد و خم کردن  لوله های استوانه ای شکل را بعد از نورد لوله در امتداد محور قرار می دهند و خم می کنند و درز ایجاد شده را جوشکاری می کنند و لوله تولید می شود.

روش دوم: ورق فلزی را به شکل زاویه ای و درزهای مارپیچی می پیچانند و درزهای روی لوله را به صورت مارپیچ جوشکاری می کنند و لوله را تولید می کنند.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله جدار چاه را ارائه می دهد.

لوله های جدارچاه PVC

لوله ها جدارچاه پلی اتیلن یا PVC اخیرا وارد صنعت شده است و مزایای زیادی دارد که مقاومت بالا در برابر خوردگی، وزن کم و حمل ساده، کم هزینه بودن آن ها، عمر بسیار طولانی، غیر سمی بودن آن ها و عدم ایجاد آلودگی در آب، غیر هادی بودن آن ها، جابجایی و نصب آسان، قابل نصب تا عمق ۵۰۰ متر، وزن کم و حمل ساده از مزایای آن ها می باشد.

انواع حفاری چاه ها

همانطور که گفتیم لوله های جدارچاه برای حفاری چاه و انتقال آب آشامیدنی استفاده می شوند. در این قسمت از مقاله به توضیح کامل انواع حفاری چاه می پردازیم. انواع حفاری چاه به شرح زیر است:

  • فرو کردن غلاف با استفاده از جک فشاری درون

در جاهایی مانند منطقه‌ وسترن شمالی آمریکا، غلاف ها به وسیله‌ جک در طی عملیات حفاری تعبیه می شوند. دو عدد جک هیدرولیکی در اطراف چاه محکم می شود که پمپ های فشاری این جک ها را فعال می کنند و به کمک این جک ها غلاف ها وارد چاه می رود.

غلاف می تواند تا عمق بیشتر از ۱۵۰۰ فوت نصب شوند و زمانی که  غلاف با قطر بزرگ تر استفاده شود چهار جک مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان عملیات نصب، نیروی وارد شده از جک ها بر سطح مقطع غلاف تقسیم می شود.

  • فرو کردن غلاف در چاه به صورت ضربه ای

در این روش به غلاف ضربه وارد می شود و به پایین فرو می رود. و لجن ها و خاک هایی که از داخل خاک خارج می شود، از داخل غلاف بیرون می رود.

لوله جدار چاه از انواع لوله های فولادی می باشد که شکل ظاهری آن شبیه استوانه توخالی با ابعاد خاص می باشد. لوله جدارچاه برای پمپاژ کردن و خارج کردن سیالاتی مانند نفت و گاز و آب مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد لوله جدار چاه

یکی از پرکاربرد ترین روش ها برای انتقال آب آشامیدنی در سطح شهر و روستاها، حفر لوله ها جدار چاه با عمق زیاد است. به وسیله این کار پروژه های انتقال آب انجام می شود.

وزن لوله جدار چاه

لوله جدار چاه با ضخامت و ابعاد مختلف در بازار عرضه می شود که بسته به نیاز و مسافت و نوع مصرفی بهترین و به صرفه ترین نوع لوله جدا چاه انتخاب می شود. لوله های مشبک معمولا در ضخامت ها ۱۰ اینچ و سایز ۴ میلی متر به بالا به بازار عرضه می شود.

جمع بندی

لوله جدار چاه از انواع لوله های فولادی موجود در بازار است.شکل ظاهری لوله های جدار چاه یا لوله غلاف، به صورت استوانه ای توخالی می باشد که این لوله وقتی در اعماق چاه قرار بگیرد، به عنوان یک ابزار برای پمپاژ کردن و خارج کردن سیالاتی مثل گاز و نفت و آب می باشد. متداول ترین کاربرد لوله های جدار چاه برای پروژه های انتقال آب آشامیدنی می باشد.

سوالات متداول معرفی لوله جدار چاه

لوله جدار چاه چیست؟

لوله جدار چاه یکی دیگر از انواع لوله های فولادی موجود در بازار است.شکل ظاهری لوله های جدار چاه یا لوله غلاف، به صورت استوانه ای توخالی می باشد که این لوله وقتی در اعماق چاه قرار بگیرد، به عنوان یک ابزار برای پمپاژ کردن و خارج کردن سیالاتی مثل گاز و نفت و آب می باشد.

متداول ترین انواع لوله های جدارچاه کدامند؟

متداول ترین انواع لوله های جدار چاه عبارتند از: محصولات بدون شیار و محصولات شیاردار.

متداول ترین کاربرد لوله های جدار چاه چیست؟

متداول ترین کاربرد لوله های جدارچاه برای انتقال آب آشامیدنی در سطح شهر و روستاها و به طور کلی برای پروژه های انتقال آب می باشد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.