لوله آتشخوار به همراه ویژگی ها و کاربرد آن در صنایع

انواع لوله های فولادی کدامند؟ لوله آتشخوار چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟ امروزه لوله های فولادی کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند. از لوله های فولادی برای انتقال مایعات، نفت، گاز و غیره استفاده می شود.

در موارد خاص به لوله های فولادی برای انتقال سیالات داغ نیاز داریم، در این موارد نیاز به لوله خاصی داریم که قادر به تحمل این میزان از حرارت باشند. نام این لوله های خاص، لوله های آتشخوار است. لوله های آتشخوار دارای مقاومت بالا در برابر حرارت می باشند.

در این مقاله به بررسی ویژگی ها و کاربردهای لوله های آتشخوار می پردازیم بنابراین با انتهای مقاله با آهن ملل همراه باشید.

لوله آتشخوار چیست؟

لوله آتشخوار نوعی لوله صنعتی با آلیاژ خاص است. جنس لوله های آتشخوار به گونه ای است که در برابر فشار و حرارت های بالا مقاومت خوبی دارد به همین جهت برای انتقال گازهای پرفشار و مایعات با حرارت بالا استفاده می شود.

فرآیند تبدیل آهن به فولاد با ترکیب عناصر و آلیاژهای مختلفی انجام می شود. این ترکیب با دقت و حساسیت بسیار زیادی انجام می پذیرد زیرا اگر میزان اضافه شدن این مقادیر کم یا زیاد باشد به طور کامل ویژگی ها و خواص فولاد تغییر می کند.

عنصر کربن و عنصر منگنز سبب ایجاد سختی و مقاومت بالای لوله های آتشخوار در برابر حرارت بالا می شود. لوله آتشخوار باید قابلیت تحمل دما تا ۳۴۰ درجه سانتی گراد را داشته باشد. میزان فشار مایع درون لوله های آتشخوار با قطرهای ۶۴ میلی متر به بالا، تقریبا ۳۲ اتمسفر و برای لوله هایی که قطر کمتری دارند تقریبا ۸۰ اتمسفر می باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوله های فولادی و کاربرد آن ها در صنایع مختلف مقاله “لوله فولادی چیست و در کدام صنایع قابل استفاده است؟” را مطالعه نمایید.

کاربرد لوله آتشخوار

لوله های آتشخوار با توجه به ویژگی بارزی که دارند، کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارند. معمولا صنایعی که با گرما و حرارت های بالا سروکار دارند، از لوله های آتشخوار استفاده می کنند. برخی از کاربردهای لوله آتشخوار به شرح زیر می باشد:

  • در صنایع شیمیایی از لوله آتشخوار استفاده می شود.
  • در نیروگاه‌ های هسته ‌ای از لوله های آتشخوار بدون درز استفاده می شود.
  • از لوله های آتشخوار در صنایع نفت و گاز استفاده می شود.
  • برای تولید اسلحه از لوله آتشخوار با درصد کربن بالا که سختی بالایی دارد استفاده می شود.
  • از لوله های آتشخوار در صنایع کاغذ سازی استفاده می شود.
  • از لوله های آتشخوار در صنعت ساختمان سازی و ساخت موتورهای دیزل استفاده می شود.

توجه!!! عدم استفاده از لوله های آتشخوار هنگام انتقال سیالات داغ، باعث شکست لوله ها می شود و خسارات جانی و مالی در پی خواهد داشت.

ویژگی های لوله آتشخوار

لوله های آتشخوار باید قابلیت استفاده در صنایع و دستگاه های مختلف را داشته باشند تا منجر به ایجاد خسارت نگردد. ویژگی های بارز لوله های آتشخوار عبارت است از:

  • عدم وجود درز در لوله های آتشخوار
  • کیفیت بالای لوله های آتشخوار
  • ضخامت لوله باید با میزان تحمل حرارت و فشار مطابقت داشته باشد.
  • استفاده صحیح از عنصر کربن و عنصر منگنز
  • قابلیت ضد زنگ بودن لوله آتشخوار
  • قابلیت انعطاف پذیری بالا

در ادامه مقاله به شرح کامل ویژگی های بارز لوله های آتشخوار می پردازیم.

عدم وجود درز در لوله های آتشخوار

اگر لوله آتشخواری بدون درز و شکاف باشد به این معناست که لوله آتشخوار کاملا استاندارد و  مناسب می باشد. برای متصل کردن سربه سر لوله ها، بهترین نوع استفاده از انواع جوش های سیاری می باشد.

باید توجه کرد که عملیات جوشکاری بر روی لوله ها به درستی انجام گیرد تا هیچ گونه نشتی وجود نداشته باشد. البته لازم است قبل از استفاده از لوله ها از نظر ایمنی چندین بار کنترل کیفیت صورت گیرد تا هرگونه احتمال نشتی برطرف شود.

کیفیت بالای لوله های آتشخوار

ویژگی دیگر لوله های آتشخوار استاندارد و با کیفیت بودن آن ها می باشد. برای افزایش کیفیت این لوله های آتشخوار باید نکاتی از جمله شیوه ساخت لوله، جوشکاری مناسب، اجرای آزمون های کنترل کیفیت رعایت شود.

توجه داشته باشید که برای تولید دستگاه های فرآیندی به هیچ عنوان از لوله های آتشخوار ارزان و بی کیفیت استفاده نشود.

استفاده صحیح از عنصر کربن و عنصر منگنز

عناصر اصلی که برای ساخت لوله آتشخوار استفاده می شود، عنصر کربن و عنصر منگنز می باشد که باید با آهن به طور دقیق و به میزان صحیح ترکیب شود.

اگر در ترکیب آهن با کربن و منگنز دقت نشود و این ترکیب به درستی انجام نگیرد سبب تولید لوله های بی کیفیت می شود که به هنگام استفاده، احتمال شکستن آن ها بسیار زیاد است.

قابلیت ضد زنگ بودن لوله آتشخوار

یکی از مهم ترین ویژگی های یک لوله آتشخوار ضد زنگ بودن آن است.

همان گونه که قبلا ذکر کردیم از لوله های آتشخوار برای انتقال سیالات و مایعات داغ استفاده می شود که در دراز مدت ممکن است لوله دچار زنگ زدگی شود، برای جلوگیری از این مشکل لازم است که از پوشش های چندگانه و آبکاری استفاده شود که لوله خاصیت ضد زنگ پیدا کند.

محل اتصالات لوله با لوله های دیگر (به علت عملیات برشکاری و سنگ زنی که صورت می گیرد و باعث نازک تر شدن لوله ها می شود) مهم ترین قسمتی از لوله می باشد که بیشتر در خطر زنگ زدگی قرار می گیرد که بایستی به آن ها توجه بیشتری کرد.

قابلیت انعطاف ‌پذیری بالا

به علت عبور سیالات داغ لازم است، لوله های آتشخوار قابلیت انبساط و انقباض در حرارت های بالا را داشته باشند تا از ترکیدن لوله ها جلوگیری شود.

لوله های آتشخوار گاهی نیاز است به زاویه های مختلف خم کاری شوند، در این صورت اگر خاصیت انعطاف پذیری نداشته باشند، احتمال بریده شدن و ایجاد خسارت در آن ها وجود دارد.

لوله آتشخوار یکی از انواع لوله های فولادی است که در صنعت برای انتقال گازهای پرفشار و مایعات با حرارت بالا استفاده می شود. وجود عنصر کربن و عنصر منگنز در لوله های آتشخوار سبب ایجاد سختی و مقاومت در آن ها می شود. لوله های آتشخوار پس از تولید، چندین مرحله آزمایش و کنترل کیفیت را پشت سر می گذارند تا به مرحله تایید نهایی برسند.

انواع لوله آتشخوار

  • لوله آتشخوار با آلیاژ ۰۳۰۵/۱

در این نوع لوله آتشخوار به میزان ۰.۱۷ تا ۰.۱۹ درصد کربن و ۰.۵۵ تا ۰.۸۰ درصد منگنز استفاده شده است و توانایی تحمل دمای ۵۸۰ درجه‌ سانتی گراد را دارا می‌باشد. فشار ۲۵ بار حداکثر فشاری است که این لوله توانایی تحمل آن را دارد.

  • لوله آتشخوار با آلیاژ ۰۴۰۵/۱

این نوع از لوله آتشخوار  دارای ۰.۲۰ تا ۰.۲۲ درصد کربن و ۰.۵۵ تا ۰.۶۵ درصد منگنز می‌باشد و توانایی تحمل دما تا ۵۳۰ درجه سانتی گراد را دارا است. همچنین، حداکثر فشار قابل تحمل برای این لوله برابر با ۳۰ بار عنوان شده است.

  • لوله آتشخوار با آلیاژ ۰۳۰۵/۱

این نوع از لوله آتشخوار دارای ۰.۱۸ تا ۰.۲۰ درصد کربن و ۰.۴۵ تا ۰.۷۰ درصد منگنز می‌باشد و توانایی تحمل دما تا ۵۵۰ درجه سانتی گراد را دارا است. همچنین، حداکثر فشار قابل تحمل توسط این لوله آتشخوار ۲۷ بار می‌باشد.

کشورهای تولید کننده لوله آتشخوار

فرآیند تولید لوله آتشخوار از حساسیت بالایی برخوردار است و وجود کم ترین درصد خطا باعث ایجاد خسارت جانی و مالی می شود. کشورهای آمریکا، چین، روسیه و آلمان در زمینه‌ تولید این لوله ‌های آتشخوار پیشگام هستند و لوله های تولید شده توسط آن ها از کیفیت بالایی برخوردار است. لوله ‌های آتشخوار پس از تولید مراحل مختلفی را برای آزمایش و کنترل کیفیت طی می کنند و با تاییدیه‌ ایمنی به فروش می رسند.

قیمت لوله آتشخوار

قیمت لوله های آتشخوار تحت تاثیر پارامترهای مختلفی تغییر می کند. پارامتر هایی مانند سایز لوله آتشخوار و میزان درزها و شکاف های لوله آتشخوار بر قیمت لوله های آتشخوار تاثیر می گذارند. به طور کلی، با افزایش قطر و طول لوله آتشخوار قیمت لوله آتشخوار نیز افزایش می یابد.  افزایش میزان درزها و شکاف های لوله آتشخوار باعث بی کیفیت بودن این نوع از لوله ها و کاهش قیمت آن ها می شود.

نکته مهم: میزان عنصر کربن و عنصر منگنز استفاده شده در ساخت لوله های آتشخوار تاثیر قابل توجهی بر روی قیمت لوله های آتشخوار دارد.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت لوله را ارائه می دهد.

جمع بندی

لوله آتشخوار نوعی لوله صنعتی با آلیاژ خاص است. جنس لوله های آتشخوار به گونه ای است که در برابر فشار و حرارت های بالا مقاومت خوبی دارد به همین جهت برای انتقال گازهای پرفشار و مایعات با حرارت بالا استفاده می شود. عنصر کربن و عنصر منگنز سبب ایجاد سختی و مقاومت بالای لوله های آتشخوار در برابر حرارت بالا می شود.

قیمت لوله های آتشخوار تحت تاثیر پارامترهای مختلفی تغییر می کند. پارامتر هایی مانند سایز لوله آتشخوار و میزان درزها و شکاف های لوله آتشخوار بر قیمت لوله های آتشخوار تاثیر می گذارند.

سوالات متداول لوله آتشخوار و کاربرد آن در صنایع

لوله آتشخوار چیست؟

لوله آتشخوار نوعی لوله صنعتی با آلیاژ خاص است. جنس لوله های آتشخوار به گونه ای است که در برابر فشار و حرارت های بالا مقاومت خوبی دارد به همین جهت برای انتقال گازهای پرفشار و مایعات با حرارت بالا استفاده می شود.

چگونه می توان مقاومت لوله های آتشخوار را بالا برد؟

عنصر کربن و عنصر منگنز سبب ایجاد سختی و مقاومت بالای لوله های آتشخوار در برابر حرارت بالا می شود.

متداول ترین پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت لوله آتشخوار کدامند؟

سایز لوله آتشخوار و میزان درزها و شکاف های لوله آتشخوار بر قیمت لوله های آتشخوار تاثیر می گذارند.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.