برشکاری ورق فلزی و معرفی انواع آن

ورق فلزی یک محصول همه کاره است که برای بسیاری از کاربردهای مختلف معماری و تزئینی از دیوارها و سقف‌ ها گرفته تا برج ‌ها استفاده می ‌شود. ورق های آهنی به دلیل تطبیق پذیری و توانایی آن در خم شدن آسان و ساخت انواع اشکال مختلف محبوب است.

یکی از روش هایی که برای فرم دهی ورق فولادی استفاده می شود برشکاری ورق می باشد. روش های مختلفی برای ساخت ورق فلز وجود دارد. اگر در مورد نحوه برش ورق فلز کنجکاو هستید، با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

برشکاری ورق آهن

به فرآیند جداسازی ورق ها ی فلزی که به منظور تولید یک محصول، برشکاری ورق می گویند. یکی از فرآیندهای شکل دهی فلزات، برشکاری و خمکاری ورق می باشد که در صنعت این فرآیندها به روش های متفاوتی انجام می شوند.

ورق های فولادی در انواع مختلفی دارند که با روش های مختلفی از جمله لیزری، گیوتین واترجت و غیره می توان آن ها را برش داد. برای آشنایی با انواع و کاربرد ورق های فولادی به مقاله “انواع ورق آهن و کاربرد آن در صنایع مختلف” مراجعه نمایید.

انواع برشکاری ورق فلزی

برشکاری ورق فلزی روش های متنوعی دارد. سه روش از میان روش های زیر آثار حرارتی بر روی ورق دارند زیرا بر مبنای حرارت می باشند که این سه روش عبارتند از برش لیزری، برش پلاسما و برش با شعله هستند.

  • استفاده از قالب های برش (برش با سنبه و ماتریس)
  • گیوتین
  • واترجت
  • لیزری
  • هوا گاز
  • پلاسما
  • شعله
  • سیمی
  • فرزکاری
  • تخلیه الکتریکی
  • آلتراسونیک

آهن ملل مناسب ترین قیمت ورق کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان ارائه می کند.

برش ورق با قالب های برش

همانگونه که می دانید برای شکل دهی فلزات عملیاتی چون برش، کشش و خم کاری انجام می شود که اصطلاحا به این عملیات پرس کاری یا سنبه کاری می گویند. جهت فرم دادن و بریدن فلزات نازک از قالب ها استفاده می شود. قالب ها از قطعات مختلفی استفاده شده اند که قسمت اصلی همه این قطعات سنبه و ماتریس می باشند.

برش ورق با گیوتین

یکی از روش های برشکاری، برشکاری با گیوتین می باشد. گیوتین ها ورق فلزی را با استفاده از ۲ تیغه برش می دهند. یکی زیر قطعه کار ثابت می شود، دیگری به سمت پایین حرکت می کند تا فلز را برش دهد.

گیوتین ها در اندازه های مختلفی وجود دارند و با مجموعه ای از نام ها شناخته می شوند و در مدل های مکانیکی، پنوماتیکی و هیدرولیک برای استفاده در پروژه های مختلف موجود هستند. مدل‌ های دستی نیازی به کارگاه بزرگ یا سرمایه‌گذاری مالی ندارند.

برای فلزکارانی که به طور منظم نیاز به برش سریع دارند، مدل پنوماتیک یا هیدرولیک CNC بزرگتر مناسب تر است. لبه بریده شده فلز ممکن است پس از برش با گیوتین نیاز به سنگ زدایی داشته باشد، این کار را می توان با ورق سنباده اکسید آلومینیوم انجام داد.

برشکاری ورق با گیوتین
برشکاری با گیوتین

برش کاری با واترجت

یکی از جدیدترین دستگاه های صنعتی که قابلیت برش دارد، واترجت یا جت آب گفته می شود. شایان ذکر است که به وسیله واترجت طیف بسیار گسترده ای از مواد با فشار بسیار زیاد آب یا مخلوطی از آب و ماده ساینده، برش انجام می شود.

واترجت دارای قابلیت تنظیم فشار می باشد و هر جسمی با هر سختی که در محل نازل قرار بگیرد را برش می دهد. برش واترجت در ماشین سازی و در مواردی که به دمای زیاد حساس هستند و همچنین در صنایع مختلف بخصوص در صنایع هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

برشکاری با واترجت
برشکاری با واترجت

برش ورق با لیزر

از برش لیزری می توان برای برش مواد مختلف مانند ورق های فولادی یا آلومینیومی و یا بدنه های سه بعدی مانند پروفیل و لوله استفاده کرد. برش لیزری بیش از دو دهه پیش به عنوان یک فناوری صنعتی معرفی شد. در طول فرآیند برش، یک پرتو لیزر با انرژی بالا و متمرکز به قطعه کار هدایت می شود.

این فرآیند بخار فلز و مذاب تولید می کند که با کمک یک جریان گاز پرفشار خارج می شود. پرتو لیزر یک اتصال برشی در قطعه کار ایجاد می کند که لبه برش بسته به پرتو لیزر می تواند متفاوت باشد. بسیاری از کارهای مختلف برش را می توان با پرتو لیزر انجام داد. محدوده استفاده از برش در فلزات با ضخامتی تا ۳۰ میلی متر است اما در ضخامت های بالا سرعت دستگاه کندتر می باشد.

برشکاری ورق با لیزر
برشکاری با لیز

برشورق با هوا گاز

برش هوا گاز برای برش محصولات فولادی کم کربن و کم آلیاژ کاربردی است. عناصر آلیاژی مختلف موجود در فولاد بر توانایی اکسیژن برای برش فلز تأثیر می گذارد. عناصری مانند منگنز، سیلیکون، فسفر و گوگرد تأثیر بسیار کمی در سطوح معمولی دارند. عناصر دیگر مانند کروم، نیکل، مولیبدن و کربن به طور کلی توانایی اکسیژن برای جدا کردن مواد را تا حدود مختلف کاهش می دهند.

قبل از اقدام به برش عناصر موجود و ترکیبات ورق را در نظر بگیرید. این روش سوخت یا همان گاز را به همراه اکسیژن برای عملیات جوش یا برش انواع فلزات استفاده می شود.

برشکاری هواگاز
برش کاری هوا گاز

برش ورق با پلاسما

برش پلاسما (برش قوس پلاسما) فرآیند ذوبی است که در آن از یک جت گاز یونیزه شده در دمای بالای ۲۰۰۰۰ درجه سانتیگراد استفاده می شود.

قوس پلاسما می تواند طیف وسیعی از آلیاژهای رسانای الکتریکی از جمله کربن ساده و فولادهای ضد زنگ، آلومینیوم و آلیاژهای آن، آلیاژهای نیکل و تیتانیوم را برش دهد. این روش در ابتدا برای برش موادی که نمی‌توانستند به طور رضایت‌ بخشی با فرآیند اکسی سوخت برش داده شوند، توسعه داده شد. به طور معمول ورقی که قرار است برش داده شود ثابت می ماند و مشعل پلاسما حرکت می کند.

برش قوس پلاسما با تحمل بالا (HTPAC) یک پیشرفت مهم در فناوری قوس پلاسما است. این فرآیند دقت بهتری بر روی مواد با ضخامت کمتر از ۱۲ میلی متر دارد و می تواند جایگزین کم هزینه ای برای برش لیزری باشد.

برش ورق با شعله

فرآیندی که غالبا برش شعله نامیده می شود، با نام های زیادی مانند برش اکسی استیلن، برش گاز سوخت اکسی، سوزاندن اکسیژن، سوزاندن فولاد و سایر عبارات بسیار زیاد شناخته می شود. این فرآیند در سال ۱۹۰۱ توسط توماس فلچر به ثبت رسید و تاکنون حدود ۱۱۱-۱۱۲ سال قدمت دارد.

این فرآیند یک فرآیند حرارتی- شیمیایی است که به منبع گرمای شدید، به نام پیش گرم و اکسیژن خالص نیاز دارد. اکسیژن خالص مورد نیاز حداقل ۹۹.۵ درصد است. کاهش خلوص ۰.۱٪ سرعت برش را حدود ۱۰٪ کاهش می دهد.خلوص بالای اکسیژن وضعیت بسیار خطرناکی را ایجاد می کند و نیاز به دقت در انتخاب تجهیزات و طراحی سیستم های لوله کشی برای استفاده از آن دارد.

این فرآیند را می توان برای برش یا جدا کردن بسیاری از مواد مختلف استفاده کرد. توجه به این نکته ضروری است که اکسید تشکیل شده باید نقطه ذوب پایین تری نسبت به قطعه مورد نظر باشد.

برای مثال آلومینیوم را نمی توان با استفاده از روش شعله برش داد زیرا نقطه ذوب آن بین ۱۲۰۰-۱۳۰۰ درجه فارنهایت است، اما اکسید آن ۵۰۰۰ درجه فارنهایت می باشد.

برش ورق با وایرکات

ماشینکاری تخلیه الکتریکی با سیم برش یک فرآیند فلزکاری است. وایرکات معمولا برای برش فلزات سخت استفاده می شود که گاهی اوقات استفاده از روش های دیگر برش دشوار است.

دستگاه وایرکات برای برش دادن قطعات ظریف و کوچک گزینه مناسبی می باشد. همچنین برای برش دادن فلزات رسانا از این دستگاه استفاده می شود.

روش سیمی مانند روش لیزری از فناوری حرارتی برای برش و شکل دادن استفاده می کند. روش سیمی در مقایسه با سایر فرآیندهای برشکاری زمان کمتر و سرعت بالاتری دارد.

برش ورق با فرزکاری

یکی از روش های قدیم و سنتی برای برش ورق که در گذشته بسیار رایج بوده است، روش فرزکاری می باشد. فرزکاری به صاف بودن و کیفیت سطح ورق ها کمک می کند و به صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود.

سخن آخر

برشکاری ورق های فولادی از جمله عملیاتی است که برای ساخت و تولید محصولات فولادی ضروری است. برش ورق های آهنی در روش ها و با دستگاه های مختلفی انجام می شود. از جمله رایج ترین روش های برش ورق شامل پلاسما، واترجت، لیزر، شعله، فرزکاری و غیره می باشد. استفاده از هر کدام از آن ها بستگی به آلیاژ، ضخامت، کاربرد دارند. برای مثال برش ورق های آلومینومی با روش شعله به دلیل نقطه ذوب آن نسبت به اکسید پایین تر است.

سوالات متداول برشکاری ورق فلزی و معرفی انواع آن

برشکاری ورق آهن چیست؟

فرآیند جداسازی ورق های فلزی که به منظور تولید یک محصول، برشکاری ورق می گویند.

انواع روش های برش ورق فلزی کدامند؟

انواع روش های برش ورق شامل لیزری، گیوتین، پلاسما، واترجت و غیره می باشد.

روش برش ورق با پلاسما چگونه انجام می شود؟

این فرآیند یک روش حرارتی- شیمیایی است که به منبع گرمای شدید، به نام پیش گرم و اکسیژن خالص نیاز دارد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.