ورق صنعتی چیست؟ با روش های ساخت و انواع آن آشنا شوید.

انواع ورق های صنعتی کدامند و چه کاربردی در صنایع مختلف دارند؟ ورق ها یکی از اصلی ترین و مهم ترین مواد اولیه برای تولید مقاطع فولادی در صنایع مختلف مانند صنعت ساختمان سازی، خودرو سازی، ساخت لوازم خانگی و غیره هستند. ورق صنعتی همان گونه که از اسم آن پیداست، در صنعت استفاده می شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ورق صنعتی و کاربرد آن ها در صنایع با ادامه مقاله با آهن ملل همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ورق آهنی و کاربرد آن ها در صنایع، مقاله “انواع ورق آهن و کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف” را مطالعه نمایید.

ورق صنعتی چیست؟

ورق صنعتی، همان ورق‌ فولادی است که در صنایع مختلف و به ویژه در صنعت ساختمان ‌سازی استفاده می‌ شود و دارای انواع مختلفی است. ورق‌ های صنعتی از برش تختال و اسلب تولید می‌شوند و دارای کیفیت بالایی هستند و در واقع یکی از با کیفیت ترین نوع ورق ها محسوب می شوند.

ورق صنعتی چیست؟
ورق صنعتی چیست؟

انواع ورق صنعتی

ورق‌ های فولادی را می‌توان با توجه به روش تولید و نوع فلز و آلیاژ به ‌کار رفته در تولید آن ها، دسته‌ بندی کرد. انواع ورق های صنعتی با توجه به نوع فلز و آلیاژی که برای تولید آن ها استفاده می شود، عبارتند از:

ورق صنعتی فولادی: ورق فولادی که می‌توان آن را مسطح ‌ترین ورق صنعتی موجود در بازار دانست، با استفاده از آلیاژهای مختلف و به ‌کارگیری دو روش نورد گرم و نورد سرد ساخته می‌شود. میزان انرژی و نیروی مورد نیاز در عملیات نورد گرم، نسبت به نورد سرد کم‌تر است و به همین دلیل، این روش در تولید ورق صنعتی فولادی کاربرد بیشتری دارد. ورق صنعتی نورد گرم با ظاهر تیره و ناهموار خود به راحتی قابل تشخیص است و با نام ورق سیاه نیز شناخته می ‌شود.

ورق صنعتی آلومینیومی: گریدهای مختلف ورق آلومینیوم از طریق فرآیند نورد گرم تولید شده و طیف گسترده ‌ای از خصوصیات را با قیمتی مناسب برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند. ورق صنعتی آلومینیومی را می‌توان جهت افزایش مقاومت و همچنین کاهش تنش ‌های درونی، تحت عملیات نورد سرد نیز قرار داد.

ورق صنعتی مس/برنج: ورق‌های برنجی با مقدار کم ‌تری از روی، به آسانی جوشکاری، سردکاری و لحیم‌کاری می‌شوند و افزودن مس به آن‌ها نیز باعث تشکیل لایه‌ اکسیدی محافظی می‌شود که در برابر خوردگی مقاوم است.

انواع ورق های صنعتی با توجه به روش تولید عبارتند از:

  • ورق صنعتی نورد گرم
  • ورق صنعتی نورد سرد

ورق صنعتی نورد گرم

نورد گرم به فرآیندی گفته می شود که در آن شمش فولادی را درون کوره می ریزند و پس از خارج کردن آن از کوره، یک لایه پوسته اکسیدی  روی آن پوشیده می شود. و بعد وارد مرحله پوسته شویی می شود. پس از آن وارد مرحله نورد خشن می شود. و پس از آن بعد از چند بار عبور از غلتک  به ابعاد مورد نظر دست پیدا می کند. سپس به سمت قفسه ‌های نورد نهایی ارسال می ‌شود. ورق گرم به ورق سیاه هم معروف است.

انوع ورق صنعتی نورد گرم

ورق صنعتی نورد گرم که به ورق سیاه معروف است، انواع متفاوتی دارد که بر اساس آلیاژاستفاده شده، از ST32 تا ST52 تقسیم می شوند. که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود می باشند.

ورق صنعتی نورد سرد

ورق نورد سرد یا همان ورق روغنی به علت آلیاژهای موجود در آن، انعطاف پذیری بالا و خوبی دارد. مقدار کربنی که در این نوع فولاد وجود دارد، بسیار کم است. به همین علت این نوع ورق برای ساخت لوازم خانگی و خودروسازی استفاده گسترده ای می شود. در فرآیند نورد سرد صنعتی، ورق را تا جایی که می شود، نازک می کنند. کاهش ضخامت تا جایی ادامه پیدا می کند تا برای تولید لوازم خانگی مناسب باشد. عموما برای عملیات نورد کاری، ورق گاوانیزه یا ورق روغنی را به چند قفسه سلسله ای ارسال می کنند. هر قفسه نورد دارای یک چارچوب فولادی است که درون یاتاقان غلتک ها قرار گرفته می شود و نیروهای وارد شده را تحمل می کند.

برای پایین آوردن نیروی وارد شده، ورق ها را به منظور کاهش ضخامت و دقت در نورد سرد، از قفسه چهار غلتکی عبور می دهند. درون این قفس ها غلتک های پشتیبان به همراه غلتک های اصلی وجود دارد. غلتک هایی که مستقیما با ورق تماس دارد، قطر کم تری دارد و غلتک های پشتیبان، قطر بیشتری دارد.

ویژگی‌ های ورق صنعتی نورد سرد:

  • قابلیت و توانایی رنگ ‌کاری
  • صاف بودن و صیقلی بودن سطح ورق
  • خمش و برش مناسب
  • ابعاد محدود ورق گرم

انواع ورق صنعتی نورد سرد

انواع ورق صنعتی نورد سرد، بر طبق آلیاژهای موجود در فولاد، به دسته های زیر تقسیم می شود.

  • ورق روغنی: این نوع ورق مقاومت بالای در برابر رنگ کاری دارد.
  • ورق گالوانیزه: ورق گالوانیزه از ورق سرد تولید می شود و طی فرایند گالوانیزاسیون پوشش دهی می شود که به این نوع ورق ورق روی ندود هم میگ ویند. این عمل باعث می شود ورق در برابر خوردگی مقاومت بیشتری داشته باشد.
  • ورق گالوانیزه رنگی: پایه ورق رنگی گالوانیزه، ورق گالوانیزه می باشد. رنگ زدن روی ورق گالوانیزه علاوه بر زیبایی مقاومت ورق را هم در برابر خوردگی، فرسایش، رطوبت و غیره چند برابر می کند.

کاربرد ورق ‌های صنعتی

ویژگی های منحصربه ‌فرد انواع ورق صنعتی سبب شده است تا کاربرد متنوعی در صنایع مختلف داشته باشند. برای مثال ورق‌ صنعتی نورد گرم بیشتر در مواردی که نیاز به کیفیت و دقت ظاهری بالایی است، مناسب نیست ولی در عوض برای مصرف کنندگان صرف اقتصادی بیشتری دارد.

رایج ترین کاربردهای ورق های صنعتی عبارتند از:

  • استفاده در صنعت ساخت و ساز
  • استفاده در ساخت انواع لوله ‌های فلزی
  • استفاده در ساخت ریل ها و قطعات راه‌ آهن
  • استفاده در درب‌ ها و قفسه‌ ها
  • استفاده در ساخت میله ‌های I شکل
  • استفاده در ساخت تجهیزات کشاورزی
  • استفاده در صنعت خودروسازی

مجموعه آهن ملل مناسب ترین و به روزترین قیمت ورق را به شما مشتریان عزیز ارائه می دهد.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که ورق صنعتی از رایج ترین انواع ورق های فولادی می باشد که با توجه به روش تولید و نوع فلز و آلیاژ استفاده شده در آن ها به انواع متعددی تقسیم می شوند. ورق های صنعتی با توجه به ویژگی های منحصر به فردشان در اکثر صنایع کاربرد دارند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی و لازم درباره انواع ورق صنعتی به دست آورده باشید. در صورت داشتن هرگونه سوال درباره ورق های صنعتی با کارشناسان آهن ملل تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول انواع و روش های ساخت ورق صنعتی

ورق صنعتی چیست؟

ورق صنعتی، همان ورق‌ فولادی است که در صنایع مختلف و به ویژه در صنعت ساختمان ‌سازی استفاده می‌ شود و دارای انواع مختلفی است. ورق‌ های صنعتی از برش تختال و اسلب تولید می‌شوند و دارای کیفیت بالایی هستند و در واقع یکی از با کیفیت ترین نوع ورق ها محسوب می شوند.

انواع ورق صنعتی براساس روش تولید کدامند؟

ورق صنعتی نورد گرم، ورق صنعتی نورد سرد.

انواع ورق صنعتی براساس نوع فلز و آلیاژ استفاده شده کدامند؟

ورق صنعتی فولادی، ورق صنعتی آلومینیومی، ورق صنعتی مس/برنج.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.