ورق کرکره؛ از تولید تا انواع و کاربرد آن در صنایع

در گذشته برای پوشش سقف های شیروانی از انواع ورق های فلزی استفاده می کردند. این نوع ورق فلزی، ورق کرکره نام دارد که معمولا به علت تماس زیاد با آب و قرار داشتن در معرض رطوبت معمولا از جنس های عایق آب و رطوبت مانند ورق گالوانیزه استفاده می شود. ورق فلزی کرکره در انواع مختلف و رنگ های متفاوت تولید می شود. در این مقاله به تعریف ورق کرکره، کاربرد، روش تولید و انواع طرح های آن می پردازیم. با آهن ملل همراه باشید.

ورق کرکره چیست؟

 نوعی ورق نازک فرم داده‌ شده فولادی، پلاستیکی و آلومینیومی است که با فرمینگ کردن ورق های فلزی مختلف به ویژه ورق های گالوانیزه رنگی ورق فلزی کرکره به وجود می آید.

ورق های فلزی کرکره در انواع و طرح های مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند که هر یک بسته به نوع کاربرد مختلف ساختمانی یا صنعتی استفاده می شوند.

ورق کرکره
ورق کرکره

روش تولید ورق کرکره

از دستگاه رول فرمینگ برای تولید این نوع از ورق استفاده می شود. دستگاه رول فرمینگ در انتهای خط تولید ورق گالوانیزه و ورق رنگی قرار می گیرد. دستگاه رول فرمینگ در دو حالت می کند:

  • سرد: برای تولید ورق با ضخامت های کم در حالت سرد از دستگاه استفاده می شود.
  • گرم: برای ضخامت های بیشتر در حالت گرم از دستگاه استفاده می شود.

رول ورق گالوانیزه در دستگاه رول بازکن، بسته می‌ شود و ابتدای ورق در دستگاه رول فرمینگ قرار می‌گیرد. غلتک‌های بسته شده براساس شکلی که دارند ورق گالوانیزه را به طرح های متفاوتی در می آورند.

در انتهای دستگاه بر اساس طول مورد نظر، ورق با گیوتین بریده می گردد. معمولا ورق گالوانیزه در دو عرض ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی متر در بازار موجود هستند. عرض انواع طرح های مختلف ورق کرکره ای در ادامه آمده است:

  • طرح سینوسی ۱۱۶ سانتی متر
  • طرح ذوزنقه ۱۱۲ سانتی متر
  • طرح دامپا ۱۱۸ سانتی متر
  • طرح سفال ۱۲۰ سانتی متر

مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت ورق گالوانیزه کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان ارائه می کند.

انواع طرح های ورق فلزی کرکره

ورق های کرکره در طرح های متعددی فرم دهی می شود. در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • طرح سینوسی

طرح سینوسی جز قدیمی ترین ورق های کرکره ای می باشد. این ورق ها فرم دهی آسانی دارند و به شکل دایره ای، در دو نوع ریز و درشت تولید می گردند. منظور از ریز و درشت، سایز موج‌ ها یا سینوس‌ های آن است. طول این نوع ورق، بسته به درخواست مشتری تعیین و تولید می شود.

  • طرح ذوزنقه ای

این طرح کمی با طرح سینوسی متفاوت است. به این صورت که برجستگی ها (موج های ورق) به شکل سینوسی یا نیم دایره ای نیستند، بلکه به صورت ذوزنقه ای در اندازه ها و اشکال مختلف تولید می شوند.

برای مثال ممکن در یک طرح، فاصله بین ذوزنقه‌ ها زیاد باشد یا اینکه ذوزنقه‌ ها به هم چسبیده باشند و فاصله‌ ای بین آن ها نباشد. در طرحی دیگر ممکن است اندازه ذوزنقه‌ ها درشت و در یک مدل دیگر اندازه ذوزنقه‌ ها ریز باشد که همه این موارد بسته به نیاز مشتری تولید می شود.

  • طرح شادولاین Shadowline  

از زیباترین طرح‌ های ورق کرکره، طرح شادولاین است که تقریباً شبیه به طرح ذوزنقه می باشد. این فرم ورق کرکره نسبت به فرم‌ های ذوزنقه‌ ای و سینوسی دارای استحکام بیشتر و طبیعتاً گران تر است.

مطلب پیشنهادی: انواع ورق آهن و کاربرد آن در صنایع مختلف

پوشش های ورق کرکره ای

هر چقدر ورق کرکره ضخامت بیشتری داشته باشد و پوشش روی آن از کیفیت خوبی برخوردار باشد، دوام بیشتری هم خواهد داشت. پوشش‌ های مختلفی برای ورق کرکره به‌ منظور افزایش ماندگاری و انعکاس دما و خاصیت ضد فرسودگی و ضد آب وجود دارد. به دلیل اینکه پوشش سرامیکی و اپوکسی منعکس‌ کننده حرارت، به عنوان پوشش برای ورق کرکره استفاده می شود که خاصیت انعکاس دما دارد.

یکی از معایب پوشش سرامیکی این است که به‌ مرور در اثر کثیف شدن ورق کرکره، خاصیت انعکاس حرارت آن کاهش‌ یافته و به‌ تبع آن مصرف انرژی هم بیشتر می‌ شود.

پوشش بعدی که وجود دارد پوشش نانو تکنولوژی که مزایای زیادی برای استفاده‌ کننده دارد. تیتانیوم دی‌ اکسید یکی از انواع مواد نانو است که برای پوشش ورق کرکره فولادی استفاده می‌ شود. از مزیت های پوشش نانو انعکاس حرارت است به طوری که داخل ساختمان خنک نگه داشته و نیاز به روشن کردن کولر و مصرف انرژی در تابستان کاهش می‌ یابد.

پوشش نانو تکنولوژی برای ورق کرکره، باعث افزایش طول عمر آن می شود زیرا انبساط و انقباض کمتری بر اثر حرارت در آن اعمال می‌ شود و در نتیجه پیچ‌ و مهره‌ ها سالم مانده و مشکل چکه کردن آب هم رفع می‌ شود.

در مناطق ساحلی برای جلوگیری از خرابی ناشی از نمک دریا نیز از پوشش‌ های مخصوص نانو تکنولوژی استفاده می‌ شود. به‌ طور کلی ورق کرکره فولادی دارای دوام زیادی است و در صورت استفاده از پوشش مناسب و نگهداری خوب و به‌ موقع، ماندگاری و دوام آن نیز بیشتر و بیشتر می‌ شود.

مزایای ورق کرکره ای

مزایای ورق کرکره ای عبارت است از:

  • ورق کرکره ای در انواع طول های سفارش داده شده تولید می شود.
  • این ورق در برابر حرارت، باران و برف، رطوبت و زنگ زدگی بسیار مقاوم می باشد.
  • ورق کرکره ای با پوشش های مختلفی تولید می شود که به افزایش طول عمر آن ها کمک بسیار می کند.
  • ورق کرکره ای قابلیت تعمیر و رنگ کاری دارد و بسیار به صرفه است.

کاربردهای ورق کرکره

ورق کرکره به دلیل استحکام و زیبایی برای مصارف مختلفی استفاده می شود. از جمله کاربردهای ورق های کرکره ای، استفاده از آن به عنوان سقف شیروانی ها در شهرها و مناطقی که باران زا هستند زیرا به آب باران و برف، اجازه ماندن بر سطح سقف را نمی دهد.

استفاده از این نوع ورق در کنار ایجاد استحکام لازم، بسیار مقرون‌ به‌ صرفه است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش ساخت و تولید انواع ورق کرکره، استفاده از این نوع ورق ها کاربردهای دیگر زیادی جهت زیباسازی یا حصارسازی دارد. همچنین ورق کرکره گالوانیزه برای ساخت انواع سوله‌ ها، انبارها و پارکینگ‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

کاربردهای ورق کرکره
کاربردهای ورق کرکره

نتیجه گیری

با فرمینگ کردن ورق های فلزی مختلف به ویژه ورق های گالوانیزه رنگی ورق فلزی کرکره به وجود می آید. دستگاه رول فرمینگ در دو حالت سرد و گرم تولید می شوند که برای تولید ورق با ضخامت های کم از ورق سرد و برای تولید ورق با ضخامت های زیاد از ورق گرم استفاده می شود.

ورق کرکره کاربرد زیادی دارد علاوه به استفاده از آن به عنوان سقف شیروانی ها در شهرها و مناطقی که باران زا هستند، برای ساخت انواع سوله‌ ها، انبارها و پارکینگ‌ ها مورد و استفاده قرار می‌ گیرد.

سوالات متداول ورق کرکره؛ از تولید تا انواع و کاربرد آن

انواع طرح های ورق فلزی کرکره کدامند؟

انواع طرح ورق کرکره ای شامل سینوسی، ذوزنقه ای و شادولاین هستند.

مزایای ورق کرکره ای کدامند؟

ورق کرکره ای در انواع طول های سفارش داده شده تولید می شود. این ورق در برابر حرارت، باران و برف، رطوبت و زنگ زدگی بسیار مقاوم می باشد.

پوشش ورق کرکره ای چیست؟

ورق کرکره ای با پوشش نانو تکنولوژی، سرامیلکی و اپوکسی روکش می شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.