معرفی سقف مرکب عرشه فولادی [همراه با مزایای آن]

سقف مرکب عرشه فولادی، یکی از سقف های شناخته شده و استاندارد در دنیا است. این سقف که با استفاده از مقاطع مختلف دال بتن مسلح، بر روی ورق های فولادی فرم داده شده است، به شاه تیرها و تیرهای فرعی فولادی، متصل می شود. امروزه این تکنولوژی در کشور ایران، یکی از فناوری های نوین ساختمانی  به حساب می آید که روز به روز نیز در حال پیشرفت است. سقف مرکب عرشه فولادی به دلیل سبک سازی، سریع سازی، ارزان سازی و ایمن سازی انواع ساختمان ها، جایگزین بسیار خوبی برای سایر روش های موجود است.

عناصر سازنده سقف های مرکب عرشه فولادی شامل، آرماتور کششی، برش گیرها، بتن سازه ای، آرماتورهای حرارتی، تیر و شاه تیرها و ورق فولادی گالوانیزه هستند. در این مقاله قصد داریم شما را با سقف های مرکب عرشه فولادی و ویژگی های آن ها آشنا کنیم. با آهن ملل همراه باشید.

توجه: مجموعه آهن ملل پیشنهاد می دهد قبل از این که ادامه مقاله را مطالعه نمایید، با کلیک بر روی لینک زیر با متداول ترین انواع سقف ساختمانی و مزایا و معایب آن ها آشنا شوید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله معرفی انواع سقف ساختمانی

انواع سقف

سقف مرکب عرشه فولادی چیست؟

سقف های مرکب عرشه فولادی، از ورق های کرکره ای و پروفیل های آجدار ساخته می شوند. این ورق ها، حالت برجسته ای دارند که توسط بتن تقویت می شوند و یک دال بتن آرمه دائمی را تشکیل می دهند. دلیل نام گذاری سقف عرشه فولادی مرکب این است که این نوع عرشه فولادی، با میلگرد، گل میخ های فلزی و بتن ترکیب شده و سازه ای مقاوم را تشکیل می دهد.

در برخی موارد دیده شده است که از این سیستم برای ساخت کف هم استفاده می شود که در این صورت به آن کف عرشه فولادی مرکب می گویند. این تکنیک در ساختمان های چند طبقه مسکونی و تجاری، همچنین در ساخت پل ها، گاراژها و پارکینگ های طبقاتی کاربرد دارد.

سقف مرکب عرشه فولادی
سقف مرکب عرشه فولادی

اجزای سقف عرشه فولادی مرکب

برای اجرای سیستم سقف مرکب عرشه فولادی، مصالحی مانند ورق گالوانیزه کرکره فولادی (سینوسی)، گل میخ (برشگیر)، آرماتور، بتن و فلاشینگ مورد نیاز است که در ادامه به توضیح مختصری درباره هریک می پردازیم.

  • ورق فولادی

یکی از رایج ترین مصالح در ساخت سقف های عرشه فولادی، ورق فولادی از نوع گالوانیزه با ضخامت بین ۸/۰ تا ۲/۱ میلی متر است. برای استفاده از ورق های گالوانیزه در سقف های مرکب عرشه فولادی، ورق ها باید با دستگاه های  مخصوص، به صورت موج دار و ذوزنقه ای در آمده باشند.

برای اطلاع از بهترین و مناسب ترین قیمت ورق عرشه فولادی به صفحه قیمت عرشه فولادی در سایت آهن ملل مراجعه نمایید.

مشاهده قیمت و خرید محصولات

آهن ملل؛ توزیع کننده ورق عرشه فولادی به صورت آنلاین و حضوری

قیمت عرشه فولادی
  • میلگرد

اگر برای آرماتور بندی این نوع سقف ها، از میلگرد های آجدار موجود در بازار استفاده کنید، مراحل اجرای آن زمان بر خواهد بود؛ و این در حالی است که استفاده از مش ها باعث افزایش سرعت اجرای سقف می شود . لازم به ذکر است که مش های آماده باید طبق استاندارد، تولید، حمل و نصب شوند.

  • بتن

بتن های معمولی و سبک از دیگر اجزای مورد استفاده در سقف های عرشه فولادی هستند. معمولا حجم بتن مصرفی در این نوع سقف، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم متغیر است و به نوع بارگذاری و مشخصات دهانه بستگی دارد.

  • فلاشینگ

فلاشینگ های U شکل از ورق های گالوانیزه تولید می شوند. خم پایینی فلاشینگ به وسیله میخکوب و خم بالایی ورق فلاشینگ نیز به وسیله تسمه های مهار گالوانیزه با پیچ های خودکار در جای خود فیکس می شوند.

  • گل میخ

گل میخ های عرشه فولادی، رابطی میان بتن و ورق گالوانیزه هستند. گل میخ ها، از نظر سازه ای، یکپارچگی عملکرد برشی را فراهم می نمایند و نقش برش گیرها را ایفا می کنند. قطر این محصول فولادی، حداکثر ۲۰ میلی متر و ارتفاع آن هم با توجه به ارتفاع ورق های فولادی، متغیر است.

توجه: مجموعه آهن ملل به منظور آشنایی شما کاربران عزیز با مزایا و انواع گل میخ، مقاله ای تهیه نموده است که با کلیک بر روی لینک زیر می توانید به آن دسترسی سریع داشته باشید.

# حتما بخوانید

آهن ملل

پیشنهاد کارشناس آهن ملل: مطالعه مقاله معرفی گل میخ

گل میخ
اجزای سقف مرکب عرشه فولادی
اجزای سقف مرکب عرشه فولادی

حداکثر دهانه سقف مرکب عرشه فولادی

فاصله دهانه های سقف عرشه فولادی به ضخامت ورق بستگی دارد. زیاد بودن ضخامت ورق، باعث افزایش فاصله دهانه های سقف می شود و کم بودن آن نیز موجب کاهش فاصله دهانه خواهد شد.

کمترین ضخامت ورق سقف‌ های مرکب عرشه فولادی، ۰.۸ میلی ‌متر است. بنابراین زمانی از آن استفاده می کنند که فاصله تیر کم تر از ۴/۲ متر باشد. همچنین با استفاده از ورق ۱.۲۵ میلیمتری، تیرها در فاصله  3.3 متر از یکدیگر قرار می گیرند. پس در نتیجه، ضخامت ورق مورد استفاده در سقف مرکب عرشه، می‌تواند بین ۰.۸ و ۲۵/۱ میلی‌ متر باشد. رعایت نکات گفته شده باعث افزایش مقاومت در برابر زلزله خواهد شد.

مزایای سقف مرکب عرشه فولادی

مزایای قابل توجه سقف مرکب عرشه فولادی، باعث جذب طرفداران بسیاری شده است. در ادامه با برخی از این مزیت ها آشنا خواهید شد:

  • حذف عملیات قالب بندی و شمع گذاری
  • افزایش سرعت اجرا
  • ایجاد سکوی کار مناسب و مطمئن در زمان اجرا
  • تحمل بار حین اجرا
  • کاهش مصرف مصالح فولاد و بتن
  • لرزش کم در سقف های مرکب عرشه فولادی
  • حذف تیرهای فرعی و میلگردهای کششی
  • امکان بتن ریزی کلیه طبقات در یک زمان
  • بازگشت سریع سرمایه به علت سرعت بالای اجرا
  • کاهش هزینه های کلی

نحوه اجرای سقف مرکب عرشه فولادی

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی به ترتیب زیر است:

  1. در گام اول باید پس از طراحی سقف، صفحات مورد نظر را به کارخانه تولیدکننده سفارش داد.
  2. کار انتقال ورق ها به طبقات مختلف در یک فضای مناسب، با کمک نیروی انسانی و توسط یک بالابر انجام می شود.
  3. ورق های فولادی گالوانیزه که شکل ذوزنقه ای دارند، با گیره های نر و ماده در هم چفت می شوند.
  4. مراحل نصب میلگرد و گل میخ در محل قرار گیری عرشه های فولادی صورت می گیرد؛ لازم به ذکر است که این کار باعث کاهش وزن تیرها خواهد شد.
  5. در مرحله آخر نیز، عملیات بتن ریزی صورت انجام می شود.
نحوه اجرای سقف عرشه فولادی مرکب
نحوه اجرای سقف عرشه فولادی مرکب

جمع بندی

سقف مرکب عرشه فولادی، یک سیستم مدرن است. با ابداع این تکنولوژی، تحولی عظیم در صنعت ساختمان سازی ایجاد شد. این نوع سقف باید جهت بهره وری بیشتر،  به صورت حرفه ای و طبق استانداردها و آیین نامه های معتبر، طراحی، محاسبه، تولید و اجرا شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با سقف های مرکب عرشه فولادی، انواع، نحوه اجرا و مزیت های آن ها آشنا کنیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی درباره موضوع محتوا به شما ارائه داده باشد. اگر در این زمینه تجربه ارزشمندی دارید، لطفا در پایین این پست با بقیه دوستان به اشتراگ بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول سقف های مرکب عرشه فولادی

سقف مرکب عرشه فولادی چیست؟

سقف مرکب عرشه فولادی، از ورق های کرکره ای و پروفیل های آجدار ساخته می شوند و در گیری بالایی با بتن دارد.

اجزای سقف عرشه فولادی مرکب کدامند؟

اجزای مختلف سقف عرشه فولادی مرکب شامل، ورق فولادی، گل میخ، میلگرد، بتن و فلاشینگ است.

3 دیدگاه
  1. علي حقيقي می گوید

    آیا ورقهای ذوزنقه ایی سقف از زیر نیاز به مقاوم سازی در برابر آتش دارند؟

    1. مرضیه هاشم پور می گوید

      سلام. ورق های ذوزنقه ای را بیشتر برای دیوارها استفاده می کنند و برای سقف از کرکره ای استفاده می شود. اما در کل ورق ذوزنقه ای نیاز به مقاوم سازی دارد و برای این کار از پشم و سنگ استفاده می کنند.

  2. MichaelriG می گوید

    thank you very much

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.