ورق آتشخوار؛ انواع و کاربردهای آن

ورق‌ های فولادی در انواع متنوع و به روش های مختلفی تولید می شوند. از مهم‌ ترین این ورق‌ ها می‌ توان به ورق گالوانیزه، ورق سیاه، ورق رنگی، ورق روغنی و غیره اشاره کرد. این محصول به طور گسترده برای ساخت سازه های فلزی پیش ساخته، لوازم خانگی، مخازن تحت فشار، انواع پروفیل های فولادی و غیره مصرف می شود.

یکی از ورق هایی که دارای ویژگی های مقاومتی است، ورق آتشخوار می باشد. این نوع ورق آهنی در برابر دمای زیاد تحمل و استحکام گسترده‌ ای دارد. در این مقاله می‌ خواهیم شما را با ورق آتشخوار و موارد مصرف آن آشنا کنیم. با آهن ملل اصفهان همراه باشید.

ورق آتشخوار چیست؟

از آنجایی که نوعی از ورق های فولادی، در برابر حرارت و دمای بالا، از مقاومت منحصر به فردی برخوردارند، به ورق های آتشخوار معروف هستند.

ورق های آتشخوار قابلیت تحمل دمایی تا حدود ۵۸۵ درجه سانتی گراد دارند و نوع دیگر آن ها می توانند تا دمای ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد نیز مقاومت کنند. در حال حاضر نوع اول آن به صورت رول و شیت بیشتر در بازار رایج است.

از ورق آتشخوار در انواع گریدهای مختلفی تولید می شود که بسته به نوع و میزان آلیاژهای عناصر مختلف، مقاومت و استحکام و حتی کاربردهای آن ها با یکدیگر متفاوتند. در ادامه به معرفی چندتا از شناخته شده ترین گریدهای این نوع از ورق فولادی می پردازیم که تحت استاندارد DIN آلمان تولید می شوند.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت ورق کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می کند.

ورق آتشخوار
ورق آتشخوار

گریدهای ورق آتشخوار

در ادامه به برخی از ورق های آتشخوار می پردازیم:

ورق Mn418

این نوع ورق در دسته ورق های آتشخوار قرار می گیرد و تفاوت آن ها با دیگر ورق ها در درصد مقدار آلیاژی است که در تولید آن به کار می رود. عمده عناصری که باعث به وجود آوردن این ویژگی می شود، وجود کربن به میزان (۰.۲% – ۰.۱۷%) و منگنز بین (۰.۱۲۵% – ۰.۹۰%) می باشد. ورق MN418 در دمای ۵۸۵ درجه‌ سانتی‌ گراد از مقاومت خوبی برخوردار است و می تواند تا ۲۰ درصد فشار را تحمل کند.

برای مطالعه: انواع ورق آهن و کاربرد گسترده آن در صنایع

ورق Mn417

ورق ۱۷Mn4 در استاندارد DIN آلمان با نام ۱۷۱۷۵ مشخص می شود. این ورق آتشخوار دارای عناصر شامل ۱۴.۲% کربن، ۲.۴% سیلیسیم، %(۹.۲ – ۰.۱) منگنز، ۰.۳% کروم، ۰.۰۵% فسفر و ۰.۰۵% گوگرد می باشد. گرید Mn417 مانند Mn418 کاربردهای یکسانی و در ساخت مخازن، لوله های انتقال مایعات داغ، پتروشیمی و پالایشگاه ها به کار می رود.

ورق A516

ورق A516 نوعی از ورق کربنی است که به علت تحمل فشار بالا، ۲۵ برابر وزن خود، در ساخت مخازن کروی نیازمند استحکام، اتصالات و مبدل های تحت فشار و غیره به کار می رود. شرکت های داخلی برای مخزن سازی، از ورق‌ های ساخت ایران، کشورهای کره جنوبی، اوکراین و چین استفاده می‌ کنند. ورق‌ های تولید شده در ایران و چین از کیفیت پایین تری برخوردار هستند زیرا در آن‌ ها از درصد کمی عنصر منگنز استفاده می شود.

برترین شرکت های تولیدکننده این ورق در جهان، شرکت ایلیج اکراین، شرکت پوسکو کره جنوبی، شرکت دوفرکو بلژیک می باشند. معمولا در کشورمان از ورق های ایرانی، چینی و کره جنوبی استفاده می کنند، اما تولیدات داخلی کیفیت بالاتری دارند.ورق A516 دارای گریدهای مختلفی از جمله ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ می باشد. گریدهای ۶۰ و ۷۰، این نوع ورق در دسته ورق های آتشخوار قرار می گیرد.

ورق A516
ورق A516

مشخصات گریدهای این نوع ورق در جدول زیر آمده است:

نوع ورقدرصد کربن متناسب با ضخامتحداکثر سیلسیمحداکثر درصد فسفرحداکثر درصد گوگرد
A516 Gr70(۰.۵۵ – ۰.۹۸) (۰.۶۰ – ۱.۳۰)(۰.۴۵-۰.۱۳)۰.۰۳۵۰.۰۳۵
A516 Gr65(۰.۶ – ۰.۹) (۰.۸۰ – ۱.۲۰)(۰.۴۵-۰.۱۳)۰.۰۳۵۰.۰۳۵
A516 Gr60(۰.۸۵-۱.۲۰)(۰.۴۵-۰.۱۳)۰.۰۳۵۰.۰۳۵
A516 Gr55(۰.۸۵-۱.۲۰)(۰.۴۵-۰.۱۳)۰.۰۳۵۰.۰۳۵
جدول مشخصات ورق A516

ورق A36

ورق A36 از دیگر ورق های آتشخوار می باشد. ویژگی های آن شامل قبلیت جوشکاری، چقرمگی مناسب، شکل پذیری، استحکام خمشی بالا می باشد و در ساخت بدنه وسایل حمل و نقل آبی مانند زیر دریای و کشتی ها، سازه های صنعتی و تجاری در تماس با آب، اسکله سازی و غیره، به دلیل مقاومت در برابر آب شور و املاح دریایی بیشترین کاربرد دارد. کارخانه فولاد مبارکه و فولاد اکسین تولیدکننده ورق آتشخوار A36 می باشند و برندهای اورال استیل روسیه، هیوندای استیل کره جنوبی و دوفرکوبلژیک از برترین تولیدکننده های ورق A36 است.

ورق ST52

ورق ST52 به طور مشخص کویل های کربن فولاد ST52.3 در واقع در دماهای بالا استفاده می شوند و نسبت به سایر ورق های فولادی در حفظ خواص فیزیکی و دما رتبه بالاتری دارند. این ورق های فولادی کربن ST52.3 به طور گسترده در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، تولید برق و غیره استفاده می شود.

خواص فیزیکی ورق فولادی ST52:

چگالی (g/cm3)نقطه ذوب (سانتی گراد)ضریب الاستیسیته (N/mm2)شروع سخت شدن (سانتی گراد)دمای بازگشت (سانتی گراد)فرجینگ (سانتی گراد)
۷.۸۵۱۴۶۰ – ۱۴۲۰۲۱۰۸۹۰ – ۸۶۰۸۹۰ – ۸۶۰۱۰۵۰ – ۸۵۰
جدول خواص فیزیکی ورق فولادی ST52

خواص مکانیکی ورق فولادی ST52:

ضخامت
(mm)
استحکام تسلیم
(N/mm2)
استحکام کششی
(N/mm2)
کشیدگی در دقیقه
۱۰۰ – ۳۳۵۵ – ۳۱۵۶۳۰ – ۴۹۰۲۲>
جدول خواص مکانیکی ورق فولادی ST52
 ورق ST52
ورق ST52

ورق مخزنی آتشخوار

ورق آتشخوار مخزنی، در ساخت مخازن دیگ های بخار، دیواره های مخزن مورد مصرف قرار می گیرد. به ورق A516 در گرید های ۶۰ و ۷۰ مطابق با استاندارد ASTM آمریکا ورق آتشخوار مخزنی نیز می گویند. کلیه ویژگی هایی که برای ورق آتشخوار گفته شد، در ورق مخزنی آتشخوار نیز دیده می شود.

کاربردهای ورق آتشخوار

همانطور که گفته شد ورق های آتشخوار در آلیاژهای مختلفی وجود دارند. هر کدام از آن ها بسته به ضخامت، جنس و وزن در مصارف مختلفی استفاده می شوند. همانطور که در بخش معرفی ورق آتشخوار به آن اشاره شد، خاصیت مقاومت تا دما و حرارت ۱۲۵۰ درجه سانتی گراد، ورق آتشخوار برای ساخت اتصالات، مخازن کروی، مخازن تحت فشار، مبدل‌ های تحت فشار، تجهیزات انرژی‌ های تجدید پذیر و غیره بهترین گزینه است.

ورق های آتشخوار به دلیل داشتن آلیاژهای کربن و منگنز، برای جا به جایی مایعات و گازهای گرم کاربرد داشته و در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت، پتروشیمی، گاز، پالایشگاه‌ ها و غیره بیشترین استفاده را دارند.

کاربرد ورق آتشخوار
کاربرد ورق آتشخوار

نتیجه گیری

در این مطلب با یکی از ورق های فولادی، به نام ورق آتشخوار آشنا شدید. از ویژگی مهم این نوع ورق، تحمل و مقاومت آن تا دمای ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد می باشد. تغییرات در نوع و میزان آلیاژهایی از فلزات، باعث به وجود آمدن گریدهای مختلفی ازآن ها کرده است که هر کدام در جایگاه های مختلف به کار می روند. عمده مصرف این ورق در ساخت مخازن تحت فشار، دیگ های بخار و حتی ساخت وسایل حمل و نقل دریایی می باشد.

سوالات متداول ورق آتشخوار؛ انواع و کاربردها

ورق آتشخوار چیست؟

ورق آتشخوار نوعی ورق فولادی است که مقاومت گسترده ای در برابر آتش و حرارت دارد. از این رو به ورق آتشخوار معروف است. 

کاربردهای ورق آتشخوار کدامند؟

ورق آتشخوار به دلیل داشتن مقاومت بالا، برای جا به جایی مایعات و گازهای گرم و در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت، پتروشیمی، گاز، پالایشگاه‌ ها و غیره بیشترین کاربرد دارد. 

ورق مخزنی آتشخوار چیست؟

ورق آتشخوار مخزنی، در ساخت مخازن دیگ های بخار، دیواره های مخزن مورد مصرف قرار می گیرد.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.